ימאהה XT660



בחזרה לעתיד

היה אמור להיות משעמם, זה לא קרה


עמיר שבתאי צילם : אילן קליין

ישנם אופנועים שאתה לא ממש יודע איך לבחון אותם. כלומר, אתה דווקא כן יודע איך ומה לבחון, אבל אתה לא יודע כל כך מה לעשות עם התוצאה. יותר מזה: אתה לא יודע איך לסכם את התוצאה. קרה לי כבר בעבר שלא התחברתי לאופנוע ובחנתי אותו ביובש קריר למדי. אבל מה קורה כשהעניין הפוך? אופנוע שכביכול אין בינך ובינו ולו גרגיר של שייכות או רלוונטיות ואתה בטח ובטח לא מתכוון להתחבר אליו, אך דווקא האופנוע הזה הופך להיות משהו שאתה אוהב…. אתם מבינים נכון?! או שלא.

היום, כשלכל נישה, ותת נישה, ותת תת נישה, יש אופנוע ודגם ספציפי שצריך לענות על ההגדרה המדויקת של אותו רוכב תת תת נישה לתת זן האופנוע שהוא רוצה בתת הצורך של תת התחת של אשתו, קשה למצוא מקום לאופנוע כמו ה- XT660R. אפילו את היתרונות של הדו"ש ברכיבה היומיומית לקחו לו עם ייצור אופנועים כמו ה- DL650 של סוזוקי שמשלבים את יתרונות הדו"ש, אך עם יכולות של אופנוע כביש. על השטח אני בכלל לא מדבר. את ה- XT לא אפילו טרחנו לקחת לצילומים בשטח, סה"כ מרחק של שלושים מטר במסלול של שפיצר מהמקום בו צילמנו את צילומי האקשן המטורפים של ניר. אגב, אפילו האופנוע לא ידע שהוא יכול לעשות את מה שניר הוציא ממנו. ולענייננו, אז אם יש כבר את כל אופנועי תת תתי הקטגוריה, מה היא זכות הקיום בכלל של אופנוע כמו ה- XT660R, דו"ש כמו שהיו מייצרים פעם?

לכאורה אין. אמנם יש לאופנוע הזה היסטוריה מטורפת עוד מימי ה- XT500 המיתולוגי שהוציא גם את דגם ה- 600 מאוחר יותר, ויש כמובן את עניין המונושוק שיצא לראשונה על ה- XT המקורי, אבל לא בא לי להיכנס להיסטורית ה- XT לדורותיו. מי שרוצה לדעת יותר היסטוריה, יכול להיכנס לאחד מ- 900,000 האתרים שמתעסקים בהיסטוריה של האופנוע.

גם ימאהה עצמם הבינו שיש באופנוע הזה קצת יותר, ואולי בעולם שמתמקצע בנישות ברורות ומוגדרות מאד, עבר הז'אנר של אופנועי הדו"ש הכבדים מדי לשטח, אך הלא טובים מספיק בכביש מן העולם. לאלה שרוצים את יתרונות הדו"ש אך עם צמיגי כביש נטו, הוציאו ימאהה אח תאום ל- XT660R בדמות אופנוע סופרמוטו שנקרא XT660X. אח תאום? אפשר לומר, כי אני בטוח שאת היתרונות של גלגל ה- 21", יהיה קשה לגלגל ה- 17" של הסופרמוטו ליישם ברכיבה יומיומית בכבישים ברמה של כבישי ישראל. ישנם כבישים בתל אביב שבאירופה קוראים להם מסלול מוטוקרוס.

אז איך בוחנים אופנוע שכביכול עבר זמנו? לאן משייכים אותו? לכביש? לשטח? ליומיום? אווו, אולי עלינו על משהו פה. לאחר תשע מאות וחמישים ההתלבטויות שהיו לי לאן לשייך את האופנוע, ותבינו, באמת ובתמים היתה לי בעיה: בשיוך לכיוון אחד הוא יוצא די גרוע, אבל בשיוך לצד שני הוא יוצא ממש, אבל ממש גרוע, ואז מצד שלישי התקבלה ההארה. הבנתי מי אולי הקהל שלו. מי הם אותם אלה שיקנו את האופנוע שבמשך שנים הוביל את טבלת מכירות האופנועים בחלקים רחבים באירופה (עד שיצאו אותן תתי קטגוריות, וחבירת כוחות של כל אותן "תתי" ביחד הובילו אותו מטה אל תחתית טבלאות המכירה).



תחילת ההארה התקבלה דווקא בדקות הממש אחרונות של הרכיבה עליו. את הפינאלה של המבחן עשיתי בכלל בלי כוונה. ההתעקלות ימינה של רח' לה גרדיה באיזור שמוביל לבית ימאהה נמצא נכון לכתיבת שורות אלו בשיפוצים, כך שמצאתי את עצמי פונה ימינה בעשרים קמ"ש מיותרים על כביש חלק ובלי אחיזה, ועם פחד ממשי להטות עוד את האופנוע על צמיגי הדו"ש שלו. פתיחה נוספת של המצערת עשתה סוף לסיפור כשהגלגל האחורי מחליק בסחיפה נשלטת לחלוטין המתקנת לי את קו הפניה, יישור של האופנוע, והדרמה הקטנה מסתיימת כשאני עדיין על האופנוע, ולא מתגלגל לצדו על הכביש.

בוקר

הישיבה הראשונה שלי על האופנוע היתה סתמית. את המראה שלו כבר חקרתי לעומק לפני כמה חודשים כשיוסקה ברנדייס – מנכ"ל ימאהה, העביר לי את תיק העיתונות של האופנוע, ועוד לפני כן בחנתי אותו לעומק באתר העיתונות הרשמי של ימאהה. ה- XT660 הוא אופנוע יפה למדי, והצביעה השחורה שלו עושה אתו חסד. איפה ה- XT600 עם המראה המרובע הסופר משעמם, ואיפה הקוים החדים המשולשים האופנתיים של ה- 660. הכל משתלב בהרמוניה אירופאית בכל מה שקשור לעיצוב האופנוע, והאופנוע אכן נהגה ונבנה על ידי החטיבה האירופאית של ימאהה. הפנס הקדמי והמשקף, שניהם במימד ובצורה משולשת, הכנף האחורית המשולשת אף היא שדומה יותר לכנף של מוטוקרוסר טהור מאשר לכנף של אופנוע רגוע, וכמובן, זוג האגזוזים שיותר משתורמים למשקל האופנוע, תורמים לעיצוב שלו. כאן אני יותר ממסכים עם ימאהה שהלכו על הקטע העיצובי, אפילו על חשבון תוספת של עוד כמה קילוגרמים שלא מעלים ולא מורידים באופנוע מסוגו של ה- XT. הגימור הוא ברמה שאנחנו רגילים לראות מהיפנים, ויש גם תשומת לב לפרטים כמו למשל פנס אחורי שאינו מחובר באופן קשיח לכנף, אלא משוחרר על ציר, ומונח על רצועת פלסטיק כדי שלא יישבר בנפילה (או בווילי של שפיצר שמגיע גם לכנף האחורית). המושב של האופנוע מרווח למדי, אך בהרגשה ראשונית נראה מעט קשיח מדי. לאחר כ- 200 ק"מ רצופים של רכיבה אני עוצר להחזיר טלפונים לכל אלה שצלצלו אלי בכמעט שעתיים רצופות של רכיבה, ולאחר סריה של טלפונים אני קולט שבכלל לא קמתי מהאופנוע לחלץ ישבן או עצמות. המושב פשוט מצוין. הביקורת היחידה שלי עליו היא באזור החיבור עם מיכל הדלק. בנקודה הזו המושב רחב מדי באיזה 20 מ"מ שאם לא היו שם, היה קל יותר לרוכבים מאותגרי סנטימטרים לסגור רגליים ולהניח רגליים בטוחות על הקרקע. רוחבו של המושב באזור הזה כופה על הרוכב פיסוק מיותר במצב עמידה, ולוקח כמה סנטימטרים שהיו יכולים לעזור לרוכב במצב עמידה כדי להניח כף רגל בטוחה על הקרקע. הישיבה הראשונית על האופנוע לא מספרת לך כלום. דו"ש לכל דבר, אולי קצת יפה יותר מאלה שאני גדלתי עליהם כמו ה- DR600, אבל… דו"ש. כידון רחב שלא נגמר ושמבטיח היגוי קליל, ידיים שמושטות קדימה במצב שאלוהים התכוון כשזקף את בני האדם, וים של מקום לרגליים עם רגליות שממוקמות מצוין.



שילוב לראשון. חמאה שהתמוססה על מחבת רותח. גם במצב של הורדת הילוכים ללא שימוש בגז ביניים, עדיין יורד ההילוך רך לחלוטין. בכל מה שקשור לתיבת ההילוכים קל לי לתת לה ציון קרוב למושלם. למה לא מושלם? כי עדיין לא ייצרו את תיבת ההילוכים הזו. כן, אפילו לא סוזוקי. המנוע מרגיש מיד חזק יותר מכל דו"ש שרכבתי עליו עד היום, כמובן כשמוציאים מהמשוואה את הדגמים הקטומים מאוסטריה. אבל להבדיל מגושי הוויברציות ההם, המנוע פה כל כך חלק ברוב שלבי הרכיבה, שלפעמים אתה לא ממש קולט שיש מתחתיך סינגל עם כמעט 700 סמ"ק ובוכנה ענקית. המנוע אגב חדש לחלוטין ונבנה מהיסוד ללא שום קשר ל- XT600 הישן. מנוע 660 הסמ"ק החדש מקורר מים עם ארבעה שסתומים לצילינדר והזרקת דלק, המספק 48 כ"ס ב- 6,000 סל"ד, ומומנט מצוין של כמעט 6 קג"מ ב- 5,250 סל"ד. וכל שסתום מורגש: המנוע אוהב לעלות מהר יחסית בסל"ד עם מהלך בוכנה קצר יחסית לסינגל של 84 מ"מ. המחסור במד סל"ד גרם לי שלא לדעת את הנקודה המדוייקת בה המנוע מפסיק לנשום, ואולי בכל מקרה לא הייתי מגלה את הנקודה הזו, כי המנוע ממשיך ועולה בסל"ד על למנתק ההצתה. בהילוך החמישי נעמד שעון המהירות על 184 קמ"ש ונעצר שם, כשהצליל של הסל"ד עדיין ממשיך ועולה עוד קצת.

נסיעה

אבל המהירות הזו היא כבר לא כר הדשא או כוס התה או המגרש הביתי (מחק את המיותר) של האופנוע. מעל 140 קמ"ש מתחילים נענועי ראש שלא מפסיקים. לא מדובר במשהו מפחיד, אבל כמה אפשר לרכב על משהו שמרגיש כמו סירה. פקודת היגוי וירידה לפניה אגב, מחזירים לאופנוע את היציבות. מי שקונה את האופנוע ולא מתכוון לרדת אתו לשטח ממש (שבילים לא נחשב, ובינינו מי שירד אתו לשטח של ממש הוא די דביל), עדיף שיצמיד את הכנף הקדמית לגלגל. אין לי ספק שהיא זו שגורמת את הנדנודים הללו. מחלה עתיקה של דו"שים.

הפניות באיזור ליאון הם מקום מצוין לבחון אופנוע מסוגו של ה- XT. אספלט סביר (מינוס) עם פניות הדוקות שגם נסגרות לפעמים. אני מכיר היטב את הכבישים מאלפי קילומטרים שרכבתי בו החל מגליון מס' 4, ואני מתחיל שוב את החגיגה כשאני רכוב על האופנוע. הכידון הרחב באמת נותן מנוף רחב, אבל הגלגל הגדול על ה- 21" שלו ובסיס גלגלים של טרקטור עם 1,505 מ"מ, לא תורמים לזריזות ההיגוי, אבל הם כן תורמים ליציבות מצוינת בפניות. איפה ה- XT600 ואיפה ה- XT660. במהירויות הפניה שלוקח ה- XT660 היה הדגם הישן מתחיל לפרכס עם שילדה שמתחילה לקרוס תחת העומס. הדגם החדש נשאר במקומות האלה ובמהירויות האלו כמעט אדיש. שילדת הפלדה החדשה עושה עבודה מצויינת עם האופנוע, ונלחצת רק כשאתה עושה בה מעשים מגונים, אבל, וזה אבל גדול, השילדה הזו לא תהיה מספיק טובה לדגם הסופרמוטו בו היא מותקנת. יש לי יותר מיסוד סביר להניח שלדגם הסופרמוטו היא פשוט לא תספיק, למרות כל הרעש והצלצולים של ימאהה אשר השיקו את שני האופנועים הללו במסלול פול ריקאר בצרפת. אני יודע שיש לחץ על מטרו ימאהה להביא גם את גירסת הסופרמוטו לארץ ואז נוכל לבדוק את העניין הזה לעומק, אבל לדגם ה- R שבמבחן היא בהחלט מספיקה ומספקת היטב את הסחורה בכבישים אליהם אני מפנה את הכידון. מה שעוד מפריע הם הבלמים. לא שאין מספיק עוצמה. לחיצה על שני הבלמים תפיק עוצמת בלימה מעולה, אבל שני הבלמים חסרי רגש במידה מסויימת. הבלם האחורי חזק מאד אך חסר רגש כמעט לחלוטין, ובמסלול "שפיצרינג" נעלתי אותו בחלק גדול מהפעמים הרבה לפני שהתכוונתי לנעול אותו כדי להיעזר בנעילה לטובת ההיגוי בכניסה לפניה. הבלם הקדמי נותן עוצמת בלימה מעולה בתחילת תהליך הבלימה, אך בלימה חזקה ארוכה יחסית תגבה ממנו מחיר בעוצמה בסוף תהליך הבלימה, והרוכב ממש ירגיש איך הוא מאבד כח כשהוא על קצה גבול היכולת שלו. גם כאן חסר הבלם רגש, אולם לא ברמה של הבלם האחורי, והציון שהבלם הקדמי יקבל בתחום הרגש הוא אספקה סבירה של רגש ליד הרוכב, לא יותר מכך.

אבל נחזור טיפה אחורה. הנסיעה על האופנוע לקחה אותי למקומות שכבר שכחתי שקיימים. אני יוצא מבית ימאהה לכיוון דרום תל אביב, ונכנס כבדרך אגב אל אותם אלה שאני רוצה לומר להם שלום כבר ים של זמן, אך לא יוצא לי. רק כשאני גומר את הסיבוב אני קולט שאולי נסעתי על פני הכבישים הכי מחורבנים בעולם, אבל לא הרגשתי כלום. המתלים הארוכים של האופנוע בשילוב הגלגלים ארוכי המהלך, ובמיוחד הקדמי הרך יחסית, בודדו אותי מכל הצרות המחורבנות שיש לחלק הזה הכל כך מוזנח של תל אביב למכור לי. זה משהו שגם אופנועי הכאילו דו"ש לא יכולים למכור. המתלים שלהם בכל מקרה יהיו יותר קשים וישדרו את מהמורות הדרך אל הרוכב. אמנם המתלים הרכים גם מערפלים את התשדורות מהכביש, אבל דווקא כאן זה לא נורא כל כך. אף אחד לא ינסה לדחוק את האופנוע הזה לאיזשהו מגבלות באיזשהו כיוון. בלימות סופר מאוחרות לתוך פניה על גבול האחיזה של הצמיג הקדמי לא אמורות לקרות על האופנוע הזה, כך שחוסר הרגש אינו נורא. מצד שני, המתלה הקדמי שוקע חזק מדי בבלימה חזקה. אמנם בשום מצב לא הגעתי למצב של בוטומינג, ואפילו ניר עם הכניסות הפסיכיות שלו לפניות על הבלמים, לא הגיע למצב של ניצול כל מהלך הבולם הקדמי. לשימוש יומיומי הוא סביר, אבל כאמור בלימה חזקה, גומרת יותר מדי מהמהלך שלו. בצד החיובי אפשר לומר שהפרוגרסיביות שלו מצויינת. הוא רך מאד בתחילת המהלך, מה שעוזר להתגבר על מהמורות הדרך השכיחות, ומצד שני הוא מתקשח היטב בעת עומס בצורה ממש מורגשת. בעיקר עקב אותה רכרוכיות בתחילת המהלך. בכל זאת, מדובר במתלה קדמי רך מדי, ואם זהו אותו מתלה גם בדגם הסופרמוטו הרי שצפויות גם פה צרות. המתלה האחורי קשיח יותר מטבעו עם עומס קפיץ מצוין. יש רגש סביר בישבן, ויש שיכוך החזרה מצוין שמחזיר מיידית את הגלגל לכביש. נסיונות מכוונים לנתק את הגלגל האחורי מעל לכביש לא צלחו לי.



ההיגוי טוב. בסיס הגלגלים הארוך בעייתי אמנם בכל הקשור למהירות ההפניה של האופנוע וכמוהו גם זוית המזלג, אבל הכידון הרחב והחוסר של משקל מקדימה לטובת אמצע וחלקו האחורי של האופנוע מקלים על מלאכת ההיגוי. כשהמהירות עולה לא מדובר בהיגוי חסר מאמץ, אבל גם אז לא צריך להשקיע כח של ממש ומתרגלים להיגוי מהר מאד. הקשיחות המשופרת של השילדה לעומת הדגם הקודם (ודו"שים בכלל) מתבטאת בשינויי כיוון מהירים כשהאופנוע פונה כיחידה אחת. טוב, לא ממש. בכל זאת שני גלגלים בעלי קוטר שונה ובסיס גלגלים של מכונית דראג. אבל לעומת המקור ולעומת אופנועים מיושנים יחסית כמו XR650, מדובר בעולם שונה. מרגישים ברכיבה שהאופנוע הזה נבנה מאפס.

בתוך העיר

בתוך העיר יש לאופנוע את כל היתרונות של דו"ש רגיל. מתלים ארוכי מהלך המתגברים כאמור על היצע הבורות והחרא שיש למע"צ להאכיל אותנו, וכידון ומראות גבוהים החולפים מעל למראות הרכבים הפרטיים, אם כי עם כל רכבי הכאילו ארבע על ארבע, מצטמצם גם יתרון הגובה של אופנועי הדו"ש. וכמובן יש את היתרון של אופנוע צר עם מנוע סינגל, אם כי כאן הוא לא ממש מורגש. מנוע ה- XT660 רחב. רחב מאד אפילו, ולא ממש ברור לי איך חברה שמייצרת מנועי ארבעה צילינדר סופר צרים בנפח ליטר, מרשה לעצמה לייצר סינגל כל כך רחב. פועל יוצא הוא שכל האופנוע רחב משהו לעומת סינגלים אחרים – במיוחד עם חיפויי הפלסטיק, אך זהו עדיין אופנוע צר שמסתדר היטב בין טורי המכוניות. תוסיפו לכך את המנוע המאד גמיש, ותקבלו אופנוע מעולה למלחמת היום יום בעיר.

גזר דין

ה- XT660 נהנה מכל יתרונותיהם של הדו"שים הקלאסיים, אך עם תיפעול מודרני לגמרי של אופנוע עדכני. אין כמעט היום למעשה אופנוע דומה לו בישראל למעט ה- DR650 של סוזוקי. יהיה מאד מעניין לעשות בין שניהם השוואה, אם כי נראה לי כבר מעכשיו מי יהיה המנצח. בכל זאת אופנוע חדש לחלוטין, ומנגד אופנוע שבסיס ייצורו הולך אחורה כמעט 20 שניה למעט עדכונים אבולוציוניים הכרחיים. אופנוע שמיועד למי שרוצה כלי רכב יומיומי מצוין שיכול גם לטייל בניחותא ובנוחות טובה מאד, ויכול גם מדי פעם לרדת לאיזה שביל. רק אל תשכחו שלתקן פלסטיק עולה הרבה כסף. אופנוע טוב? כן. בהחלט. הייתי מסכים שיהיה לי אחד כזה לצד ה- R לשימוש יומיומי.

נתונים טכניים

מנוע: צילינדר יחיד, 660 סמ"ק, 4 שס', קירור נוזל, הזרקת דלק, יחס דחיסה 10 ל- 1, 48 כ"ס ב- 6,000 סל"ד, 5.95 קג"מ ב- 5,250 סל"ד, הינע: 5 היל' הינע שרשרת
מיכל דלק: 15 ל'
מתלה קדמי: מזלג רגיל, מהלך 225 מ"מ
מתלה אחורי: מונושוק, מהלך 200 מ"מ
בלם קדמי: דיסק צף 298 מ"מ, 2 בוכנות לקליפר
בלם אחורי: דיסק 245 מ"מ, 1 בוכנות לקליפר
צמיג קדמי: 90/90-21
צמיג אחורי: 130/80-17
גובה מושב: 865 מ"מ
בסיס גלגלים: 1,505 מ"מ
מרווח גחון:210 מ"מ
משקל יבש: 165 כ"ס

 


שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.אליק אדלרימאהה XT 660R 18/03/2007 19:47:36
אני חי בקניה בניירובי ורוכב יוםיום על ה 660 גם בעיר גם בטיולי דרכי עפר (לא שטח רצחני!) - אחלה אופנוע!


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים