הונדה FMX650 2005 בהשקה עולמית


הגיל עושה את שלו

לא ממש סופרמוטו


כריס מוס צילם: JASON CRITCHELL


לא, האופנוע החדש מהונדה לא נוצר לאלה שאוהבים לתת בראש. להיפך. ה- FMX650 נולד לילדים החדשים בבלוק. אלה שרק אתמול הוציאו את רשיון הנהיגה שלהם, ורוצים אופנוע שיש בו איזשהו צד מרגש, אך מבלי שיצטרכו להכתים את המכנסיים (מוסי כמובן מתכוון לליכלוך מנפילה, אנחנו עוד יותר כמובן, מפרשים את זה אחרת ומגחכים נוכח חוסר נסיונו בלוונטיניות ישראל כחולת ראש וחצופה). הצוות של הונדה שליווה אותנו במהלך ההשקה, היו יותר מאשר נחרצים עוד בעת ההזמנה להשקה, במאמץ לשמור עלינו להימנע מדיעות קדומות כשבאנו לבחון את האופנוע בעל הסטייל הפאנקי. אלה היותר ציניים שביננו חשבו שהם רק מנסים להמתיק לנו את החיים קצת, כי בואו ונאמר את האמת בפנים: סינגל עם 650 סמ"ק, המוציא פחות מ- 40 כ"ס, יהיה רחוק מ"לצפצף בצופר" של רוכבים בוגרים ומנוסים כמו אלה שהתקבצו להשקה. וכדי לקחת את החשדנות של העיתונות עוד קדימה, הם לקחו אותנו עם מתיקות מוגזמת לנסיעה בספינת תענוגות אלגנטית, ועיצבנו אותנו כהוגן כשהכריחו אותנו לצפות בכל מיני ציפורים בעלות מראה מסולסל ומוזר. שם כבר לא המשכתי להקשיב. אני באופן אישי, לא התכוונתי להיות מנוצח ומושפע על ידי אותם טריקים זולים של יח"צ ומילים של חיבה, ובכל זאת הלכתי לישון באותו הלילה עם ראש פתוח. מספיק פתוח כדי להתחיל מחר את היום מחדש בכל אופן.

בוקר
בשעה שהשמש כבר האירה את השמיים בבוקר שלמחרת, דעתי על הסופרמוטו היתה מעט מעורבת. נכון שהאופנוע נראה מצוין עם העיצוב המחודד שלו, המזלג ההפוך מצופה אנודייז בצבע זהב, דודי פליטה מתחת לכסא, ונורת לד מאחור, אבל הדאגה שהאופנוע יהיה צולע בגלל המחסור הכרוני שלו בכח מנוע, העיבה על המבחן כולו. הנעה קלילה של האופנוע תודות לסטרטר, רק הוסיפה לדאגה שלי מהאופנוע. למרות שהצליל של האגזוזים הוא גברי מספיק ועם בשר, הרי שתגובה עצלה של המצערת רמזה שאולי ביצועי המנוע עלולים להיות בעלי אופי מעט רגוע מדי. אני עוזב עם האופנוע את שטח המלון, ומשחיל אותו אל הרחובות הצפופים בתנועה הפקוקה שיש לבוקר להציע, ואני מתחיל כבר כאן לחשוד שזה לא המקרה. כולנו התבקשנו לעקוב אחרי המרשל מטעם הונדה ולהיצמד אל אחוריו בקצב הנאה ביותר שהוא הכתיב לנו, וכאן גם הגיע לי ההפתעה הראשונה. האופנוע אינו חלש כפי שחשבתי שיהיה על פי הנתונים היבשים, והוא אפילו הרשים אותי מעט ביכולות שלו בתוך העיר. ה- FMX650 הוא אופנוע עירוני נהדר, וביתור הדרך העירונית הצפופה לא היתה יכולה להיות קלה יותר. האופנוע שוקל 163 ק"ג קלילים למדי, ולמרות שזהו אינו אופנוע שירשים בעלי אופנועי ספורט, הרי שההונדה פשוט יהיה הרבה יותר מהיר מהם בתוך העיר. שילוב של כידון הרנטל הרחב ותנוחת רכיבה נכונה מאד, עוזרת להונדה להיות אפילו עוד יותר דומיננטי במהירות בה הוא נע בתוך העיר. האופנוע מאפשר להשליך אותו מצד לצד בקלות, ולבטח קל יותר מכל אופנוע ספורט אחר. רוצה לשנות קו במהירות? לצלול במהירות לתוך פתח שאך זה נפתח? להתחמק מנהגי מוניות מניאקים, או להפליק את האופנוע כדי להתחמק מאיזשהו חוגג שלא שם לב לכביש שעצר לך בדיוק לתוך קטע הכביש שלך בשניה האחרונה? אז פשוט תעשה את זה בן אדם. זה קל עד כדי שזה קורה כמעט באופן אוטומטי ללא צורך בחשיבה כלשהי. התנהגות ההונדה, לפחות בתוך העיר, כל כך אינסטינקטיבית וקלה, שזה כמעט לא טבעי. למרות שחששתי שאצטרך לשקר לנציגי הונדה באותו הבוקר לגבי יכולת המנוע ולהנהן בנימוס כשישאלו אותי לגביו, הרי שלשמחתי לא נאלצתי לעשות כן. המנוע רחוק מאד מלהיות אנמי או צולע כפי שציפיתי שיהיה. כח מנוע נחמד בתחתית הסל"ד וגם בחלקו העליון, שולחים את ה- FMX קדימה די מהר מרמזורי העיר. כח המנוע הידידותי מפוזר על גבי רצועת הכח כך שהוא מעלה את המהירות של האופנוע באופן סביר פלוס וצייתני, גם אם אתה בטעות נמצא בהילוך אחד גבוה מדי. אבל, חשוב לקבל את המילה "מהירות" כאן בקונטקסט ובפרופורציות הנכונות: האופנוע הזה מיועד בראש ובראשונה לאלה שעושים את המדרגה הראשונה שלהם בסולם הרכיבה, ולאלה המנוע הזה שהוא יותר שימושי מאשר מפחיד. כל השוואה בין המנוע הזה לבין מנועי אופנועי הסופרמוטו האמיתיים עם ה"פיקיות" בה הם מפורסמים והדרך בה הם מרימים גלגל לווילי לא משנה באיזה הילוך אתה נמצא, היא לא במקום וצריכה להיפסל מידית. האמת היא שזו גם לא ממש הפתעה, בהתחשב בעובדה שהמנוע שמניע את ה- FMX הוא למעשה בן עשרים שנה, ואותו המנוע הניע גם את ה- NX650 דומינייטור הזקן. יש לו אמנם שינויים קלים בקרבורטור (וכן, הוא מגיע עם קרבורטור כאילו כדי להראות כמה הוא מיושן) כדי לעמוד בכל זאת בתקני זיהום האויר. לבד מכך, זהו אותו מנוע ארבעה שסתומים עתיק שראה אור לראשונה באמצע שנות השמונים, אבל מספיק לדבר היסטוריה עתיקה, ובואו נתרכז בזו הנוכחית.

כביש
ברגע שעלינו על האופנוע והתחלנו לנעוץ קצת דרבנות בצלעותיו, והתחלנו לתקל אותו בכבישים העקלקלים אליהם הובילה אותנו הונדה למבחן הדרכים הזה, היתה לי הזדמנות להעריך דברים אחרים באופנוע. למרות שסך הכל ה- FMX ראוי למחמאות על מה שיצא ממנו בסופו של דבר, בניגוד לדעתי הראשונית עליו, כמה חלקים צורכים זמן כדי להתרגל אליהם. ראשית הוא המנוע: אלא אם אתה לוקח את הגוף אחורה רגוע לגמרי, לא תוכל להפיק ממנו הנאה. תעלה את הסל"ד המזדיין שלו, כמו שאני עשיתי ברגע שהגענו אל הכביש הפתוח כמה שתרצה, וכל מה שתקבל בחזרה הוא רק קצת יותר רעש. הגיל של המנוע בולט ברגע שאתה מבקש ממנו "קצת מעבר", שהופך להיות בשבילו "יותר מדי". תעלה עוד את הסל"ד, והמנוע לא יוכל לנשום, תוצאה מכך שהמנוע מפסיק למעשה לעבוד מעל ל- 7,000 סל"ד. לא שאתה יכול לדעת את זה אם אינך בוחן בעל ציוד מתאים הודות לעובדה שלאופנוע אין מד סל"ד. אבל אם אתה מכוון את המוד למצב רגוע, ומעביר הילוכים בזמן בלי למשוך אותם, ה- FMX ישתף פעולה בצייתנות. הוא לעולם לא יספק יותר ביצועים מאשר היו למנוע הזה אי פעם, אבל אם תלמד איך לרכב על האופנוע על פי המגבלות שלו, אתה תהיה הרבה יותר מרוצה מהרכיבה החלקה עליו מאשר אם תנסה לכסח לו את הצורה. סחיטה של המצערת והעברה מהירה של ההילוכים בזמן, הם המפתח להתקדם על האופנוע. כנ"ל לגבי הבחירה בכבישים. בכביש חלק לחלוטין תוכל לראות מהירות מכסימלית של 145 קמ"ש. כעת תצרוב במוח שלך שכבישים פתוחים הם לא המקום בהם ה- FMX ירגש אותך. הוא יביא אותך לשם דרך כבישם מפותלים בהם כן אפשר ליהנות. כבישים מהסוג שהונדה משכה אותנו לשם במהלך ההשקה לאופנוע. אני לא ממש יודע איזה כבישים יש לכם שם בישראל, אבל אני יודע שאין לכם שם מסלול ובטח יש כבישים מפותלים דיים בהם אפשר ליהנות גם על אופנוע מסוגו של ההונדה. באיי מדיריה ישנם מספיק כבישים מפותלים בהם הסופרמוטו של הונדה מצליח לגרום לריגוש ולהנאה. רוכבים חדשים היו מוצאים בכבישים הללו המון כיף על גבי ההונדה. נושא אחר שצריך להתרגל אליו הוא למרבה האירוניה אחד החלקים הטובים יותר על גבי האופנוע, והם המתלים. למרות שהמתלים בעלי יכולת מבריקה לספוג מהמורות ובורות למרות שאין בשניהם שום יכולת לכוונן אותם, הרי שהמהלך הארוך שלהם גורם להם להעביר תחושה מעורפלת אל הידיים ברכיבה בקצב מהיר בכבישים מפותלים. להונדה החדש אין כח עודף, או לצורך העניין, גם לא ממש בלימת מנוע. ככל שמצטברים הקילומטרים, אתה מתחיל להתרגל לאופן בו אתה נזרק קדימה ואחורה בכל פעם שאתה בולם עם הבלמים ו/או פותח את המצערת. פועל יוצא של המתלים הרכים וארוכי המהלך. כך שאתה מתחיל אט אט להרגיש ביטחון בצמיגי הפירלי דראגון קורסה למרות המתלים הרכים. אתה מתחיל להבין שיש אחיזה ברמה סבירה למרות העבודה המומחשת של המתלים מתחתיך, והם אכן יכולים לשאת התעללות מסויימת. תן לאופנוע הזה זמן כדי שתתרגלו אחד לשני, ותראה שתוכל לתת איתו בראש. אם כבר אנחנו מדברים על מכלולים שלוקח זמן להתרגל אליהם, אז בל נשכח את הבלמים. הם טובים תחת נסיבות רגילות ויומיומיות, אבל אם אתה רוצה קצת יותר, אז אתה גם צריך לתת יותר. בדרך כלל, שתי אצבעות על הבלם הקדמי יספיקו, אבל אתה רוצה למשוך את האופנוע ולבלום באופן ספורטיבי, הרי שאתה חייב להשתמש בכל כף היד. רק תחשוב על איך לעשות את הבחורה שלך שמחה, ותבין את העניין (סקס. הוא מדבר על סקס לאיטיים שביננו. ע"ש). לזכותו של הבלם אפשר להגיד שהוא יהיה מאד ידידותי לרוכב המתחיל, עם רגש ופרוגרסיביות מצויינים. אחרי כמה שעות של מבחן, הגיע הזמן לחזור חזרה אל הכבישים ההרריים שהגענו דרכם, ולחזור אל המלון. הרוח הספורטיבית עדיין שורה על חלקינו (העיתונאים בהשקה), והתפתח מירוץ בדרך חזרה. מירוץ שגילה שלמרות כל האמור לעיל, אפשר להוציא מההונדה את המיץ ופשוט להתרגש ממנו. השאיפה של הונדה היתה לכוון אותנו אל הקהל הצעיר, ואל אלה שעשו פסק זמן מאופנועים, ולא רוצים לחזור אל סצינת האופנועים אפורת הפנים בכל פעם שהם עולים על האופנוע. אמנם זכרנו את זה וידענו שאנחנו צריכים להתנהג יפה, אבל גם אלה שיקנו את האופנוע, יוכלו גם "להסתכל לצדדים". כך שמצאנו את עצמנו, כמה רוכבים מבוגרים דווקא, מתחרים אחד בשני באופן שגרם לנו להרבה צחוקים.

פסק דין
זהו לא אופנוע שאני בכל אופן הייתי ממהר לרכוש, אבל שכאני אומר את זה תוך שאני מסתמך על הכיף שביליתי במדיריה, לא הייתי מתנגד שיהיה לי אחד כזה לפרק זמן קצר. ה- FMX650 הוא אופנוע עם סטייל, בעל יכולת רב משימתית טובה שיכול לעשות היטב מגוון רחב של משימות בחיי היום יום. הוא נראה מצוין, מתנהג טוב למדי, יש לו כח מנוע סביר, ואפשר לשחרר איתו אגרסיות. אני מעט זקן עכשיו כדי להתרגש מאופנוע כזה, אך הייתי מאד רוצה שיהיה לי אופנוע כזה בתחילת דרכי הדו גלגלית. כמו שבוני טיילר הפצצה ציפצפה פעם, "אם רק הייתי יכול לחזור בזמן... הייתי בחורה שמחה מאד...

 

נתונים טכניים

מכלולי מנוע:
תצורה: סינגל, 4 פע', 4 שס'
נפח: 644 סמ"ק
קירור: אויר
קדחXמהלך: 100X82
יחס דחיסה: 8.3 ל- 1
הזנת דלק: קרבורטור 40 מ"מ
גיר: 5 מהירויות
הספק: 37 כ"ס ב- 5,750 סל"ד

מכלולי שלדה
שילדה: עצם עצה, פלדה
מתלה קדמי: הפוך, 45 מ"מ, ללא כיוונונים
מתלה אחורי: מונושוק. ללא כיוונונים
בלם קדמי: דיסק יחיד, 296 מ"מ, שתי בוכנות לקליפר
בלם אחורי: דיסק יחיד, 220 מ"מ, בוכנה בודדת
צמיג קדמי: 120/70 17
צמיג אחורי: 150/60 17
זוית מזלג: 29.7
בסיס גלגלים: 1,490 מ"מ
מיכל דלק: 11 ל'
משקל יבש: 163 ק"ג

 

 

 

 

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.זוהרתגובה26/11/2005 13:35:19
אפילו למתחילים הייתי מתבייש לתת כלי כזה...145 במישור...בושה!!!


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים