טירוף מערכות. פרוייקט R חלק א'



טיRןף מעRכות –פרוייקט R

כשמזדקנים, מתחילים לחפש את מה שריגש אותנו כשהיינו צעירים. לא החיות המודרניות של היום הנוכחי, אלא את ה"חיה" של פעם, שהפכה להיות האקזוטיקה של היום.

עמיר שבתאי

פרק א'.


פעם, כשהייתי צעיר, עם עוד כמה שערות על הראש וכולן היו בצבע שחור, ורדפתי אחרי קציצות בתיכון, נפעמתי מאופנוע אחד שראיתי ברחוב. מגזין רכב אחד שנפל לידי נורא במקרה עת עבדתי אחה"צ כשליח במכולת השכונתית, הראה אופנוע מדהים. לא שידעתי אז להעריך את מכלולי האלומיניום או המתלים, אבל ידעתי שהמנוע שלו אחר מכל אותם פוסטרים של אופנועים שכיסו לי את קירות החדר. קודם כל, וזה כמובן חשוב לכל מתבגר, היו לאופנוע שני פנסים ולא אחד. כך שהוא כבר ניצח את ה- FZ750 מודל 84 שהיה תלוי לי מעל למיטה. דבר שני הוא פשוט נראה קרבי. בייחוד בגרסת השחור אדום. דבר שלישי, לא חלף הרבה זמן והתחלתי לראות אותו מקרוב. אבל ממש מקרוב. שכן שלי קנה כזה, ואפילו עשה לי סיבוב… מה צריך יותר ילד מתבגר עם חצ'קונים כדי להתמסר סופית להווית ה- R. היום אני מסתכל עליו בפרספקטיבה אחרת לחלוטין. היום אני כבר יודע להעריך את היות האופנוע הזה המחולל העיקרי של מהפיכת אופנועי הספורט המודרניים. אביהם הרוחני של כל אותם אופנועי ספורט שבשמם מופיעה האות R. היום אני יודע להעריך את אותה שילדת אלומיניום בתולית, הרגליות החשופות בלי גומיות מבודדות ויברציות ובלי נעליים, העיצוב הדקיק שנראה בפעם האחרונה על דוגמנית העל הקרובה לליבכם, הכידון הסופר נמוך, ה… נכון להיום, כ-ל אופנועי הספורט היפניים הינם בני דמותו של אותו R. מנוע ה"ארבעה בשורה" (או ה- Four in line בלשון האינגליזית) המתייחס למנועי ארבעה צילינדרים, הפכו זה מכבר מ"סתם" מנוע שמניע "סתם" אופנועים יפניים כמו ה- CB, לאופנוע בו הם משתמשים כמעט באופן בלעדי לאופנועי הספורט שלהם. שילדות האלומיניום וספרטניות מינימליסטית לאופנועי ספורט נראית לנו היום משהו כמעט רגיל, אבל כולן הן הצאצאיות של אותו R. ה- R היה ונשאר אופנוע הספורט היפני האמיתי הראשון נקודה. האופנוע הזה בעיניי הוא הקלאסיקה במיטבה. האופנוע שחולל את מהפיכת אופנועי הספורט ממנה אנחנו נהנים עד היום. ועוד איך נהנים.


טיRוף מערכות

לפני כשנתיים נכנס לי הג'וק. אני רוצה לקחת R מקורי, ולהפוך אותו לשלי, אבל להביא אותו בדרך למצב חדש. למה דווקא אותו? כי זה מבחינתי הדבר האמיתי. אישית, אני לא מתחבר לכל אופנועים אנגליים משופצים. הם היו לפני זמני. אמנם הספקתי בתחילת שנות ה- 90 להיות בעליהם (הלא מאושר) של שני דוקאטים, אבל האופנועים שאני באמת אוהב היו ונשארו האופנועים היפניים. אלה עם שלדות האלומיניום ומנועי הארבעה צילינדר. אלה שעליהם גדלתי, ואיתם התרסקתי כמעט אין ספור פעמים בבדיקה האינסופית עד איזו זוית מחזיק הצמיג הקדמי את הכביש כשאני עדיין לוחץ חזק על ידית הבלם, וכמה אוחז הגלגל האחורי כשפותחים לו חזק את המצערת ביציאה מפניה כשהאופנוע עדיין בזוית של 40 מע' עד לשניה שהאופנוע מעיף אותך בהייסייד. דברים שהיום אני כבר לא מעז לעשות. שנה וחצי לקח לי למצוא את האופנוע שרציתי, וגם זה אחרי הזמנה של כמעט שנה מראש. בשוק מסתובבים אמנם כמה R-ים, אבל רובם היו מדגם 87 שכבר עבר שינוי מסוים (מיכל דלק ועוד כמה פיצ'פקעס), ואני רציתי את המקור. נו טוב, כמעט את המקור. ה- 85 המקורי שמסתובב בישראל עבר מסכת שינויים כל כך רחבה, שאפילו לא הצעתי לבחור לרכוש אותו ממנו. בסופו של דבר מצאתי את שחיפשתי. אלי רז, לשעבר מוסך ספידי כיף, היה בעליו של R 86. אמנם נטול פיירינגים, אך במצב מכני קרוב למושלם. בדיוק במצב מכני שאתה מצפה שיהיה אופנוע שמחזיק מכונאי פדנט. היות ונושא הזמן לא היווה פקטור, "הזמנתי" ממנו את האופנוע לכשירצה למכור. שנה שלמה עברה וקיבלתי את הטלפון המיוחל. לא ממש דיברנו על המחיר, וזה גם לא ממש עיניין. שנינו מכירים זה את זה שנים ארוכות. שלושה חודשים ארוכים לקחו לי כדי לקחת את האופנוע ולעשות העברת בעלות. התמורה הועברה לחשבון הבנק של אלי עוד חודש יותר מאוחר, וסוף סוף יכולתי להכריז על האופנוע כשלי. עוד שלושה חודשים עברו. התקציב המקורי כבר הכפיל את עצמו מזמן, וזה עוד לפני שפורק בורג אחד באופנוע. המחסן של עופר אבניר נפתח בפני, ואני כמו כלב מיוחם עברתי ביחד עם יוסי האגדי מהמחסן מדף אחר מדף בחיפוש אחר כל שבב או חלקיק חדש שקיים במחסן. הבחור כך הסתבר, זוכר את המספרים הקטלוגיים של כל החלקים בעל פה!!! משא ומתן ארוך עם בעלי עופר אבניר הביא בסופו של דבר לתוצאה רצויה לשנינו, ופרוייקט ה- R יצא לדרך. אני יודע שההשקעה של זמן וכסף היא עצומה, אבל כאמור, מבחינתי האופנוע הזה הוא אופנוע קלאסי מדהים, ולא אופנוע שיום אחד יעמוד למכירה.


השיפוץ

ההחלטה היא להביא את האופנוע למצב המקורי שלו, ומה שיותר קרוב לאופנוע שכרגע יצא את המפעל. האופנוע כאמור יפורק לגורמים. כן, עד הבורג האחרון (לא כולל המנוע) ויורכב מחדש. על העבודה הופקד המכונאי שמלווה אותי כבר שנים עוד מימי הפיירבליידים – דוד לוי, העובד כרגע במוסך אופנועי הגשר. פשוט אין עוד אדם שאני מוכן לסמוך עליו ברמה של להביא אופנוע בן 18 למצב חדש. קוסמטיקה. אמנם באופן אישי אני אוהב יותר את הצביעה השחורה אדומה, אך בסופו של דבר החלטתי על כחול לבן. הצביעה המסמלת ביותר של אופנועי המירוץ של סוזוקי. התמונה של קווין שוואנץ אליל נעורי (התמונה היחידה של רוכב שממוסגרת אצלי במשרד) חורך את מסלולי קדם מירוצי הסופרבייק על ה- R, עדיין חרוטה לי עמוק בזיכרון. הנס הגדול הוא שכמעט כל הפלסטיקים נמצאו חדשים במחסני עופר אבניר. שאר החלקים שהוזמנו עוסקים אף הם בעיקר בצד הקוסמטי. המנוע כאמור במצב כמעט מושלם ולא צריך שיפוץ, אם כי גם הוא יפורק, ויקבל אטמים חדשים בכל פינה. הוזמנו שילדת פיירינג וגשר פנסים חדשים, מראות, משקף, מיכל דלק, ארבעה מאותתים, לוח שעונים, כל המתגים, ידיות ועוד. מה שביעס (אין לי מילה אחרת) אותי במיוחד היה כי אין מסיכה קדמית ומערכת פליטה בחברה, והעלות להביא אותם מחו"ל היא כזו שאני לא יכול להרשות לעצמי.


שילדה: ניקוי חול אי אפשר לעשות לשילדה הדקיקה הזו, ובמקום כך היא תעבור פשוט ניקוי יסודי. אם כן או לא לצבוע אותה עדיין לא החלטתי, והדבר יקרה או לא בהתאם לתוצאות הניקוי. שאר מכלולי ה"סביב שלדה" כמו שילדת הפיירינג ודומיה, יוחלפו כאמור בחדשים. את הפנסים עצמם אין צורך להחליף. המתלים: יפורקו ויעברו שיפוץ מקיף. המתלה הקדמי יקבל קפיצי מזלג חדשים ושמן טרי, והמזלג עצמו ומע' האנטי דייב ייצבעו מחדש. בולם אחורי מקורי אין להשיג יותר, ומטעמי אותנטיות הוא פשוט ישופץ ולא יוחלף. מאותה הסיבה (אותנטיות), לא יקבל המזלג גשר חיזוק שהיה נפוץ על האופנוע הזה (ועל הדגמים שאחריו), אלא יישאר במצבו המקורי. מה גם שהאופנוע הזה לא ממש מיועד לרכיבה יומיומית, אלא טיול קצר פעם בכמה חודשים. המזלג האחורי ייצבע או לא בהתאם לתוצאות הניקוי. בלמים: הבלמים במצב טוב. הרפידות יוחלפו לחדשות וכמובן שמן חדש יזלוג בצינוריות החדשות אף הן. הקליפרים ייצבעו בצבע מוזהב כבמקור. הדיסקים עצמם במצב מצוין ואין צורך להחליף אותם. מה שכן נצטרך למצוא לו פתרון - אפילו חלקי, היא תחושת הספוגיות בבלם הקדמי ממנה סובל גם R 87 אחר שאני מכיר מקרוב, ואשר יופיע אף הוא מעל דפי מגזין זה ברגע שתושלם בנייתו. חשמל: אין מה לגעת, ולאחר שיותקנו אבזרים חסרים או חדשים כגון מאותתים ומתגים, ילופפו כל צמות החשמל מחדש לטובת הצד הקוסמטי דווקא. אזולירבנד שחור חדש וטרי תמיד ייראה יותר טוב מישן ודהוי. המנוע: כאמור במצב מצוין, אולם כל מכסאות המנוע וראש המנוע יפורקו, ויקבלו סט של אטמים חדשים וטריים. אלמנט הקשור למנוע, או לרעש שהוא מוציא הם ספוגים סופגי רעש וחום שיוצמדו לחלק הפנימי של הפיירינג, ואשר יתוכננו וייבנו במיוחד לאופנוע הזה על ידי חברת "רגומי" העוסקת בפתרונות אקוסטיים. למערכת הפליטה עדיין לא מצאתי פיתרון. כרגע מותקנת שם מערכת של… צחוק הגורל, פיירבלייד 93. אופנוע שליווה אותי במשך 6 שנים רצופות.


אלו הן הנקודות העיקריות. בחודשים הקרובים אעדכן אתכם על השתלשלות השיפוץ. מהצד האישי אני יכול להגיד לכם כי הרבה הרבה זמן לא התרגשתי כך מאופנוע. ביי בינתיים.

טירוף מערכות - פרק ב'

 

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
לא נשלחו תגובות לידיעה


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים