היגוי, מי יודע?!

06/10/2006 06:02:40

איך פונים ימינה? מסובבים את הכידון ימינה, נכון? אז זהו, שלא

יונתן ענפי


ההיגוי בעצם הוא המרכיב העיקרי שמאפשר לנו לשנות את כיוון הנסיעה בכל שלב של הרכיבה. שליטה נכונה בהיגוי האופנוע במקרי חרום, יכולה להיות יעילה הרבה יותר משימוש בבלמי האופנוע. למה?!... בהמשך. היגוי האופנוע - בניגוד לכל רכב בעל 3 גלגלים ויותר (וגם גלגל אחד בעצם), שונה בתכלית בדרך בה יש לבצע שינוי בכיוון הנסיעה. 

מכירים את המצב הזה בו אתם מנסים לפנות ימינה, אבל האופנוע פשוט מנסה לעשות את ההיפך ולפנות שמאלה? בואו ונבין מדוע זה קורה, ואיך אנחנו מונעים את זה. 


קצת תיאוריה
היגוי נגדי/הפוך, כשמו כן-הוא, פעולת היגוי שמשנה את כיוון נסיעת האופנוע פועלת הפוך מההיגיון שאנו רגילים אליו. במידה ואנו רוצים לבצע סטיה ימינה מנתיב נסיעתנו, עלינו בעצם ליצר סיבוב של הכידון כלפי שמאל, קרי, דחיפה של הכידון שמאלה!!. כן, אני יודע שזה נשמע מוזר, אבל ככה זה עובד. אחרת האופנוע פשוט יתנגד, וכשתנסו לפנות ימינה, האופנוע ינסה לפנות... שמאלה. כמו-כן, מידת דחיפת הכידון נקבעים בהתאם לעד כמה מהר אנו רוצים לבצע את שינוי כיוון הנסיעה ומהירות הנסיעה של האופנוע. ככל שמהירות הנסיעה גבוהה יותר, כך כוחות הפיזיקה העובדים על האופנוע גדולים יותר (כוח ג'יירוסקופי) ולכן נדרש מאתנו לבצע דחיפה של הכידון בכוח רב יותר. היגוי הפוך עובד בממוצע החל ממהירות של בין 30 עד 40 קמ"ש, כאשר מתחת למהירות זו אנו בעצם נסובב את הכידון לכיוון הנסיעה.

על מנת שהאופנוע יוכל לבצע שינוי כיוון נסיעה (פניה, מעבר נתיבים ועוד) עלינו לבצע הטייה של האופנוע, כלומר להביא את האופנוע למצב בו הוא נמצא בזוית, ולא במאונך לקרקע. ישנן שתי דרכים לביצוע אותו שינוי של כיוון נסיעה:

האחת, הפחות יעילה והפחות מומלצת היא היגוי באמצעות הגוף. שימוש בהוצאת הגוף בשילוב לחיצה על רגליות האופנוע (לחץ על הרגלית הפנימית – סטייה שמאלה, שימוש ברגלית שמאל). ככל שגדלה המהירות פוחתת יעילותה של דרך זו. על מנת שנוכל לבצע שינוי כיוון במהירות נורמלית (80 קמ"ש למשל), ידרש מאיתנו מרחק רב על מנת שנוכל לבצע סטייה של כיוון הנסיעה באופן מהיר, ולכן נתעלם מהאפשרות הזו.

הדרך השניה, שלשמה התכנסנו כאן היום היא ההיגוי ההפוך. תחילה אציין כי בין אם נרצה ובין אם לא, אנו מבצעים היגוי הפוך כבר בימים הראשונים שאנו לומדים לרכב על אופנוע באופן בלתי מודע. נכון, גם אם אתם שומעים על הענין כרגע בפעם הראשונה, הרי שכבר השתמשתם בו בעבר, ואתם משתמשים בצורת ההיגוי הזו ביום יום. הבעיה היא מה קורה כשאתם צריכים לבצע פעולות היגוי באופן מודע כמו במקרה חירום, או ברכיבה ספורטיבית.

עוד טיפה תיאוריה
אם נביט על צמיג של אופנוע מאחורה בהשוואה לצמיג של רכב, נראה כי פרופיל צמיג האופנוע מעוגל, בעוד שצמיג של רכב הוא בעצם שטוח. בזמן שאנו מבצעים שינוי כיוון נסיעה ע"י הטיית האופנוע, אנו בעצם משתמשים באזורים הצדדיים של צמיגי האופנוע, עובדה. כאשר אנו מבצעים שינוי בכיוון הנסיעה אנו בעצם משנים את קוטר הצמיג בנקודת המגע שלו עם הכביש. ככל שהטיית האופנוע גדולה יותר כך קוטר הצמיג קטן יותר וככל שקוטר הגלגל קטן יותר (שימוש בצד החיצוני של הצמיגים) עלינו להוסיף גז (סל"ד) על מנת שנוכל לשמור על אותה מהירות שבה היינו בזמן שאופנוע היה מאונך לקרקע.

כידון האופנוע הוא החלק הרחב ביותר באופנוע (אתם יודעים, זה שתמיד נכנס במראות של הרכבים בפקק?!). בזכות רוחבו של הכידון אנו יכולים לבצע שינוי כיוון נסיעה ע"י דחיפה קלה של הכידון מאחד הצדדים שלו. ככל שנתקרב למרכז הכידון, נבין כי נדרש הרבה יותר מאמץ בדחיפת הכידון בזמן פעולת ההטיה. יתרה מזאת, גם אם נבצע שימוש רק בגוף שלנו לצורך שינוי כיוון, אנו גם כן יוצרים דחיפה של הכידון לכיוון הנגדי (כך בנוי האופנוע) וע"י כך נקבל סטייה.
היתרון של שימוש בהיגוי, הוא דיוק של זמן ההטיה, זוית ההטיה ומהירות תגובת האופנוע לביצוע פקודת הטייה, כך שגוף האופנוע עוקב אחר הגלגל הקדמי כל הזמן. גם במהירות של 100 קמ"ש נוכל לבצע שינוי מיידי ומהיר של כיוון נסיעת האופנוע ע"י דחיפה קלה של הכידון. 


הפוך גוטה, הפוך.....

ונגיע לעניין. כיצד מבצעים היגוי הפוך?
על מנת שנוכל לתרגל היגוי הפוך חשוב לשמור על מהירות נסיעה של מעל 40 קמ"ש בממוצע (משתנה מאופנוע לאופנוע) ולהקפיד על סביבה בטוחה (מגרש רחב, נתיב נסיעה ריק ועוד).
תחילה ניסע בקו ישר (שימוש בחלקו האמצעי של הצמיג) לאחר מכן, נבחר לאיזה כיוון אנו רוצים לנסוע, למשל: נעבור מנתיב נסיעתנו אל הנתיב השמאלי:
א. יש להתחיל לדחוף את כידון האופנוע בצדו השמאלי. ככל שנפעיל יותר כוח בדחיפה, האופנוע יפנה מהר יותר ויקבל יותר הטייה = שינוי כיוון נסיעה.
ב. לאחר שעברנו נתיב, עלינו להפעיל כוח בדיוק לצד השני על מנת שלא נמשיך שמאלה, אלא להביא את האופנוע לחזור למצב אנכי ולנסיעה בקו ישר ע"י דחיפת הכידון לכיוון השני.
ג. לאחר שהפעלנו כוח לצד השני והאופנוע התחיל להתיישר אנו נבצע שוב דחיפה קלה לצד שמאל (קלה מאוד) על מנת שנוכל לייצב את האופנוע במאונך לקרקע. אם נשים לב, בעצם צריך 3 פקודות היגוי על מנת שנוכל לעבור נתיב.
בקיצור: כדי לפנות ימינה, יש לדחוף את הכידון שמאלה. כדי לפנות שמאלה, יש לדחוף את הכידון ימינה. זה בעצם כל הסיפור. אני יודע, קשה להבין כי פשוט צריך לתרגל, צריך לנסות על מנת שנבין כיצד הדברים עובדים.
חשוב לזכור,
1. בזמן הטייה, יש לפתוח מעט את המצערת ולהשאיר אותה פתוחה על מנת שנשמור על מהירות קבועה.
2. המבט, נשאר גורם מכריע לקביעת כיוון הנסיעה שלנו, ומופנה הרחק קדימה אל המשך הפניה.
3. ככל שנטה את האופנוע יותר, כך יכולת עבודת המתלים פוחתת ויציבות האופנוע כביכול קטנה(אל תדאגו גם לזה יש פתרון, אבל לא בפעם הזאת).
4. ככל שנדחוף יותר את הכידון, כך נקבל יותר הטייה.
5. חשוב לא להישען על כידון האופנוע בזמן הרכיבה כלל, על מנת שנוכל לאפשר לו לעקוב את תוואי הקרקע.
6. בזמן פקודת ההטיה ישנה סטייה מזערית של הגלגל מכיוון הנסיעה על מנת שנוכל לקבל את ההטיה ונשתמש בצדי הצמיגים. אך לאחר פקודת ההטיה שני הגלגלים ישרים כל הזמן.

לסיכום
חשיבות ההיגוי הינה מכרעת ויכולה להציל חיים. רוכבים רבים רואים את השימוש בבלמים כמוצא יחידי במקרי חירום, אך הדבר אינו נכון. אנו לא רגילים לבצע בלימות חרום, ובכל מקרה יכולת בלימת האופנוע משתנה עם סוג הצמיג, איכות הכביש והכרת הרוכב את יכולות הבלימה שלו ביחס ליכולות האופנוע, בקיצור סלט. ישנם יותר מדי משתנים בתמונה הזאת שנקראת בלימה, שבמקרים רבים מובילים לתאונה (במקרי חרום). לכן, עלינו להבין כי האופנוע קטן יחסית, ולכן ברוב המקרים יש לאן "להתחמק" עם האופנוע ממצבי חירום ע"י שימוש בהיגוי נכון.
כפי שציינו בגליון הקודם, במקרה חרום, עלינו לזהות את המפגע בד בבד למצוא דרך מילוט, לאחר מכן, להביט לדרך המילוט ולבצע היגוי הפוך על מנת שנוכל לחמוק מהמיכשול. אז אפשר להמשיך לרכב מבלי להחסיר פעימה.

ההיגוי הוא מוצא יעיל ומהיר יותר מבלימה במקרי חרום. חשוב להבין כיצד הכל עובד וכיצד יש לבצע את כל הפעולות במקביל. זאת נשיג רק ע"י תרגול. קדימה למגרשים. המלצה: גשו למגרש רחב וריק, שימו על הקרקע קונוסים או אבנים או כל אביזר בולט אחר במרחק סביר זה מזה, ותרגלו רכיבה בסלאלום כשאתם מפנים את האופנוע בין הקונוסים על ידי היגוי הפוך.
שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.רםחרטא09/10/2006 02:29:44
ממש חרטא.... קראתי הכל וממש שטויות!
2.גן אני09/10/2006 16:37:05
גם אני חושב שהתגובה שלך חרטא. כולך חרטא.
3.ג'ילרה ראנר 50לא הבנתי כלום09/10/2006 23:23:03
הכתבה כתובה כמו סלט, יש לכם אחלה כתבות אבל הכתבה הזאת לא ברורה
4.נקודת מוצא10/10/2006 17:54:53
כדי לפנות ימינה, דחוף את הכידון שמאלה והאופנוע יפול ימינה. כדי לפנות שמאלה, דחוף את הכידון לימין, והאופנוע יפול שמאלה. נכון גם לגבי הקטנוע שלך.
5.אביהסבר10/10/2006 20:37:39
תכונתו של הקונוס היא שכאשר תשכיב קונוס על משטח ותגלגל אותו הוא ישאף להתגלגל סביב קודקודו, כך גם קורה כאשר משכיבים אופנוע, שטח המגע בין הכביש לצמיג יוצר קונוס שקודקודו פונה לכיוון הסיבוב ואז האופנוע מסתובב לכיוון ההטיה.
6.GPZהכל כון11/10/2006 14:49:58
לכל מי שכתב שהכתבה חרטא - כנראה שאין לכם מושג בנושא. כשקניתי את הGPZ כל אופנוען שיצא לי לדבר איתו הסביר לי את עניין "היגוי הפוך" ואת חשיבותו. מה שכן, נראה לי קצת מפחיד לנסות את זה כי כמו שזה נראה - טעות אחת קטנה ואני מתהפך חבל"ז.
7.avi-hay20/01/2007 18:02:01
כתבה טובה נכונה וגורמת להנאה ובטחון ברכיבה . מומלץ!!!


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים