מונקי Z50JP


מונקי ביזנס


המונקי היחיד בישראל עם לוחית רישוי חוקית לחלוטין, נמצא אצל ניר שפיצר. אחרי ארבע שנים וקצת של תכנונים, רכבנו עליו סוף סוף. "רכבנו", נו.. אבל חמוד. באמת חמוד. 

עמיר שבתאי צילם: אילן קליין


המונקי של ניר שפיצר, או בשמו המקצועי Z50JP, הגיע לארץ מיוון לפני קצת יותר מחמש שנים על ידי ניר עצמו. לאחר ששזף בו את עינו במסגרת מירוץ ינדורו בו השתתף אצל אלה שניצחנו בחנוכה, נדלק ניר על המונקי כנר שמיני, והחליט להביא אותו ארצה. לאחר מסכת ארוכה של ייסורים בירוקרטיים שכללו תקינה ועוד כמה (הרבה אלפי) שקלים, אף קיבל תעודת זהות כחול לבן, והורשה לנוע באופן חוקי ברחובות הארץ המובטחת. הקוף שבידי ניר הוא כלי שמיוצר על ידי הונדה עצמה דרך חברת הבת לשעבר MONKEY, ולא כמו כלים אחרים מאותה המשפחה המיוצרים בדרך כלל על ידי יצרנים קטנים המתמחים באופנועים זאטוטיים. הונדה מייצרת עוד מגוון של כלים מהסוג הזה על ידי החברה, אם כי היבואן הבריטי של האופנועים הללו החל כבר לייצר בעצמו אופנועים דומים סביב מנועים שאינם דווקא של הונדה. 


למרות שהאופנועים הקטנים הללו מיוצרים כבר שנים על גבי שנים (לא מצאתי נתון מדויק), הרי שדווקא בשנים האחרונות החלה להתפתח סביבם תעשיה שלמה. בחלק ממדינות אירופה, כמו למשל, שוב, בריטניה, קיימות ליגות לאופנועים הקטנטנים האלה, ובארה"ב ישנו שיגעון של ממש למיני בייקס לשטח (תודה למקסמקס). תעשיה של שיפורי מנועים כולל קיטים להגדלה ל- 90 סמ"ק, או פשוט להחליף את המנוע הקיים למנוע 110 סמ"ק, קיטים של זרוע אחורית משופרת, מתלה קדמי מחוזק, בקיצור, יש שם כל מה יש בעולם שלנו עם האופנועים בעלי הגודל הנורמטיבי. ועוד. ההתפתחות של המונקי לא נעצרה בכביש. בשנים האחרונות התפתחו גירסאות מוטוקרוס של הפיצפונים, כשגם שם קיימת ליגה בפני עצמה. בשנה האחרונה התפתחה אפילו ליגת... סופרמוטו. כנראה שאין מקום אליו נגיף הסופרמוטו לא חודר. 


לא טיפולים ולא שוטפים
המונקי שבידי שפיצר הוא המונקי המוכר והנמכר ביותר. המנוע הוא המנוע שמניע את ה"קאב" של הונדה - הכלי הנמכר ביותר בכל הזמנים, עם 50 סמ"ק, 4 פעימות, וארבעה הילוכים חצי אוטומטיים. כח הוא לא הצד החזק של המונקי, ומדובר על משהו בסביבות ארבעה כח סוס. הרכיבה על המונקי הזעיר אינה דומה לרכיבה על שום דבר שאנחנו בני האנוש הרגילים מכירים, והמונקי של ניר אינה דומה לרכיבה על שום מונקי אחר. למה? בואו נתחיל מהעובדה הפשוטה שהכלי הזה לא טופל מהרגע בו נחת בארץ. מה זה לא טופל.. לא החליפו לו אפילו שמן מנוע מעולם, שלא לדבר על בדיקה אם הוא צריך איזושהי תוספת של שמן. מדיד השמן לא נפתח מעולם! הרכיבה על האופנוע הקטן הזה שונה עוד, כי למעשה אין ממש בלמים. במסגרת מדיניות ההזנחה הפושעת, לא החליפו למונקי הזה אף פעם בלמים, והגלגלים לא נפתחו מעולם. יותר מזה, צירי הגלגלים מעולם לא משו ממקומם, ואינם יודעים טעמו של מפתח ברגים איזשהו. על שטיפה או ניקוי מינימלי אין בכלל על מה לדבר, והחלודה שמתחילה להרים ראש בכמה פינות של הקטנטן, מוכיחה זאת היטב. 


עם הרגליים, אחי, עם הרגליים
תנוחת הרכיבה על המונקי דווקא מפתיעה. היא לא פחות נוחה מאשר על כל אופנוע 50 סמ"ק אחר, אולי מרווח הרגליים מעט מצומצם יותר, לא יותר. הכסא ברמה של כורסא. ענק, מרווח ועושה נעים לרקטום. אם יש לך טחורים, זה הכלי בשבילך. גז מזניק את האופנוע קדימה בצווחת אגזוז מרשימה, אבל עם מעט מאד אפקט מבחינת צבירת הקמ"שים. העברת ההילוכים רכה, ו... מה עוד יש לספר עליו?! להשכיב אותו לא ממש אפשר מבלי לשנות את מיקום הרגליות. הן כל כך נמוכות, שהטיה של 20 מעלות גומרת את מרווח ההטיה. ווילי'ז דווקא הולכים איתו בקלות יחסית, ועל סטופי'ז אין בכלל מה לדבר. ע"ע הזנחה פושעת. אז איך בולמים? מעט ממה שעוד נותר בבלמים, קצת עם ההילוכים, והשלמה של כח הבלימה עם הרגליים (!!!). 



פסק דין 
אין ממש. עוד כלי שאני רכבתי עליו, וסביר להניח שאתם לא תזכו לרכב על שכמותו לעולם. הפריווילגיה של להיות עורך מגזין לאופנועים, אתם יודעים... 

נתונים טכניים

מכלולי שילדה 
מתלה קדמי: מה ציפיתם, להפוך? רגיל ודק 
מתלה אחורי: יש 
בלמים: בתופים ובמחולות, ולא בולם.... 
גובה מושב: מומלץ למאותגרי ס"מ
בסיס גלגלים: קצר. מאד קצר. 
משקל יבש: מאד. טוויגי שוב מתחילה דיאטה 
מיכל דלק: 4.5 ל'. מספיק למשהו כמו 80,000 ק"מ 

מכלולי מנוע 
מנוע: צילינדר יחיד, 2 שס', 4 פע'. 
הזנת דלק: קרבורטור קטן נפח: 49 סמ"ק 
קירור: אויר, או דלי מים במצב עמידה כשמתחמם מדי. 
גיר: 4 הילוכים חצי אוטומטי 
הינע: שרשרת בשאנטי

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.עוזיאיך עושים את זה 16/03/2006 19:39:28
היי, איך מייבאים אחד כזה, האם מדובר בתהליך רגיל או שיש איזה מהלך תקינה מיוחד . אילו שינויים נדרשו ע"מ להפכו לחוקי על הכביש? והכי חשוב לאיזה הוצאה עלי לצפות (כולל קניה, משלוח, רישוי). אשמח לקבל תגובה ואולי להתחיל את התהליך בעצמי (-:
2.ג'ילרה ראנר 50מה הקטע22/06/2006 13:58:13
למה אתה מזניח את האופנוע הזה? למה שלא תטפל בו זה לא שאתה לא יודע איך מטפלים בו בשבילך זה קקמייקה אז למה סתם לגרום לו למות מהר?


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים