בייקס מציג: THUNDERSTAR 1200

27/01/2006 12:30:22


אופנוע הספורט דיזל הראשון?

עמיר שבתאי  תמונות: יצרן 


שאלתם את עצמכם מדוע אין אופנוע דיזל? אני מודה שהמחשבה הזו לא אחת עברה לי בנבכי המוח הנבוב שלי, ולא ממש היתה לי תשובה. כן, אני יודע שהוא לא ממש מתאים לעבודה על אופנוע ספורטיבי (או אולי כן, אחרי שכתבתי את הכתבה הזו כבר אין לי תשובה ממש ברורה), אבל על "סתם" אופנוע כביש?

לא ממש ברור לי עדיין מדוע היפנים לא מייצרים מנועי דיזל לאופנועים. אופנועים מהסוג הזה יכולים בשקט להתאים לכמה ממפלצות הקרוזר הגדולות שהם בונים עכשיו בנפחים של מכונית מנהלים ממוצעת. מנוע הדיזל אמנם מוגבל ביכולותיו ההספקיות, קרי, אין ממש אפשרות להוציא ממנוע דיזל הספקים כמו של מנועי בנזין פר נפח מנוע, אבל יש לו יתרונות אחרים כפי שיפורטו בהמשך הכתבה.

הנתון שמספר ג'רון לגבי צריכת הדלק לא פחות ממדהים. לדבריו, צורך האופנוע שבנה ליטר אחד של סולר לכל 40 ק"מ. דהיינו, 720 ק"מ למיכל דלק אחד של 18 ליטר המותקן על האופנוע

ישנן כמה מגבלות עיקריות של מנוע דיזל לעומת מנוע בנזין, אבל המגבלה העיקרית היא משקל: תכונתו העיקרית של מנוע דיזל היא הצתת התערובת על ידי הלחץ נטו שקיים בתא השריפה בנקודת המתה העליונה. דהיינו לחץ הדחיסה בנמ"ע מביא את התערובת להצתה עצמית, ללא צורך במצת כבמנוע בנזין. לא נדיר למצוא במנועי דיזל גם יחס דחיסה של 25 ל- 1, לעומת יחס דחיסה גבוה מאד של אופנועי ספורט למשל, שמגיע בנתונים קיצוניים ל- 12.5 ל- 1.

יכול מאד להיות שגורם המשקל הוא פקטור משפיע על חוסר החשק של היפנים להתקין מנועי דיזל באופנועים שלהם. יחס הדחיסה העצום מפעיל בעת הבעירה כח עצום על החלקים הנעים כשהוא דוחף אותם כלפי מטה. העמידות הנדרשת מחלקים אלה, מכריחה את היצרנים לייצר חלקים עמידים מאד, מה שאומר שהם יהיו עבים מאד ושוקלים בהתאם. בשל משקלם הגבוה של החלקים הנעים, אין למעשה אפשרות לייצר מנוע שמסתובב מהר בסל"ד גבוה, וכידוע, כדי ליצור הספקים גבוהים, יש צורך בהרבה סיבובי מנוע. אך יתרונם של מנועים אלה - המון מומנט בסל"ד אפסי, יכול להתאים על כמה מהקרוזרים הגדולים של היצרנים היפנים והיצרנים בכלל. תארו לעצמכם מנוע עם 1200 סמ"ק, אך עם מומנט כמעט כפול משל אופנוע ליטר ספורטיבי ממוצע. נחמד, לא?! ישנו גם גורם נוסף והוא הרעש. המנועים הללו רועשים ללא שום השוואה למנוע בנזין. כמובן שמה שפחות קריטי לנהג הרכב השקוע ומבודד בתוך תא נוסעים, יהיה רועש מאד לרוכב אופנוע היושב הלכה למעשה מעל למנוע.


אופנוע סולר
אז מסתבר שעכשיו יש כזה. כלומר כזה מנוע. אך לא על קרוזר גדול, אלא דווקא על אופנוע ספורט. המנוע עצמו מכונה ת'אנדר סטאר, והוא נבנה על ידי Jeroen Bernart. בעל סדנה הולנדי שמנסה בימים אלה לקבל תקינה הולנדית לאופנוע כדי שיוכל לנוע אתו בכביש הציבורי. יש לו את כל הכוונות שבעולם לקחת את האופנוע הזה לייצור המוני. אם יהיו רוכשים כמובן...

האקסיומה של ג'רון פשוטה: מי לא ירצה אופנוע שזול יחסית לאחזקה בשל מרווחי הטיפול הגדולים, ושיכול לנסוע הרבה יותר לכל ליטר דלק. הנתון שמספר ג'רון לגבי צריכת הדלק לא פחות ממדהים. לדבריו, צורך האופנוע שבנה ליטר אחד של סולר לכל 40 ק"מ. דהיינו, 720 ק"מ למיכל דלק אחד של 18 ליטר המותקן על האופנוע. הסיבה לדבריו של ג'רון שעדיין לא קיים אופנוע דיזל, היא שאנשים שניסו לבנות אופנוע כזה, פשוט לא הצליחו לעמוד ביעד משקל נמוך. מה שיגרום לאופנוע הזה להצליח לדעתו של ג'רון, הוא השילוב של יכולות כביש טובות עם משקל נמוך יחסית, וצריכת דלק מדהימה. המשקל אליו הצליח להגיע ג'רון כרגע הוא 205 ק"ג מאד מאד מכובדים, אם כי סביר להניח שאם וכאשר יצא האופנוע אל השוק החופשי, הוא ישקול מעט יותר עקב השימוש בחלקים אקזוטיים בבניית אב הטיפוס.


אחת הדרכים להשיג משקל נמוך על הפרוטוטייפ היתה שימוש בבולמי גרנד פרי מבית WP. חלקים רבים כמו הפלסטיקה, מיכל הדלק וחלקים אחרים יוצרו על ידי הסדנה ההולנדית של ג'רון עצמו. הבלם הרדיאלי מקדימה נבנה ייעודית לאופנוע הזה עצמו על ידי PFM. חברה אנגלית המתמחה בייצור בלמים לפי הזמנה, והחישוקים עשויים קרבון. הת'אנדר סטאר עושה שימוש במנוע דיזל שלושה צילינדרים של וולקסוואגן, המספק 75 כ"ס כרגע, אך יוצרי האופנוע מקווים להוציא ממנו מעל ל- 100 כ"ס. מה שתופס על האופנוע הזה בעיקר הוא נתון המומנט המטורף שלו: כמעט 20 קג"מ!!! למה דווקא המנוע הזה? כי לדברי יוצרי האופנוע הוא הטוב ביותר לשימוש על אופנוע.

ואיך נוסע אופנוע דיזל? ג'רון אומר שהוא כמו כל אופנוע אחר, למעט כמובן המנוע. המנוע מסוגל הלכה למעשה להאיץ בכל מהירות ובכל הילוך ללא שום בעיה. אתה ממש שוכח באיזה הילוך אתה נמצא כי אין לזה יותר מדי משמעות. המומנט שהוא מוציא הוא ממש מפלצתי, שח ג'רון. החברה הקטנה מוסיפה בכל פעם רק מעט הספק למנוע, כדי לא לפגוע ביכולת המשיכה של המנוע.

למה זה טוב?
ישנם רוכבים רבים שיוכלו להעריך את היתרונות של אופנוע כזה. כאלה שעושים קילומטראז' רב למשל. הקונספט של בניית אופנוע ספורט מסביב למנוע הדיזל מוטעה בעיני. רוכבים ספורטיביים ל-א יקנו אופנוע כזה. מי שכן ירכוש אופנוע מהסוג הזה הם דווקא רוכבי הכביש הממוצעים. כאלה שיודעים להעריך נוחות סבירה פלוס, קלות שימוש, מיגון רוח ראוי לשמו, וזקוקים להספק סביר, לא יותר מכך. אופנוע שיכול בנוסף לספק להם צריכת דלק מאד נמוכה, וצורך אפסי לשימוש ברגלית ההילוכים ובמצמד, יכול בהחלט להביא אותם אל הדילר המקומי לרכיבת מבחן.

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.gizmo350אופנועי דיזל27/01/2006 15:44:52
ופנועים עפ מנועי דיזל קיימים כבר כמה שנים-משמשים זרועות שונות של צבא ארה"ב ובשנה הקרובה יוצאו למכירה באופן אזרחי.(כמובן שמדובר בדו"ש ולא ספורט)
2.עמיר שבתאי27/01/2006 18:21:57
הצבא האמריקאי משתמש באופנועי דיזל על הבסיס של ה-KLR או ה-KLX אם אינני טועה. הייחודיות באופנוע מעלה היא שמדובר באופנוע ספורט.
3.eyalskiדיזל11/02/2006 13:42:48
כן וזה נראה לא רע ,נשמע אולי כמו גנרטור עצבני קישור לאתרhttp://www.m1030.com/models.htm


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים