פרוייקט R - הסוף

17/01/2006 22:54:35

אז זהו. נגמר השיפוץ. האופנוע נראה טוב יותר ממה שאי פעם העזתי לחלום. קבלו את הסוף.

עמיר שבתאי   צילם: יובל חן

תקציר של סיפור האופנוע למי שלא מעודכן. עמדתי בפני רכישת אופנוע ליטר יפני חדיש ונוצץ, אך טלפון אחד הוביל אותי דווקא לאופנוע הזה. נרכש במצב מכני טוב, אך כל השאר היה זוועה. מגלגלי שיניים וצמיגים גמורים, דרך אגזוז של פיירבלייד מעוך במקום המקורי, פלסטיקה שאינה קיימת וחלודה בכל חור אפשרי. נרכש בעבור 6,500 זוזים מאלי רז, בעליו לשעבר של מוסך "ספידי כיף", והועבר לידי דוד לוי. מכונאי בחסד עליון שגם חתום על עוד כמה וכמה אופנועים משופצים.



אפילוג
כשראיתי את האופנוע לראשונה כשהוא לבוש, אני מודה שעמדו לי דמעות בעיניים. תשעה חודשים אחרי שהוא נרכש, הגעתי ל"אופנועי הגשר" כדי לראות את היצירה המושלמת. אלוהים, כמה שהוא יפה ורזה. רצתי להתיישב עליו, ורק אז הבנתי בעצמי כמה שהאופנוע הזה רזה לעומת האופנועים של היום. רזה וקליל. כל השוואה בינו לבין אופנועי הספורט שאנו מכירים היום פשוט מצחיקה. הבולם הקדמי הדקיק לעומת ה- 43 וה- 45 מ"מ ההפוכים שעליהם אנו רוכבים היום, השילדה הדקיקה שכל השוואה בינה לבין הקורות הכפולות באופנועים דהיום עושים עוול למשמעות של האופנוע הזה בהסטוריה הדו גלגלית, אבל עדיין, רק ממבט קצר אחד, אפשר לקלוט את ההיפר ספורטיביות שלו שלא פסה ממנו גם לאחר 20 שנה של ותק בעולמו של הקדוש ברוך הוא. 20 שנה שהם למעשה נצח שלם במושגים של אופנועי ספורט בכלל, ויפניים בפרט.

משך שנים,ועד ל- 92 ואצל חלקנו הגדול עד היום, נסוכה האות R על השפתיים כשהכוונה המיידית היא ל- R של סוזוקי. בימים ההם, טרם יבוא שאר היצרנים היפניים לישראל, היו אלה שהיה להם אופנוע, והיו אלה שהיה להם R. שלא כמו בגולה, שם היה גם FZ-R או CB-R, אצלינו היה רק GSX-R. כך נולד הקיצור כשכולם, עד היום, יודעים שכשאתה אומר R, אתה מכוון לסוזוקי.

"כמעט יחד, סיפרנו אחד לשני איך היינו עומדים מסביב לאופנועים האלה לפני 20 שנה, ריר נוזל לנו עד הברכיים. לפעמים גם היינו מחכים ליד האופנוע, לראות מי יהיה הבן אדם שיתיישב עליו ולמי הוא שייך"

כשהגיע האופנוע לאתר הצילומים, הבטנו בו ארז (חבר ותיק ובעליו של R מדהים אחר שיופיע כאן בקרוב) ואני מהופנטים. האופנוע אשכרה החזיר אותנו לגיל הטיפש עשרה. שנינו, כמעט יחד, סיפרנו אחד לשני איך היינו עומדים מסביב לאופנועים האלה לפני 20 שנה, ריר נוזל לנו עד הברכיים. לפעמים גם היינו מחכים ליד האופנוע, לראות מי יהיה הבן אדם שיתיישב עליו ולמי הוא שייך. 

אפילו התמונה צולמה במצלמת פילם ישנה כדי לחדד את אימפקט הגיל

בראשית דבר
אז הוחלט על שיפוץ של האופנוע, כשהקו המנחה הוא להישאר צמוד למקור, אבל אני מודה שבעצמי לא ידעתי בתחילה לאיזו רמה של שיפוץ אני רוצה להגיע. התייעצות עם המכונאי שבנה את האופנוע, דוד לוי מ"אופנועי הגשר", הובילה לשיפוץ כוללני. משהו שאפילו פחדתי להעלות בתחילה על הדעת. זה נראה לי מורכב מדי, ומי יודע כמה זמן זה יקח. אבל דווקא לוי הרגיע אותי. "הרגיע אותי" הוא לא בדיוק המינוח הנכון. ביטל את כל מה שאני אומר בהינף יד ובמנטרה החוזרת "שטויות", יהיה יותר נכון לומר. ואז הוחלט על פירוק כל האופנוע עד לרמת הבורג, שיפוץ וחידוש של כל חלק בנפרד, והרכבתו של האופנוע חלק אחר חלק.

מי שקרא את הפרק הקודם מכיר את מה שנעשה כבר באופנוע ולא אלאה אתכם שוב. מה שהיה צריך להיצבע נצבע, מה שהיה צריך שיפוץ שופץ, ומה שהשגנו לו חלק חדש, הוחלף. "השגנו" זה בעצם יוסי ממחסן החלפים של "עופר אבניר" יבואני סוזוקי, שמכיר ועדיין זוכר את כל המספרים הקטלוגיים של החלקים בעל פה. כך הוחלפו או הורכבו מחדש (קחו נשימה ארוכה) שלדת הפיירינג, גשר קדמי, משקף, שתי המראות, מיכל הדלק, ארבעת המאותתים, תושבת לוח השעונים, מתגים ימין ושמאל, ידיות הבלם והמצמד, מסגרת הפנסים הקדמיים, תושבות הפנסים, פנסים קדמיים, פנס אחורי, שעון הסל"ד, ספידומטר, שתי החרבות, פיירינג כמעט במלואו, זנבות ומכסים פיירינג אחורי, ועוד כמה חלקים קטנים. השילדה והזרוע האחורית עברו ניקוי יסודי ונצבעו. כך גם הבולם הקדמי, המשולשים והחישוקים, ועוד כמה חלקים קטנים. כל מה שלא היה חדש ועשוי מתכת או פלסטיק, נוקה ונצבע על ידי "קובי צביעת אופנועים".

"בימים ההם, היו אלה שהיה להם אופנוע, והיו אלה שהיה להם R. שלא כמו בגולה, שם היה גם FZ-R או CB-R, אצלינו היה רק GSX-R. כך נולד הקיצור כשכולם, עד היום, יודעים שכשאתה אומר R, אתה מכוון לסוזוקי"

מה שהיה חסר הוא אגזוז. האגזוז המקורי כבר איבד את עצמו כבר מזמן איפשהו במנהרת הזמן, ועל האופנוע היה מותקן אגזוז של פיירבלייד. בשל חוסר היכולת להשיג אגזוז בארץ, כמעט וכבר קניתי אחד מארה"ב. היחיד שהיה בארץ במצב טוב היה מותקן על אופנוע אחר. בעל האופנוע לא הסכים להיפרד מהאגזוז שלו תמורת כסף, והדבר היחיד שהיה יכול לפתות אותו היה סט קרבורטורים של GSX600F. כאן נכנסו למזלי לעניין "עופר אבניר". לאחר שראו את התוצאה מהשיפוץ, החליטו יבואני סוזוקי שהם רוצים את האופנוע להשקת ה- R1000 החדש בארץ, וקובי גילון, מנהל השיווק של החברה, קנה בכסף סט קרבורטורים במצב כמעט חדש של 600F. הקרבורטורים הועברו לבעל האופנוע על ידי שלמה, מנהל המחסן של "עופר אבניר", והוא מצידו העביר לדוד לוי את האגזוז שנמצא במצב מעולה, ולאחר ניקוי חול וצביעה, הותקן האגזוז על האופנוע והפך אותו לאופנוע מושלם.

....כמעט. לוחית המתכת המקורית שנמצאת על האגזוז נמצאת במצב טוב, אך לא יותר מכך. מה שכמובן לא ממש מספק אותי. יכול להיות שבזמן שאתם קוראים את הכתבה כבר הדבר נעשה, אבל התכנון כרגע הוא שבקרוב יועבר האופנוע לעלי דויטש, שמאי ויצרן אגזוזי "דויטש", שיקדח את הניטים של הלוחית הישנה, ייצר לוחית זהה חדשה, וימסמר אותה בחזרה לאגזוז. על החישוקים המחודשים הורכבו צמיגים של מצלר, וזוג גלגלי שיניים ושרשרת מחוזקת מוזהבת, הותקנו אף הם על האופנוע, מתנת צביקה פז מ"אופנועית".
אז זהו. האופנוע גמור. כעת נותר רק לרכב עליו.

לחופש נולד
הרכיבה על האופנוע מדהימה. תשמעו, לא לקחתי את האופנוע לשום מגבלות, ובקושי שאימצתי אותו בפניות, אבל איך שהדבר הזה נוסע. הירידה לפניות ליניארית באופן כמעט מושלם, ההיגוי זריז גם ביחס לאופנועי הספורט דהיום, תנוחת הרכיבה מורידה אותך נמוך נמוך אל עבר המסיכה הענקית יחסית לאופנועים של היום, והרגליות מרימות לך את הרגליים עמוק אל תוך התוספתן והלבלב. הכידון צר להחריד, והאופנוע ממשיך את הקו של הכידון. צר כמו כ.. של בחורה שבגיל 30 מנסה לאבד את הבתולין (עייפים, מדברים שטויות). למרות הפיירינג בעל עודפי פלסטיק במונחים של היום, ולמרות המנוע הרחב ביחס למנועים של היום, הרי ששלדת העריסה הכפולה אשר עולה אל מעל למנוע, מאפשרת רוחב כללי נמוך מאד. אתה יושב על האופנוע, ואם העיניים שלך היו עצומות ולא היו מספרים לך על מה אתה נמצא, היית יכול להאמין שאתה יושב על איזשהו טווין.

הייתי רוצה לכתוב על האופנוע שהוא "חווית רכיבה אחרת", לאכזבתי ולשבחו של האופנוע ייאמר, שגם אחרי 20 שנה של המפץ הגדול שהוא הביא אל העולם הדו גלגלי, הוא עדיין אופנוע ספורט לכל דבר. גם היום, 20 שנה אחרי, הוא מספק סחורה דומה, אם כי בעלת יכולת נמוכה יותר, לאופנועי הספורט המודרניים בני זמננו.

מה הלאה?
לרכב עליו - אני כבר יודע שזה כמעט ולא יקרה. האופנוע הזה נבנה מראש כרכב אספנות סנטימנטלי לחלוטין, ולא הייתי רוצה שאפילו יישרט. מה שכנראה הולך לקרות הוא שהוא יעמוד על במת כבוד משלו באולם התצוגה של "עופר אבניר". אני מעדיף שאנשים יוכלו לראות אותו, מאשר שישכב סתם בתוך איזשהו מחסן.

 R – היסטRיה היסטוRיה

ההחלטה על ייצור אופנוע סופרבייק "אמיתי" ארבעה צילינדרי ארבע פעימתי, על כל האמור מבחינת מה שצריך להיות אופנוע כזה, דהיינו קודם כל הספק ראוי ומשקל נמוך, נפלה בסוזוקי אי שם בסוף שנת 1982. שאר מאפייני האופנוע היו אמורים להיות אף הם ראויים לאופנוע שנולד כדי לעלות על המסלול: בראש ובראשונה מרווחי הטיה נדיבים כדי שכלום לא יגע בכביש גם בהטיות הנדרשות במסלול, תנוחת רכיבה קרבית עם רכינה קיצונית קדימה ורגליות סופר גבוהות שנתנו לאופנוע מרווח הטיה של 55 מעלות, מרווח הטיה נדיר לאותם ימים. וכמובן, פלסטיקה שמקיפה את כל האופנוע. בדיוק כפי שראית במירוץ הגרנד פרי האחרון כשהקרקס הגיע לעיר. אם גרת במקום נורמלי כמובן, ואנחנו יודעים שאתה לא!.

סוזוקי החליט להסתפק בנפח של 750 סמ"ק. נפח שנתן יחס מצוין של הספק למשקל. 1100 הוא מנוע שמסוגל להמון הספק, אך הוא כבד מדי (אל תשכחו שבאותם ימים לא היו הטכנולוגיה והמתכות שכיום מצמצמות את הבדלי המשקל בין הקטגוריות לקילוגרמים בודדים בלבד), וכל נפח נמוך יותר מגביל את היכולת להספק גבוה וראוי לסופרבייק. 750 היה הנפח ה"נכון". ההחלטה על הנפח הרימה מן הסתם כמה גבות, היות וחוקת הסופרבייק של אז התירה שימוש במנועי ארבעה צילינדרים בני 1,000 סמ"ק. אופנוע המירוץ של סוזוקי עצמם למירוצים הללו, ה- GS1000R, היה בעל 1,000 סמ"ק, כך שסוזוקי בהחלט שברו את הקונספציה. בתחום העיצוב הלכו סוזוקי על כל הקופה עם עיצוב אגרסיבי מאד, הרבה יותר מזה של ה- FZ750, מתחרהו היחיד פחות או יותר של ה- GSX750R החדש. סוזוקי אימצו את הפנס הכפול שהפך להיות מזוהה עם מירוצי הסיבולת, והעניקו באותה השניה חיי נצח לזוג הפנסים, שרק היום, כמעט 20 שנה אחרי, אנחנו חוזים בגוויעת הז'אנר. אגב מתחרים, אותו FZ - הדגל הספורטיבי של ימאהה, שקל מעל ל- 240 ק"ג, וה- VFR של הונדה אף הוא לא עמד בקריטריונים של ה- GSX750R עם נתונים קרובים לימאהה. אלה היו האופנועים הספורטיביים של אותה התקופה. ממחישים יותר מכל את האגרוף שנתן ה- GSX750R למתחרים שלו במזרח ובאירופה. כדי להעצים את הנחתתו של האגרוף, נוצקה השילדה מאלומיניום. בלתי נתפס כמעט על פי אמות המידה של אז, ועוד במחיר להמונים. פתאום יכול היה אדם להיכנס לסוכנות סוזוקי, ולהזמין אופנוע עם שילדת אלומיניום, חלקי מתכת חשופים, פיירינג מלא, תנוחת רכיבה הלקוחה ישר מהמסלול, והתנהגות כביש דמיונית לאותה התקופה, ובמחיר הדומה לאותן מפלצות משקל כבדות שהוצעו על ידי המתחרים מיפן.

בסיכומו של דבר, ה- GSX750R הוא הוא האב של כל אופנועי הספורט שאנחנו מכירים כיום. זה פשוט: לפני הולדת ה- R, לא היו לנו אופנועי ארבעה צילינדר ארבע פעימתיים עם הספקים מטורפים המחולקים על משקל אפסי, שילדת אלומיניום, רגליות חשופות ומראה סופר ספורטיבי, שאפילו היום הוא עומד בסטנדרט "אגרסיבי". היום, כל האופנועים היפנים (וגם כמה שאינם יפנים), מנסים להתהדר באותו המפרט שהכתיב ה- GSX750R לפני כמעט 20 שנה. 



רשימת תודות לאנשים שעזרו לי להביא את האופנוע עד הלום:

דוד לוי האגדי. האיש שבמו ידיו פירק כל בורג באופנוע, הקדיש לו את מיטב הזמן הפנוי שלו וגם את הזמן שלא היה לו פנוי. שלקח את האופנוע שלי כפרוייקט אישי, ואני לא חושב שאם הוא היה בונה אופנוע לעצמו, התוצאה היתה טובה יותר, להיפך.
שרון מאופנועי הגשר, שלא היסס להוציא כספים שלא ציפה לקבל חזרה, רק כדי שחלק איקס ייראה עוד יותר טוב, ושהעמיד ליפט וסביבת עבודה אקסלוסיבית לאופנוע שלי בלבד.
ליוסי ממחסן החלקים של היבואן, שעבר איתי במשך יום שלם על כל מדף במחסני היבואן, ומצא חלקים שגם היבואן עצמו לא ידע שיש לו. כנ"ל גם לשלמה, מנהל המחסן, שיצא מגידרו כדי לעזור.
לצחי וקובי גילון, מבעלי "עופר אבניר" יבואני סוזוקי, שנדלקו על רעיון ה- R, ועזרו עם החלקים.
לצביקה פז, בעלי "אופנועית". צביקה משפץ אופנועים בעצמו, וצרמה לו המחשבה על אופנוע משופץ עם חלקים ישנים. צביקה, שלא אהב את הרעיון שנחזיר לאופנוע את הצמיגים וגלגלי השיניים והשרשרת שהיו מותקנים עליו, תרם לטובת השלמות זוג צמיגים ושרשרת וגלגלי שיניים חדשים.
לקובי מ - DCD על עבודת הצבע.
לאייל המהיר שלא הסכים לקבל תשלום על כל מה שנגע לאופנוע הזה
להורי שהביאוני עד הלום.
לאישתי שעוד לא העיפה אותי לכל הרוחות.

פרוייקט R - חלק א'

פרוייקט R - חלק ב'




שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.מר סנופילא חבל שיעמוד אחרי כל העבודה18/01/2006 10:36:09
מה לא תוציא את האופנוע לסיבוב בשבת שימשית? פשוט חבל שאופנוע יעמוד סתם
2.yyy18/01/2006 13:54:02
אופנוע מדהים. כל הכבוד שבתאי ובאמת חבל שיעמוד. בא לרכיבה פעם.
3.shadowיפיוף אמיתי18/01/2006 18:18:23
אחלה אופנוע אמיר..באמת יפה אפשר סיבוב ?
4.מעין סלם19/01/2006 22:23:54
אופנוע מדהים,נראה כמו חדש. רק... לוח השעונים קצת חשוד.


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים