בייקס מציג: Fischer MRX650

16/02/2006 20:45:58

או טו טו מגיע אופנוע ספורט אמריקאי להמונים. קבלו את הפישר, שמתחיל לרדת מפס הייצור לדילרים כבר החודש.

עמיר שבתאי


הכתבה הזו המונחת לפניכם החלה את דרכה כבר לפני כמעט שנתיים. היתה אז איזושהי שמועה על אמריקאי שבונה אופנוע ספורט שאמור להתחרות ישירות ביפנים. שניה אחר כך כבר היא ירדה מסדר היום בין כל מיני דברים אחרים שצצו, ורק בשנה האחרונה החל האופנוע לצוץ שוב ושוב. כן, שכחתי: ה"אופנוע" הוא ה- Fischer MRX 650. אופנוע אמריקאי שנראה שהפעם באמת יעשה את מה שהאמריקאים באמת מחכים לו. אופנוע ספורט אמריקאי להמונים. לא עוד יצירה מיוחדת, או בכלת סטייל משלה כמו הביואל, אלא אופנוע שבאמת ובתמים פונה אל רוב רוכבי העולם, ובמיוחד, לאמריקאים.



אז נכון שבגליון המודפס של בייקס בחודש אפריל האחרון הצגתי בפניכם את המוטוסיז האקסטרווגנדי ומלא הטכנולוגיה. אבל הסיכוי שהאופנוע הזה יגיע בעתיד הקרוב לכביש הוא נמוך -למרות שמייקל סיז אמר לי בפירוש שהוא מתכוון להציע את האופנוע לדילרים כבר ב- 2007. הסיכוי עוד יותר נמוך שיום אחד נראה אותו כאן בישראל, ועוד יותר נמוך שלאחד מאתנו יהיה כזה. הפישר הוא הצד ההפוך לחלוטין של המוטוסיז. הוא אינו מבשר שום מהפיכה או אפילו משהו דומה. להיפך. נראה כי פישר עשה הכל כדי להוזיל את האופנוע כמה שיותר, בין היתר בצעדים כמו ביטול הרעיון הראשוני לבניה של האופנוע סביב מנוע ה-V2-1000 של רוטאקס, ושימוש במנוע 650 צנוע. אם אתם שואלים אותי, הרי שהסיכוי של חברה להצליח גבוה בהרבה כשהיא מוציאה מוצר להמונים ונבנית צעד אחר צעד באופן מושכל, מאשר חברה שמוציאה מוצר כל כך מטורף כמו המוטוסיז. אמנם השני יהיה הרבה יותר מרגש, אבל יהיה לו קשה להתרומם ולהקצות עוד ועוד כסף לפיתוח. הסיפור הזה הוא כבר לא חדש, תראו למשל מה קרה עם בנלי למרות גב כלכלי חזק, ואפילו עם אפריליה. אמנם גם מחירו של הפישר לא אמור להיות זול יחסית ליפנים. מחירו של האופנוע עם המנוע הצנוע יחסית אמור לעלות בסביבות ה- 10,000$. להזכירכם, זהו המחיר בארה"ב של אופנוע היפר ספורט ליטר יפני, אך אני מעריך שהמחיר יירד עם כניסת המשקיעים הגדולים לאחר צאת האופנוע לשוק, ותאמינו לי שהם יגיעו ולו רק בשם הפטריוטיות האמריקאית. אי אפשר גם לפסול את האפשרות של התערבות הממשל האמריקאי לטובת הפישר בכל הנוגע למיסוי על היבוא היפני כדי לעזור לו להתרומם, בדיוק כפי שהם עשו עם הרלי בתחילת שנות השמונים, ולמעשה הצילו את הרלי.

פישר
נכון שהשם נשמע יהודי, אבל לא ביררתי אם הוא באמת כזה. היוזם של בניית האופנוע הוא דן פישר. פטריוט אמריקאי שהחליט יום אחד שבא לו לרכב על אופנוע ספורט אמריקאי. פישר עובד על האופנוע לא פחות מארבע שנים כשהוא מנסה להגשים חלום שלו ולהפוך ולהיות יצרן אופנועים אמריקאי.

"הליך הפיתוח של האופנוע נמשך לא פחות מארבע שנים תמימות. פרק זמן ארוך יחסית לאופנוע שנבנה על בסיס שיתופי פעולה עם חברות מתמחות, ועל בסיס טכנולוגיה קיימת. שלושה אבי טיפוס נבנו במשך השנים, עד שלבסוף החליט פישר לצאת קודם כל עם גירסת 650 הסמ"ק"

 האופנוע הראשוני שהוצג היה בכלל סופרבייק עתיר טכנולוגיה. המנוע למשל, היה V2 בנפח 1000 סמ"ק מוגדש בסופרצ'ארג'ר. מנוע האופנוע הנוכחי כאמור צנוע בהרבה. תצורת המנוע היא V דו צילינדרי בזוית של 90 מע', המייצר 77 כוחות סוס ב- 9,4000 סל"ד מנפח של 650 סמ"ק, דומה כמעט עד כדי זהות למנוע ה- SV650 של סוזוקי. לא מפתיע בהתחשב בכך ששני המנועים מיוצרים על ידי ענק המנועים הקוריאני Hyosung. מנוע דומה מונח על ה"קומט" המקסים של יוסאנג עצמה שאני לא מבין עדיין איך אף יבואן לא מביא אותו לארץ. אופנוע שנראה כמו הכלאה של SV ו- GS, ואם ייובא לישראל יעלה כ- 55,000 ש"ח בלבד. אבל בכל הנוגע להתנהגות הכביש, הפישר אמור להיות משהו שונה לחלוטין מאשר האופי של כל האופנועים אותם מניע מנוע ה- 650 הזה של יוסאנג. הפישר נבנה מראש כאופנוע ספורטיבי טהור, עם יכולות תקיפת כבישים שאמורה להיות מהמשובחות. כך לפחות על פי פישר עצמם. דגש רב ניתן להתנהגות הכביש ולרגש אותו מספק האופנוע לרוכב.


השילדה פותחה אף היא על ידי חברה אמריקאית. "ג'מיני" היא החברה שבזמנו היתה מופקדת על ייצור שלדת ה- VR1000, אופנוע הסופרבייק של הרלי שמעולם לא מומש. לשם הגיאומטריה הבסיסית של האופנוע לא הלכו בפישר רחוק. הם בדקו את הנתונים הבסיסיים של אופנועי היפרספורט עדכניים, כמו גם נתוני גיאומטריה של אופנועי מוטו ג.פ., לא פחות. שילדת האופנוע היא דווקא מהסוג ה"יפני". קורה כפולה, כשג'מיני מתבססים בעיצוב השילדה על שלדת ה- VR1000. פישר אומרים שקורות השלדה הן "ראשונות מסוגן", אבל הבנתי המוגבלת לא הבינה כנראה מה שונה בין שלדת הפישר, לשלדות קורה כפולה אחרות, מה שכן בטוח הוא, שללא ספק מדובר בשילדה קשיחה מאד, לפחות אם מביטים ברוחב המסיבי של קורות השילדה.

הליך הפיתוח של האופנוע נמשך לא פחות מארבע שנים תמימות. פרק זמן ארוך יחסית לאופנוע שנבנה על בסיס שיתופי פעולה עם חברות מתמחות, ועל בסיס טכנולוגיה קיימת. שלושה אבי טיפוס נבנו במשך השנים, עד שלבסוף החליט פישר לצאת קודם כל עם גירסת 650 הסמ"ק. לעיצוב האופנוע נשכר מעצב ידוע. גלין קר, הופקד על שרטוט הקוים של הכלי, ואני יודע שעיצוב הוא עניין של טעם, אבל אני חושב שדווקא לגבי האופנוע הזה, תהיה הסכמה שהוא פשוט יפה.

פיתוח
נכון שהיום קוראים לאופנוע MRX650, אך בזמנו קראו לאופנוע בשם דומה, אך לא ממש: MRX1000. המנוע שהניע את הפרוטוטייפ הראשון של האופנוע היה מנוע וי טווין של רוטאקס בנפח 998 סמ"ק, ואם זה נשמע לכם מוכר אז אתם צודקים. מנוע זה הוא המנוע המניע את ה- RSV MILLE של אפריליה. מנוע היפר ספורט מעולה שזוכה למחמאות אדירות בעולם גם היום אחרי כמה שנים שהוא כבר בשוק. אלא שבמסגרת ההתלהבות הראשונית, ביקש פישר מרוטאס להגדיש את המנוע. סביר להניח שבסופו של דבר מתי שהוא המנוע המוגדש עוד יצא לפועל, אך כאן הראה פישר את העובדה שהוא לא עוד פנטזיונר, ולטעמי האישי הוא הראה שיש לו את היכולת להפריד בין העיקר לטפל ובין הנחוץ ללא נחוץ, כדי להגשים באמת את החלום שלו ואת המטרה העסקית שלטובתה הוא נרתם, והיא הקמה של מפעל לאופנועים שגם באמת ימכור אופנועים.

"השאיפה של פישר היא לא להסתמך על מנועים קנויים. "יש לנו תכניות לבנות מנוע משלנו, אומר פישר, יש תכניות למנוע החדש שנייצר, וישנם אפילו חלקים שכבר יוצרו ומחכים" הוא מפתיע"

האופנוע הזה הוגדר על ידי דן פישר "אופנוע הספורט האמריקאי הראשון שמציע ביצועים ועיצוב מהשורה הראשונה", ולמעשה היה אמור להיות מיוצר באופן סדרתי כבר בסוף שנת 2004 בתצורתו הראשונית. העיכוב בהתאמת מנוע חדש לאופנוע לא פגע יותר מדי מסתבר, בלוח הזמנים המקורי, וליצרן שמוציא לשוק אופנוע ראשון, עיכוב של מספר חודשים הוא יחסית זניח. פועל יוצא של המהפך בין שני סוגי המנועים השונים לגמרי הוא דווקא בתחום השילדה. השילדה כעת בנויה כך שהיא יכולה להכיל על ידי התאמות קלות בלבד סוגי מנועים שונים, המתאימים למבחר של נפחים של מנועי V. כמובן שעל ידי כך יוכלו בפישר לבנות גם סוגים שונים של קטגוריות אופנועים תוך התבססות על טכנולוגיית השלדה הקיימת, ללא צורך בפיתוח ארוך ויקר של שלדה חדשה.

אולם השאיפה של פישר היא לא להסתמך על מנועים קנויים. "יש לנו תכניות לבנות מנוע משלנו", אומר פישר. "יש תכניות למנוע החדש שנייצר, וישנם אפילו חלקים שכבר יוצרו ומחכים" הוא מפתיע, אם כי סביר מאד להניח שיחלפו עוד מספר שנים עד שנראה מנוע מקורי של "פישר" שמניע את האופנועים של החברה. כרגע עובדת ג'מיני בתיאום מלא עם יוסאנג לבניית האופנוע המושלם, ולאחר תחילת שיווקו של ה- MRX650, יתחילו, או למעשה יחזרו בג'מיני לעבוד עם רוטאקס על השלמת גירסת הליטר.
שאר המכלולים אף הם מהשורה הראשונה. מזלג קדמי מוזהב של אוהלינס, בלמים רדיאליים צפים ועוד. פישר לא מפסיק לטרוח ולהזכיר בכל מקום בו כותבים על האופנוע כמה שהוא מחויב לפרטים הקטנים באופנוע. "הליך הפיתוח הארוך נובע מכך שאנו נותנים תשומת לב של 100 אחוז לכל פרט. החל ממציאת המשקל האידיאלי לכל חלק ואם אפשר לחסוך עוד במשקל, ועד לשלמות העיצובית של האופנוע בכלל וכל חלק וחלק בנפרד. חבירה של כל כך הרבה כשרונות לבניית אופנוע אחד, לא מראה רק על תשומת לב רגילה לפרטים, אלא מחויבות של נסיון רב של כשרונות, לייצור אופנוע מושלם".

דן פישר האיש 
דן פישר הוא לשעבר רוכב מירוצים, וכיום בעל חברה לסחר. על בסיס החברה הזו הקים את מפעל האופנועים החדש, והפך ליצרן אופנועים. ברזומה שלו רשום גם ניצחון ב"אפריליה קאפ צ'אלנג'" בווילו ספרינגס בשנת 2001 ונודע כרוכב זהיר הממעט (מאד) ליפול. פישר בן הארבעים, עלה על אופנוע מאחור יחסית. את הסיבוב הראשון על אופנוע עשה בגבעות ארלינגטון כשהוא בן 30!!!.

אז הנה יש לנו יצרן אופנועי ספורט חדש, ובשונה מכולם, הוא כל אמריקני. אין לנו אלא לאחל לו בהצלחה. 


נתונים טכניים

מכלולי מנוע

תצורה: V2 90 מע'
נפח: 647 סמ"ק
קירור: נוזל
קדח Xמהלך 100X63.6 מ"מ
יחס דחיסה: 10 ל- 1
הספק מוצהר: 77 כ"ס ב- 9,400 סל"ד
הזנת דלק : קרורטורים, 39 מ"מ
מצמד: רב דיסקי רטוב
תיבת הילוכים 6 מהירויות


מכלולי שילדה

תצורה: קורה כפולה, אלומיניום
מתלה קדמי: הפוך, 43 מ"מ
מתלה אחורי: מונושוק
צמיג קדמי: 120/70-17
צמיג אחורי: 180/55-17
בלם קדמי: רדיאלי כול, 310 מ"מ, צף, 4 בוכנות לקליפר
בלם אחורי: דיסק יחיד 210 מ"מ, בוכנה בודדת
גובה מושב: 800 מ"מ
בסיס גלגלים: 1425 מ"מ
מיכל דלק 16 ל'
משקל יבש 165 ק"ג

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
לא נשלחו תגובות לידיעה


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים