ק.ט.מ דיוק 990


BAAADDD MOTHERFUCKER

צריך להיות אופנוע מאד מיוחד כדי ש- MOSSY, השועל הזקן שראה כבר כמה אופנועים בחייו, באמת יתלהב ממנו. ה- KTM SUPERDUKE 990 עונה בדיוק להגדרה הזו.



CHRIS MOSS תמונות: KTM

נצר לשושלת אלופים

ל- KTM יש היסטוריה עשירה של מירוצי אופנועים ואליפויות עולם, במירוצי השטח השונים בהם משתתפת החברה האוסטרית. אך עתה, רוצה החברה, המזוהה יותר מכל עם אופנועי שטח, לפרוץ עולמות חדשים עם כניסה לשוק אופנועי הכביש. לא שזה לא היה צפוי אחרי אין ספור הצהרות בכיוון הזה, ומעורבות הולכת וגוברת בגרנד פרי (KTM תשתתף בעונה הבאה גם בקטגורית ה- 250 של מירוצי הגרנד פרי, ותריץ לא פחות משלושה אופנועים בקטגורית ה- 125). השאיפות של KTM גבוהות למדי, עם שאיפה ברורה להיות יצרן האופנועים הגדול ביותר באירופה בתוך שנתיים. אחרי שרכבתי על הסופרדיוק 990 המבריק סביב הכבישים המפותלים של פורטהוונטורה, אני יכול לומר שיש להם כל סיכוי שבעולם כדי להשיג את מטרותיהם. קשה למצוא בימינו אלה אופנוע חדש שאינו ראוי לשבחים. ההתקדמות של דגמי האופנועים השונים מדהימה, גם אם השינויים הם קטנים למדי. ראו למשל איך שינויים מינוריים יחסית, הפכו את ההונדה הבינוני שנבחן בגליון זה (אם עמיר הכניס את הכתבה פנימה) לאופנוע כמעט מושלם, אבל הסופר דיוק מבטיח משהו נוסף. כי זה לא מה שהאופנוע עצמו עושה, או הצורה בה הוא מתנהג הם שעושים אותו לכל כך מיוחד, אלא מה שהוא עושה לך, הרוכב, שמבליט אותו החוצה ומרים אותו דרגה אחת מעל לאופוזיציה.



חומר גלם

לאופנוע הזה יש טונות של כח. ואני לא מדבר על החומר שמודדים על הדינמומטר, אני מדבר על כח גולמי שעובד לך על הלב והנשמה. כח רגשי, אם יש משהו כזה, והמון ממנו. זה ממש לא משנה באיזה מצב רוח אתה כשאתה מטפס על המושב הגבוה למדי של האופנוע, כי בתוך דקות אתה תגחך בצורה אווילית בתוך הקסדה מאוזן לאוזן, ותאהב את החיים למכסימום. אני יודע שזה מה שקרה איתי. הדבר הראשון שמכה בך כשאתה מתחיל ברכיבה על ה- KTM, זו התנהגות הכביש, שאי אפשר לתאר אותה בשום דרך אחרת מלבד מופלאה. KTM מצהירים על משקל של 184 ק"ג ללא דלק, אבל אפילו עם מיכל דלק מלא, הדרך שבה אפשר להפליק את האופנוע כל כך קלה, שאתה מקבל את הרושם שמדובר באופנוע ששוקל מכסימום 150 ק"ג. האופנוע כל כך קליל, ומגיב כל כך מהר, שהוא מרגיש כמעט כמו האופניים של לאנס ארמסטרונג בטור דה פראנס, יותר מאשר אופנוע. שינוי כיוון על הסטריטפייטר האוסטרי דורש פשוט נגיעה קלילה בכידון הרנטל הרחב המותקן בסופרדיוק. חלק מהכבישים בנתיבי המבחן סביב ההרים הוולקניים של האיים הקנאריים בפורטהונטורה, שם נערך המבחן, היו עקלקלים ובלתי צפויים למדי. טומנים בחובם סיכון מסוים. להתרסק שם זו לא חוויה נעימה כלל, אך למרות הסכנה הממש מוחשית, לרכב חזק על ה- KTM הרגיש בטוח ובבית. היכולת של השילדה הפנטסטית שלו, לא הפסיקה להדהים אותי אפילו לשניה אחת למשך כל המבחן. עם אחיזה יוצאת דופן שהוצעה לי על ידי הכביש החדש שאך זה נסלל, וצמיגי פירלי קורסה סופר דביקים שהותקנו על האופנוע, היה לי קל להעמיס על האופנוע לחץ חזק בפניות. אבל אפילו כשדהרתי בחוסר אחריות משווע אל תוך פניה במה שנראה כקצה מטורף לחלוטין, ולרגע חשבתי שאת הפניה הזו אני לצערי לא מסיים בסדר הנכון, הסופרדיוק פשוט משך בכתפיים באדישות כמעט, ללא כל דאגה, והוציא אותי אל הצד השני של הפניה בבטחה. ליכולת המעולה הזו של התנהגות קלילה, נוסיף את ההיגוי: קליל, מדויק, מהסוג שעוזר לאופנוע להיות קל תנועה, אך באותה הנשימה הוא מבטיח קור רוח מושלם.

בדיקת יכולות
אך מלבד ההיגוי המצוין והשילדה המעולה, ישנם חלקים נוספים באופנוע אשר נוטלים חלק ביכולת הפנטסטית של ה- KTM להתנהג כפי שהוא מתנהג. גם בלמים ולמתלים יש השפעה עצומה על קור הרוח המדהים שמפגין האופנוע. בלמי הברמבו שמותקנים על האופנוע אולי לא מהדור הרדיאלי והמתקדם ביותר של החברה האיטלקית, אך זה לא משנה כהוא זה. גרירה של ידית הבלם לאחור מספקת טונות של כח בלימה, ומה שיותר מרשים, יש מסות של רגש ופידבק, המעניקים לך את הידע שנותן לך לשפוט בדיוק בכמה עוצמה אתה משתמש. כך שאתה יכול לנצל את כח הבלימה העצום למכסימום. מתלי ה- WP מחוללים ברוכב את אותה רמה של ביטחון שמעניקים יתר המכלולים. זה לא משנה אם אתה קופץ חזק על הבלמים ללא כל מחשבה, או מנסה להוריד ים של כח מנוע אל הקרקע עם פתיחה אגרסיבית של המצערת. הציות והתמיכה שתקבל מהמזלג הקדמי ומהמתלה האחורי, לא יאכזבו אותך. למעשה, השליטה ויכולת החיזוי שמוצעים על ידי שילדת ה- KTM כל כך טובים, שאתה מרגיש כאילו לעולם לא תוכל לרסק את האופנוע! מה שמדגיש את העובדה שהאופנוע הזה נהגה, תוכנן ונבנה על ידי חברה בעלת המון נסיון במירוצים. לרכב על האופנוע הזה בפניות זהו באופן אבסולוטי תענוג צרוף. אני עובר לרכב מהר. הריגוש עדיין נמשך. מנוע הטווין 75 מע' מרגיש עדין ואדיב, אך הוא למעשה מסתיר את המהירות האמיתית בה הוא צובר מהירות, ומרמה אותך לחשוב שאתה לא רוכב מהר כפי שאתה רוכב באמת, אלא אתה מרגיש במהירות נמוכה מכפי שאתה רוכב בה. יש המון מקום לסחיטת מצערת כדי לקבל פאנץ' של כח, והגברת המהירות תלויה רק במהירות בה אתה מסובב את ידית המצערת. ללא קשר לאיזה הילוך אתה נמצא בו, או באיזה סל"ד מסתובב גל הארכובה. המנוע מרגיש כאילו הוא כמעט עצל, רגוע, אבל כמו השילדה, הוא אפקטיבי בטירוף. הטבע הנינוח של המנוע, האופי החלק והמאד ליניארי שלו בכל הקשור לאופן אספקת הכח, נותנים לרוכב הרגשה שהמנוע "שטוח" הרבה יותר מכפי שהוא בפועל. זהו אופי אספקת כח מסביר הפנים. עוזר למתלים, לצמיגים ולך, הרוכב, עם הרבה פחות לחץ כשאתה דוחף את האופנוע למגבלות. מה שסביר שאתה הרוכב תעשה לעיתים קרובות, תודות לדרך בה ה- KTM עובד באופן רציף על העלאת מצב הרוח שלך, שלא לדבר על העלאת מהירות הרכיבה באופן ישיר בשל כך. למרות שהאופנוע הזה אינו אופנוע סופרבייק ממוקד ספורט נטו, בשל העובדה שהוא כל כך קל לעזאזל לרכיבה, וכל כך קל להוציא ממנו את המיטב, אז לפחות בכבישים הנכונים, יש לו כל סיכוי שבעולם להיצמד אליהם. קלות השימוש והרכיבה על האופנוע, ממשיכים עם הנוחות הכללית אותה מציע האופנוע. תנוחת הרכיבה מאד רגועה, ולמרות שנראה כאילו הפיירינג הפצפון לא שווה שום דבר, הוא מציע רמות מפתיעות של הגנה מהרוח. רק באיזור ה- 190 קמ"ש תתחיל הרוח להציק לך. רכיבה למרחקים היא בהחלט אופציה מעולה כשמדברים על האופנוע הזה.

גזר דין

הסופרדיוק נוח גם לרכיבה יומיומית, אפילו למשלוחים, בדיוק כפי שאפשר לקחת אותו ליום מסלול. הסופרדיוק 990 הוא פשוט אופנוע כל יכול מעולה. בסיכומו של יום באמת ובתמים נהניתי ביום הרכיבה שהיה לי על ה- KTM. אין לי שום אפשרות אחרת מלבד להלל ולשבח אותו באופן מסיבי. האופנוע הזה הוא מסוג האופנועים שלרכב עליו זהו תענוג צרוף, ולא משנה מתי ולאן. זהו ללא ספק אחד מאופנועי הכביש המהנים ביותר עליהם רכבתי אי פעם, ואין לי שום עכבות להצהיר את זה. אם יש לך איזושהי גחמה להשיג אחד, כדאי שתזוז מהר. כבר עכשיו מסתמן שהביקוש יעלה על ההיצע. אך אם בכל זאת תצליח לשים יד על אחד, תתכונן לחווית רכיבה קסומה.

האופוזיציה
דוקאטי S4R 113 כ"ס, 193 ק"ג.
הרבה כח בכל מקום בסקאלה. מהיר ועם סטייל יותר מכל דגמי המונסטר של דוקאטי. אין לו את הכח שלה- KTM, ואינו קרוב ליכולת הכביש ולזריזות של הסופרדיוק.

אפריליה טואונו 129 כ"ס, 181 ק"ג. כמו ה- KTM, גם כאן יש עסק עם חוליגן שיכול לעשות עוד כמה דברים. המון מומנט ממנוע ה- RSV MILLE המותקן בו, ויכולת תקיפת פניות מעולה. אין לו את הזריזות של ה- KTM, וביננו, גם לא את הסטייל של האוסטרי.

טריומף ספיד טריפל 118 כ"ס, 189 ק"ג. הבריון הבריטי הוא הבסט סלר של טריומף. המון ביצועים ממנוע הטריפל, והמון אטיטיוד, אך לא כיפי כמו ה- KTM. גירסה חדשה ל- 2005 נראית יותר טוב, והאופנוע גם אמור להיות זול יותר. לא שזה משנה משהו לכם שם בארץ הקודש.

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.טכנוKTM06/07/2006 12:02:01
טוב שיש נתונים על אפריליה טריומף ודוקטי. מעניין כמה סוסים יש לחרגול הכתום. בטח איזה 70 לפחות


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים