ימאהה מג'סטי 400



זה רך ומתוק

לימאהה היה חסר שחקן בקטגוריה הבינונית / גדולה של קטנועי המנהלים ה"אמיתיים". קבלו את המג'סטי 400.

עמיר שבתאי

 

הימאהה מג'סטי החדש נכנס ישירות אל הליגה הגדולה של קטנועי המנהלים, ובגדול. הקטנוע שהוצג לקראת 2004 עם מכלולים חדשים לחלוטין, מתיימר לכבוש את שוק קטנועי המנהלים היקרים יותר. במקום בו ממוקמים ונטועים כרגע חזק מאד ה- X9 של פיאג'ו, והבורגמן הכל יכול של סוזוקי. כך שהאתגר גדול.

משהו עובר השנה על ימאהה בתחום העיצוב. ראו למשל את הפייזר שמופיע בגליון זה. ראו את ה- R1 החדש שהעיצוב שלו כבר זיכה אותו בפרסי עיצוב לרבות האופנוע היפה ביותר ל- 2004. אולי שיתוף הפעולה המתהדק והולך בין ימאהה היפנית לבין ימאהה איטליה עושה את זה, ואולי לא, אבל זה לא ממש מנה. העיצוב של אופנועי ימאהה ל- 2004 משובב נפש, והמג'סטי החדש לשמחתנו, אינו יוצא דופן. אמנם רואים מיד כי מדובר בכלי יפני. ימאהה לא השכילה לצאת מגבולות השבלונה היפנית עם העיניים המלוכסנות והקוים החדים, אך עדיין, מדובר בכלי ממש יפה.

לימאהה היה חסר באופן מורגש, קטנוע בנפח הבינוני (מי האמין לפני כמה שנים ש- 400 סמ"ק לקטנוע יהיו "בינוניים"). בין המג'סטי YP250, לבין ה- T MAX הספורטיבי, היה חסר לימאהה קטנוע נעים הליכות, עם הספק סביר פלוס, ושלעומת אותו T MAX, ייתן גם נוחות גבוהה למי שהטיות אינן ממש מעניינות אותו. המג'סטי 400 בא לענות על הצורך המידי של ימאהה בקטגוריה הבינונית של קטנועי המנהלים.

יש בפינוק?

יש. ועוד איך יש. אחרי שאני גומר את סיבוב ההתפעלות מסביב לחלקי הפלסטיק המעוצבים למשעי, אני מתפנה לשבת על הקטנוע הגדול. המושב רחב מאד, ושוקע מעט תחת הישבן עם אחיזה כוללת סביב כל החלקים הרלוונטיים. דהיינו עגבותיו של הרוכב. לאחר שעה וחצי של רכיבה כמעט רצופה, אני קם מהקטנוע עם ישבן טרי לחלוטין. האחיזה שלו את הישבן, כמו גם הרכות הלא מוגזמת שלו, גורמים לישיבה להיות נינוחה לחלוטין. תנוחת הרכיבה אינה חד משמעית. בדומה לאחיו הקטן בנפח 250 הסמ"ק, גם כאן משענת הגב הגדולה והרחבה (והמפנקת) מתכווננת לחמישה מצבים. מרווח הרגליים עצום ונוח מאד. אין בעיה לשחק עם הרגליים קדימה או אחורה, ולמתוח את הרגליים באמצע נסיעה. יש מספיק מקום. ידיות הכידון והמתגים נופלים היטב לידיים ביעילות יפנית, וכל כולה של תנוחת הרכיבה מתמסרת לחלוטין לרוכב. מבט אל לוח השעונים מגלה שגם כאן לא חסכו ימאהה. שני השעונים (מהירות וסל"ד) שקועים עמוק בתוך הפיירינג עם ציפוי ניקל מסביב. מצד שמאל מתגלית ידית… בלם יד, ולא סתם איזשהו תופסן של הידית האחורית שצריך להיות אקרובט כדי להכניס אותו בדיוק לחריץ (הלו, להירגע), אלא ידית שקל מאד להזיז שמאלה, והקטנוע נשתל במקום. מקדימה מצויד הקטנוע בבלם דיסק בן 267 מ"מ, וקליפר כפול. מאחור מצויד הקטנוע בדיסק בעל קוטר זהה לקדמי, אך מסתפק בבוכנה בודדת. המראות נראות במראה ראשונה כאילו הן קטנות מדי, אך בפועל הן מספקות שדה ראיה מצוין לאחור. הכנף הקדמית מראה שאכן אירודינמיקה היתה גם היתה בסדר עדיפויות גבוה אצל מתכנני המג'סטי, כשהיא גדולה יחסית, ומכסה היטב את חלקו העליון של הגלגל הקדמי והמזלג הקדמי. הגלגלים גם הם מבהירים כי מדובר בכלי גדול, עם קוטר חישוק בן 14 אינץ' מקדימה, ו- 13 אינץ' מאחור. המשקף נראה נמוך מדי, אך בדיעבד מסתבר שהוא עובד היטב. אני מתכופף אל חלקו האחורי של הקטנוע, ומגלה שם לא פחות ולא יותר…. זרוע אחורית. ולא סתם זרוע אחורית, אל זרוע מסיבית למהדרין כשמעליה מתנוסס גשר חיזוק!!! ישנם אופנועי ספורט שעדיין לא זכו לזרוע שכזו, האם יכול להיות שימאהה מתכננים לקטנוע דברים שבדרך כלל לא עושים על קטנוע מנהלים?

מתחילים בנסיעה, כבר מהרגע הראשון מרגישים כמה שהקטנוע הזה קל לרכיבה. הפניה של הקטנוע אל הכביש נעשית בקלילות בלתי אופיינית לכלי שאני בעצם במטר הראשון עליו. התמסרות טוטאלית. המצערת רכה מאד וקצת נטולת רגש. כבר ברגעים הראשונים על הקטנוע אני נאלץ להשתחל בין מכוניות הכרך. אין בינו לבין קטנועים אחרים בנפח שלו הרבה הבדל. זהו לא הקטנוע הפנים עירוני המושלם. זוית הצידוד של הכידון אמנם עצומה, וההרגשה היא כאילו אפשר לסובב את הקטנוע על המקום, אבל גודלו הפיסי אינו מאפשר השתחלות יעילה בין המכוניות. מצד שני, אם זה מה שאתה מחפש בקטנוע, אז לא ממש הקטנוע בשבילך. מה שמפריע במצב עמידה הן ויברציות מעט מוגזמות שמרעידות את הרוכב כשאתה עומד ברמזור למשל. הוריאטור משתלב כבר מהמטר הראשון, ואינו מחכה לעליה בסל"ד כדי לאגור כח. מזה יש מספיק. הנסיעה חלקה ונעימה מאד. אני לא ממש יודע איך להסביר את להמחיש את זה. מי שנסע פעם במכונית אמריקאית, מבין את מה שאני מנסה להסביר על המנוע. יש לו הרבה כח כבר מסל"ד אפס, והעליה בסל"ד מתונה וחלקה עם אספקת כח לינארית לחלוטין ליד הרוכב. המשקף, שכמו שאמרנו למעלה נראה נמוך, אכן נמוך, אך עושה רק טוב. רוב משקפי הקטנועים נגמרים בדיוק אל מול עיני הרוכב בגובה ממוצע. כך שהוא צריך או להתמתח מעט, או לשוח את גבו כדי להוריד את עיניו מתחת לקו בו מסתיים המשקף. המשקף הנמוך מעט של המג'סטי 400 נגמר שניה לפני אותו קו עין מפריע כל כך, ומאפשר להתרווח על המושב הרחב בנינוחות מכסימלית.

פרפרים בפרברים

אם בפרק העירוני השרה המג'סטי 400 הרגשה נינוחה, הרי שכשאתה עולה עליו אל הכביש המהיר, ההרגשה הזו מתעצמת. המנוע כל כך חלק, שאתה שוכח שמדובר למעשה בבוכנה אחת בת כמעט 400 סמ"ק. האופן החלק בו פועל המנוע אינו מושפע מסל"ד, ואין שום מצב בו מרגיש הרוכב ויברציות מאיזשהו סוג. בנוסף, מדובר גם במנוע שיודע לנצל כל אחד ואחד מ- 34 הסוסים שהוא מוציא. סע ב- 120 קמ"ש, המנוע חלק ונקי, נינוח לחלוטין ולא מורגש כלל. הנסיעה פשוט חלקה. סובב את ידית המצערת לעקיפה מהירה, והמנוע ימשוך בקלות את הקטנוע ל- 7,000 סל"ד וכ- 165 קמ"ש. המהירות האמיתית להערכתי היא משהו כמו 150 קמ"ש אמיתיים. מרשים למדי. לא ניסיתי להגיע אל המהירות המירבית שלו, ולא מצאתי בכך שום טעם. היה ברור לי כי מדובר במנוע חזק מאד. סיבוב המצערת החלק והבלתי מאומץ, בא בין היתר ממערכת הזרקה מצויינת שלא משהה את פתיחת לועות היניקה אפילו לא לרגע, אלא מאפשרת קו ישיר בין ידית המצערת אל המנוע.

שיוט ב- 120 130 קמ"ש הינו קליל ובלתי מאומץ כאמור. המשקף הנמוך בנוי היטב עם "שבירה" של חלקו העליון כלפי מעלה, כך שהוא שולח את הרוח אל מעל לראש הרוכב. רוכב בגובה ממוצע לא ירגיש גם כמעט רעשי רוח בקסדה לעומת קטנועים אחרים בעלי משקף רגיל. בונוס נוסף שאינו מורגש בדרך כלל הוא, שצורת המשקף גם מונעת מערבולות רוח מעצבנות בגב הרוכב המרימות את החולצה למעלה, כמו שקורה בכל כך הרבה קטנועים. הכביש המהיר מחדד את סוגיית המתלים וההיגוי. המתלים יהיו אולי מעט קשיחים מדי לרוכב קטנוע המנהלים הממוצע, אך בתמורה הם יספקו אחיזה מעולה כמעט בכל מצב. מגדיל לעשות הבולם הקדמי שהוא פשוט מצוין. ההיגוי עגול מאד וליניארי גם כשמבקשים לחדד זוית בתוך פניה, ומשרה ביטחון רב גם במצבי סכנה בהם צריך לשנות כיוון בפתאומיות. הרבה זמן כבר לא הזכרנו את המילה "נינוחות", וגם כאן בפרק ההיגוי נזכיר אותה. ההיגוי פשוט פועל טוב. אין ספק שגלגל ה- 14 מקדימה ובסיס גלגלים בן 1,565 מ"מ עוזרים כאן, אבל בכל זאת…. הבלמים ממשיכים את הסיפור של הקטנוע כולו. קלים מאד לתפעול עם לחץ ישיר בין הלחיצה לעוצמת הבלימה המתקבלת. הבלם הקדמי גם מספק רגש טוב בכף היד, והוא חזק מאד, לעומת הבלם האחורי שהוא חלש יותר ועם פחות רגש, אך משלים היטב את פעולת הבלם הקדמי. כדי לחסוך במילים נאמר שבלימה עם שני הבלמים יחד תספק עוצמת בלימה מעולה עם רגש מספק.

גזר דין

המג'סטי 400 אינו עוד קטנוע 400. יש בו משהו שונה וייחודי ברמה של השקט שהוא מספק לרוכב. לא שקט פיזי, אלא רגש ייחודי של נו… נינוחות. המילה הזו חוזרת ועולה לי בראש בכל פעם שאני חושב על הקטנוע. למרות שהתאמצתי, קשה היה לי למצוא בו נקודות תורפה. העיצוב נהדר בעיני, התנהגות הכביש מעולה, המכלולים איכותיים והכל אומר יוקרתיות. קשה לי לחשוב על קטנוע אחר שהייתי רוצה לשימוש יומיומי מהפרברים לעיר. כן, יותר מה- T MAX.

 

 

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
לא נשלחו תגובות לידיעה


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים