חג החירות

02/04/2007 01:30:51

חג החירות הגיע, אולם לנו, רוכבי האופנועים, נראה כי אנו הולכים ומעמיקים את השיעבוד המנטלי שלנו ל... נו, טיפשים. מדינת חלם.

חוק זה חוק ולעזאזל כולם
נכון ששמירה על החוק היא דבר חשוב. בלעדי שמירה על החוק יקום העולם ויתהפך שלוש פעמים, ויחזיר את הקוסמוס כולו לתוהו ובוהו כבספר בראשית ממש, נכון? ברור.
כך מסתבר חשב גם המשרד לאיכות הסביבה או גוף אחר מטעמו. לאחרונה עלה קמפיין מצוין שמשווה בין רוצחי הכבישים, המסוממים, השתיינים, בעלי הביטחון העצמי המופרז שגורמים להרג של משפחות שלמות, אלה המשאירים ילדים יתומים מאב ואם, והשווה אותם למחבלים של ממש, כמו שבשעתו גם אני עשיתי. קמפיין מצוין, ואף פניתי להעלאת הקמפיין באתר בייקס, ואני מחכה לרגע בו יהיו לחבר'ה באנרים. 

אלא שלמשרד לאיכות הסביבה לא מפריעה במיוחד העובדה שהקמפיין הפרסומי נועד להציל חיים. לא חיכו המשרד והעומד בראשו פעמיים, והוציאו צו בית משפט (!!!) להסרת השלטים העשויים מבד יוטה בטענה שנתלו שלא כחוק, והם עשויים חומר מזהם. זה מה שמפריע לו בימים בהם כל גוף זב חוטם שרוצה למחות על משהו, תולה מאות ואלפי שלטי יוטה בכל פינה אפשרית, אולם לטפשים שם הפריע במיוחד הקמפיין הקורא להצלה ממכת הבכורות של מדינת ישראל. זו שמירה על החוק. הם אלה שיראו לנו שמירה על החוק מהי, ולא משנה המטרה ושאולי למען מטרה נעלה כל כך ראוי אולי להתגמש מעט.. טיפשים נו..

ספורט מוטורי
פעם, לפני כמה שנים, הוציא בג"ץ הנחיה מפורשת למדינה להסדיר את חוק הספורט המוטורי בתוך ארבעה חודשים. כמה שנים אחר כך בוטל מירוץ מוטורי על שני גלגלים בלטרון כי החוק עדיין לא הוסדר, ומנכ"ל האתר פחד מהאירוע הבלתי חוקי.

אתיקה ואגו פצוע
וכמובן שאי אפשר להתעלם מהביצה הרותחת בין עופר אבניר ומוטו. איך שכיף להסתכל על דברים מהצד.
תראו, שוק האופנועים הוא לא שוק של ממש. הוא יותר ביצה קטנה בה שולטים שני יבואנים גדולים, אחד שמוכר בעיקר אופנועים, ועוד כמה קטנטנים. סך כל השוק עומד על כ-80,000 כלים, עליו מתחרים מאות בתי עסק שמרוויחים מעט כדי לחיות, תוקעים סכין זה בגב זה, מלכלכים אחד על השני, שונאים אחד את השני, ויעשו כמעט הכל בתחרות על עשרת השקלים הבאים. לעוד מישהו בא להקיא?
 
אמנם לא כולם כאלה. אישית תמיד חיבבתי, אפילו מאד, את צחי גילון – מבעלי עופר אבניר, הערכתי מאד את המקצוענות שהפגינו יוסק'ה ברנדייס וגדי אבירם ממטרו, אני אוהב (!) את צביקה – בעליה של יבואנית האביזרים אופנועית, עם נעמן – מנכ"ל הונדה, יש לי יחסים חופשיים וחבריים, יש לי דלת פתוחה אצל שמוליק מאבזריון, ואני מעריך כמה בתי עסק בענף, לא תמיד גדולים, שאצלם מילה זו מילה, יושר הוא נר לרגליהם, ולקוח מרוצה הוא חובה קדושה. מוסך ספיידר בשוקן הוא דוגמא טובה לכך, ולמען הגילוי הנאות נציין שאני לא לקוח שלו, והפרסום שלו באתר הופסק כבר מזמן ולא ירד מהאוויר רק בגלל שאני מחבב אותו אישית. מהצד השני ולמען ההגינות והשקיפות, אילן ציוני, בעליה של מוטומדיה - מו"ל מוטו, הוא איש חכם שאני מעריך, ושכיף לשבת ולנהל אתו שיחה. אבל בינינו? שלולית האופנועים בארץ היא שלולית מסריחה ומעלה עובש של אנשים שחיים מהיום להיום, דופקים את אמא שלהם בשביל שקל, וזה בתורו מתגלגל פעמים רבות, רבות מדי, אל כיסו המדולל גם כך של הרוכב.

הריב האחרון וההו כה מדובר בין מוטו לעופר אבניר מעלה בי חיוך, אבל לא חיוך של שמחה. יותר חיוך מריר של תיעוב. ממתי יבואן אופנועים ומדיה יכולים להיות ברי פלוגתא? מה הקשר? ממתי שיקול מסחרי משפיע על סיקור עיתונאי? ממתי עורך של מגזין נישה עוקץ בריש גליה את אחד משני היבואנים הגדולים בתחום אותו הוא מסקר? נלחם בו, שולח מסרים למותג אותו הוא מייבא בנסיון לפגוע ביבואן עצמו (גיא בן ברק יצר על פי דברי איש יחסי הציבור של עופר אבניר קשר עם פיאג'ו כדי להוכיח להם שהמותג נפגע בגלל שהוא נמצא בידי עופר אבניר)? נותן ציונים למנהלי ובעלי החברה על תפקודם???? מהלל את תפקודם של אנשי המכירות של המתחרה הישיר כאילו הוא הוא היה זה שהעמיד להם את יעדי המכירה וקבע את תמהיל השיווק והמכירה, וקוטל מצד שני את אנשי המכירות של החברה אתה הוא נמצא בסכסוך מסחרי? ועוד במשפטים כמו "...אנשי המכירות הקטלניים ב`מטרו מוטור`... לעשות בית ספר ל`עופר אבניר", או "מטרו` ממשיכה לתת ל`אבניר` בראש", כותב בדבר העורך שלו חוות דעת חד משמעית על כלי שעליו לא הניף רגל (MP3), כלי שברור לי שהיה זוכה בכל המחמאות שבעולם אם היחסים בין שני הגופים היו תקינים... אני לא זוכר את בן ברק משמש בתפקיד ניהולי שיווקי כלשהו, כך שאני לא רואה איך הוא יכול לבוא ולתת ציונים כלשהם למישהו בעמדה ניהולית איזושהי.

בדבר אחד צודק בן ברק והוא היחס של ניסים דואק – איש יחסי הציבור החיצוני של עופר אבניר, כלפיו. כיף לי היום לראות איך ניסים דואק אוכל את התבשיל אותו הוא בישל. בזמנו של בייקס במהדורה המודפסת, הסביר לי ניסים דואק פעם אחר פעם בטון ידעני ומתנשא את החשיבות שיש למוטו אל מול שאר המדיות המסקרות דו"ג, ולכן את העדיפות שיש במסירת כלים ראשונית למוטו. אלמנט שלא היה קיים בעופר אבניר לפני הבאתו של דואק לאבניר כאיש יחסי הציבור החיצוני של החברה, ולא היה קיים גם במטרו והונדה. לזכותם של עופר אבניר (לעומת יבואנים אחרים שלא מסרו לנו תקופות מסויימות אופנועים בגלל תוצאות לא רצויות מבחינתם למבחני דרכים - עד שבמשך השנים יישרו קו), ייאמר שמעולם, אבל מעולם, לא התערבו אי פעם בשיקול כלשהו של מבחן שנערך בבייקס, עד שבא דואק, וניסה להתערב בתוצאות המבחן ההשוואתי שביצענו לקטגוריית ה-600 בגלל שכתבנו על גמגום כלשהו במנוע. גם ההסברים שאנחנו מכירים את הכלי ממבחן קודם, ושכתבנו על הגמגום אך לא התחשבנו בו בתוצאות בידיעה שזו בעיה באופנוע הספציפי, לא הועילו אל מול הארוגנטיות של מר "אני יודע הכל". רק המנטרה שלי שבביזנס אין אגו, גרמה לי שלא לטרוק לו את הטלפון בפנים. לשמוע היום את מר דואק בתגובתו בפורום אופנועים בוכה על זה שהגולם אותו הוא הוא כה טרח להשקות ולטפח, מכה לו כעת בראש, איך קוראות לזה הבנות בארץ נהדרת? פא תט. המשפט שגרם לי כמעט לצחוק קולני בתגובתו של דואק הוא "הסברתי לגיא, כי אני מחויב לקיים מדיניות שוויונית מול כלי התקשורת הפעילים בתחום". נו, באמת... 

ומי סובל מכך? הלקוח שלו. דווקא זה שמעולם לא התערב ולא אמר מילה על מבחני הדרכים, גם כשהתוצאות, או חלקן, לא נעמו לו. דווקא הוא שתמיד קיבל באצילות ראויה לציון הפסדים במבחנים השוואתיים גם כשהיה היבואן היחיד שמפרסם, דווקא הוא זה שמקבל בסופו של דבר מעורך חסר אתיקה עיתונאית מינימלית, סיום שונה לכתבה שמגיעה מחו"ל מבלי שכתב על כך גילוי נאות. סטירה בפנים? לא ממש, דומה יותר לברכיה באף מאלוף "פרי פייט". עורך שבמקום להריץ שורה של פגישות עם בעלי החברה ולפתור את העניין, החליט לנצל את הכח שבידיו (מבלי להיכנס לשאלה כמה שווה באמת הכח של מוטו בשוק), ומתוך אגו נטו, החליט להיכנס באופן מגמתי, משולל כל אתיקה מינימלית, בגוף אותו הוא אמור לסקר באופן אובייקטיבי, אפילו אם זה החליט להקים עליו חרם מסחרי. ואני אומר את הדברים הללו ממקום של "הייתי שם וכך עשיתי". לא שום דבר שזר לי.

אני בכוונה לא נכנס כעת לחשיבותו של מוטו לעומת מדיות אחרות בתחום. למה אחרות?! בואו ונקרא לילד בשמו: פולגז. יש עוד הרבה מה לשפר במדיה הזו כמו למשל לבחון את כל האופנועים שמגיעים לארץ ולא רק את חלקם, אבל הם היום המתחרים הגדולים של מוטו. יש שם חומר אנושי מצוין, ויש לי את כל הסיבות להניח שמבחן לאופנוע בפולגז, קוראים הרבה יותר אנשים מאשר מספר הקוראים אותו במהדורה המודפסת של מוטו. טיבעה של המדיה הדיגיטלית היא שהיא חשופה הרבה יותר מאשר מהדורה מודפסת שעולה כסף. 

הסיבה שצפה על פני השטח להעברת הראשוניות במבחנים ממוטו לפול גז, היא לא פול גז עצמו, אלא שיתוף הפעולה הצמוד שיש לו עם YNET. בטח ובטח שמספר גדול לאין ערוך של גולשים ייחשפו למבחן באתר אליו גולשים מאות אלפי אנשים ביום, מאשר במגזין נישה. כך שהמעשה אולי נכון, אבל הגולם שהקים במו ידיו איש יחסי הציבור של אבניר, בועט כרגע בלקוח שלו בביצים בלי בלמים ובלי אתיקה עיתונאית בסיסית, ומי שסובל מכך, הוא רק הלקוח.

והיום כגולש (כמעט) מן המניין, אני רוצה לגלות לכם סוד: הפרסום במדיה הדו גלגלית לא שווה את הכסף. פשוט כך. אחד מבעלי מטרו הגדיר לי את הכסף שהוא שם בזמנו אצלי ואצל מוטו כ"שכר דירה שאינו מכסה את המשכנתא", ואילו יבואן אחר אמר שהוא שם את הכסף רק כי הוא רואה כחובה מצידו כמוביל שוק, כצריך וחייב להחיות ולתמוך במדיה הדו גלגלית בישראל.

הלוואי שהייתי יכול לומר מילים טובות על בן ברק כמי שאינו חוטא במגמתיות, אך ההיפך הוא הנכון. הצורה בה הוא מנהל את הכתבים שלו ידועה מזמן בשוק האופנועים, והדוגמאות הבולטות הן היחס שלו ל"אחד על אחד" של חבריו לשעבר ניסים ברדה וסטפן אבנדיץ' שגם בחנו במוטו, ול"פרפר" - שאת מה שאני יודע לא אוציא החוצה. ואגב, בניגוד למה שנאמר בטור העורך של גיא, וכמי שמכיר היטב ומבפנים את דרך פעולתם של היבואנים, אין שום סרבול בדרך קבלת ההחלטות של אבניר. יש אחד, אותו מגדיר בן ברק כמי שהוא "האיש החזק בחברה וממעט להיחשף", אליו מביאים את השאלות והוא מחליט מבלי שיהיה צריך לשאול אף אחד. התרבות האירגונית בכלל אצל שני היבואני הגדולים מצויינת, וקשה לי לראות מי שלא היה מעולם בתפקיד ניהולי, שיווקי, ארגוני כלשהו, מחלק ציונים למנהלי חברות כבקי ומבין בתחום שאין לו אליו אף נגיעה וידע מינימלי.

מוטו חייב לעבור ריענון מסיבי כדי שיחזור להיות מגזין ששווה משהו, ושיוכל להחזיר לעצמו את כתר מוביל הדעה בכל מה שקשור לדו גלגלי בישראל. שני כותבים טובים שאחד מהם חי בחו"ל (יוסי שווץ) ועוד אחד שבוחן אופנועים על בסיס פרילנס (כפיר לוין), הם לא חומר אנושי מספק שיכול להחזיק מדיה מודפסת ברמה גבוהה. המחירון, הפונקציה שיותר מכל מחזיקה כיום את מוטו בחיים, לא תוכל לסחוב לאורך השנים הבאות על גבה מגלומניות ילדותית מונעת אגו, המתחבאת מאחורי "טובת הקוראים". הנזקים שנגרמים לחברה עצמה ענקיים במונחי הכנסה, והיחיד שסובל מזה הוא בעליה של החברה שצריך להמשיך ולתחזק עלויות תפעוליות, דפוס ומשכורות. וטיפ קטן לבעלי מוטו: יש שם איש קטן מימדים שנקרא ערן טננבאום. שווה להעיף עליו מבט נוסף.

לסיכום, אילן ציוני צריך להתעלות על עצמו ולפנות לעופר אבניר, תוך שהוא מפטר את גיא בן ברק מעריכתו של מוטו כחלק מהמשא והמתן בין הצדדים, ולא שאני חושב שציוני עצמו לא מעורב באופן מלא בסכסוך. מוטומדיה קטנה מדי מכדי שמישהו יראה דברים מהצד ובלי מעורבות ישירה. בביזנס אין אגו. טוב יעשו צחי גילון ואילן ציוני אם יישבו ביחד ללבן את הדברים ולהמשיך בשיתוף הפעולה שהיה ביניהם לאורך כמעט שני עשורים. הדבר האחרון שהשוק הדו גלגלי צריך כיום היום הוא היעלמותו של מוטו מהמפה. הדרך בה הולך היום מובילה אותו להיעלמות תוך מספר שנים קטן, ובצדק. מטרו לא יכסו לעולם על הבור הכספי שיצר עופר אבניר, סביר להניח שיתמכו כספית עם פרסום גם אם תקום מדיה חדשה, וההמשך ברור למי שצריך להיות ברור.

אגב, כל המלל שנשפך פה למעלה הוא מבלי לדבר ולו עם פונקציה אחת מהמעורבים, אלא דעתי המוצקה על הנושא כמי שמכיר אישית את הנפשות הפועלות לאורך שנים, ובהתבסס בעיקר על כתביו של בן ברק עצמו בטורי העורך שלו כפי שהובאו בפורום האופנועים של תפוז. 

לשרשור שהתפתח בפורום האופנועים של תפוז

לקינוח
הגדה של פסח לאופנוענים בלבד מאת איציק קריטי בשידור חוזר.
שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.marorכל מילה בסלע03/04/2007 11:18:50
חבל שיש מלך בישראל אך הוא מסרב למלוך
2.למי אכפת03/04/2007 12:23:14
מישהו עדיין מתייחס למוטו ברצינות? גם לא אני שעובד בענף כבר 14 שנה.
3.YC03/04/2007 12:25:31
האם הפיסקה הלפני אחרונה אומרת שבייקס חוזר?
4.עמיר שבתאיל-YC03/04/2007 16:30:19
אלוהים ישמור. ממש לא.
5.אחד שיודעחתיכת כלומניק..03/04/2007 23:34:25
אתה מר שבתאי בעל הספם המגוחך בשוק. מי אתה שבכלל תפצה את פיך אחרי שסגרת את מגזין הפתטיות הקרוי בייקס שהתנהל בנוסח "עשה טובה תכתוב לי" , "עשה טובה צלם לי" , "עשה טובה תדפיס לי". המגזין שכל גבולות עולמו הם גבולות מתחם הסופרלנד.
6.ולפני שתקפוץ כמו חמור 03/04/2007 23:35:23
בעל הספם צ"ל בעל השפם
7.עמיר שבתאילאחד שיודע04/04/2007 07:25:52
זו דעתך וזו זכותך לחשוב כך. בכל זאת אסביר לך מי אני: היחיד מלבד מוטו, שמכיר את כ-ל השוק מבפנים.
8.עמיר שבתאיהמשך04/04/2007 07:41:13
אגב 1: לא, אתה לא "אחד שיודע" ראיתי את ה(IP) . אגב 2: אם שכחת, אני לא יכול לקפוץ. בעסה לי... עלבונות פתטיים על שפם ומגזין שמת לפני שנה וחצי לא יעזרו לשינוי העובדות.
9.איטוהגיע זמן למגזין מודפס חדש...04/04/2007 10:56:24
מסכים עם כל מילה ,דבר נוסף, הקטלוג האחרון של הקטנועים עשה לי חשק להקיא ממש , החוות דעת על הקטנועים של אבניר היו חד צדדיות לחלוטין ( ואני , לא אחד ש"מת" על אבניר ) אבל חליק זה ממש נעשה עיתון שלא נעים לקרוא אותו , העיתון חד צדדי לחלוטין.
10.לשבתאי04/04/2007 14:00:10
לא יכול לקפוץ - פירושו עגום כמו שזה נשמע?? מקווה מאוד שלא...
11.Galwow your looking at IP Addresses?04/04/2007 18:00:52
See if you can guess where is mine.
12.עמיר שבתאיתגובה ל-1004/04/2007 19:41:21
לא יכול לקפוץ כתוצאה מתאונה במבחן דרכים לאחר שיצא גליון מס' 2, אי שם במאה הקודמת.
13.barvfrכוחן של מילים 04/04/2007 21:49:22
מילים כמים המכות בסלע....
14.טבח09/04/2007 14:21:59
תוסיפו שועית לתבשיל ותקבלו חמין במקום שוק אופנועים וביום ראשון גם תריחו את התוצאה.
15.גזגז10/04/2007 13:38:04
כל מילה בסלע. אחרי שבייקס נסגר קניתי כמה פעמים מוטו והריח לי זנותי, חבל שאין עיתון אחר


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים