בנלי TNT, ההשקה וראיון עם המנכ"ל - עמיר שבתאי



מעתה אנחנו חברת אופנועים אמיתית

בטקס מרשים וחושפני - תרתי משמע, נוטשת בנלי את ייצור הקטנועים ועוברת להתרכז בייצור אופנועים גדולים כדוגמת ה- TNT נייקד. זה שלשמו נתכנסנו באיטליה עם עוד כמה עשרות עיתונאים מכל רחבי העולם בתנאים מחפירים של חמישה כוכבים

עמיר שבתאי 


הדובר של הכותרת הוא לא אחר מאשר מר מרלוני. הבעלים והמייסד של הדור החדש של אופנועי בנלי, וללא ספק הרוח החיה והצעירה שמאחורי החברה. מסיבת העיתונאים בת היומיים בה נחשף ה- TNT NAKED TRE, היתה רק הפתיח לפצצות שהפיל מרלוני הצעיר (סירב לומר לי את גילו המדויק והסתפק ב"אמצע שנות השלושים") במשך 24 השעות ושני האירועים בהם נחשף הנייקד החדש של בנלי.


אבל בואו ונתחיל מהאירוע הראשון שהיה בעצם מסיבת חשיפה מפוארת תרתי משמע. במועדון סופר יוקרתי ומעוצב, בשעה לא שגרתית (11 בלילה), נחשף האופנוע על ידי לא פחות מארבע חשפניות צרפתיות לבושות חוטיני דקיק ותו לא. זו היתה הפצצה הראשונה שהעידה על הראש הצעיר של האיש העומד בראש החברה.


"אני לא פוחד מצבועים" אמר לי למחרת כששאלתי אותו אם הוא לא מפחד מהתדמית אותה יצר האירוע. הפצצה השניה הגיעה למחרת במסיבת העיתונאים הרשמית עת אמר האיש כי "בנלי יוצאת לדרך חדשה" ומעניינת מאד. "הגענו למסקנה כי הגענו לנקודה בה ממגוון רחב של אילוצים אנו צריכים לוותר על שוק הקטנועים או על שוק האופנועים, ההחלטה היתה קשה, אך בסופו של דבר החלטנו להפוך לחברת אופנועים אמיתית". כך אישרר למעשה מרלוני את השמועות שרצו בחודש שלפני מסיבת העיתונאים על הפסקת הייצור של קטנועי בנלי.


לאחר מסיבת העיתונאים הרשמית, נשאר מר מרלוני עוד בחדר לזמן ארוך. אני שהסתובבתי שם לעוד כמה צילומים, לא בזבזתי את ההזדמנות ופצחתי בשיחה עם מר מרלוני. חלק מן הדברים שהוא אמר בשיחה הפרטית שלנו הוא אמר גם במסיבת העיתונאים, אך ישנן תמיד תוספות חשובות למדי, במיוחד כשהדברים נאמרים לך באופן אישי על ידי האיש אשר מוביל את החברה.


וגם כמה מילים על האיש עצמו מהרושם האישי שלי. מרלוני הוא איש צעיר, והיתה תמימות דעים גם בקרב שאר העיתונאים לגבי אישיותו של האיש. צעיר, לא מנסה להשתחצן, אלא מדגיש שוב ושוב כמה שבנלי היא האנדרדוג וכמה שעדיין יש לה מה להוכיח כדי לעלות אל דרך ההצלחה. הרושם היה שמדובר באיש עם המון חזון שיודע בדיוק לאן הוא רוצה להוביל את בנלי, וברבע שעה שגם יצא לי לדבר איתו אח"כ באופן אישי, רק התחזק הרושם כי מדובר באדם עם רגליים על הקרקע, חובב מושבע של אופנועים וטכנולוגיה, ולא פחות חשוב, עם המון כריזמה. התרגום חופשי.


הראיון


אתה יודע, אני רכבתי על בנלי לפני כמעט 17 שנה

מ: באמת…

כן, 50 סמ"ק

מ: אז אולי ונראה אותך על בנלי שוב בקרוב ולא כשיחלפו עוד 17 שנה

אני מדבר עם הבעלים והמנכ"ל, תסדר לי דיל

מ: אוהו… (עושה נו נו נו עם האצבע), תשלח לי מייל ונדבר..

או קיי. שנתחיל?

מ:כן

אז בא ונתחיל מהפצצה שהטלת. אתם באמת מפסיקים לייצר קטנועים?

מ: כן. למעשה כבר הפסקנו פיתוח של קטנועים חדשים כבר לפני שנה או שנה וחצי, כשהבנו שרוב החברות האיטלקיות כבר לא ממש מייצרות את כל החלקים שלהם באיטליה, אלא בסין, קוריאה והודו, ואולי גם בעוד כמה מקומות. לכן גם המחיר שהם יכולים לדרוש על הקטנוע מהיצרן הינו נמוך משמעותית מאיתנו. המנועים של קטנועי בנלי אינם מיוצרים על ידינו (אלא על ידי מינרלי האיטלקית ע.ש.), כך שאין לנו טכנולוגיית מנוע משלנו ואנחנו חייבים לייצר באיטליה בעלויות גבוהות בהרבה מהמתחרים ואז אנחנו לא תחרותיים. כדי לפתח טכנולוגיה עצמאית ועד לרגע שנוכל לייצר אותה מחוץ לאיטליה, יחלפו שנים של השקעה. שנים שאותן החלטנו שלא להשקיע בקטנועים, אלא בשוק האופנועים הגדולים. זו גם הסיבה שאתה רואה כאן את האופנוע הזה (מחווה בראש אל הנייקד לידו אנו יושבים) כבר עכשיו, ולא בעוד חצי שנה או שנה.

אתה לא מפחד שאתם בעצם מוותרים על הלחם והחמאה של יצרן דו גלגלי ולוקחים קצת סיכון?

מ:בוודאי שכן. אבל לא שיש לנו הרבה ברירות. אנחנו יצרנית האופנועים הקטנה ביותר באיטליה, וכשעמדה בפנינו הברירה ונאלצנו לבחור, אני מיד ידעתי שאנחנו מוותרים על הקטנועים. אמנם התהליך בתוך החברה היה ארוך יותר, אבל בסופו של דבר זו גם היתה ההחלטה שהתקבלה.

שאלתי מקודם את מרקוני (המהנדס הראשי) אם יש סיכוי לראות אצלכם תצורת מנוע אחרת מלבד הטריפל.

מ:למה אנחנו צריכים כרגע עוד סוג של מנוע?

למירוצים למשל.

מ:אוווווו (צוחק), אתה יודע מה לשאול. אז תן לי לומר לך. מירוצים הם החלום שלי. למרות הכישלון היחסי של הטורנדו שלא תמיד היה באשמתו אלא באשמת החוקים שהשתנו והשאירו אותנו בלי דרך, כל פעם שראיתי אותו במסלול היו לי דמעות בעיניים. החלום של הוא להחזיר את בנלי אל מסלולי המירוץ.

מוטו GP?

מ:לא בשלב הזה, וכנראה גם שלא בשנים הקרובות. גם אם יתממשו כל התכניות שלנו למכירת אופנועים בשתיים הקרובות כמו שראית בפרזנטציה (6,500 אופנועים ע.ש.), הרי שעדיין לא יהיו לנו את הררי הכסף הנדרשים כדי להשתתף במוטו GP. מעולם לא יצאנו ממש ממירוצי האופנועים, אלא שלקחנו יותר הפסקה בגלל החוקים שהשתנו פתאום והשאירו אותנו עם אופנוע שמתאים לחוקים הישנים. לנו אין כסף כמו ליצרנים האחרים לקום מחר ולבנות בכמה חודשים אופנוע חדש. האמת היא שלפני חודשיים וחצי התחלנו לעבוד על גירסה חדשה של מנוע ה- TRE שיתאים לחוקים החדשים שמאפשרים לכולם את אותו משקל ואותו נפח…

אתה מתכוון לסופרבייק…

מ:כמובן. אבל לא נחזור סתם להתחרות רק כדי להיות שם. נחזור להתחרות רק כשיהיה לנו אופנוע באמת תחרותי. כרגע אנחנו בפיתוח של המנוע החדש, ואני מקווה שנהיה מוכנים לעונת 2005. אלמנט נוסף שאנחנו לוקחים בחשבון הוא העלות העצומה של השתתפות במירוצים בכל קטגוריה. אני לא אחזיר את החברה למירוצים רק כדי שיהיה שם עוד יצרן, או כדי שיגידו שבנלי משתתפים במירוצים. בנלי יחזרו למירוצים רק כשנעמוד שבני התנאים העיקריים שאמרתי מקודם. אופנוע תחרותי, ותחרותי מבחינתי זה מקום שמיני, כשמקום חמישי זה כבר הישג משמעותי, והתנאי השני הוא כמובן שיהיה לנו את הכסף הנדרש כדי להריץ קבוצת מירוצים כמו שצריך, מבלי שתיפול ביכולות שלה מהקבוצות האחרות.

ואתם בכל זאת תתעקשו על מנוע הטריפל?

מ: או כן. ה- TRE הוא מנוע העתיד שלנו. הוא חלק בלתי נפרד מהאישיות של אופנועי בנלי. אתה לא יכול להסתכל על האופנוע הזה ולטעות ולחשוב שהוא שייך ליצרן אחר.

הזכרת את האישיות של אופנועי בנלי, מהי?

מ:תסתכל על האופנוע שמאחריך. אני לא יודע מה אתה חושב, אבל לדעתי הוא מדהים…

העיצוב?!

מ: כן, גם העיצוב. אתה יכול לאהוב או לא לאהוב את האופנוע הזה, אבל אתה לא יכול להגיד שהוא מזכיר לך איזשהו אופנוע אחר בעולם. גם ל- TNT וגם לטורנדו יש אישיות משל עצמם ואני מבטיח לך שאנחנו נמשיך עם הקו הזה גם בעתיד. כמו שאמרתי מקודם, מה שמעניין אותנו כמפעל קטן הוא לייצר אופנועים מסוג אחר. כאלה שכשאתה נכנס לאולם התצוגה ואתה רואה אותם, אתה רוצה אותם. זה כמו שתיכנס למקום עם הרבה אנשים, באופן אוטומטי אתה תימשך קודם כל אל האישה הכי יפה.

אבל חוץ מהיופי צריך גם ביצועים….

מ: באישה? (צוחק)

גם

מ: תראה, אני משקיע היום המון כסף בהנדסה ופיתוח. כל הכסף שהיה מיועד לייצור קטנועים, מופנה היום לפיתוח עוד ועוד אופנועים. אנחנו אולי חברה קטנה מאד יחסית ליצרנים אחרים, הגוף שלנו קטן יחסית, אבל הראש שלנו גדול מאד יחסית לגוף. אנחנו מעסיקים המון מהנדסים ואנשי פיתוח יחסית לגודל החברה. כך שיש לנו היום את היכולת לתת תשומת לב לכל פריט המורכב באופנוע. אנחנו גם משתמשים רק במוצרים איטלקיים, כך שאנחנו יכולים לעמוד מקרוב מאד ולא להתפשר על איכות החלקים שמגיעים אלינו מהחברות החיצוניות. כל זה כדי להוציא בסופו של דבר אופנוע מצוין שיתחרה בכל אופנוע בשוק העולמי. יש לנו את הראש הגדול עם כל המהנדסים האלה שעולים לי המון כסף, אבל אני מרוצה מהתוצאות, אז הכל בסדר…

הזכרת מקודם בעיה שהיתה עם אספקה של הטורנדו, היא לא יכולה לחזור עם הנייקד?!

מ: כבר לא. הבעיה שהיתה עם אספקה של הטורנדו נבעה מחוסר הנסיון שלנו (אני מרים גבות לשמע ההודאה החד משמעית בחוסר נסיון מצד מנכ"ל ובעלים של יצרן אופנועים ומרלוני מיד מגיב: "ממש ככה"). כיום יכולת הייצור שלנו גדולה בהרבה מלפני שנתיים, וגם אם נעבור בחמישים אחוז את תחזיות המכירה שלנו ל- 2004 (2,500 אופנועים ע.ש.), עדיין נוכל לעמוד בזמני האספקה של כל משפחת האופנועים שלנו. יש לנו יכולת ייצור גבוהה בהרבה מאשר היתה קודם, ובאיכות גבוהה יותר מאי פעם. גם בתחום האמינות אנחנו היום הרבה יותר רגועים עם המנוע הזה. מנוע הטורנדו הוכח כאמין ועמיד, למרות שהשימוש שנעשה באופנוע הזה מעצם היותו אופנוע ספורטיבי, אינו ממש עדין. לא היו לנו בעיות חוזרות ולא היו שום רה-קולים, כך שאני מאד מרוצה המנוע הזה, ועליו אנחנו בונים כרגע משפחה שלמה של אופנועים.

זה קצת חריג שלא הצגתם אב טיפוס באף אחת מהתערוכות השנה ובחרתם לחשוף את האופנוע דווקא במסגרת המצומצמת של מסיבת עיתונאים, מרשימה ככל שתהיה.

מ: תודה על המחמאה. הזכרתי את זה גם קודם. לא רציתי שיקרה מה שקרה עם הטורנדו. הצגנו את הטורנדו שנתיים לפני שהוא אמור היה להיות מיוצר בפועל. עוד בשלב האבטיפוס הראשוני. כשהתעכבנו קצת עם הייצור שלו, אנשים התחילו לדבר: מה קורה עם בנלי? אז הפעם החלטנו שלא לחשוף את האופנוע לפני שהוא ממש יעמוד בפני ייצור. בנוסף, במסיבה סגורה אתה לא חולק את התהילה עם היצרנים האחרים, אלא תשומת הלב מוקדשת רק אליך. כולם אורחים שלך ואור הזרקורים מכוון אליך בלבד.

ידידי, היה נעים לשוחח אתך. המון בהצלחה.

מ: תודה. אני מקווה שאתה נהנה פה באיטליה.


האופנוע
שם הדגם שנבחר לנייקד הינו TNT ולא במקרה. האופנוע הזכיר לאנשים מסוימים במחלקת הייצור בבנלי דינמיט, ומכאן בא השם. למנוע נבחר שם קצת יותר קונבנציונאלי: Corsa longa, והוא מוציא 135 כ"ס ב- 9,250 סל"ד, ו- 12 קג"מ - שימו לב, ב- 6,250 סל"ד בלבד. כל הגשפט מגיע מנפח 1,130 סמ"ק. ניהול המנוע ממוחשב, וכמובן שהוא מצויד בהזרקת דלק. גם השסתומים עונים לקונספט ה- TRE עם שלושה שס' לצילינדר. שניים ליניקה ואחד לפליטה. שאר המכלולים עומדים גם הם בהגדרה של סופר אופנוע עירום. עם שילדת הטורנדו, זרוע אחורית עם גשר חיזוק ומזלג בקוטר 50 מ"מ (!!!), ידאגו שלא תהיה לאופנוע בעיה גם ברכיבה ספורטיבית מאומצת. העיצוב לא פחות ממדהים, ועונה היטב להגדרה של מרלוני כאופנוע "עם אישיות שלא דומה לשום אופנוע של שום יצרן אחר". הפנס הקדמי נראה כמשהו שהוסיפו לאופנוע רק כדי שהוא יוכל לנוע גם בכבישים ציבוריים, להבדיל מכבישי הגיהנום שם הוא אמור לנוע (במיוחד בגירסה האדומה), והוא מצויד בלא פחות מ- 6 נוריות. הפנס האחורי הוא בעצם שני פנסים המחולקים אחד מכל צד של האגזוז העילי, שאת הפתח שלו רואים מתחת למושב הנוסע. המאותתים שקועים פנימה אל תוך שאריות הפיירינג המשולש והנשכני.


ישיבה על האופנוע מזכירה את הישיבה על הטורנדו (גם הוא היה שם). האופנוע צר בטירוף, עם ים של מקום לחביקה מושלמת של המיכל, ונראה כאילו כל פרט בתנוחת הרכיבה נבנה על פי מידות ממוצעות של אדם נורמלי ובצורה מושלמת. חלק מן החלקים הראו תשומת לב מדהימה לפרטים, בעוד אחרים, כמו חיווט חשוף היוצא מן המנוע, מעידים שהאופנוע צריך עוד ליטוש לפני הייצור הסופי. אם להאמין למרלוני, וכנראה שיש למי להאמין, הרי שכשייצא הנייקד לשוק החופשי, צפויה לו הצלחה לא מבוטלת.

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
לא נשלחו תגובות לידיעה


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים