מונסטר 620 2004


אמא תקני לי מפלצת

למי שאין כח לכח, מציגים דוקאטי את ה- 620. יהונתן ענפי יצא להכיר את הבייבי מוצארט של אופנועי דוקאטי, ה"מונסטר 620dark", ובמקום לכתוב כתבה של ממש, יצא לו סיפור דרך חוויתי מנקודת העדשה



יונתן ענפי צילם: אילן קליין .

מיני מפלצת?

המונסטר שמוצג בכתבה זו, הוא אחד מיני רבים אשר מציעה דוקאטי ברכבי העולם וחלקם גם בארצנו. ליין המונסטר התרחב במהלכן של כמעט 11 שנה, כאשר היום ניתן למצוא 9 מפלצות רכיבה שונות מאותה משפחה/ מגוון המפלצות מצויידות במנועים בעלי נפח של החל מ-400 סמ"ק עד 996 סמ"ק. המונסטר 620 "דארק" הוא בעצם הגרסה הראשונה והפשוטה ביותר למשפחת המונסטרים. חלק מהכינויים הרבים שלהם זוכים אופנועי המונסטר השונים הם street/fun/play – bikes, והאמת היא שזה ממש לא משנה, הרעיון היה ליצור אופנוע שיספק את רוב סגנונות הרכיבה (גם של היום יום) ושיגרום לרוכב לרצות לרכב עליו עוד ועוד.

נוסעים לחיפה...

לא, האמת היא שלא נסעתי לחיפה, פשוט הקונוטציה שעלתה בראשי ברגע שדמיינתי את האופנוע היא זו. למה? אולי כדאי לשאול את הפסיכיאטר של המערכת, בטוח יש לזה משמעות. ובכל זאת, יום המבחן היה קצר יחסית, הרבה עבודה, קצת זמן ולא נשכח את מזג האויר. אם למישהו את את מספר הטלפון של מרפי שיתן לי אותו. שבוע שלם של מזג האויר נעים, מעונן חלקית, טמפרטורות סבירות ודווקא ערב קודם ליום המבחן, מודיעים בחדשות: "מחר חם מהרגיל לעונה זו של השנה". איזו שנה? מעוברת? 31 מעלות צלזיוס בצל, חליפה שחורה אטומה לחלוטין ולא נושמת, שמאובזרת ברוכב שגם ככה מזיע יותר מהרגיל. אני רואה שרחמים אני לא אשיג פה, טוב אז בואו ניגש לעיקר.



המבחן מתחיל בין שבילי האספלט העמוסים של ת"א/ כולם נכנסים לת"א ואני מנופף באצבע האמצעית בדרכי החוצה מת"א. איילון דרום היה פנוי יחסית, התחלתי בסיבוב המצערת כאשר מיד הרגשתי כי האופנוע מושך נחמד לפנים (כן, נחמד), לא חזק במיוחד, אך רצועת הכוח שלו ארוכה יחסית. העפתי מבט חטוף אל המראה השמאלית ומיד עברתי נתיב. האופנוע עבר אל הנתיב המבוקש בעשירית השניה, היגוי זריז כשל המונסטר 620 כבר הרבה זמן לא יצא לי להרגיש. גם במהירויות של 140 קמ"ש, פקודות היגוי קלות גורמות לאופנוע לעבור מנקודה לנקודה בכביש בקלילות. כידון האופנוע רחב ומספק מנוף רחב להיגוי, בזכות עובדה זו, האופנוע מגיב מהר מאוד לפקודות היגוי שונות. יחד עם זאת, מיקום כפות הידיים די מזכיר את המונסטר 1000 ונשאר נוח למדי. מושב האופנוע מספק נוחות רכיבה טובה. גם לאחר יום הרכיבה שכלל מספר לא מבוטל של ק"מ, לא נפגעה הנוחות ברכיבה. מראות האופנוע מעוצבות כהלכה ומספקות שדה ראייה טוב. הן מקטינות את העצמים שמאחור ובזכות המבנה שלהן, ניתן לקבל שדה ראיה רחב יחסית. לוח המחוונים מצויד במד מהירות ומד סל"ד קריאים וגדולים, כאשר ישנם גם: מד אוץ, מד טמפ' מנוע דיגיטלי, נורית דלק ועוד. האופנוע מצויד באימובילייזר פנימי אשר אמור למנוע גניבות. התנעת האופנוע מתבצעת באופן אלקטרוני(כמו ב- ST3) כאשר מספיקה נגיעה קלה בכפתור ההתנעה לצורך הנעת המנוע.

בעודי מדשדש מנתיב לנתיב, שקוע בכל מיני מחשבות על האופנוע, הבחנתי כי לפני הכביש פנוי ממכוניות. העפתי מבט חטוף על מד המהירות בלווי מספר מלים "בא נראה למה אתה מסוגל". הורדתי שני הילוכים והתחלתי להאיץ לפנים. מד המהירות טיפס מעלה עד לקו ה 170 קמ"ש, וממנו ואילך נדרשה סבלנות. בזכות ירידה קלה שלוותה את הכביש זכיתי לראות את המחוג נעצר על 200 קמ"ש על השעון, אך אני בספק אם הוא היה מספק את אותה סחורה בלי רוח הגב והירידה הקלה שאפיינה את הכביש. רכנתי נמוך לפנים, כאשר מהמורות קלות בכביש הובילו את חלקה התחתון של הקסדה להתנגש במיכל הדלק כל הזמן, אבל זאת לא הנקודה. המהירות האידיאלית שבה הרגשתי שניתן לרכב על המונסטר בכיף מבלי להיתקל במכות רוח, היא 140 קמ"ש. במהירות זו האופנוע יושב יפה, המנוע מגיב טוב לסיבוב המצערת ועדיין לא מתקבלות ויברציות כלשהן אשר יכלו להפריע את מנוחתי.

מעבר לסיבוב יש מפלצת

צרור הפניות שאליהן הגעתי חיזקו את הטענה כי היגוי האופנוע זריז. האופנוע מגיב מהר מאד לכל פקודת הטיה ומאפשר שליטה קלילה בזוית האופנוע. כמו-כן שמתי לב כי בגלל אותו מנוף רחב של כידון האופנוע נדרשת יותר תשומת לב מצד הרוכב להפחית משקל מהכידון. הספיקה לי פעם אחת שבה העמסתי קלות על כידון האופנוע, כאשר הדבר הוביל לחוסר איזון ופגע ביציבות האופנוע. בכל פניה ופניה. הכידון עשה את עבודתו באופן יוצא מהכלל, אך התקשורת עם הכביש הייתה די ניטרלית. הצמיגים, המתלים והשלדה מספקים אחיזה מצוינת למפלצת, אך לצערי דודי הפליטה של האופנוע ורגלית הצד ממוקמים נמוך יחסית ופוגעים משמעותית במרווח ההטיה של האופנוע, עד כדי כך שהשחזת דודי הפליטה ורגלית הצד הובילו לפגיעה קלה ביציבות האופנוע. כן, לפעמים אנחנו קצת חוליגאנים גם כשאנו לא ממש מתכוונים. אבל מה לעשות?... שלדת האופנוע בנויה כהלכה, השלדה חזקה מאוד ואינה נכנסת לעיוותים כלל, בהתחשב בעובדה שהמנוע מספק רק 63 כ"ס ביום טוב, השלדה לא ממש מתרגשת ממנו.

מתלי האופנוע משלבים קשיחות מספקת לביצוע שינויי כיוון פתאומיים, לצד רכות קלה לספיגת מהמורות טובה של הכביש. בכל אותן פעמים שבצעתי שינויי כיוון בפניות, הרגשתי כי המתלים בקושי זזים, אך כאשר בצעתי בלימות חריפות יותר, הגעתי כמעט לניצול מלא של מהלך המתלה הקדמי, מה שמעיד על רכות מסוימת של המתלה. באופן כללי יכולת הספיגה של המתלים טובה. אני לא אתעמק בשיכוך הכיווץ וההחזרה של המתלים כיוון שהם עושים עבודה טובה בשני סוגי הרכיבה, גם עירונית וגם בין עירונית, ובכל זאת לא מדובר כאן באופנוע ספורטיבי. המנוע הוא בעצם החוליה הפחות חזקה במפלצת הזאת. יציאה מפניות שונות אילצו אותי לא פעם להוריד הילוך על מנת שהמנוע יספק את העבודה שדרשתי ברמה סבירה. בעצם העובדה שהמנוע אינו חזק מספיק, הרגישות של המצערת יורדת עם התאמה טובה לרוכב המתחיל שלא צריך לחשוש מעודף כח. לכן היציאה מאותן פניות הופכת יציבה, חלקה ואף מהירה, מבלי שתתקבלנה זריקות תחת. מאידך, אם נמשיך במסורת החוליגאניות, הרי שלהרים גלגל קדמי עם האופנוע אפשר אך ורק בהילוך הראשון בסל"ד נמוך ועוד מספר טכניקות קטנות. סתם לצורך השוואה, אחיו הגדול - המונסטר 1000, עושה את העבודה בהילוך השני ואף השלישי די בקלות.

מניסיון עבר עם הדוקאטים השונים, בערך באמצע יום המבחן מתחילים להרגיש את שריר הזרוע אשר אחראים על משיכת ידית המצמד (או בשמו העברי – "שריר כופפן גרמידי-כפי") עקב קשיחות יתר. אך בניגוד לאחיו, מצוייד המונסטר 620 בקלאץ' רך למדי. לאחר יום הרכיבה לא הורגש דבר בשריר הנ"ל. תיבת ההילוכים - כמו שאנו רגילים למצוא באופנועי הדוקאטי השונים, קשה. העברת ההילוכים מלווה בנקישות קלות ואחרי הכל גם לא מאפשרת להיות עדינה בהעברת ההילוכים. לא מספיק ללטף קלות את הרגלית של ההילוכים כיוון שלא פעם ההילוך קופץ להילוך סרק ברמה שלא מתאימה לאופנועי שנות ה- 2000. הפתרון הוא העברה של רגלית ההילוכים באופן חד, מהיר והחלטי.



תנוחת הרכיבה נוחה, מיקום הרגליות מושלם ומיכל הדלק מאפשר חביקה יעילה ונוחה ע"י הירכיים, כאשר שלושתם יחד מאפשרים לרוכב להתחבר אל האופנוע בקלות בחלקו התחתון ולהרגיש בבית כבר בקילומטרים הראשונים של הרכיבה. תנוחת הרכיבה הבסיסית ספורטיבית במקצת והגוף רוכן לפנים, אך לאור העובדה שציינתי קודם, חלקו העליון של הגוף שומר על נוחות רכיבה טובה ואינו מכריח את הרוכב לשכב לפנים.

בלמי האופנוע ממשיכים את המסורת של כלל חלקי האופנוע. הבלם הקדמי יעיל ומלא רגש, לכל אורך הבלימה ניתן להרגיש את רמת ניצול הבלם מבלי שנקבל הפתעות כלשהן של נעילת גלגל. גם האחורי יעיל ורגיש מאוד. הוא אינו ננעל בקלות, ומשלים בקלות את העבודה של הבלם הקדמי. בקיצור, שני הבלמים יחדיו, מספקים יכולת עצירה מעולה למפלצת החושך. אגב, ניתן להוסיף דיסק בלם קדמי לצד הדיסק הקיים לצורך שיפור הבלימה, אך בהתחשב בעובדה שהאופנוע קליל מאוד, הדיסק הבודד שמוצב בחלקו הקדמי של האופנוע, עושה עבודה טובה מאוד. אם נתייחס לקטנות, הרי חשוב לציין שהרכבת נוסע בחלקו האחורי של האופנוע אינה מומלצת, לפחות לא למרחקים ארוכים. המושב צר יחסית, קשה ורגליות המורכב גבוהות מאוד אשר מצריכות מהמורכב לבצע זווית חדה בכיפוף הרגל.

ובעיר?

האמת היא שבעיר הסיפור קצר מאוד וקל. האופנוע מספק נוחות טובה ברכיבה יומיומית, אך באזורים המשלבים מספר רב של מהמורות, המתלים קשים במקצת ואיכות הרכיבה נפגעת. כמו-כן, מרווח הצידוד של האופנוע מוגבל. כשנכנסתי לפקקי תנועה שונים, לא פעם נאלצתי לבצע עצירה מוחלטת ומשיכת האופנוע לאחור על מנת שאוכל להשתחל בין המכוניות. גם פריסת המראות לצדדים פוגעת במקצת בנוחות ההשתחלות. בסה"כ ניתן להסתדר אתו. אחרי הכל מדובר באופנוע קל מאוד וקטן ממדים, מה שנותן פיצוי מסוים לאותם מכלולים בעיתיים בין קופסאות הפח.

גזר דין

מספיק להעיף מבט על תג המחיר של האופנוע אשר עומד קצת מעל 60,000 ש"ח, בשביל להבין שדוקאטי מציעה ללקוחותיה חבילת רכיבה מרשימה מכל הבחינות. שלדה מעולה, מתלים טובים, בלמים יעילים ומה לא?! שלל רכיבי האופנוע מאפשרים לו להיות בן זוג מושלם לחיי היום יום. יכולת הניידות בתוך העיר סבירה בהחלט, רכיבה למרחקים גם כן סבירה, תנוחת הרכיבה נוחה ועוד. מלבד המנוע, שגילה חולשה במספר מקומות, הרי שסה"כ ה"מונסטר 620 דארק" הוא חבילת רכיבה מגניבה. "play bike" לכל דבר. והכי חשוב (טוב, כמעט הכי חשוב), העיצוב הוא איטלקי לכל דבר. שזה אומר סקסי, כאשר במהלך יום המבחן בכל צומת עיצוב האופנוע משך רבבות של עיניים מקנאות לעברי. אפשר לסכם את הכל במשפט הבא: ככל שרכבתי על המונסטר יותר, כך רציתי שהיום התארך, שאוכל לטעום ממנו עוד. לסיום, מפלצת כדאית.

 

נתונים טכניים


מכלולי שלדה
שילדה: מסבך צינורות פלדה
בסיס גלגלים: 1,440 מ"מ
זוית מזלג: 24 מע'
מתלה קדמי: הפוך 43 מ"מ, מהלך 130 מ"מ
מתלה אחורי: מונושוק, מהלך 148 מ"מ
בלם קדמי: דיסק בודד 320 מ"מ, ארבע בוכנות לקליפר
בלם אחורי: דיסק 245 מ"מ, 2 בוכנות לקליפר
צמיג קדמי: 17- 120/70
צמיג אחורי: 17- 160/60
מיכל דלק: 14 ל'
משקל יבש: 166 ק"ג
גובה מושב: 770 מ"מ

מנוע
סוג: 2 ציל' בתצורת L, קירור אויר, הזרקה
נפח: 618 סמ"ק
יחס דחיסה: 10.5:1
הספק: 63 כ"ס ב- 9,500 סל"ד
מומנט: 5.7 קג"מ ב- 6,750 סל"ד
גיר: 5 הילוכים
מצמד: רטוב הידראולי

 

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
לא נשלחו תגובות לידיעה


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים