בייקס מציג: אמריקן ביוטי - MOTOCZYSZ C1

08/05/2006 16:26:19

עמיר שבתאי  צילומים: יצרן

ה- MOTOCZYSZ C1 הוא לא עוד אופנוע. לא במקום בו הוא מיוצר, לא בתצורת המנוע שלו הכל כך ייחודית, והכי חשוב, יש רק אחד כזה בינתיים. קבלו את האיש והחלום, שמבטיח להביא לאמריקאים אופנוע "מייד אין אמריקה", שיביס את כל מה שהם מכירים מיפן ואירופה. 

בשיחה טרנס אטלנטית, מוציא לי מייקל סיזצ', החלום והאיש עם השם הבלתי אפשרי הזה, את המיץ. תשמע, הוא אומר לי, כתבו עלי ועל האופנוע כל כך הרבה שטויות בכל מיני אתרי אינטרנט, שהדבר האחרון שאני צריך הוא עוד כתבה מגובבת שטויות. אני מסביר לו שאת רוב החומר הטכני שאבתי מתוך "סייקל וורלד" האמריקאי, ואז מתחיל הסיזצ' להיפתח. או קיי ד'ן מיסטר אמיר, הוא משתכנע שהחומר שבידי אמין, ולא בכדי. קווין קמרון-עורך סייקל וורלד, וניק לנאטצ'-כתב סייקל וורלד, שגם היה הראשון בעולם לרכב על האופנוע חוץ מצוות הפיתוח, נטלו חלק פעיל בפיתוח האופנוע. אה, ואתה יכול לבטא את זה סיס. אני מעדיף את המקור, אני אומר לו, what ever הוא עונה.

למה בעצם?
הרעיון עצמו מסתבר, קינן לאיש בראש כבר שנים. אבל מה שבאמת הצית את האש והעביר את המחשבה לכיוונים מעשיים יותר, היה כשראה את הבריטן האגדי בתערוכת "The art of the motorcycles" בלאס וגאס. סיזצ', בעצמו רוכב מירוצים במועדונים מקומיים, לא השתכנע בינו לבין עצמו שג'ון בריטן, שבנה את אחת המכונות המופלאות ביותר שנבנו בעולם הדו גלגלי, הוא האיש האחרון שבנה לבד אופנוע שיכול להתחרות במיטב הרייסרים הנעים על המסלולים בעולם, והחליט לעשות מעשה.

כסף לא חסר לו. סיזצ' הוא אחד הארכיטקטים המצליחים ביותר ביבשת הרחוקה, והוא גובה לעבודה עד מיליון דולר, ועוד מינימום של מליון דולר לבניית המבנה שהוא מתכנן. ההכנסה הגבוהה שלו איפשרה לו בשלב מסוים לעבור ולהתחיל את הגשמת החלום היומרני של בנית אופנוע מתוצרת עצמית אשר יביס את האופנועים שאנחנו מכירים. כהתחלה, היקצה סיזצ' מחסן בשולי אחוזתו בפורטלנד, והחל בתכנון אופנוע החלומות שלו. 



לא רק עם שני העיתונאים האמריקאים התייעץ סיזצ'. לצורך ייעוץ ראשוני הוא הלך אל מי שהוא כנראה הטיונר הגדול בעולם: ארב קאנאמוטו, המוכר לנו מקבוצות הגרנד פרי של הונדה. שם נוסף שגם נשאר ללוות את הפרוייקט לאחר מכן, הוא אדי לאוסון. ארבע פעמים אלוף עולם בקטגורית בגרנד פרי, והראשון, עד שהגיע רוסי, שלקח אליפויות עולם ברצף לטובת שני יצרנים שונים (ימאהה והונדה). לאחר התובנות הראשונות שהשיג, החל סיזצ' לחפש אחר מעצבים, מהנדסים ומתכננים מסוגים שונים, הנדרשים לפיתוח של אופנוע מן היסוד.

אבל לא סתם אופנוע. סיזצ' לא חיפש לקחת את ה- UJM המוכר, או את הקונספט של דוקאטי ולהתחרות בהם בתצורות המוכרות לנו. התכנון היה מראש לבנות אופנוע שיביא את עולם האופנועים צעד אחד קדימה. לא עוד מנועי ארבעה צילינדר או V קונבנציונאליים. לא עוד מתלים שאפשר לקנות בכל מכולת שכונתית לאופנועים. אלא לבנות את הכל מאפס, "תוך חשיבה המתגברת על מגבלות התכנון הקיים", ציטוט הלקוח מסיזצ' עצמו. לחשוב על הכל מאפס, ולהגיע לפתרונות כאילו זו הפעם הראשונה שמישהו בונה אופנוע. כאן עוצר סיזצ' את השיחה לשניה ואומר: כמו שבריטן עשה. אגב, גם על האופנוע עצמו לוקח סיזצ' את הפאוזה לחצי שניה מפרוייקט הבניה העצמית המפואר שלו, ועל האופנוע עצמו כתוב "לזכרו של ג'ון בריטן". האם ההתרפקות על הגאון שאיננו עמנו עוד היא אמיתית, או ניצול ציני של שמו כדי לגרום לנו הכותבים והקוראים להביא את שני אלה כאילו לאותה מדרגה בהשוואה ישירה? בעשר הדקות של שיחת הטלפון ניסיתי לגלות שמץ מן האמת ולתפוס את סיזצ' בניואנסים הקטנים, אך את האמת, לא הצלחתי להבין.

הרצה
לסיזצ' היה ברור שבנייתו של האופנוע לא תושלם לפני שהאופנוע יורץ במסלולי המירוץ. הנפח שנקבע לאופנוע היה מראש ליטר, ולא קטן מכך. גם לטעמי האישי, זה הנפח הנדרש כדי לבנות אופנוע על ולהיכנס ישירות אל תוך האש המאכלת של אופנועי הספורט הקשים והלוהטים ביותר בעולם. עם כל הכבוד להתנהגות של אופנועי הספורט בנפחים הקטנים יותר, אופנועי הליטר הם הם הדבר האמיתי, ולשם רץ סיזצ', ובצדק.

המטרה הראשונית היתה להריץ את האופנוע בסופרבייק האמריקאי, אבל כדי לרכב על האופנוע בסופרבייק האמריקאי נדרשת הומוליגציה של מינימום 300 אופנועים, מה שכמובן לא בא בחשבון לאופנוע קונספט. כאן מראה סיזצ' שהחשיבה שלו היא באמת כמעט אוטופית: יש זירה אחת בעולם בה אתה נדרש לעמוד במינימום תקנים והגבלות, ולא נדרשת שום הומוליגציה. הזירה היא כמובן המוטו GP. מקום שמפחיד יצרניות גדולות ומנוסות בהרבה, שלא לדבר על משאבים בלתי נדלים הכרוכים במימון של אפילו מירוץ אחד, כל אלה לא הרתיעו את האמריקאי. מלנבות ולהשתתף עם האופנוע בסבב האמריקאי של המוטו GP בלגונה סקה בעונת 2005. לא פחות.

האופטימיות של סיזצ' באה דווקא מחוסר הנסיון שלו ושל צוות הפיתוח של האופנוע בזירות האלו. היה כבר מי שאמר שצריך מנהל לא מנוסה, כדי שיצליח במקום שבו מנהלים מנוסים נכשלו. דווקא חשיבה לא קונבנציונאלית שאינה שבויה במסורת מקובעת של פיתוח שהתפתחה וקובעה במשך עשרות שנים של מירוצים, דווקא היא לדעת סיזצ', תגרום אולי לאופנוע להצליח במקום שבו סוזוקי וקאוואסאקי, שתי ענקיות יפניות, נגררות מאחור. "לנו אין גדודי מהנדסים הכובלים אחד את השני. היצירתיות שלנו היא אין סופית דווקא בגלל חוסר הנסיון שלנו. אני יודע שזה לגמרי לא שפוי בצורה שבה אנחנו עושים את הדברים, כמו למשל העובדה שלנו אין את הכסף להתחיל ולתכנן דברים מחדש, אלא רק לשפר על הקיים, אבל זה גם אולי היתרון הגדול שלנו, ומה שיגרום לנו בסופו של דבר להצליח" אומר סיזצ'. 

ישנן שתי סיבות נוספות לטעמי לאופטימיות של הבחור לגבי ההשתתפות במירוץ בלגונה סקה. האחת היא... שאין לו מה להפסיד. מירוץ ראשון בכלל של אופנוע חדש לחלוטין, גם אם רק יתחיל את המירוץ ויפרוש אחרי שלוש הקפות, זהו כבר הישג. אם יסיים את המירוץ, אפילו אחרון, זהו הישג גדול עוד יותר. ואם יעמוד ולו בהקפה הראשונה בלבד, צמוד לאריות המוטו GP לזנב, ומצא נחמה גדולה.

הסיבה השניה היא יחסי ציבור שהוא לא יכול לקנות בכסף. מליונים שמרותקים למסכי הטלביזיה ברחבי העולם, יראו את המוטו סיזצ' מתחיל את המירוץ בקטגורית הכביש היוקרתית ביותר בעולם. עומד כתף אל כתף עם האופנועים הטובים בעולם שאי אפשר לקנות בכסף, ומתחיל מירוץ כשווה בין שווים עם ה- M1 של ימאהה, ה- RC211V של הונדה, הטסטהסטרטה האימתני של דוקאטי, וכמובן האופנועים של סוזוקי, קאוואסאקי ופרוטון. שום סכום כסף שיתבזבז על פירסום, לא יביא הכנסה עמוקה כל כך לתודעה של אלה שבעתיד הם הקהל של האופנוע, שכאן נבנה אופנוע-על נקודה. 

אז בסוף זה לא הצליח, והאופנוע לא היה מוכן ברמה של להתחרות בקטגוריית העל, אבל סיזצ', דרך סינדי - אשת יחסי הציבור של החברה, מודיע לי כי יש גם יש בכוונתו להשתתף בסבב מוטו GP אחד כבר השנה.

המוטו סיזצ' אינו אופנוע מירוץ נטו כפי שהיה למשל הבריטן. "כשתקבל את הצילומים ממייקל (הצלם שלבסוף לא העביר את שנדרש ממנו. ע"ש), תראה שכבר על הפרוטוטייפ שלנו מותקנים כמעט כל אביזרי הכביש הנדרשים לייצור של האופנוע לכביש הציבורי" אומר לי סיזצ'. אני בהחלט מתכוון בעתיד כשייגמר הליך הפיתוח, להעביר את האופנוע למכירה לרוכבים פרטיים, ולהתחרות ישירות במיטב אופנועי העל של היפנים ודוקאטי". אבל השוק האמיתי של סיזצ' הוא אחר. הוא אותו השוק בו מתחרים MV אוגוסטה, הדוקאטי 999S, הבנלי TRE, ודומיהם. 

2  3    
שליחת כתבה לחבר


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים