ימאהה -MT01


 הפצצה של ימאהה


יותר משהאופנוע החדש של ימאהה הוא אופנוע שנועד ליחסי ציבור, הרי שהוא אופנוע טוב שכיף לרכב עליו. שקר החן והבל היופי, אופנוע עם אחיזת כביש הוא יתהלל.. 

יהונתן ענפי, צילום: יובל חן 

מסיבה יפנית מפוצצת באלכוהול. מהנדס מלוכסן זורק תוך כדי צחוק פרוע: :יש לי יש לי יש לי. בואו ניקח את המכלולים של ה-YZF-R1, ונשתול בפנים מנוע של קאסטום".חאאאאאא חא חא חא.. "רגע רגע".. נקרע אחר מצחוק, "יש לי יותר טוב: בואו נדפוק לו נפח מנוע מטורף... כמה יש באוטו בחוץ?". "רגע רגע", אמר קרוע עם דמעות בעיניים וצחוק מטורף מהנדס אחר, "יש לי עוד יותר טוב: בואו גם ניתן בו גל זיזים תחתון"... לא ברור אם ככה נולדים אופנועים, מה שבטוח הוא, שככה יכולים להיוולד אופנועים מאד מאד מיוחדים. קבלו אחד מהם. 


בניגוד לטבע האנושי ללכת תמיד על הצד הבטוח, החליטו בימאהה להוציא חיה משלהם. האופנוע המדהים עיצובית שאתם רואים כאן, נבנה יותר ליחסי ציבור. כדי שידברו על ימאהה. הצורך של כל חברה ליחסי ציבור הוא מובן, וימאהה, אשפי יחסי הציבור, החליטו ללכת הפעם על משהו אחר מאשר "סתם" אופנוע תצוגה בתערוכה כלשהי. ימאהה החליטו ללכת על הדבר האמיתי: לייצר לכביש הציבורי ולקהל הרחב, אופנוע שהוא יותר קונספט מאשר משהו שאפשר בכלל להגדיר. הבחירה נפלה על ה-MT01 שהוצג במינכן ב- 99. כשם שעשו בעבר עם ה-V-MAX, ובל נשכח את ייצור הכלאיים העונה לשם TDM, הרי שהפעם הוציאו ימאהה את ה-MT-01. נפח מנוע של משאית קטנה, טוב נו, רכב ממוצע, וגם ההספק דומה לשל אותו רכב, עם מומנט אדירים. אבל כל אלה הם קטנים לעומת הפוזה שמקרין האופנוע: כזו שאי אפשר להגדיר אחרת מ"סוף הדרך". אם יש משהו אחד שפשוט לא ניתן להתעלם ממנו, זו הפוזה המטורפת שנשפכת ממנו לכל עבר. נראה כי בצד העיצובי השקיעו ימאהה טונות של יצירתיות, ואת מירב המאמצים לבנות מכונה כל כך יפה. כשהייתי בדרכי לבית ימאהה, תהיתי לאיזה ז'אנר מתייחס האופנוע הזה. לאיזו קטגוריה אני יכול לשייך אותו. האם הוא היורש של ה- V-MAX, או אולי הוא סוג של הכלאה בין קאסטום לאופנוע ספורט. לא ממש הצלחתי להבין. 


נא להכיר
הדבר הראשון שאתה קולט על האופנוע הוא ההשקעה העצומה בפרטים, ורמת הגימור המאד גבוהה. החיווט של האופנוע לא יכול לקבל שום ציון מתחת למושלם. לא רואים חוטים מיותרים, לא רואים חתיכות גומי. רמת הצביעה של הפלסטיקה ומיכל הדלק מרשימה. מספיק להביט בחלקי המנוע החשופים כדי להבין כמה חשיבה הושקעה בעיצוב של כל פרט במנוע, אפילו בצלעות הקירור, ובאופנוע בכלל. אחד משיאי תשומת הלב לפרטים הינו השילוב בין מיכל השמן, הממוקם במקום לא שגרתי בחלקו השמאלי התחתון של האופנוע, לבין הצילינדר האחורי. שקעים במיכל השמן מעוצבים כך שיזרימו אויר טרי מבחוץ, אל תוך כונס אויר הכולא את האויר, ומזרים אותו ישירות אל בסיס הצילינדר האחורי. בעיה נפוצה במנועי V מקוררי האויר היא חוסר הקירור של הצילינדר האחורי. ימאהה נתנו לעניין פיתרון, אולי לא מלא, אך מקורי וטוב, וללא ספק יסייע לאורך החיים של חלקי הצילינדר האחורי עם אספקת הקירור המשופרת. מסנן האויר ממוקם אף הוא במקום לא שגרתי בתוך קורת השלדה בחלקה העליון, מעניק לאופנוע מראה חייזרי. מוטות הדחיף ממוקמים בצידו החיצוני של המנוע באופן שלא משאיר פרשנות לגבי היות המנוע פועל עם גל זיזים תחתון, והעיצוב של הצינורות המכסים את מוטות הדחיף, ביחוד בבסיסם ובחלקם העליון, מרהיב עין. לוח השעונים העגול זכה בחלקו התחתון לחיפוי פלסטיק, המסתיר כל רמז לחיווט ולבלאגן בחלקו התחתון, וכמובן שני המפלטים הרועמים מעוצבים כמו שתי מכונות יריה מאיימות בחלקו האחורי של האופנוע, כשעליהן לוחית עם הלוגו של האופנוע. הפנס מקדימה מעניק לאופנוע מקדימה מראה של נמלה בהגדלת מקרוסקופ, והן על המושב והן על חלקי פלסטיק אחרים באופנוע, מוטבע הלוגו המשולש שיצרו ימאהה במיוחד לאופנוע. מעניק לאופנוע כולו סמל סטטוס ייחודי משלו. הימאהה MT01 התחיל את חייו כאמור כאופנוע קונספט. מנוע ה-V2 שצויד בו האופנוע, בעל גל זיזים תחתון, אוצר בחובו לא פחות מ- 1670 סמ"ק אשר מספקים 90 כ"ס ב- 4,750 סל"ד, ומומנט אדירים של 15.3 קג"מ ב- 3,750 סל"ד. אין ספק שהמנוע הזה בנוי לתת מענה מיידי וחזק לאורך קו הסקאלה הקצר יחסית.



מלבד השילדה, הרי שזהו למעשה YZF-R1. כל חלקו הקדמי של האופנוע מאיזור ראש ההיגוי ומטה מקדימה, ומציר הזרוע האחורית מאחור, לקוחים באופן ישיר מאופנוע הדגל המדהים של ימאהה. הבלם הקדמי מצויד בבלמים רדיאלים חזקים מאד, המתלים ספורטיביים קשיחים, והשילדה החדשה מעוצבת באופן מדהים, אך כזה שאינו מפריע למנוע לבלוט החוצה ולשמש גורם עיצובי דומיננטי. השלדה עצמה בכל זאת, אמורה לספק את הקשיחות המספקת לאופנוע כל כך כבד מצד אחד, ולעמוד בקו ישר עם איכות המכלולים שמגיעה מאלה של אופנוע ההיפר ספורט. וכן, המשקל. האופנוע שוקל 240 ק"ג טבין ותקילין, ועולה סביב ה- 140,000 ש"ח. ממוצע של 585 ש"ח לק"ג. הדבר הראשון שחשבתי עליו כשראיתי את האופנוע בבית ימאהה בפגישה הראשונה שלנו פנים אל פנים, היתה "וואו". את העיצוב הכרתי כבר מקודם, אבל כשנתקלתי לראשונה באותה ממותה אשר שכנה במעמקי בית מטרו ימאהה, ראיתי כמה שהאופנוע מסיבי וגדול. ישיבה על האופנוע אישררה את ההרגשה שלי. סובבתי את המפתח, פרזנטציה קצרה של לוח השעון(ים) המעוצב עשתה את עבודתה נאמנה. מד הסל"ד גדול וברור מאוד, מסגיר את העובדה שיש פה כלי מסוג אחר. הקו האדום מגיע ב- 5,500 סל"ד נמוכים כל כך. המושב נוח למדי ורחב, ומיקום הרגליות גם כן סביר בהחלט. משאיר מרווח גדול לרגליים. חביקת המיכל הצר נוחה מאוד, אך כידון האופנוע רחוק מדי, הופך את תנוחת הרכיבה לפחות נוחה. לקחתי בחשבון שאני יחסית רוכב גדול ובכל זאת הכידון רחוק, כך שרוכבים קצרי מהלך ירגישו עליו עוד פחות נוח. הנעתי את האופנוע.... וואו, לא ידעתי שהארלי מייצרים מנועים לימאהה. סתם בצחוק. האופנוע משמיע רעש אדיר של מנוע V2 במיטבו. חזק ובעל נוכחות. הצליל שמפיק האופנוע ממשיך ללא ספק את אותה חזות גדולת ממדים ויפה, ומשלים אותה היטב. ההילוך הראשון נבעט למטה. לדרך. 



תאי צפיה
עשרות עיניים ליוו את האופנוע ואותי כבר בגלישה אל הצומת הראשונה. אין ספק שהאופנוע הזה הוא בעל נוכחות. גם מי שלא שם לב אליו בשניה הראשונה כי הוא סתם חלם או היה עסוק בחיטוט באף, הרי שהצליל האימתני של המנוע דואג להזכיר לו שיש כאן על מה להסתכל. הפוזה שמספק האופנוע לא נעלמת ברגע שאתה יוצא מאולמות התצוגה. האופנוע המפוסל מושך מבטים גם מצד כאלה שביום יום היו מושכים כתף ליד אופנוע, או עוברים אותו כאילו הוא בלתי נראה באדישות מוחלטת. עם האופנוע הזה, מובטחת תשומת לב מרובה מצד הסביבה המיידית. תנוחת הרכיבה נוחה יחסית, אך שוב מיקום הידיים על גבי מנופי האופנוע והכידון ממש לא היו לי נוחים. הרגשתי כי עלי לבצע רכינה מוגזמת לפנים על מנת שאוכל להתחבר טוב אל האופנוע, ואם ניסיתי לשבת כמו שלדעתי ימאהה רוצים שנשב, יצא אחד מהשניים: או שהייתי צריך לאחוז חזק בכידון לאורך כל הרכיבה. או, שאם הייתי רוצה להרפות מהכידון בזמן הרכיבה, יצא כי הידיים בקושי אוחזות בכידון ומהמורות קלות בכביש הובילו לא פעם לעזיבה של הגז, ו/או שינוי של מצב המצערת. מורגש כי ימאהה בנו את האופנוע הזה סביב המנוע. מנוע ה"וי טווין" מקורר האויר והמוזרק, מצויד בתיבת הילוכים המספקת 5 יחסי העברה, ויכולת אספקת כוח משמעותית כבר מ- 1000 סל"ד. אין כאן מה לדבר על בורות או שיהוקים. אספקת הכח של המנוע ליניארית ושטוחה לחלוטין. תגובת המצערת מדוייקת מאוד ונוחה להפליא. הרמזור התחלף לירוק. 15 שניות של התהילה שלו ושלי עברו, והגיע הזמן לרכב קצת. כבר במטרים הראשונים אתה מבין שהמנוע הזה חי ונושם לרווחה בסל"ד סופר נמוך. בערך סביב 1,000 סל"ד כבר יש הרבה כח זמין. פתיחה של המצערת בסל"ד הסופר נמוך הזה, תתן לך ממש בעיטה בתחת. לא משהו שכיח במיוחד. מצד שני, מי שמורגל במנועי ארבעה צילינדרים, מגלה מנוע קצר נשימה עם מנתק הצתה שמגיע במפתיע. צריך להבין איך עובד האופנוע, ואז מתרגלים לאופי המנוע מהר מאד. שמור על האופנוע באיזור שבין 2,000 ל- 4000 סל"ד וזהו. לא צריך יותר מזה. יחסי ההעברה הקצרים מוכיחים שגם ימאהה לא התכוונו ממש שמישהו ירכב על האופנוע הזה מעבר לסל"ד הזה. מי שיחסי ההעברה הקצרים יפריעו לו, יוכל תמיד להחליף את גלגלי השיניים. לא נראה לי שהמנוע יופרע מכך. ממש לא. ברכיבה עירונית, מרווח הצידוד של האופנוע טוב מאד, ומספק יכולת עבירות מצויינת בפקקים. קל באופן מפתיע לרכב על האופנוע בין המכוניות. זהו בהחלט לא קטנוע, אך יכולותיו של האופנוע מפתיעות. בייחוד לאור המומנט השופע מהמנוע. טיפה החלקת מצמד. לא צריך יותר מזה כדי לנוע קדימה. 


מרחבים
התנועה על נתיבי איילון בשעות הצהריים דלילה למדי, ואפשר להתחיל להכיר את האופנוע והמנוע. אין מה להשוות את המנוע הזה לזה של ה-V-MAX, או משהו בדומה. סיבוב של המצערת מספק תאוצה סבירה בהחלט, לא יותר מכך, והוא גם לא נועד לכך. העליה בסל"ד מדגישה את הגודל העצום של הבוכנות מצד אחד, ומצד שני נותנת הרגשה של עוצמה הנובעת מנפח המנוע ואופי העברת הכח בכלל של מנוע V2. הצליל בכל אופן, שם את שאר מנועי ה-V2 המוכרים לנו בצורתם הסטנדרטית בכיס הקטן. המון עוצמה ויופי יש בו. לא ממש התעמקתי במהירות הסופית של האופנוע, אבל את ה- 200 קמ"ש לדעתי ניתן לראות על צג המחוונים. לא רלוונטי לאופנוע מסוג זה, ולא ממש מעניין. לאורך הרכיבה, נראה כי המנוע מגיב יפה, אך ברגע שרוצים להתקבע על מהירות של כ- 120 קמ"ש, כאשר מד הסל"ד עומד על 3,000, מתקבלות ויברציות. לא משהו מטורף, אבל בהחלט מורגש, ביחוד אם אתה חובק חזק עם הרגליים את מיכל הדלק. ההרגשה עם המנוע הזה מעט אמביוולנטית. אתה מצפה לכל כך הרבה מנפח כל כך גדול, אבל לא ממש מקבל כח מתפרץ. כדי שלא תגיעו לאותה ההרגשה, תבינו מראש שעם המנוע הזה צריך לעבוד כמו שעובדים עם מנוע של אופנוע קאסטום. המון כח ומשיכה בסל"ד נמוך, ואז פשוט תתרגלו ותאהבו את אופיו של המנוע המצוין הזה. האופנוע יכול לספק ביצועים ספורטיביים ללא כל בעיה. מתלי האופנוע מספקים אחיזה ויציבות טובים, הצמיגים עימם מגיע האופנוע יעילים למדי במגבלות מסוימות אוצן נפרט בהמשך, ורק תנוחת הרכיבה נשארת בגדר סימן שאלה. מצד אחד תנוחת הרכיבה מאפשרת חביקת מיכל יעילה, הרגליות ממוקמות קצת נמוך אך נוחות מאוד, ורק הכידון נשלח מדי לפנים. לדעתי נמצא את המשוגעים/חכמים שיחליפו את כידון האופנוע לנוח יותר אשר יספק תנוחת כפות ידיים נוחה יותר, ובשאיפה שההיגוי ישמר טוב כפי שהוא. למרות צילומי האקשן המופיעים כאן כתוצאה מעורך משוגע משהו, לא נועד האופנוע לרכיבה על גבי הסליידרים. יתרה מזאת: מרווח ההטיה של האופנוע סביר בהחלט לרכיבה ספורטיבית סבירה, אך עם קצת אטרף, רגליות האופנוע ישייפו את האספלט, ובנקודה זו מגיעים לניצול כמעט מלא של הצמיג האחורי.
 


עוד יום
המכלולים הספורטיביים של האופנוע נותנים את אותותיהם כבר ברכיבה ראשונית על האופנוע. המתלים מרגישים ספורטיביים לחלוטין, ובתוך העיר עושים עבודה מעולה. כנראה עודף המשקל הממורכז נמוך באופנוע, משפיע עליהם, והחלק התחתון של עבודת המתלים מרגיש מתאים אל תוך הכרך. המתלים של דגם ההיפרספורט לא לגמרי מסתדרים עם האופנוע הזה. המתלים כשלעצמם, עוברים ללא ספק בקלילות את משוכת ה"משובחים", אך משקלו הרב של האופנוע יושב עליהם חזק מדי ברכיבה אליה אפשר לקחת את ה-MT. הבולם האחורי פורק את העומס מהר מדי, כאילו כיווננו את שיכוך ההחזרה באופן מוגזם כדי לחפות על יכולת ההחזרה למול משקל האופנוע. לא פעם במהלך הרכיבה על גבי מהמורות בכביש מהיר, קבלתי קפיצות קלות ומטרידות של הגוף כלפי מעלה בגלל פריקה מהירה מדי של המתלה. המתלה הקדמי מצוין, ונראה שלא נגעו בו יותר מדי אם בכלל, במעבר שבין דירתם הישנה על גבי ה-R1, אל דירתם החדשה ב-MT01. בקיצור, המתלים קשים מדי לטעמי לאופנוע מסוג זה כפי שאני רואה אותו, אך הם רכים מדי למה שימאהה טוענים שהאופנוע אמור לספק. נשמע מוזר, אך החוליה החלשה פה היא כנראה משקלו של האופנוע. ימאהה טעו כשבחרו במתלים ספורטיביים של אופנוע קליל, לאופנוע כבד כמו ה- MT01. מצד שני, התקשורת עם הכביש מצויינת. המתלים מספקים מידע אמין לכל אורך הרכיבה, וברגע שנכנסים לאזור בו איכות האספלט טובה, הרי שהאופנוע מתנהג מצוין. כבישי המבחן המחורצים מסביב לאיזור לטרון לא עושים טוב למתלים, והכבישים החלקים גורמים למנוע שופע המומנט בסל"ד אפס להחליק בקלות את הצמיג האחורי. אך ברגע שאתה מגיע לכבישים הטובים והסלולים של איזור בית שמש, הכל פתאום מסתדר.
 


כידון האופנוע רחב יחסית ומספק מומנט טוב והיגוי מהיר יחסית למשקל גופו של ה-MT01. לא מדובר כאן בהיגוי זריז של אופנועי ספורט, אך ההיגוי מפתיע בזריזותו לטובה. האופנוע יורד אל הפניה באופן אחיד, והשלדה הקשיחה עם המתלים הקשיחים והספורטיביים, מספקים התנהגות כביש טובה מאד. רכיבה ספורטיבית יותר, דורשת יד עדינה על הכידון. העמסה של משקל הגוף על הכידון, יגרום מיד לרעידות מקדימה, כאילו האופנוע על קצה גבול האחיזה של הצמיג הקדמי. הרפיה של הכידון, תחזיר את האחיזה והרכיבה החלקה באופן מיידי. תיקוני קו הם עניין קל על האופנוע הזה, וטוב לראות שימאהה הפנימו סוף סוף גם על אופנועים חדשים, את סוד הקסם להיגוי שאינו דורש המשך של פקודת היגוי גם כשהאופנוע בהטיה, כפי שקרה בעבר עם שני דגמי הספורט של החברה. בלמי האופנוע בנויים מהחומר הנכון. ללא ספק ציידו ימאהה את האופנוע בבלמים מהשורה הראשונה, ואכן, בלמי ה-R1 פועלים היטב על האופנוע הזה. הבלם הקדמי עוצר את האופנוע באופן מידי ועם המון רגש. אולם כדי לנצל אותו ממש, צריך להחליף את הצמיג הקדמי שלא עומד בעומסים שמפעיל עליו הכח העצום של הבלם, בשילוב משקלו הרב של האופנוע העובר קדימה בעת בלימה. קל לנעול את הצמיג הקדמי במהירויות בינוניות אם לא נזהרים בתחילת הליך הבלימה. הרגש מצוין, והעורך מספר שרק בזכות אותו רגש, הוא לא איבד את האופנוע בבלימה עמוקה אל תוך הפניה, עם חזרה מהירה לגז ויישור חד של האופנוע. בהרכבה מוסר משקל מקדימה, והופך את עניין הבלימה מקדימה שוב לבעייתי. הצמיג אינו מספק אחיזה מספקת, והכח הרב שמפעיל עליו הבלם עם מחסור מורגש במשקל המועבר קדימה, יכולים לנעול את הגלגל הקדמי גם במהירויות נמוכות. הבלם האחורי רגיש, ומספק אף הוא מידע מהימן לרוכב עד כמה ניצל את היכולות שלו. הבלם גם לא ממהר להינעל, פועל יוצא של משקל האופנוע בחלקו האחורי. 





לסיכום
הימאהה MT01 הוא אופנוע יחיד מסוגו ומיוחד מאוד. הוא לא רק נראה שונה, אלא הוא באמת שונה. בין אם תכננו את מה שקרה ובין אם לא, האפקט השיווקי שהשיגו ימאהה מדהים ביותר ועל זה מגיע להם את מלוא הקרדיט. העיצוב מיוחד מאד, וההשקעה בעיצוב מורגשת לכל אורך הרכיבה עם האופנוע. בין אם התגובות שמגיעות מאנשים שונים ברחוב, אותן נעיצות עיניים מקנאות שנשלחות אל האופנוע, והצליל המרעיש כמו של מטוס ג'מבו גדול מושך אף הוא לא פחות תשומת לב. הייחודיות של ה-MTO1 אבסולוטית. ברכיבה, האופנוע לא מאיים על הרוכב אלא להיפך. הרכיבה עליו מהנה, והפוזה והנוכחות שלו בשילוב העיצוב של האופנוע, נותנים כיסוי מלא לכל אותן מגרעות מועטות שעלו במהלך המבחן. בקיצור, מי שמרגיש מיוחד ורוצה שידעו שהוא כזה, זהו האופנוע המושלם בשבילו. הימאהה החדש אינו נכלל בשום קטגוריה של אופנועים. הוא ז'אנר ייחודי לעצמו ובשביל להבין על מה אני מדבר, פשוט צריך לבצע על גבו נסיעת מבחן. אופנוע מיוחד כבר אמרנו? 

נתונים טכניים 

מכלולי מנוע 
תצורה: V2, 4 פע', 8 שס' 
נפח: 1,670 סמ"ק קירור: אוויר 
קדח Xמהלך: 113X97 מ"מ 
יחס דחיסה: 8.36 ל- 1 
הספק מוצהר: 90 כ"ס ב- 4,750 סל"ד 
מומנט: 15.3 קג"מ ב- 3,750 סל"ד 
הזנת דלק: הזרקה 
מצמד: רב דיסקי רטוב 
תיבת הילוכים: 5 מהירויות 

מכלולי שילדה 
תצורה: קורה כפולה, אלומיניום 
מתלה קדמי: הפוך, 43 מ"מ 
מתלה אחורי: מונושוק 
צמיג קדמי: 120/70-17 
צמיג אחורי: 190/50-17 
בלם קדמי: דיסק כפול 320 מ"מ, 4 בוכנות לקליפר 
בלם אחורי: דיסק יחיד 267 מ"מ, 2 בוכנות לקליפר 
זוית מזלג: 25 מע' 
גובה מושב: 825 מ"מ 
בסיס גלגלים: 1,525 מ"מ 
מיכל דלק: 15 ל' 
משקל יבש: 240 ק"ג

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.!!!!!@@@מבוקש!!!!!@@@ימאהה MT0116/06/2006 17:20:26
אני אוהב את האופנוע,אופנוע פצצה במיחד האגזוזים אנינ מתאר לעצמי שיש לו סאונד טוב כמו GSX-R


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים