המבט

29/12/2005 19:45:27

יהונתן ענפי* 

בפרק הקודם הסברנו לכם את החשיבות של התנוחה הבסיסית של הרכיבה, וציינו במספר שורות את החשיבות של המבט. בכתבה זו, נעסוק בצורה מעמיקה להבנת חשיבותו של המבט, וכיצד יש ליישם את הנ"ל כחלק מתהליך הרכיבה היומיומי.

תפקיד המבט

המבט הוא בעצם מערכת הניווט שלנו. בחיי היומיום בכלל ובזמן רכיבה בפרט, המבט מלווה אותנו ומוביל את התנועה שלנו בכל צעד שבעצם אנו עושים. הוא מהווה את המרכיב העיקרי לרכיבה נכונה ואף יכול להציל חיים במקרים רבים. גם אם אין הרוכב שולט היטב ברזי הרכיבה השונים, מבט נכון וקריאה נכונה של פני הכביש תמנע מאתנו מצבי ביש שונים. בלי מבט נכון ושכלתני אל פני הכביש ואת המתרחש בו, לא נוכל לצפות התרחשויות העלולות לסכן אותנו בעוד מספר שניות בטווח המיידי, או בטווח הארוך אשר יאפשר לנו צפייה למצבי סכנה אפשריים בעתיד הקרוב טרם התהוותם ןלהתכונן אליהם כיאות באם אכן יתרחשו. אך תחילה, בואו נמחיש לכם, כיצד המבט משפיע על התנועה, אפילו של הגוף הפרטי שלכם.

תנסו ללכת על קו ישר, ובמקביל תסתכלו ימינה (90 מעלות). לאחר 20 צעדים, תחזירו את המבט לפנים ותשימו לב כי אתם בעצם סטיתם מהקו לצד ימין.
דוגמא נוספת, כמה פעמים קרה לכם, שרכבתם על-גבי האופנוע / קטנוע ולפניכם היה מונח מפגע בכביש (בור קטן), ולא הצלחתם להבין כי, כמה שלא ניסיתם להתחמק ממנו, איכשהו, משום מה עליתם על אותו מפגע. מכירים את זה?! תמשיכו לקרוא! . לא מכירים? שקרנים.
לא חסרים מקרים בהם הפניה קלה של המבט אל המקום אליו רוצים להגיע, ולא אל המכשול שבדרך, היתה נחסכת תאונה. מה שגרם לכם בסופו של דבר להתנגש באותו מפגע היתה העובדה שלא הסרתם ממנו את העיניים. המבט הוביל אתכם אל המפגע.

המבט מחולק בעצם לשני סוגים: המבט הנקודתי, והמבט בראיה מרחבית.

מבט נקודתי: המבט הנקודתי מאופיין בכל דבר שבעצם אנו מתמקדים בו, ז"א, כאשר אנו מביטים על הרכב ממול, או על כל דבר שבעצם ניתן ללקט ממנו מספר רב של פרטים. דוגמא: לפניכם אוטובוס, אתם יכולים לציין את מספר לוחית הרישוי שלו, מה מספר הקו ועוד ועוד. בעצם כל תאור מפורט שתנסו לעשות, יאופיין במבט נקודתי/ ממוקד.

ראיה מרחבית: מאופיינת בכל אותם דברים שאנו לא מסתכלים עליהם באופן ממוקד, אלא בזוית הראיה. גם כשאנו מסתכלים ישר באופן נקודתי על חפץ כלשהו, עדיין אנחנו רואים מה קורה בצדנו. הראיה המרחבית מאפשרת לנו למעשה לראות מה קורה בצדדים, אך מבלי להסיט את המבט מהמשך הדרך. לדוגמא: בזמן שאנו מבצעים עקיפה של רכב, איננו מסתכלים על הרכב הנעקף לכל אורך העקיפה, אלא אנו בעצם משתמשים בראיה המרחבית שלנו על-מנת שנוכל לדעת מתי אנו יכולים לסיים את העקיפה, ולפעמים אנו "מעיפים" מבט חטוף (נקודתי) על הרכב הנעקף על מנת שנבטיח שהחזרה לנתיב בטוחה.

שני המאפיינים האלו, הולכים ללוות אתכם לאורך החיים, בין אם תרצו ובין עם לא. השאלה, מה תעשו אתם וכיצד תנצלו את המידע החדש שאתם קוראים לצורך מימושו ברכיבה.

לא, יהונתן לא מביט אל הצלם, אלא רחוק רחוק אל נקודת היציאה מהפניה



כיצד יש לרכב

במהלך הרכיבה, מהרגע שהתחלתם את הנסיעה, עד לרגע שאתם מבצעים חניה ממושכת, המבט ילווה את הרכיבה. לא סתם "יכולת הראיה", אלא המבט כאמצעי דומיננטי ברכיבה בכלל. הרעיון הוא "לשלוח" את המבט קדימה כמה שרק אפשר אל האופק, ובכך להצליח ולבחון את הבאות כמה שיותר מהר. ע"י כך נתכנן את נתיב הרכיבה שלנו.
במקרים רבים, אנו נוטים לקבע את המבט שלנו על הרכב שלפנינו. כתוצאה מכך, אנו מוצאים את עצמנו בולמים מאוחר מדי, ומגיבים רק לתגובות של הרכב שלפנינו. בסוג כזה של רכיבה, אנו נבלום למשל רק לאחר שאורות הבלם של הרכב ממול נדלקים, על כל המשתמע מבחינת פוטנציאל של סקס אנאלי בין פרונט לפגוש. דוגמא שניה היא ברכיבה קבוצתית: הרוכב שלפניכם נכנס מהר מדי לפניה והתחיל למשוך לכיוון השול החיצוני, וכמו קופים, אתם מוצאים עצמכם נוסעים אחריו אל השוליים... מדוע?! כי המבט שלכם היה מופנה אליו במקום אל המשך הפניה. מבט אל המשך הפניה במצב כזה היה גורם לנו להמשיך את קו הפניה שלנו כאילו מה שקרה לפנינו כלל לא התרחש. לנו יש את היעד שלנו אליו אנו אמורים להגיע, והוא היציאה מהפניה, ובטח לא הזנב המחודד של האופנוע שלפנינו..

המבט מוביל את התנועה!! ברגע שנטמיע לנו עמוק בתוך הראש את המשפט הזה, נוכל להתקדם לשלב הבא.
בזמן רכיבה, אנו צריכים להבטיח שדה ראיה מקסימאלי על-מנת שנוכל לתכנן את הנסיעה כראוי. אין אנו אמורים להסתכל על אותו הרכב, תמיד נסתכל מספר רכבים קדימה כמה שרק אפשר, אך מבלי לאבד את הנעשה באזור הקרוב אלינו. במילים פשוטות: תעיפו ת'עיניים שלכם מהתחת של האוטו שלפניכם. מצב כזה רק יוביל אתכם אליו. לאופנוע יש יתרון מובנה בו יושב הרוכב גבוה, כשהראש יכול בקלות להשקיף רחוק מעל לגגות הקופסאות על ארבע. תשתמשו ביתרון הזה. תביטו רחוק, ותבדקו גם מה קורה בהמשך הדרך כדי להימנע ממצבים מסוכנים אפשריים בהמשך הדרך.

לדוגמא: אם הרכב שלפניכם בולם בלימת חירום מפתיעה, הדבר הראשון שנעשה הוא להפנות את המבט לחלל ריק אליו אנו יכולים לברוח. מבט אל חלקו האחורי של הרכב יוביל אותנו בדיוק לשם (הפחד מהחלקה פתאומית אגב, גם יגרום לנו לא להשתמש בבלמים כמו שצריך. העורך) כיוון שבעצם אנו נמשיך את כיוון הנסיעה ישירות אל חלקו האחורי של הרכב. צריך באופן מידי ומוחלט "לזרוק" את המבט הצידה, לאזור שאליו אפשר להתחמק, ולבצע פקודת היגוי על מנת שנחלץ מהמצב אליו הגענו, נשמע מופרך?! ממש לא! הכל עניין של תרגול. יתרה מזאת, במידה והיינו מסתכלים לפנים כמו שמתואר למעלה, נוכל לזהות את המפגע מבעוד מועד, ולמנוע מראש את בלימת החירום תוך היערכות מוקדמת.
מה זה לצפות מצבים מראש? הנה דוגמא נוספת. אתם נוסעים בכביש מהיר בעל שני נתיבים או יותר, ומבחינים מרחוק ברכב תקוע בנתיב הימני. גם אתם וגם אני יכולים להיות בטוחים שהרכב הראשון שיבחין ברכב התקוע, "ישבור הגה" במהירות אל הנתיב שמשמאל, שב-מ-ק-רה זה גם הנתיב שלכם. מהירות הנסיעה שלכם באופן טבעי גבוהה יותר מאשר שאר כלי הרכב, ואתם צפויים להגיע אל הרכב הראשון בשיירה בדיוק כאשר הוא אמור לסטות. מובן, נכון?!

כמה מטרים קדימה יותר מהמקום בו צולמה התמונה הקודמת. המבט של יוני תקוע בדיוק באותה הנקודה אליה הוא מופנה גם בצילום הקודם שהיא הנקודה בה מסתיימת הפניה


כיצד מתרגלים מבט

ישנן מספר דרכים לתרגל מבט, אך הדרך הפרקטית ביותר היא דרך התרגול בזמן רכיבה:
תחילה וודאו כי הכביש פנוי ואין מכוניות שעלולות להפריע את התרגול, מומלץ אפילו לתרגל במגרש.
שלב א': התחילו בנסיעה, תקפידו; מבט אל האופק.
שלב ב': תבחרו נקודה בה יש מפגע בכביש ונתבו אליה את כיוון הנסיעה. הנקודה יכולה להיות סתם אבן שמצאתם ומיניתם אותה לתפקיד המפגע.
שלב ג': מספר מטרים לפני המפגע הסיטו הצידה את המבט, ובצעו פקודת הטיה לחמיקה מהמכשול. שימו-לב, כי בזמן הרכיבה לכיוון המכשול, המבט ממשיך להסתכל לאופק, אך המכשול ימשיך להופיע בראיה המרחבית עד להגעתנו אליו. גם בזמן ההתחמקות, השתדלו שלא להסתכל על המכשול.
שלב ד': לאחר החמיקה, יש להסתכל שוב לכיוון הנסיעה המקורי ולבצע פקודת הטיה בחזרה לנתיב.

ניתן לתרגל גם ברכיבה רגילה, כאשר אנו מוודאים כי אין רכבים סביבנו שעלולים להוות סיכון לנו או אנו להם. לאחר מכן נבחר נקודה בכביש שהיא תשמש כמכשול ונבצע את אותם השלבים המוצעים לעיל. בעצם, אל תנסו את זה בכביש הציבורי.

נקודה חשובה
אל תשכחו כי הנכם רוכבים על גבי רכב דו- גלגלי, משמע: אתם "קטנים". אם בנתיב אחד יכולות להיכנס בממוצע מכונית וסיגריה, הרי שבאותו רוחב נתיב יכולים להיכנס בקלילו ארבעה אופנועים. לכן, ברוב המקרים אנחנו לא נזקקים לבצע בלימת חירום, אלא מספיק מבט לכיוון אחר בשילוב פקודת הטיה, שיכולים להחזיר אותנו להמשך תקין של רכיבה.
כשאתם רוכבים, במקום לחשוב על שטויות, תנצלו את הזמן לתרגול, ותנסו לבקר(את עצמכם, על מנת שתוכלו להשתפר.

נגיעה בספורט
מקרה שכיח שמאפיין מאוד רוכבי ספורט, הם אלה שממשיכים ישר בסיבוב. הסיבה למקרה כזה, היא המבט. ברוב המקרים ניתן להטות את האופנוע יותר ממה שאנו חושבים, ובמקרה של לחץ, כאינסטינקט, אנו מסתכלים על השוליים ולכן גם אנו ממשיכים את הנסיעה שלנו לאותו כיוון.

לכן, זכרו. תרגול המבט, יאפשר לנו במקרים כאלה לא להסתכל על השול אלא אנו "נזרוק", בכח וכנגד כל אינסטינקט, את המבט כמה שיותר רחוק להמשך הסיבוב. פועל יוצא במקרים רבים יוביל להמשך הטיה תקין ולהיחלצות מסכנה. וחוץ מזה?! אם גם ככה אתם עלולים לעוף, אז מה יש לכם להסתכל לכיוון המעקה או השוליים, לפחות תנסו...

ניב "התותח" חיימי (על ה-GSXR1000) ויהונתן "תן לו בראש" ענפי (על ה-YZF-R6) רוכבים צמודים אחד לשני בפניה מהירה. שימו לב שלמרות שהמיקום שלהם במרחב ובתוך הפניה שונה, המבט שלהם מרוכז אל הנקודה הרחוקה ביותר אליה הם רוצים להגיע.

לסיכום
המבט יכול להיות צוואר הבקבוק ברכיבה מצד אחד, במידה ולא תרגלנו אותו כראוי. מאידך, הוא יכול להציל אותנו ואף אחרים במקרים רבים. המבט מאפשר לנו לתכנן מוקדם את דרך הנסיעה שלנו, והוא מאפשר לנו להיחלץ (במקרים רבים) ממקרי חירום, ומבט נכון יכול גם בחלק גדול מהמקרים להכין אותנו מראש למצב חירום ולהימנע ממנו מראש. לכן, ככל שנתרגל יותר את המבט, כך ההרגלים החדשים יהפכו לאינסטינקט וכך נפחית את הסיכונים לתאונות.
תנסו את זה בבית...


כמה מילים אישיות - עמיר שבתאי

לאחר כל המלל שנשפך, ועוד יישפך, בנושא המבט בכתבות הבאות בסדרה, כבר כתבתי אולי אלף פעם לאורך שש השנים בהן יצא בייקס, כי המבט הוא האלמנט החשוב ביותר ברכיבה. המבט הוא זה שיהיה בהרבה מקרים ההבדל בין תאונה מעשית, לבין חמיקה מתאונה. הסטה של המבט אל המקום הנכון ולא אל כלי הרכב או המכשול שאנו עומדים להתנגש בו, יציל אותנו – פשוטו כמשמעו, מתאונה שבמקרים אחרים היתה מתבצעת בקלילות בה תאונות קורות. נכון, זה קשה. קשה מאד להסיט את המבט מהאובייקט שנע אליך במהירות (שלך לבד או של שניכם), אבל זה בדיוק מה שצריך לעשות. אבן גדולה באמצע הכביש לשם ההמחשה, תשלח את המבט שלכם לא אל האבן, אלא אל אחד מצדיה. אל המקום בו נעקוף אותה. אל תדאגו. הראיה המרחבית שלנו תספר לנו בדיוק כמה אנו רחוקים או קרובים לאותה האבן. יתרה מכך. בעולם אידיאלי, נתעלם לחלוטין מאותה האבן, ופשוט נתמקד בנקודה אליה אנו שואפים להגיע. החמיקה מהמכשול הזה תהיה כך בטוחה.

לרוכבים מתחילים יש נטיה חזקה מאד ללוות באופן צמוד את הגלגל הקדמי ואת המטר שלפניו, במיוחד בפניות. מה שכמובן מונע וגורע מהיכולת שלהם להביט נכון אל פני הכביש. יקירי המתחילים. תאמינו לי שבזוית של 20 מע' האופנוע לא יפול. תביטו קדימה. מי יודע איזו הפתעה לא נעימה מכינים לכם שם בעצם אותו רגע בו אתם בודקים אל מהירות הסיבוב של הונטיל בגלגל הקדמי.

ברכיבה ספורטיבית נושא המבט בחלק גדול מהיכולת של הרוכב להיות מהיר. רוכב שיתפעל את האופנוע כמו שצריך, עם מבט שלוח קדימה אל המשך הפניה או אל סופה, יהיה מהיר נקודה. רוכב שיסתכל רק מעט קדימה אל המשך הדרך, פשוט לא יוכל לרכב מהר. הוא לא יוכל לבלום באופן ספורטיבי, כי הוא לא אומד במדויק את המרחק אל הפניה. הוא לא יכול לרכב מהר בתוך הפניה, פשוט כי אין לו שום יעד להגיע אליו והוא נמצא ב"אוף ליין" מטורף, ולא בקו הפניה נדרש כדי לקחת פניה כמו שצריך, הוא עסוק מדי במדידת זוית ההטיה של הצמיג הקדמי וכיוצא באלו. רוכב שאינו מביט נכון גם לא יוכל לצאת חזק מהפניה כי לטעמו, אין לו מספיק מרווח להאצה. הוא מבחינתו רואה רק מה שקיים עשרים מטר קדימה, לא את הישורת הארוכה שהרוכב עם המבט הנכון אל פני הכביש רואה, ושש אליה אלי מצערת פתוחה לרווחה.

*יהונתן ענפי הינו מדריך במרכז לרכיבה מתקדמת של גידי פרדר

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.יותם29/12/2005 23:02:57
במרכז לרכיבה מתקדמת יש קישור - http://www.ofnoan.co.il/
2.UglyD01/01/2006 12:30:14
זה שאני מסתכל על כוסיות, לאן זה מוביל אותי?
3.d600uglyD היקר11/02/2006 23:50:43
אנחנו חיים נושמים עובדים ועושים הכל רק למען המטרה הנכספת, הלא היא כוסיות. אם אתה רוצה להיות מסוגל גם לעשות איתן משהו חוץ מלהסתכל עליהן כדאי שבזמן רכיבה תשב תשומת לבך לאופנוע שהרי אם אתה רוכב אמיתי אז אחרי הכל הוא הכוסית של חייך (עד האופנוע הבא, כמובן)
4.רמי03/03/2006 21:34:48
חיוני במיוחד ברכיב מהירה .. מבט וריכוז .. זכרו רק שרמת הריכוז יורדת בנסיעות ארוכות ומעיייפת... קחו הפסקה בנסיעות ארוכות כדי להיתרענן או לאכול משהוא קטן..
5.Crip11/03/2006 19:23:19
כתבה מצויינת תודה...מיושם...
6.אגבריה נבילZX6RR18/04/2006 08:05:17
צריך לעבור מבחן של רגש..לפני לעלות על אופנוע...
7.ג'ילרה ראנר 50אבלל.......19/04/2006 03:57:24
לרוכבים בתוך העיר (כמוני) אל תשכחו שיש גם את הפסים הלבנים של המעבר חציה (שאם עולים עליה זה מקנה כניסה מהירה לאישפוז) לכן מפנים מבט לסוף הסיבוב אבל לא לשכוח את המעבר חציה ובקשה קטנה בתור אופנוען חדש מאוד שכבר עשה טעות בכביש תסעו בזהירות !!!


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים