סוזוקי DL 650


היתה דילמה? כבר אין

ה- 650 הקטן מפתיע ביכולות שלו, וקובע לעצמו מעמד עצמאי. כמעט נישה משלו. לא רק האח הקטן של…

עמיר שבתאי, צילום: גלעד קוואלרצ'יק

ה- DL650 של סוזוקי נראה בהתחלה קצת מיותר. מי צריך 650 כשיש 1000, ועוד כל כך מוצלח. מנצח מבחנים השוואתיים כאן ב"בייקס". אז קודם כל הוא עולה בערך 20,000 ש"ח פחות שזה כמעט 38 ש"ח פחות לכל סמ"ק בודד ש"חסר" לו, ושנית, זהו אופנוע בפני עצמו. יכול להיות שהמכלולים בין שני האחים זהים בחלקם, אבל האופנוע הזה יותר משהצדיק את קיומו במהלך המבחן כאופנוע עצמאי, עם נישה מובהקת משלו. 

אני מודה שבגלל שחרצתי את דינו של האופנוע עוד לפני שאפילו ראיתי אותו פנים אל פנים, עם גזר דין של גירסה קטנה ואולי מעט מיותרת ל- DL1000 – אחד האופנועים שאני יותר אוהב, נבחן האופנוע רק עתה ולא לפני שלושה חודשים, עת שוחרר אופנוע מבחן. אבל הופתעתי בגדול, וכמה כיף לגלות שאתה טועה לפעמים כשמה שמעמיד אותך על טעותך, נותן טעם כל כך מתוק. הדבר הראשון שעשיתי אחרי סשן הרכיבה הראשון על ה- DL, היה לרוץ ולבדוק את דף הנתונים שלו. הדבר הזה לא מרגיש בכלום כמו מנוע 650 כמו שאנו מכירים אותו. הסיבה נעוצה כנראה בהרגלים ובאסוציאציות שלנו כאן בישראל לגבי אופנוע דו"ש (או כאילו דו"ש) בנפח 650 סמ"ק: מנוע חד צילינדרי בסגנון ה- DR וה- XR, שבואו ונגיד בעדינות שהקשר בינם לבין האופנוע הזה שבמבחן, קלוש עד לא קיים. בניגוד אליהם (ויסלחו לי כל בעלי הסינגלים), המנוע הזה עם תצורת ה- V שלו ועם הצילינדר הנוסף, פשוט חי על הכביש.

אז נכון שהשורשים של ה- DL נעוצים כביכול במדבריות הקשים של צפון אפריקה. נגיד. אבל הקשר בינו לשטח הוא כמו הקשר בין יהודי חרדי, לחנות של מעדני מזרע. הוא יודע ש"זה" שם ו"זה" קיים, יכול להיות שהוא יעבור לידו מדי פעם, אבל בתיעוב ויעשה הכל כדי שלא יצטרך חלילה להיכנס לשם. תועבה היא לו. חשבתי פעמיים אם אופנוע מהסוג הזה צריך גם איזשהו מבחן שבילים, אך בסופו של דבר לא בחנו אותו אותו בשכגון אלה. בואו ונגיד שאופנועים מסוגו של ה- DL הם אופנועי נוחות, עם בונוס המאפשר להם לחצות שביל מדי פעם.

אני חושב שכאן גם המצאתי מונח חדש. "אופנוע נוחות". איך נקרא לו באנגלית? noach bike? אין לי מונח מתאים יותר לאופנוע הזה. המושג "אופנוע רב תכליתי" כבר נשחק עד דק. ישנן היום כל כך הרבה קטגוריות וסקציות של משפחות אופנועים, וכל כך הרבה מהן הן "רב תכליתיות", שהמושג הזה כבר לא ממש תופס. "אופנוע נוחות" על פי ההגדרה שלי יהיה אופנוע שנוח אתו כמעט בכל מצב רכיבה. נסיעה יומיומית לעבודה דרך הכביש הראשי, ולאחר מכן השתחלות הכרחית בין המכוניות. יציאה לסתם טיול עם החברים בסוף שבוע, כשמי שיש לו מזל ואישתו רוצה להצטרף אליו מאחור, יקבל אותה האופנוע בחום. ואם חלילה וחס נתקלים גם באיזו "קטנה" ספורטיבית הררית, האופנוע לא יתחיל לפרכס כדג שכפו עליו יציאה ממי הקישון, אלא ייתן גם ייתן בראש, ויביא מנוחה נכונה ורגיעה רבה לרוכב עד לסיפוק מלא.

ונתחיל בפלילים…

אז בואו ונתחיל מהתחלה. בעצם לא. מי שסיכם הכי טוב את המבחן לאופנוע הזה היה גיסי. בדרך חזרה מהדרום בסוף יום המבחן הראשון אני עוצר ביבנה אצל אחותי, מתרווח בגינה, פותח את החליפה, ועשר דקות אחרי שכולם ברחו מהריח, הם חוזרים ומציצים החוצה לבדיקה אם כבר עבר זעם. כולם חוץ מאחד. פתאום אני שומע רעש מוכר של מנוע אופנוע שנדלק, ורואה את קסדת האראי שלי (קל לזהות, יש בארץ רק אחת כזו) מתחילה לנוע בינות לעצים המקיפים את הבית. גנב לי את האופנוע המניאק. הסייסטה כמובן נפסקת, ומתחיל שלב כסיסת הציפורניים. יעשה תאונה או לא. אחותי מקווה שכן, אבל אני חושב כבר על התירוצים שאני אמציא ל"עופר אבניר". אולי כדאי שאני אקפוץ מרכב נוסע. כך החלפה תשתפשף ולפחות ייראה שאני ריסקתי את האופנוע, ולא בן משפחה. פעם הוא כבר עשה לי את זה עם הפיירבלייד ונעלם לשעה, אבל עכשיו זה נגמר מהר. אני מחכה לו כבר בשער הבית עם פרצוף של "תגיע תגיע אני הולך לחלע אותך", אבל החיוך המטורף שלו, עם הבעה של "מה זה הדבר המדהים הזה", מורידה לי את מפלס העצבים ומעלה את מפלס ההקשבה.

גיס גנב ושפל: "האופנוע הזה עושה מה שאתה רוצה"
שפמנון: "נו…"
גיס גנב ושפל: כמה המנוע שלו?
שפמנון: 650
גיס גנב ושפל: וואלה?
שפמנון: "נו…"
גיס גנב: ואיזה ישיבה יש עליו…. משו"
שפמנון: "איזו?"
גיס גנב: "הכל בדיוק במקום. איזה נוח הוא"
שפמנון: "הרגשה של….בבית?"
גיס: וואלה. בדיוק. ישר מהרגע הראשון. כמה עולה?"


וזו בדיוק ההרגשה. האופנוע מסביר פנים לרוכב כמו שלא הרבה אופנועים עושים. אני מתיישב עליו, והכל נופל במקום בדיוק לאן שצריך. המושב מסתדר נהדר עם התחת הגרמי שלי, והצורה בה הוא משתלב עם מיכל הדלק, מאפשרת לחבוק את מיכל הדלק עם הרגליים באופן מושלם. הכידון נופל לידיים באופן מושלם לגמרי בשבילי (הכידון המונח על המשולש העליון יכול כמובן גם להתכוונן קדימה אחורה). אני יושב זקוף לגמרי. לא כמו בהרבה אופנועים מסוגו של ה- DL בהם אתה צריך להתאים את תנוחת הרכיבה שלך לאופנוע. האופנוע עם מעט גבוה. גלגל ה- 19 מקדימה, רמז קלוש לשורשיו של ה- DL, כופה את גובה המושב הזה. אבל הוא לא גבוה יותר נאמר, מאופנועי הספורט החדישים. אני עם גובה ממוצע לחלוטין של 1.75 מ', הסתדרתי איתו מצוין. לרוכבים יותר נמוכים, יכולה להיות קצת בעיה עם הנחת שתי רגליים על הקרקע במצב עצירה. 


הידידותיות המופגנת הולכת וממשיכה להתבהר עם כתיבת המבחן. המצמד למשל, לא שמתי לב אליו מלבד בפעם הראשונה בה לחצתי אותו אל ידית הכידון. שילוב המנוע עם הגיר חלק מאד. ידית המצמד רכה עם שילוב מדויק, ואינה נותנת "נקודה" בה אתה חייב להעלות סל"ד כדי לחבר את הגיר עם המנוע. הכל זורם חלק לגמרי, ואינו מצריך שום תשומת לב. מי אמר אופנוע ליטר?

נסיעה הכרחית בתוך העיר, ואני מתחיל לחקור את כל החורים הצפופים של ת"א כדי להעמיס כמה שיותר זמן איכות במבחן תוך עירוני צפוף. סוף סוף מצאתי בעיה באופנוע. האופנוע רחב מאד, וישנן נקודות בהן הוא לא מצליח לעבור בין שתי מכוניות. זוית הצידוד המכובדת תוציא את הרוכב בדרך כלל מהעניין בעזרת השתחלות לנתיב אחר, אבל נתקלתי פעמיים במצב בו פשוט נעמדתי מבלי יכולת להמשיך קדימה אל המקום הראשון בטור הקופסאות.
השליטה שנותן לך האופנוע במהירויות אפס פשוט מדהימה. האופנוע מספק ים של ביטחון, ואתה לא מרגיש ולו לרגע איזושהי תחושה, אפילו מינימלית, של חוסר שליטה במצב. ידית המצמד ושילוב המנוע, והאופן החלק והעגול בו פועל מנוע ה- V2 באופן טבעי, עושים את עבודת הנסיעה האיטית בין המכוניות לקלה מאד, כשאתה לא צריך להפנות ולו טיפה של תשומת לב לתיפעול האופנוע, אלא להתרכז בכביש בלבד.
המתלים קשים משהו בתוך העיר. האמת היא שלא הופתעתי. גם המתלים של האח הגדול נוטים מעט לקושי. המתלים מחליקים היטב את פגעי הכביש. אין מצב של חבטה ברוכב בשום מצב. מהלך המתלים מספיק ארוך עם יכולת ספיגה מעולה בכל מצב, אך הם לא רכים כמו אלה של הדו"שים הגדולים, אלא הולכים יותר לכיוון של אספקת רגש ומעט ספורטיביות. מה שיבוא יותר לידי ביטוי בכר המרעה הטבעי יותר של האופנוע – מחוץ לעיר.
יציאה ממצב עמידה אף היא חלקה. איכויות המנוע מזכירות בדיוק את אחיו הגדול. סיבוב קטנטן של המצערת, שיחרור של ידית המצמד, והאופנוע סוחב קדימה בלי בעיה. העברת ההילוכים תיעשה כשהרוכב ירגיש בנוח. גם רוכב מתחיל והססן העושה את רגעיו הראשונים על האופנוע, ומעביר הילוך ב- 3,000 סל"ד, ירגיש עדיין בנוח. המנוע יסחוב ללא שום בעיה גם בסל"ד נמוך מאד בכל אחד מארבעת ההילוכים הראשונים. פניות איטיות לא גורמות לאופנוע ליפול אל הפניה, אלא לרדת באופן ליניארי ועגול. בקיצור, אין שום בעיה לנסוע אתו בתוך העיר על בסיס יומיומי בדרך לעבודה, או ממנה הביתה. תנוחת הרכיבה המצויינת והרגשת השליטה שהיא מקנה, בשילוב פעולת המנוע המאד חלקה, והאופי העגול של התנהגות האופנוע בכל מצב, שימו לב, לא כמעט, אלא בכל מצב, מעניקים לאופנוע למרות גודלו, ציון עירוני כמעט מושלם. אין ספק שבתוך העיר זהו אחד האופנועים היותר נוחים שיש.


הלאה, אל המרחב
אז בעיר הוא בסדר. בינינו, רוב התכונות. לא. כל התכונות שה- DL הוכיח כי יש לו בתוך העיר, ידעתי שיספקו אותי מאד גם מחוצה לה. המושב הרך , הרחב והנוח, והמנוע החלק מאד בסל"ד הביניים, כ- 6,000 סל"ד, שזו גם מהירות המנוע בשיוט, כך שציפיתי לשיוט מהיר ונוח, ולא התאכזבתי. המתלים הנוטים יותר לספורט מאשר למתלים הרכים והעמומים משהו של אופנועים אחרים מסוגו של ה- DL, אמורים לספק יכולת רכיבה גבוהה בפניות מהירות. ממש כמו אחיו הגדול. לא התאכזבתי. למעשה, אני יכול פשוט ללכת אחורה לגליון 26, ולהעתיק חלק גדול ממה שכתבנו שם על ה- DL1000.

אני מגיע לאיזור בית שמש. הצמיגים חמים למדי, ואין להם בעיה לגמור את כל מרווח ההטיה המוגבל למדי של האופנוע. אני נכנס לסיבוב הראשון, המהירות עומדת על 140 קמ"ש מכובדים, והאופנוע יציב. ממשיכים הלאה. רצף הסיבובים הבא מוכיח לי שהמתלים הנוטים לספורט יותר מאשר לרכות רופסת, מצמידים את האופנוע מצוין אל קו הפניה שבוחר הרוכב. אין נדנודים מיותרים. שיכוך ההחזרה עושה עבודה פשוט מעולה, ושני המלים משני הצדדים מדביקים את האופנוע לכביש. הגלגלים הגדולים בעלי מהלך הגלגל הארוך פוסחים על פני מהמורות במקום שאופנועי כביש רגילים היו מקבלים זעזוע ומבחן מיידי לאיכות המתלים. ה- DL עובר על פני אותם הבורות בדיוק בקלילות, פוסח מעליהם, ורק מודיע לרוכב שהם היו שם. לא יותר. באופנועי תיור יש יתרון לגלגלים גדולים, ולדעתי זה רק עניין של זמן שמישהו מהיצרנים היפניים יבין את זה, ויפנים שגלגל 17" לא טוב בכל מצב. יכול להיות שנראה פתאום VFR עם גלגלי 19"? סביר להניח שלא, אבל אין שום סיבה שלא נראה אופנועי כביש המיועדים לרכיבה תיורית, עם גלגלי 19" עם כל הבעיות הכרוכות בכך. היתרון של מהלך גלגל ארוך שחוסך חבטות וזעזועים לרוכב, עדיף באופנועים מסוימים על עוד קצת זריזות בהיגוי, או על נטיה של גלגל 18" או 19" להזדקף בבלימה בתוך פניה. אז מי מהיפנים ירים את הכפפה? 

למען הסר ספק. יכולותיו של האופנוע בפניות אינן קרובות לאלה של אופנוע ספורטיבי, אבל אם אני חושב על אופנועים עליהם רכבתי מסוגו של ה- DL, כמו ההונדה טראנסאלפ, הורדרו, ה- TDM של ימאהה ודומיהם, הרי של- DL יכולת עדיפה בכל מצב נתון. כניסה מהירה לסיבוב עם פקודת הטיה בכידון הסופר רחב, והאופנוע יורד לינארית עד לרגליות מבלי שום רמז לעיוות מצד המתלים. יכלת המתלים בסיבובים, במיוחד של שיכוך ההחזרה משני הצדדים של האופנוע פשוט מעולה, והם מצמידים את האופנוע לכביש בקלילות לא אופיינית לאופנועים מהסוג הזה. 

השילדה מצידה אף היא תורמת ליכולת הגבוהה בפניות מהירות. השילדה עושה עבודה נהדרת. צריך ללחוץ את האופנוע ברמה מטורפת כדי להוציא ממנה שמץ של עיוות, ורק כשניסיתי באופן מכוון בכביש מספר 44 למי שמכיר ללחוץ אותה אל המגבלות, הוצאתי איזושהי גניחת מאמץ מצידה. השילוב של השילדה הקשיחה והמתלים המצויינים, מעניקים ל- DL ציון גבוה מאד ביכולת תקיפה הררית. ההיגוי אינו מהיר בסגנון של אופנועי ספורט, וישנה השהיה בין פקודת ההיגוי לרגע בו אתה ממש מרגיש שהאופנוע מפנים אותה ויורד למטה אל הפניה. צפוי מאופנוע עם תנוחת רכיבה זקופה וגלגל קדמי בעל קוטר דו"שי. ההיגוי עצמו נטול מאמץ. מיפתח ההיגוי כל כך רחב, שגם אם היה מקדימה גלגל של D9, האופנוע היה פונה מהר. 

עוד מוסיפים לחגיגה הבלמים המצויינים. הבלם האחורי טוב מאד, עם מספיק עוצמה המתאימה לסוג האופנוע ולחלוקת המשקל שלו שנוטה בצורה מסיבית לאחור כשמועמס על האופנוע רוכב. הבלם הקדמי פשוט טוב, ומספק בכל מצב. יש בו עוצמה שמוציאה את הרוכב מכל שטות. גם אם נדמה שמגיעים מהר מדי לפניה, לחיצה אמיצה על שני הבלמים תאט את האופנוע מהר מאד למהירות הנדרשת, ותגרום לרוכב לנשום שוב. אם דברנו קודם על רכיבה על גבול הספורטיבי, הרי שהאופנוע לא אוהב להיכנס לפניה על הבלמים. הפרונט מנסה להישאר בקו הישר שלו, ולא ממש רוצה להיכנס אל תוך הפניה. ברכיבה ספורטיבית אותה מאפשר ה- DL, צריך לסיים את פרק הבלימה לפני פקודת ההטיה.

ידית הבלם הקדמי ורגלית הבלם האחורי מספקים מהלך ארוך למדי עד לשלב בו הם מספקים את מלוא עוצמתם. ככל שתלחץ יותר על הידית, תקבל יותר כח בלימה. בכל מקרה, לרוכבים בעלי יותר נסיון, או רוכבים שרוצים גם לנצל את היכולותצ הספורטיביות של האופנוע, יש את האפשרות ללחוץ בבת אחת את ידית הבלם, והאופנוע ייתן עוצמת בלימה גבוהה מאד עם רגש מספק מהבלם. לא מדהים, אך בהחלט מספק לסוג האופנוע הזה, ודנה שואלת, איך הוא בחניה ברוורס. נשים. 

המנוע טוב ומלא כח בכל מצב. תצורת המנוע מעניקה באופן טבעי מנוע חלק, ושיוט באיזור ה- 6,000 או 6,500 סל"ד מעמיד את האופנוע על 140 קמ"ש מכובדים התואמים היטב את תצורתו של האופנוע. ההילוך השישי שציפיתי שיהיה חלש ושלא יספק כח של ממש, התגלה כהילוך חי מאד. שלא כמו באחיו הגדול בו ההילוך השישי משמש יותר כאובר דרייב, הרי שההילוך השישי ב- DL נותן מספיק כח גם לעקיפה מהירה כשהמנוע מסתובב ב- 4,000 סל"ד בלבד. פשוט אין צורך להוריד הילוך. לומר על מנוע ה- 650 עם 2 צילינדרים שהתגובה שלו רק "הפתיעה" אותי, תהיה אנדרסטייטמנט אדיר למנוע ה- DL. המהירות בכל הילוך, בה עולה המנוע בסל"ד, גם הפתיעה. שוב. יכול להיות שכל ה"הפתעה" הגדולה שהנחית עלי מנוע ה- DL היתה בגלל שאני לא רגיל לאופנועים מהסוג הזה עם נפח בינוני, מראה של דו"ש, אך עם מנוע עם צילינדר אחד נוסף שעושה את המנוע וקבוצת הנפח למשהו כל כך חי.

ויברציות אפשר להגיד שאין. אם נתעקש לבחון את הנושא בגלל שאנחנו נמצאים כאן במבחן דרכים, אז יכול להיות שנמצא איזשהו רמז לקצה מינורי של משהו שמתקרב לויברציה. אבל זה פשוט יהיה עוול למנוע המצוין הזה. המנוע חלק מאד, חזק, חי ומגיב היטב לכל פתיחת גז בכל הילוך, ועם אספקת כח חלקה ולינארית מאד לכל אורך תחום הסל"ד. גם הנמוך. מע' ההזרקה עובדת אף היא מצוין, ואולי הגיע הזמן באמת להתעלם מהצורך האובססיבי להשוות את מע' ההזרקה לקרבורטורים של פעם. מע' ההזרקה של היום מצוינות עם מיפוי מצוין, והמעבדים של היום אינם המעבדים של לפני שנתיים, אלא מדויקים מאד. במיוחד אלה ששידרגו את עצמם כבר ל- 32 ביט.

מיגון הרוח טוב מאד אף הוא. הרוח שמגיעה אל איזור הראש סבילה לחלוטין, ואילו הגוף ממוגן היטב כולו. אל חלק הגוף שמתחת למתניים לא מגיעה רוח בכלל, גם אם הרוכב רוכב על האופנוע בפיסוק. מיכל הדלק הענק פשוט מגן על כל חלקוהתחתון של הרוכב. המינוס היחיד במיגון הרוח הוא שמגיעה רוח מאחור. משקף האופנוע זקוף מדי כנראה, או שמכל סיבה אחרת, מערבולות הרוח שמגיעות מאחור חזקות מדי, ופוגעות בעורף ובחלק האחורי של הקסדה. על המושב אין טעם להרחיב את הדיבור. הוא פשוט מצוין. גם ברכיבה עירונית, וגם ברכיבה ארוכת טווח, עם שילוב של רכות / קשיחות מצויינת, וצורה המתאימה והתומכת היטב את הישבן הממוצע. 



גזר דין
קשה מאד היה למצוא מגרעות באופנוע הזה. המנוע חי מאד וחלק, השילדה והמתלים פשוט מצויינים, ועומדים בדרגה מעל לשאר ה"כמו דו"ש", ושיוט איתו קליל מאד. הבונוס העיקרי של האופנוע הוא שהוא נותן כיום את האופציה הכי טובה למי שעושה את המטרים הראשונים שלו בקטגוריה שמעל 500. רוכב, מתחיל ככל שיהיה, ירגיש חיבור מיידי לאופנוע, עם חלקות תיפעול מדהימה. רוכבים מנוסים יותר (מי אמר זקנים?) שאופנועי הכביש האחרים כבר קצת "יותר מדי" בשבילם, אך בכל זאת לא מוכנים לוותר על אופנוע, ימצאו ב- DL650 אופנוע רב גוני, שיכול לספק את הצרכים היומיומיים מחד, אך באותה נשימה מסוגל לקחת טיול של שבת בשלוות נפש, ובאיכות רכיבה לאורך זמן וקילומטרים. אם באח הגדול בזמנו התאהבנו, הרי שאפשר לומר כיום שאנו בכלל אוהבים את משפחת ה- DL. והשורה התחתונה: עם תג מחיר של כ- 65,000 ש"ח. ה- DL650 הוא כיום הקניה הכדאית ביותר בשוק האופנועים הישראלי.

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.דניכל מילה בכתבה - סלע26/01/2006 03:43:06
לפני הרכישה קראתי עשרות כתבות כדי לקבל החלטה. ואמנם קראתי גם את הכתבה שלך. היום לאחר כ- 2000 ק"מ אני מאשר כל מילה בכתבה. חן חן על ההמלצה החמה והמקצועית. דני
2.יהורם שעראיחור בתגובה25/04/2006 16:51:11
הגיעה דרך "צור קשר" הודעה על מכתבך. חן חן לך, לע"ש, לב"ש ולג"ש.
3.אופנוען מתחילחובה לאופנוען מתחיל30/07/2006 16:55:53
זה האופנוע האולטימטיבי לאופנוען מתחיל שיעשה טעויות והאופנוע יעזור לתקן אותם אופנוע חבלז אני מאוד מרוצה חסכן בדלק עשיתי 360 ק"מ על 16 ליטר ממש תענוג ממליץ בחום
4.a.mdl 65022/04/2007 21:22:08
כל מילה אמת .נוח וחלק בטרוף.מתאים גם לגמדים 1.70כלב זאב גיזעי אם תעודות.מומלץ לשפויים בעלי השריטה .


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים