מדריך לרכיבת חורף


מדריך לרכיבת חורף

ימי החורף מגיעים. מספר נקודות מהירות אליהן אנו אמורים להתייחס בעת רכיבה בעונה הקרה.

עמיר שבתאי


ימי החורף שעברו עלינו בשנה האחרונה, לא היו אותם ימים קרירים ונעימים כפי שהיו בשנים השחונות שקדמו לה. אם בשנים קודמות התחלנו כבר לזלזל משהו בצורך להכין את עצמנו ואת האופנוע לחורף, לבד מהצרכים הבאמת בסיסיים כמו כפפות ומעיל, הרי שבאה השנה האחרונה והראתה לנו שתמיד כדאי להכין את עצמנו לכל מצב, בייחוד כשאנו רוכבים על שני גלגלים. 

מדוע החורף מפריע? מכמה סיבות. בכל מה שקשור אלינו הרוכבים, הקור פשוט מוריד מהריכוז שלנו. הרוכבים שכבר עברו חורף אחד, בוודאי מזדהים עם המצב בו אתה מושך בכח את צווארון החולצה כלפי מעלה כדי שלא ייכנס קור אל הגוף הקפוא. מה שבתורו מוריד את הנינוחות והחופשיות של הגוף אותה אנו צריכים לתפעול נכון של האופנוע. במקום להיות נינוח על האופנוע, אנו יושבים מכווצים עם הכתפיים משוכות מעלה, מחשש שלא תיכנס חלילה וחס טיפת רוח אל תוך הגוף. כמובן שיש דוגמאות נוספות, אך נוותר עליהן כרגע.

התנאים הסביבתיים אף הם לרעתנו. המים יוצרים שכבת הפרדה חלקלקה בין הצמיג לאספלט, ומורידים את יכולת הצמיג לאחוז את הכביש. הירידה באחיזה מתבטאת בכל שלבי הרכיבה. האצה חזקה מדי תחליק בקלות את הצמיג האחורי. בלימה לא מחושבת תנעל את הצמיג הקדמי. הטיות חריפות מדי יגרמו כמובן להחלקה אף הן, כך שצריך לבצע את כל הפעולות הבסיסיות שאנו מבצעים ביום יום באופן אגבי, תוך מתן דגש ותשומת לב מיוחדת להן.

אלמנט שלישי ומסוכן מאד הם הנהגים שסביבנו. האוטו אטום לחלוטין, החימום גורם לפיהוקים, הנהג מצטנף במעיל שלו וכמעט שלא שם לב אל מעבר לסביבתו המיידית. הוסיפו לכך תגובות תזזיתיות מבחינתו של אופנוע, והבהלה שלו יכולה בקלות להיתרגם לתאונה ופגיעה בנו. לכן, נשמור מרווחי ביטחון גדולים מהרכבים שסביבנו, לא נמהר לעקוף, וככלל נשמור מרחק גדול ככל האפשר בנינו ל"בינם". הרוכב חובה, אבל חובה, להצטייד במיגון עוטף וחם. עלינו לשמור על חום גופינו. החיסרון של אופנוע ביום סגריר הוא שהוא משאיר אותך ללא קורת גג גם בקור ובגשם ממש כבימי החמה. לכן נצטייד בחליפת גשם ראויה לשמה, מעיל טוב שישמור על חום הגוף, כפפות עמידות למים חובה !!!! בל נשכח שהידיים שלנו מתפעלות את האופנוע על כל המשתמע מכך במצב חרום. ערדליים או נעליים עמידות למים, וברכיבה על אופנוע ספורטיבי עדיף גם צווארון או צעיף כדי שלא תיכנס רוח אל איזור החזה. טיפ: מעיל ניילון, כמו אלה של מנקי הרחובות למשל, אוטם נפלא. מעיל חם מתחתיו ישמור לנו היטב את חום הגוף, בעוד שמעיל הניילון לא ייתן לרוח להיכנס. בנוסף, נצטייד במשקף נקי משריטות וחבלות לקסדה. משקף דהוי או שרוט, יוריד מהיכולת שלנו לראות את הנעשה סביבנו, ובלילה יגרום לסנוור על ידי פנסי המכוניות. רצוי לבעלי הקסדות היוקרתיות פחות, לרסס את המשקף באנטי פוג למניעת הצטברות של אדים בחלקו הפנימי.

הרכיבה וסדר הפעולות אותן אנו מבצעים תוך כדי רכיבה, אינן שונות בימות החורף והקרה מהימים החמים. אנו עדיין בולמים ומאיצים, מטים ומרימים אבל.. ההאצה שלנו תהיה הרבה פחות מהירה. כשנסובב את ידית המצערת נסובב אותה בעדינות כדי שלא "יפרפר” לנו הצמיג האחורי. כאמור, אין לו יותר מדי אחיזה כשהמים חוצצים בינו לבין הכביש, והאצה חזקה מדי ביציאה מפניה יכולה בקלות להיגמר בהחלקה. הבלם הקדמי העיקרי שלנו עדיין יישאר כזה. עיקרי כלומר. אך כדי שלא להעמיס יותר מדי על הצמיג הקדמי את משקל האופנוע העובר קדימה בבלימה, נלחץ קודם על הבלם האחורי ומיד אחר כך על הקדמי. כך יעבור פחות משקל קדימה, תוך מתן יתר יכולת אחיזה מקדימה. בבלימה קלה עד מתונה כמו התקרבות לצומת למשל, נתחיל לבלום מוקדם כדי שלא להעמיס על הצמיגים, ובנוסף נשאיר לעצמנו מרווח ביטחון גדול וגבוה יותר. בכל מקרה, את תשומת הלב שלנו נקדיש לגלגל הקדמי, שכן אם יחליק מעט האחורי אין בכך מן החשש, אך קדמי מחליק תחת בלימה יוציא אותנו ואת האופנוע מאיזון, ויכול אף לגרום להחלקה של הצמיג ולנפילה. היגוי יתבצע מעדנות ובאופן עגול ככל הניתן. זאת כדי לא לגרום למתלים להיפתח ולהיסגר באופן חד עם עומס מיותר על הצמיגים בעת הכניסה להטיה. בתוך הפניה נטה כמובן את האופנוע הרבה פחות ממה שאנו רגילים בימים שחונים. טיפ: הוצאה של הגוף החוצה מהאופנוע בעת הפניה, תצריך פחות הטיה מהאופנוע באותה מהירות נסיעה.

האופנוע אף הוא לא אוהב במיוחד את ימי הגשם והקרה. בדיוק כמו הרוכב, קשה לו יותר להתעורר בבוקר, ותחילת היום שלו מגומגמת. בחורף נקפיד יותר מכל על צמיגים תקינים (רצוי להחליף לחדשים למי שהפרוטה מצויה בכיסו), רפידות בלם חדשות וטריות, שימון כל כבלי הבלמים, המצערת והמצמד (תרסיס סיליקוני יעזור לשמור עליהם משומנים), שימון שרשרת שבועי – שכן המים הניתזים מהכביש שוטפים את הגריז מהשרשרת וממלאים אותה בסחי מהכביש, וכן... רצוי גם לשמור אותו נקי בכל מקרה. ניקוי של הג'אנטים אחת לפרק זמן קצר, ימנע הידבקות של הלכלוך באופן שקשה אחר כך להוריד. רצוי גם אותם כמו גם את חלקי הפלסטיק, לרסס בחומר סיליקוני שידחה את המים.

חורף נעים.

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.איציקסבבה של כתבה 19/12/2005 23:20:38
אני רוכב מתחיל והחורף באמת נראה לי מפחיד אם אופנוע ...אבל מקווה שהיה בסדר
2.ג'ילרה ראנר 50אל תדאג אמר הדג17/10/2006 00:51:26
אח שלי תרכב בזהירות ותקשיב לעיצות של רוכבים מנוסים, חורף בטוח לכולנו


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים