האופנוע הראשון



האופנוע הראשון

אז מי באמת המציא את האופנוע?

עמיר שבתאי

להיות יצרן האופנוע הראשון, זהו תואר מחייב ביותר וזכות גדולה אפילו עוד יותר. אולי בשל כך יש כמה וכמה טוענים לכתר. אז מי באמת המציא את האופנוע הראשון? שאלה כביכול פשוטה שהרי ראשון יש רק אחד. אך כפי שלמד מי שהתעמק בכתבת היסטוריית הגרנד-פרי בגיליון הקודם, יכולות להיות מספר תשובות אפשריות. תלוי את מי שואלים. הנושא שלגביו אין חילוקי דעות הוא מוצא האופנוע. כולם תמימי דעים כי האופנוע הראשון נולד מהאופניים. שלב ביניים בין האופניים לאופנוע הראשון היו בעצם אופניים לכל דבר, שלהם הוסיפו מערכת גל ארכובה מכנית עם פדאל, על מנת לסובב את הגלגל האחורי. בסביבות שנת 1800 הופיעה גרסה משופרת של אופניים אלו ללא פדל, שהונעו ע"י דחיפה וסיבוב של הגלגל עצמו על ידי רגל הרוכב כשה"אופנוע" כל הג'ק. אופנוע זה זכה לשם "מרסק העצמות" על שום שגלגליו היו עשויים מתכת חשופה, וכמובן ללא שום מתלה. בין השנים 1867 ל- 1869 בנה אמריקאי בשם סילבר האווארד רופר מרוקסברי מסצ'וסטס, אופנוע שהתבסס על מבנהו של " מרסק העצמות", שהתבסס על מנוע קיטור בין שי צילינדרים, שהניע את גלגל הארכובה ישירות על הגלגל האחורי. יכול להיות אמנם שזהו האופנוע הראשון, אך כלי זה מעולם לא יצא את פתח הסדנה שבו הוא נבנה, והיה כלי ניסויי גרידא שכנראה גם מראש לא תוכנן לצאת לאוויר העולם, ואותו רופר השתמש בו על מנת לפתח את מנוע הקיטור שהגה באותן השנים.

הדיימלר


רבים מייחסים את זכות המצאת האופנוע לגרמני גוטליב דיימלר (מי שהקים מאוחר יותר עם קרל בנץ את חברת "דיימלר בנץ"). בשנת 1884 בנה דיימלר ביחד עם עוזרו, ווילהלם מייבך, אופנוע של ממש עם מנוע שריפה פנימית בעל צילינדר אחד, קרבורטור ספריי שהתיז את הדלק ישירות אל לוע היניקה (דיימלר היה זה שבאותה תקופה המציא את סוג הקרבורטור הנ"ל) שילדת עץ שיועדה מראש לשאת את המנוע ולא נגזרת מאופניים, רצועת הנעה ושני גלגלים. אחרים מסתייגים מההגדרה "אופנוע" לכלי זה שכן בנוסף לשני הגלגלים שלו, נשא בחובו שני גלגלי עזר נוספים במרכז הכלי, מה שלא נתן לו יכולת הטייה כלשהי. מלבד זאת, כלי זה יוצר ככלי נסיוני בלבד בסדנה של דיימלר, ולא זכה להמשכיות כלשהי.


המילט - 1892


בשנת 1892 נבנה כלי שענה לשם "מילט". המילט היה בעל לא פחות מחמישה צילינדרים שישבו - שימו לב- על הגלגל האחורי, והסתובבו עם הגלגל עצמו, כשגל הארכובה בהתאם למסורת אותם הימים מניע ישירות את הגלגל האחורי. הפיתרון ההנדסי למנוע שכל החלקים שמסביבו מסתובבים ביחד עם הגלגל היה אכן מסובך מאד. אולי פעם נכתוב על זה פרק בפני עצמו.


והזוכה בתואר המחייב הוא...

אך מי שבאמת ראוי לתואר הנכבד "האופנוע הראשון בעולם" נבנה בשנת 1894 במינכן ע"י הילברבנד ו- וולפמילר. אופנוע זה הונע ע"י מנוע ארבע פעימות דו צילינדרי בעל נפח של לא פחות מ- 1488 סמ"ק. למרות הנפח העצום במושגים של היום, נתן המנוע 2.5 כ"ס בודדים למדי ב- 240 (מאתיים וארבעים) סל"ד בלבד. האופנוע שקל 52 ק"ג והמהירות המירבית עמדה על 39 קמ"ש. אופנוע זה נמכר באופן סדרתי במשך כארבע שנים (עד שהעסק פשט רגל והייצור הופסק) בהן יוצרו כ- 1100 יחידות. בדרך גם דילגנו על כמה אופנועים כמו ה"רופר" שהיה אכן בעל שני גלגלים, אך עם מנוע קיטור. אך דווקא ההילברבנד-וולפמילר נחשב על ידי רבים כאופנוע הראשון, הן מפני שהיה בעל שני גלגלים בלבד, והן מפני שהיה בעצם הראשון שנמכר בייצור סדרתי כאופנוע.

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.לילךעל האופנוע27/12/2006 17:37:56
וואוו זה ממש יפה איזה מזל יש לי אני עושה על זה עבודה!זה פשוט חבל על הזמן!!!!!!


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים