SX125 KTM


SX125 KTM



שידרוג נוסף בליין הדגמים של ק.ט.מ. לשנת 2003 הוא ה- SX125. עם מעט שינויים, הפכה ק.ט.מ. את אופנוע המוטוקרוס הקטן במשפחת ה- SX לטוב ביותר שלה מעולם… צריך אומץ לצאת עם אופנוע מוטוקרוס בן 125 סמ"ק עם הילוך אחד פחות. הרבה אומץ ותעוזה, ואולי יותר מכל, אמונה במוצר שלך. האמונה שיש לך מוצר באמת טוב ביד. במקרה הזה מדובר כמובן ב- ק.ט.מ., ובמנוע ה- SX125. כי להוריד הילוך בגיר, בעולם שבו דווקא מנסים להוסיף הילוכים, זה ללכת נגד המגמה. ק.ט.מ. כאילו באו והצהירו קבל עם ויפן, אנחנו לא מפחדים. המנוע שלנו והטכנולוגיה המושקעת בו, טובים מספיק על מנת ללכת נגד הזרם. כך שלמרות שהמנוע הוא רק 125 סמ"ק, ולמרות שהוא מוציא הספק מטורף יחסית לנפח, הוא מספיק טוב כדי לפעול היטב גם בסל"ד הביניים ולא רק בטורים הסופר גבוהים. סל"ד של 7,000 או 8,000 סיבובי מנוע כבר לא מפחיד אותנו. המנוע שלנו מספיק טוב גם שם. אני יושב בבית הקפה "פרח" ביהוד השייך לאביו של דניאל (רוכב הרלי מושבע), מקשיב לשיחה הערה בין דניאל ואליקו, ומבין שלמעשה פה טמונה כל התמונה בכללותה של האופנוע הזה. ה- SX125 בא לעולם בהצהרה: אני הכי טוב. ולאור מה שמתרחש במסלול תחת ידיהם של דניאל ואליקו, כנראה שיש להצהרה הזו גם כיסוי. בזה הבנתי את מהותו של האופנוע, ובזה גם מסתכם בעיני המבחן הזה, והא אפילו עדיין לא ממש התחיל. אבל בואו ונתחיל מהתחלה.


בראשית
הרבה שינויים עבר ה- SX125 בדרכו משנת 2002 ל- 2003. שינויים שמשפיעים עליו היטב ומורגשים היטב ברכיבת מסלול תובענית. בסיס הגלגלים קוצר בכ- 30 מ"מ, הגיר כאמור, מספק חמש מהירויות בלבד ולא שש כמו שאר אופנועי העולם, המתלה הקדמי עבר הגדלה בקוטר צינורות המזלג בלא פחות מחמישה מ"מ תמימים ותקילין ל- 48 מ"מ במקום 43 בדגם הקודם. אותו מזלג מותקן הן בדגם ה- 450 שנבחן בגליון "בייקס" הקודם והן בדגם ה- 525 החדש, ואפשר בעצם לומר כי האופנוע – מלבד כמובן המנוע – זהה כמעט לחלוטין לדגם ה- 450, מלבד תת השילדה החדשה שקיבל ה- 450, וב- 125 נשארה תת השילדה בתצורתה הקודמת. השינויים והשידרוגים שקיבל ה- SX125 כוללים בין היתר גם את החישוקים הקלילים ביותר בשוק ה- 125 –ים, והנאבות הוחלפו אף הן באלו של דגם ה- 450. המזלג האחורי והבולם האחורי זהים אף ל- 450 החדש, וגם הפלסטיקים הוחלפו לפלסטיקה החדשה אותה קיבלה כל משפחת ה- sx הכוללת כנף קדמית ארוכה יותר, וזנב הומוגני המגיע בחתיכה אחת במקום שלוש נפרדות עד 2002. משאבת המצמד אף היא חדשה, וכוללת בין היתר שטח איכסון גדול ליותר לנוזל ההידראולי.


בראש אחר
המנוע החדש שונה לחלוטין מהמנוע של השנה הקודמת. בדגם הקודם הורגש בור מומנט רציני באיזור ה- 7,000 סל"ד, ומיותר לציין שכאן אין שום בור. המנוע החדש מטפס באופן אחיד וחלק לאורך כל עקומת הסל"ד, והבוכנה הקטנה רצה במהירות אל תחום הסל"ד העליון. שם מתפרצים מהמנוע כל הסוסים החבויים והמנוע חזק בהרבה מאביו. בסל"ד הבינוני כאמור הוא חזק, אבל ברכיבה על מגבלות המנוע בכל זאת מורגש חסרונו של ההילוך הנוסף. יחס ההעברה הסופי נשאר כשהיה בדגם 2002, וזה לא שפתאום חסר לו כח כאילו הוא בהילוך אחד גבוה מדי. אין מצב כזה, אבל בהשוואה ראש בראש מול YZ, מתקבלת תחושה שבכל זאת הילוך נוסף היה שומר על כח מנוע חי יותר. עיקר הכח של המנוע נמצא באיזור הסל"ד העליון (אלא מה) אבל עם בנית כח ממשית כבר בכ- 8,000 סל"ד שם מתחילים להצטבר רוב הסוסים, והמנוע מטפס לאיזור ה- 11,000 במהירות עם ניצול כל סוס שבאורווה. מעבר ל- 11,000 סל"ד אין טעם למשוך את המנוע. אין אמנם נפילה בכח, אבל המנוע לא מייצר עוד כח מעבר לסל"ד הנ"ל, מה שאומר ששם זו הנקודה הטובה ביותר לרוכב לעבור להילוך הבא ולא לנסות ולמשוך עוד קצת. עיקר ההבדל מורגש ביציאה מפניה שם צריך רק נגיעה במצמד כדי לשמור את המנוע בתחום החי שלו וכדי לקבל מכסימום כח. בדגם הקודם נדרש משחק של ממש עם המצמד, בעיקר בגלל הבור שאליו היה נופל המנוע, ונדרשה כאמור עבודה אינטנסיבית עם המצמד כדי לשמור את המנוע בתחום החי שלו. בפניות איטיות במיוחד צריך להשתמש במצמד, אבל דווקא כדי למתן את כח המנוע המתפרץ, שכן אחרת עלול האופנוע לבעוט בך למסלול שיגור אחר לגמרי משהתכוונת. נקודה שמתקשרת למנוע הוא המצמד שקיבל משאבה חדשה ומיכל נוזל גדול יותר. בכך נפתרה הבעיה של דגם 2002 שבו היה נכנס אויר למשאבה עקב אי היכולת של כמות השמן לספק את צרכי המצמד ברכיבת מסלול.



על השילדה בכלל אין מה לדבר. האופנוע כולו מרגיש כמקשה אחת מהרגע שאתה עולה עליו, ועד לרגע השיא שלך כרוכב בו אתה נותן את כל מה שיש לך. המתלה האחורי החדש של ה- SX125 מאפשר הרבה יותר כיוונונים מאשר דגם 2002. לא פחות מ- 28 מצבי עומס קפיץ מספקים טווח רחב מאד של כיוונונים לרוכב המוטוקרוס הממוצע (21 בדגם הקודם). שיכוך הכיווץ וההחזרה עומדים על 14 מצבים שונים של אפשרויות כיוונון, והבולם האחורי אכן מתנהג בהתאם. אין מצב שהוא מגיע לסוף המהלך שלו ולו בקפיצות גבוהות במיוחד. המתלה הקדמי בן 48 המ"מ מספק אפילו כמות גבוהה יותר של כיוונונים עם 28 מצבים בכל סוגי הכיוונון. אליקו משתמש בכיוונון קשיח במיוחד, לעומת דניאל שמכוונן את המתלים דווקא רך יותר מהממוצע לטובת נוחות רכיבה גבוהה יותר שמעייפת פחות ברכיבה מאומצת, ולפצות על כך בעבודת גוף. בשני המקרים עובדים המתלים מעולה, וסופגים הכל ברמה גבוהה מאד עם רגש מצוין בידיים ובתחת. מה שלא טוב בבולמים הם מחזירי השמן. מחזירי השמן שמגיעים עם האופנוע הם אינם של WP, אלא של חברה אלמונית אחרת, והם נוטים לפרוץ את השמן בקלות. נדרשת החלפה מיידית של מחזירי השמן, שכן אחרת יכול הרוכב המתוסכל להיתקע בשטח עם שמן נוזל מהבולמים. היגוי האופנוע זריז בטירוף. האופנוע אינו סלחני, ואם אתה לא יודע בדיוק מה אתה עושה איתו, הוא יעיף אותך ממנו מהר מאד. צריך להכיר את תגובות ההיגוי של האופנוע כדי לא למצוא את עצמך שוב ושוב על הפנים. האופנוע עצמו גדול וכבד יותר מאופנועי ה- 125 היפניים שלא עוברים את ה- 90 ק"ג. זאת עקב המכלולים הכבדים של דגמי ה- 450 וה- 525 בהם משתמש ה- SX125. הבלמים שונו אף הם, ומגיבים אחרת לגמרי מדגם 2002. העוצמה של הבלם הקדמי מוטרפת, וצריך להתרגל אליו כדי לא לנעול אותו גם כשמשתמשים באצבע אחת בסוף הישורת. המרחק בין בלימה מבוקרת לנעילה קצר מדי, וצריך להכיר היטב את תגובות הבלם כדי להישמר מנעילה. אך כשמכירים את הנקודה, הוא בולם מדהים עם רגש מצוין בידית. הבלם האחורי חזק מאד, וקל להשתמש בו לצורכי היגוי באמצע פניה על ידי נעילה מהירה שלו.
אגדה נולדה?!
אליקו מגדיר את האופנוע כ"אגדה". "פשוט לקחו מכל אחד מהיפנים את היתרון היחסי שלו, והרכיבו את האופנוע המושלם". דניאל: "עם האופנוע הזה אני פעם ראשונה יכול לומר שאני מרגיש רוכב מוטוקרוס מקצועי. הצלחתי להתחבר אל האופנוע מהר מאד, ולהגיע איתו לתוצאות ממשיות באופן מהיר יחסית (דניאל זכה השנה באליפות ישראל למוטוקרוס בקטגורית המתחילים), מה שאופנועים אחרים לא נתנו לי. הרגשתי שהם קטנים, וזה מרגיש אופנוע מקצועי אמיתי. אז נולדה אגדה?! כנראה...

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
לא נשלחו תגובות לידיעה


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים