תערוכת טוקיו 2003


תערוכת טוקיו 2003

תמיר לוסקי


מדי שנה מתרחשת בבירת ארץ השמש העולה תערוכה של אבטיפוסים, מוטציות ובני-כלאיים דו-גלגליים, מהסוג שמתאים למרתף של ד"ר פרנקנשטיין. בדרך כלל, רואים שם בעיקר ניסויים מוזרים של מהנדסים יפניים מטורללים. הפעם, תפסו את אור הזרקורים דווקא אבטיפוסים אירופאיים עם סיכויים לא רעים להגיע לסוכניות המכירה (גם בארץ!). על חלקם סיפרנו לכם בקצרה בגיליון הקודם, ועתה – הגיע הזמן לתמונה המלאה. כתום ורדיקלי KTM RC8 במסלול התנגשות עם הסופרבייק העולמי כשק.ט.מ נכנסים לתחום חדש, הם עושים את זה בכניסה מפוארת. ללא היסוס וללא עכבות, מאיימת החברה האוסטרית ה(יחסית) קטנה לשלח בעולם את ה- RC8, שאנו עדיין לא לגמרי בטוחים איך בדיוק להגדיר את סגנונו. היצור הכתום הזה גנב את ההצגה בתערוכת טוקיו האחרונה, וזה חתיכת הישג בהתחשב ברדיקליות שמאפיינת את התערוכה והמוטציות המוזרות-אך-מרתקות שמוצגות בה לראווה דרך קבע. ואין זה פלא, שכן ה- RC8 מתהדר בכמה תכונות עיצוביות והנדסיות מרנינות ביותר. ראשית כל, העיצוב של האופנוע הזה כל כך חד, שנראה כאילו גם נגיעה רכה בפיירינג תיגמר בגדם. האופנוע הזה הוא פשוט ניסוי מרתק בגיאומטריה תלת ממדית. יש כל כך הרבה תלוליות, עמקים ופינות חדות, שפשוט בא להסתובב סביב האופנוע רק כדי לראות איזו צורות חדשות יתגלו בזוויות ראיה אחרות. הזנב לדוגמא, פשוט נראה כלהב פיגיון מבריק ונוצץ שמתנשא בגאווה מעל לגלגל האחורי, שבקצהו טבועים בצורה מחוכמת הפנס האחורי ואור הבלם. אחרי כמה סיבובים סביב האופנוע, מגיעים לדף הנתונים. או אז הרצון לעשות עוד כמה סיבובים מסביב לאופנוע מתחלף ברצון עז לקחת את האופנוע לסיבוב על מסלול עתיר 'סיבובים'. לפי ק.ט.מ, מנוע ה- V2 מקורר המים ומזורק הדלק שלהם קומפקטי וקל מכל מנועי הליטר V2 שם בחוץ. בין שני הצילינדרים הכסופים זווית של 75 מעלות, ובשיאו מפיק המנוע 130 כ"ס מכובדים בהחלט שלדברי היצרן אמורים להספיק כדי לסחוב את הכלי (ורוכב ממוצע) ל- 280 קמ"ש. אבל זה לא הכל, הוא גם שוקל רק 175 ק"ג עלובים, מה שמעמיד אותו הרבה מתחת לכל שאר הליטר טווינים הספורטיביים. כדי להבטיח גיבוי בהתנהגות כביש הולמת, ניסו ק.ט.מ להנמיך את מרכז הכובד מה שיותר. בדומה לאופנועי ביואל, האגזוז של ה- RC8 ממוקם בין הגלגל הקדמי לאחורי עם פיה שמציצה בביישנות דרך החרב התחתונה. גם מיכל הדלק לא ממש יושב איפה שבדרך כלל אפשר למצוא אותו, אלא מתחת למושב. השלדה אגב, עשויה מסבך צינורות פלדה אה-לה דוקאטי (נראה שק.ט.מ אימצו את הרעיון לאופנועי הכביש שלהם, שכן גם לדיוק 990 יש שלדה בסטייל דומה). הזרוע האחורית משורגת השרירים עשויה אלומיניום, והבולם האחורי האיכותי (תוצרת וייט-פאוור) יושב עמוק בתוכה. אם כבר במתלים עסקינן, יש לציין שהפרונט לא קופח: המזלג הקדמי הוא מהזן ההפוך המצופה טיטאניום ניטריד, בהתאם לאורינטציית המסלול של הכלי. מערכת הבלימה לא יורדת מהסטנדרטים של שאר המכלולים – מדובר בצמד קליפרים רדיאליים ארבע-בוכנתיים מלפנים, וקליפר דו-בוכנתי מאחור, הנושכים דיסקים שנראים קטנים באופן יחסי (ככל הנראה ק.ט.מ בונים על קלילות משקלו של ה- RC8). הכלי נראה כל כך טוב, רמת הגימור כה מקצועית ודף הנתונים כה מרשים, שלא נותר לנו אלא להניח שהוא יעלה הון ומן הסתם לא יימכר באותה רמת המוניות כמו אופנועי הסופרבייק היפניים או אפילו כמו הדוקאטי 999. השאלה היותר חשובה היא, איך הוא יסתדר בסופרבייק מול האופנועים המפותחים היטב של החברות המתחרות. אם שנתה הראשונה של KTM בקטגוריית ה- 125 סמ"ק של ה- GP היא אינדיקציה, אז כנראה שהתשובה היא "לא משהו, לפחות בהתחלה". ק.ט.מ ככל הנראה לא הולכים להכניס את הכלי לסוכנויות המכירה וכנראה גם לא למסלול, לפני 2006, כך שיש לנו עוד הרבה זמן לספקולציות.



נוסטלגיה באדום

החזון המודרני של העבר מאת דוקאטי: שלושה דגמי רטרו מעוצבים היטב ברוח של הסבנטי'ז יש כמה אנשים שיטענו שדגמי סדרת ה- SS (סופרספורט) של דוקאטי הם כבר סוג של רטרו. אין ספק שמכלולי השלדה, הבלמים והמתלים שלהם מודרניים בעליל. לעזאזל, הם ייראו טוב אפילו על ליטר-סופרבייק קוטל צמיגים מפלצתי. אך הטכנולוגיה של מנועי הדזמו V2 90 מעלות של אופנועי הסדרה די מיושנת (שני שסתומים לצילינדר וקירור אוויר). המנוע אפילו עוצב במזיד כדי להידמות למנועי הדזמו הקלאסיים של דוקאטי. אך למרות האמור לעיל, ה- SS-ים הם לא ממש אופנועי רטרו, אלא פשוט אופנועי ספורט יפי תואר בעלי התנהגות כביש מצוינת ומנועים כיפיים עתירי מומנט, גם אם הם לא יפרקו לכם את היד מהכתף בכל יציאה מרמזור כמו איזה ליטר-סופרבייק. דוקאטי ניסו את מזלם עם רטרו מודרני יוקרתי ועתיר טכנולוגיה לפני כמה שנים: ה- MH900 רפליקת היילווד באמת היה משהו (פה זה גם הקטע שהעורך מזיל ריר). אחרי שדוקאטי מכרו כמה עשרות עותקים מהיצירה באינטרנט תוך חצי שעה בערך וגמרו את המלאי, כנראה נפל להם האסימון שאולי רטרו יכול לעבוד. ואכן בתערוכת טוקיו, הציגו דוקאטי שלשיית דגמי רטרו המתבססים על מנוע ה- 1000SS מהדגם האחרון. המנוע נראה קלאסי ומגניב והוא אמנם מקורר אויר ובעל שני שסתומים לצילינדר בלבד, אך כל שסתום מלווה במצת והזנת הדלק מתבצעת דרך מערכת הזרקת דלק ממוחשבת חדישה. לפי בדיקת דינמומטר, המנוע מפיק משהו באזור ה- 83 כ"ס ב- 7,500 סל"ד, עם עקומת מומנט סופר-שטוחה שמגיעה לשיא ב- 5,700 סל"ד בערך להפקת 8.8 קג"מ. שלושת הדגמים שונים זה מזה כמעט רק בעיצוב. שלושתם כוללים שלדת מסבך צינורות פלדה מינימליסטית שחושפת את המנוע לעיני כל, וגלגלי שפיצים כסופים. שניים מהדגמים ("פול-סמארט", "ספורט") הם חד-מושביים עם מתלה אחורי בודד בצד שמאל של הכלי, והשלישי ("GT") הוא דו מושבי הכולל גם צמד בולמים להשלמת המראה הכאילו מעופש. שלושת הדגמים משתמשים באותו מזלג הפוך איכותי כסוף ומבריק מלפנים. דגם ה"חוד" הוא הפול-סמארט, שמעוצב כרפליקה של אופנוע ה- 750 סמ"ק של הרוכב המפורסם הזה, שהביא לדוקאטי כבוד בשנות ה- 70'. בחזית הכלי יושב חצי-פיירינג עגלגל בעיצוב קלאסי, וסעפת הפליטה מתפצלת לשני אגזוזי מגאפון שחורים בצד ימין. שלדת מסבך הצינורות צבועה במעין גוון תכלת מטאלי מקורי, שנותן ניגוד נאה לצביעה הכסופה של הפלסטיקה והמנוע. ה"ספורט" מעוצב כקפה רייסר, והוא צבוע בצהוב קרבי בהתאם. למעשה, הוא פשוט גרסה עירומה לחלוטין של הפול-סמארט, עם כמה תוספות מעניינות בדמות מראות היושבות על ידיות הכידון (!) בדיוק כמו פעם. ה- GT הוא הרטרו הדו-מושבי שדוקאטי מציעה לחובבי הנוסטלגיה, ונראה שבשלב התיכנון, הושקעה בו קצת פחות מחשבה בהשוואה לאחרים. למרות שהמראה הקלאסי שלו נאמן בהחלט למקור ומלא פרטים עיצוביים מדליקים שללא ספק יזכירו נשכחות לכל גימלאי דו-גלגלי ברחוב, הוא נראה פחות אטרקטיבי והרבה יותר משעמם משני האחרים. סה"כ, היוזמה של הענקים מבולוניה ברוכה בהחלט, וכך גם יהיו הדגמים החדשים בארץ ישראל! אם יחליטו בלינקסים לייבא אותם.


אמאל'ה מוטציות!

על בני הכלאיים - ההונדה גריפון והסוזוקי G-Strider, שמעתם בגיליון הקודם. ועתה נספר לכם על כמה יפניים מוזרים לא פחות שהוצגו בטוקיו להנאת הקהל, ועוררו תגובות שלא יביישו את המופע של איש הפיל מדי שנה, קופצים לנו מחדש דו-גלגליים מוזרים כאילו היישר מתוך סרטי המנגה והאנימה היפניים. סרטים מצוירים אלה מסמלים את נפתולי הדמיון והפטנזיות של תושבי ארץ השמש העולה. ובאותו האופן, הדו"גים שמככבים בהם דרך קבע מסמלים את הרצונות החבויים והאפלים שמאחורי הנימוס והאדיבות היפניים. אופנועי קונספט כמו ה- Boost King האגדי, וה- G-Strider שראיתם בגיליון הקודם מעוצבים ממש לפי הקווים הללו – ותערוכת טוקיו זה בדיוק הזמן להציג אותם לראווה. בנוסף לאופנועי שרירים מטורללים וכל מיני תוצאות של הנדסה גנטית משובשת יש גם כמה קטנועים וטוסטוסים משונים. והרי נספר לכם על כמה מהם. סוזוקי הציגו בטוקיו את ה"צ'וי-נורי", מעין טוסטוס עב-צמיגים שמתאפיין בתנוחת הישיבה של קטנוע, מושב יחיד, מעט מאוד פלסטיקה (משמע הרבה מאוד חלקי שלדה חשופים) ומנוע חשמלי. לא פחות מוזר ועתיר צינורות בולטים, הוא ההונדה PS250, שהוא מעין קטנוע ארבע-פעימתי ממוגן בעיצוב משונה, שנועד ככל הנראה לשאת הרבה ציוד דרך תנועה צפופה, אחרת לא ברור למה כל נקודות העיגון הכעורות הללו לארגזים מלפנים, מאחור ומהצדדים. ככל שמסתכלים יותר על ה- PS250, הוא הולך ולובש את הצורה של קטנוע השרברבים האולטימטיבי.


אחד מקטנועי-המוטציה היותר מעניינים שראינו הוא הימאהה "מאבריס", הכולל עיצוב ארוך, פחוס, נמוך ובלתי קונבנציונלי, ומנוע 250 סמ"ק ארבע-פעימתי. לעומת כל היצורים לעיל, הופיעו בתערוכת טוקיו גם כמה כלים שפויים למדי. השפוי מביניהם הוא הסוזוקי ST250, שהוא מעין גרסה מחודשת של ה- GN250, הכולל מנוע סינגל מקורר אויר חלוש ואמין, מתלים פשוטים (כולל צמד בולמים מאחור), גלגלי שפיצים ועיצוב מיושן שהולם את המכלולים. איפה החידוש פה, תשאלו? התשובה היחידה שאנחנו יכולים לחשוב עליה היא שבמקום סטרטר חשמלי, ל- ST250 יש בכלל קיק-סטארטר! לא רק שהוא לא התקדם לשום מקום, הוא בכלל הולך אחורנית. בהמשך לקו השפוי שנמצא בדרך הבטוחה לסוכנויות המכירה, יושב בנינוחות ההונדה פורזה. הפורזה הוא קטנוע מנהלים מודרני מוזרק דלק בעיצוב נאה, שנועד להחליף את ה- JAZZ. לקטנוע שטח מטען עצום מתחת למושב, שלפי הונדה יכול לכלול 2 קסדות שלמות (!) עם עוד מקום לתיק קטן, כפפות ושאר מטלטלין. הכידון של הכלי עשוי מצינור ארוך ומעוקל, בדיוק כמו באופנועי דו"ש, הניתן לכיוונון. לוח השעונים מפורט ביותר, וכולל בנוסף למד המהירות הסטנדרטי גם מד סל"ד, מד דלק, מד טמפ', שעון ומד מרחק מתאפס. הכלי מאובזר, איכותי ונודף יוקרה. יש על הפלסטיקה שמתחת לכידון מקום ייעודי לרמקולים, ובאזור תא הכפפות יש מקום למערכת.


סופרספורט-תיור מפלצתי מטעם ב.מ.וו מתקרב לחשיפה רשמית הב.מ.וו K1300 ינשוף בעורפם של הסוזוקי היאבוסה, קוואסאקי ZZR1200 וההונדה CBR1100XX, ואולי אף יראה להם אגזוזים????? שמועות חמות ביותר מרמזות כי ב.מ.וו בדרך לייצור סדרתי של אופנוע סופרספורט-תיור סופר מהיר וחזק, עם ביצועים ברי השוואה לטילים היפניים. השמועות קיבלו אישוש בדמות תמונות איכותיות ואותנטיות למראה של האופנוע ושל שלדתו העבותה והמיוחדת. לפי השמועות, כדי להתחרות בשיאני המהירות היפניים, הב.מ.וו K1300 יכיל בקרבו תחנת כוח מרובעת צילינדרים בתצורה הטורית, תוך הקרבה של מאפיין הבוקסר המסורתי. המנוע עטוף שלדת אלומיניום מעניינת למדי, בתצורת קורה כפולה. בדרך כלל, קורות השילדה הקדמיות נמצאות בזווית של כ- 120 מעלות לקורות האנכיות, כדי שראש ההיגוי ונקודת האחיזה למזלג הקדמי, שנמצאים בין הקצוות של קורות השלדה, יהיו בדיוק במקום הנכון. אולם ב- K1300, הקורות הקדמיות נמצאות בזוית כמעט ישרה לקורות האנכיות, וזאת עקב העובדה שלכלי אין מתלה קדמי קונבנציונלי, אלא מזלג קדמי עשוי אלומיניום ומעין מונושוק לבלימת הזעזועים. לא מדובר במתלה הטללבר המוכר, אלא המשהו חדש ושונה. הרבה זמן לא שמענו על מתלים קדמיים בלתי-קונבנציונליים, וזאת למרות שב.מ.וו ממשיכים להשתמש בהם כל הזמן. לפי מידע נוסף שיש בידינו, התמסורת תהיה בצורת גל-הינע במקום שרשרת, והזרוע האחורית חד צידית היא! לכל אורכו ורוחבו, הכלי מהפכני למדי ושונה מאוד מהמסורת הדו-גלגלית של ב.מ.וו. ללא ספק הושקעו כאן סכומים גדולים במחקר ופיתוח, וכל שנותר לנו לעשות זה להמתין להזדמנות לבחון את התוצאה.

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
לא נשלחו תגובות לידיעה


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים