ומצד שני...GSXR750-86 משופץ

20/01/2006 17:55:31

הבדלים בגישה בין האופנוע שאני שיפצתי - במטרה להביא את האופנוע למצב מקורי לחלוטין, לבין גישתו של ארז, לבנות את האופנוע שהוא חולם עליו מסביב ל-GSXR-750 מהמודל המקורי, הביא את התוצאה המהממת שלפניכם.

עמיר שבתאי, צילום: יובל חן

טכנולוג
האופנוע ששיפץ ארז לסטריט פייטר, היה במקור של יוסי שווץ. כן, האיש הטוב ההוא שכותב במוטו. האופנוע בעברו שוקם מתאונת טוטאל לוסט בידיו הסופר מקצועיות ומבינות מעש של שווץ בזמן שעדיין גר בישראל, ושימש לו ככלי רכיבה יומיומי.

כמו בסיפור שלי, גם כאן ניג'ס ארז לשווץ למכור לו את האופנוע במשך שנים. דווקא בזמן שנראה היה שהאופנוע לעולם לא יעביר בעלות, הגיעה הצעת העבודה לשווץ מאיטליה, ויוסי זכר שבחור דפוק אחד רדף אחריו שנים לגבי האופנוע ויצר קשר. האופנוע עבר בעלות בתאריך סמלי למדי: הראשון לראשון 2000, יום תחילת המילניום החדש. שווץ נפרד מהאופנוע ומישראל ועבר לאיטליה (שם פגשתי אותו לראשונה אחרי כמעט 15 שנה), והאופנוע נפרד מהסדנה הדרום תל אביבית של שווץ, ועבר לצפון העיר.

אחרי חצי שנה של רכיבה על האופנוע, התפוצצה לארז בוכנה בדרך מתל אביב צפונה. זה היה האות בשביל ארז להתחיל את מסע השיפורים ובניית האופנוע קאסטום למידותיו ולגחמותיו. במשך כחמש שנים שעברו מאז, עבר האופנוע פה שיפור ושם שינוי, עד שהתקבל המראה הנוכחי.

מערכת החשמל הוחלפה במשך השנים לחלוטין. צמת חשמל נרכשה בארה"ב על ידי ענת, בת זוגו של ארז, וקוילים חדשים נמצאו בארץ. הפלגים הרגילים החליפו את מקומם לפלגים עשויים אירדיום, שבנוסף גם מספקים ניצוץ כפול לבעירה טובה יותר של התערובת. הקרבורטורים הוחלפו במשך הזמן לבעלי קוטר גדול יותר בן 38 מ"מ, ונלקחו מדגם 91 של ה-R. פילטרי אויר פתוחים לא באו מבחינת ארז בחשבון בגלל חוסר הסימטריה של האויר שמוזרם לכל אחד מהפילטרים (החיצוניים מקבלים הרבה אויר, ושני הפנימיים פחות), במיוחד כשהוא כבר ידע שהאופנוע יהיה עירום. במקום הפילטר המקורי, הותקן פילטר פתוח גדול, אך בתוך תיבת האויר המקורית של האופנוע. לקינוח הותקן סט מושלם של דיינוג'ט סטייג' 3. המנוע עצמו, עבר אוברול מלא. עליון ותחתון.

השינוי בקרבורציה ובפילטר הובילה גם להחלפת סעפת הפליטה והאגזוז. סעפת הפליטה בעלת הצינורות הדקים של האופנוע הוחלפה בצנרת עבה יותר שנלקחה אף היא מדגם 91. האגזוז עצמו הוחלף אף הוא בזה של יושימורה, אשר יוצר לדגם 91 והשלים את הסעפת. הבלמים קיבלו כמובן צנרת פלדה שזורה, ולאחר שלא הצליח ארז להגיע לעמק השווה עם מערכת הבלימה המקורית, הוחלפו גם משאבת הבלם הקדמי לכזו של דגם מתקדם יותר (כמה כבר אפשר לכתוב "91"?), ודיסקיות בלימה דקות יותר וקלות יותר של EBC, הובאו אף הם מארה"ב על ידי ענת. הקליפרים נשארו אלה המקוריים, אך עברו שיפוץ מלא.

 
המתלה הקדמי עבר אף הוא שיפוץ. שווץ עצמו כבר התקין ספייסרים, אך ארז הוסיף בחלקו העליון של כל קפיץ קפיץ נוסף קשיח יותר. בשל הקשיחות הפנימית המובנית לאחר התקנת הספייסרים והקפיצים הנוספים, הסתפק ארז בשמן מזלג בצמיגות 20, אך "הווי דיוטי" (אצלי בהשוואה הצמיגות היא 40). גשר מזלג, אביזר הכרחי כמעט על צינורות המזלג הדקיקים, הותקן אף הוא, ולסיום הותקן משכך היגוי של ZX6R 98 שעושה עבודה נפלאה. הבולם האחורי הוחלף במלואו לכזה של White Power, עם כל הכיוונונים.

בפרק הקוסמטיקה פורק האופנוע כולו, וכל חלק מתכת כולל המזלג הקדמי, המזלג האחורי והשלדה, עברו לידיו האמונות של יניב גולן לצביעה. מערכת הזנב קיבלה מושב יחיד של דגם ה-GSXR750R , גירסת המירוץ של האופנוע, שהובא במיוחד מיפן, וכל חלקי הפלסטיק של הזנב רותכו ליחידה אחת. הצבע שנבחר, שחור חצי מט, עושה רק חסד עם האופנוע כולו, ועם מערכת הפלסטיקה האחורית בפרט.

לקינוח הותקנו באופנוע פנסים ייעודיים לקאסטום דווקא של Highway Halk שנרכשו ב"אומנות אחזקת האופנוע, וקיבלו גוון צהוב מהמם היוצר ניגודיות חזקה בין השחור ובין הצהוב של צמד הפנסים, מעניקים לאופנוע מימד חרקי משהו, מהמם.


ברכיבה
אי אפשר לקרוא לרכיבה שלי על האופנוע של ארז "מבחן". גם לא היתה שום כוונה לבחון אותו, אך גם במעט פחות משעה שעשיתי על האופנוע, אפשר היה לבחון מספר פרמטרים, ולהבחין בעבודה הקפדנית שנעשתה באופנוע.

ארז, כמו שאתם רואים, ויתר על כל חלק פלסטיק מיותר מבחינתו בחלקו הקדמי של האופנוע, ועל עוד כמה חלקים אחרים כמו מאותתים, מראות ופנסים גדולים. התוצאה היא הרגשה שאתה יושב על משהו שלא נראה כמו כלום, ומרגיש כאילו הוא לא שוקל כלום. בהשוואה לאופנוע שלי, האופנוע של ארז מרגיש מינימלי לחלוטין. אם ה- R שלי מרגיש דקיק ובלי משקל, אז האופנוע של ארז מקצין את ההרגשה הזו עוד יותר. הרבה יותר. שלדה, מנוע וזהו. המינימום ההכרחי ותו לא.

הפעם הראשונה שראיתי בה את האופנוע סחטה ממני את המושג האלמותי והכל כך מקצועי "בן זונה של אופנוע", והאופנוע הזה באמת נראה כך שישליך את אמך למקצוע העתיק בעולם אם תעז להתגרות בו. חלק הפלסטיק האחורי שרותך ליחידה אחת עם הצבע הכל שחור, כולל הקרבורטורים והשילדה שנצבעו בצבע חצי מט כמו הפלסטיק ומיכל הדלק, משווים לאופנוע מראה של אופנוע חמקן עם אימפקט ויזואלי מרשים על הצופה בו מהצד.

אני מניע את האופנוע. האגזוז של האופנוע אולי לקוח מזה של בציר 91, אבל הוא רועש עם צליל פתוח כמעט לחלוטין. כבר מרחוק שומעים שהאופנוע הזה מגיע, עם צליל פליטה שאני כל כך אוהב. רעש של מנוע "פור" מקורר אויר ומכוון היטב. רעש שעושה לי את זה כל פעם מחדש, וגרם לי בין היתר להתאהב בקאוואסאקי Z750 למשל שנבחן בגליון הקודם.
פתיחת מצערת. המנוע נענה לידית כבר מסל"ד אפס. אין בעיה לרכב על האופנוע הזה כל החיים בלי לעבור 4,000 סל"ד, ולא להרגיש שום בעיה. לא משכתי את האופנוע לסל"ד הגבוה, אבל בסל"ד שבו כן רכבתי, שעמד על בערך 7,000 סל"ד, המנוע בעל הקרבורטורים הגדולים עלה מעלה בליניאריות מדהימה ללא כל שיהוק או גיהוק. נותן דוגמא מצויינת לכיוון מעולה של מנוע. העברת ההילוכים תמיד היתה מצויינת אצל סוזוקי, וגם באופנוע של ארז, חרף 19 שנותיו, הגיר עובר מצוין עם העברה קצרה ומדוייקת יחסית של ההילוכים.
קשה שלא להשוות את המנוע הזה למנועים בני זמננו. לעומת מנועים דהיום, המנוע של ה- R המקורי הוא כמעט קאסטום עם מומנט בריא כבר מסל"ד שהמנועים של היום בקושי פותחים בו מזרק. אחת הסיבות שאני כל כך אוהב מנועי ליטר היא שלא צריך להגיע ל- 10,000 סל"ד כדי להתחיל ולהרגיש את המנוע, וזו גם הסיבה שאני כל כך אוהב את המנועים הישנים. נכון, יש להם בעיה של כח מנוע, או יותר נכון לומר מחסור בהספק של כוחות סוס, אבל כשאתה רוכב על אופנוע כזה אתה מראש לא מצפה להגיע לנתוני תאוצה מדהימים או למהירות מירבית מטורפת. כך שאני לפחות, מיושן וזקן שכמותי, פשוט עולה על האופנועים הללו ומתענג על המנוע הבשרני כבר מסל"ד נמוך, על הצליל של המנוע מקורר האויר עם כל הרעשים שהוא יודע להוציא בלי מים שרצים סביבו ומבודדים אותו מהאוזן שלי כרוכב.

המנוע של האופנוע של ארז לא שונה מהתיאור שלי פיסקה אחת למעלה. המנוע עובד חלק מאד כבר מסל"ד נמוך מאד, ועולה למעלה בלי שיהוק אפילו קליל. לא משנה אם אתה מסובב את המצערת לאט מאד, או מהר מאד, המנוע עדיין יתן לך את מה שיש בו באופן ליניארי וחלק. יחסי ההעברה הקצרים יחסית, מעצימים את התחושה שמדובר במנוע בעל יכולות מצויינות בתחומי הסל"ד הנמוך והבינוני. פתיחת מצערת לא זהירה אגב, תניף בקלילות את הגלגל הקדמי לשמיים.

יציבות נפשית
ל- R הראשון היתה בעיה של חוסר יציבות מסויימת במהירויות בינוניות פלוס (אז הן היו מהירויות גבוהות) של כ- 200 קמ"ש, ואפילו ב- 180 קמ"ש. כבר אז נדרשו האופנועים הללו למשכך היגוי, ואילו האופנוע של ארז, שהוסרו ממנו בהערכה גסה כ- 10 ק"ג, רובם המוחלט מהפרונט, כמובן שנדרש לכזה. מהירות ההפניה של האופנוע מרשימה. קל מאד להעביר אותו במהירות של כ- 100 קמ"ש מצד לצד מבלי להתאמץ. האופנוע כל כך קטן ורזה בלי הפלסטיק, שכשעליתי על האופנוע שלי הוא פתאום נראה גדול. המינימליזם האופייני לאופנוע הזה התעצם לאחר ההסרה של כל החלקים שארז לא חפץ בהם (ואשר שוכבים אגב אצלי במחסן), ופונה מצוין. ההרגשה על האופנוע היא שאתה ממש יושב על המזלג, ושם פחות או יותר גם נגמר האופנוע. גם כאן, כמו אצלי, הירידה לפניה חלקה לחלוטין ללא שום בעיה, עם ליניאריות מצויינת ואופי ירידה רגוע וצפוי לפניה. אני בטוח במליון אחוז שאם נאמץ יותר את האופנוע תהיה למתלים ולשלדה המיושנים בעיה לעמוד מול הטכנולוגיה והיכולת של האופנועים החדשים, אבל יחסית לאופנוע בן כמעט 20, היכולת מצויינת. למעשה, ישנם כמה אופנועים חדשים שהאופנוע הישן הזה "יטחן" ללא שום בעיה ברכיבה ספורטיבית.

הבלם הקדמי אמנם נושא בחובו עוצמה מסויימת, אם כי לא יצא לי לבדוק כמה הוא חזק. מה שלא אהבתי בו, הוא מהלך הידית המאאאד ארוך עד שמתקבלת עוצמה. רק לקראת סוף מהלך הידית, מתחיל הבלם הקדמי להגיב. מה שפוגע באפשרות לנצל את כל כח הבלימה בשתי אצבעות בלבד כי הידית נצמדת לאצבעות כף היד.

לסיכום?
בשביל רבים מכם, ובעיקר אני מעריך הצעירים יותר, אין הרבה הצדקה להשקעה של מעל ל- 50,000 ש"ח באופנוע כזה. אני, יותר ממבין את ארז. אחרי כמעט 20 שנה על אופנועים, מחפש הבן אדם גם משהו ייחודי שיהיה רק שלו, וארז יותר מאשר השיג את התוצאה הרצויה. בניגוד אלי שחיפשתי את המקוריות והערך האספני של האופנוע, חיפש ארז ייחודיות ואופי, ואת שניהם הוא מצא בשפע. האופנוע מהמם ויזואלית, נוסע מצוין, "מרגיש" המון כמו כל אופנוע שיש רק לך כזה, ועם יכולת תקיפת פיתולים מצוינת. מישהו צריך יותר מזה?

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.bv turbo21/01/2006 22:04:46
that's the way aha aha i like it
2.bv turbo21/01/2006 22:07:50
ועוד טונות כאלו בלינקים של streetfighters berlin de. חפשו דרך גוגל כמובן
3.קולרגול21/01/2006 22:48:42
זהו עשיתם לי את זה. מתחיל לחפש R. מישהו מוכר?
4.מוצי24/01/2006 16:52:07
לא יודע מי זה שצולם רוכב על ה-R בכתבה, אבל דרככם אליו שאין לו מושג בתנוחת רכיבה. מוצי.
5.bv turbo24/01/2006 16:59:21
ל''מוצי''. נא להכיר זהו עמיר שבתאי. אין כאן שום בעיה בתנוחת רכיבה.הכל תלוי בסגנון רכיבה.
6.מוציתגובה ל bv turbo24/01/2006 17:34:01
בטח שאין בעיה עם תנוחת הרכיבה, אם אתה מופיע בקרקס. תראה איך הוא נתלה על האופנוע. בדיחה.
7.קולרגול25/01/2006 22:34:19
מוצי. כנראה שלך אין הרבה מושג לגבי סגנונות רכיבה. תסתכל על שאר המבחנים שבהם מופיע עמיר שבתאי ואולי תלמד משהו על רכיבה לסוגיה השונים.
8.אבביב10/06/2007 14:31:42
גם לי יש אחד כזה ....1984
9.אביקו הקרמינל.10/06/2007 14:32:58
גם אני מחזיק באחד כזה אבל שנת 1984...


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים