בוגר בנפשו - פיאג'ו וספה LX-50

17/09/2006 11:46:01

פיאג'ו משדרגים את ה-ET2 ומשנים גם את שמו של דגם הרטרו ל"וספה 50-LX"

עמיר שבתאי

ה-LX 50 החדש של פיאג'ו, אינו קטנוע כל חדש כמו שאולי מנסה החברה להציג. הקטנוע המחודש דומה במאפיינים רבים ל-ET2 של פיאג'ו שהוצג אי שם בסוף המאה הקודמת, עם מאפיינים שאפילו זהים לחלוטין. אבל כל זה לא משנה לנוכח ההשקעה הרבה בעיצוב של הווספה 50 החדשה. ניכר בעליל כי מעצבי פיאג'ו ניסו לאפיין מספר רב של מכלולים ככל הניתן בדומה לוספה האלמותית, אך עם זאת, להישאר שונים ומבודלים ממנה. המעצבים לא לקחו את עיצובה המקורי של הוספה המוכרת ושתלו אותו בקטנוע החדש, אלא לקחו את חלקיה של הוספה הותיקה, ועיצבו אותם מחדש למראה רטרו לעילא ולעילא, אך עם נגיעות עיצוב מודרניות למהדרין. השם, LX שמחליף את צירוף האותיות ET, אף הוא להערכתי אינו מקרי, ונועד ליצור זיקה תודעתית ישירה לאותיות האלמותיות "PX". 

עיצוב רגלית ההתנעה למשל, שבאה בנוסף וכגיבוי לסטרטר החשמלי, לקוח ישירות מהוספות של פעם. בכך מנסים פיאג'ו לשחק על ליבם של מכורי הוספה שקונים עכשיו את הדור השני של הקטנועים לבנם בן ה-16, וכמעט מכריחים אותם לקנות את הוספה החדשה במקום קטנוע מזרחי כזה או אחר. אבל זהו פחות או יותר המאפיין היחיד הלקוח ישירות מהוספה. הביטו למשל באיזור הכידון הרחב: לוח שעונים ענק, מעוצב למשעי ומתהדר בכאילו פשטות רבה ככל הניתן, אך עם הצבעים המקוריים של הוספות העתיקות יותר למרות שיש בו את כל הנוריות והמחוונים שישנם בקטנועים מודרניים. אלא שאלה הוזזו מעט לשוליים לטובת המראה הנקי הרטרואקטיבי. לוגו וספה המקורי מתנוסס בגאווה מעל למד המהירות, ופנס החזית הענק משלים את המראה הנוסטלגי. את אותם הדברים בדיוק ניתן לומר על כמעט כל חלק בקטנוע.

תזוזה
אני מתיישב על הקטנוע, ולא יכול שלא להתפעל מרוחבו העצום של המושב. רחב, תומך ונוח, ומצופה בחומר מונע החלקה, ולא שצריך אותו: קיעור המושב בחלק בו מניחים את הישבן פשוט מושלם, והרוכב אינו מרגיש שהוא צריך להילחם בו ולהיאחז בכידון כדי לא להחליק קדימה בבלימות למשל, כפי שקורה בחלק גדול ממושבי הקטנועים. יש ים של מקום להזזה של הישבן קדימה ואחורה בהתאם לגודלו (או קוטנו) של הרוכב, וניכר כי לפחות בחלק הקריטי אך הפשוט הזה, השקיעו פיאג'ו מחשבה רבה לגבי הארגונומיה. לכן אני גם מעניק למושב ציון "מושלם", לא פחות. הכידון הסופר רחב, אולי רחב מדי, משליך גם הוא להעצמת אפקט הגודל. פיאג'ו ניסו כנראה לשוות לרוכב הרגשה של קטנוע גדול יותר מאשר נפחו האמיתי של הקטנוע, וזה עובד להם, או שהם משתמשים בדיוק באותם המכלולים גם לדגם 150 הסמ"ק, מה שנראה הגיוני יותר. קל לי לדמיין כי ילד בן 14 או 16 הרוכב על הקטנוע, ימצא את מיפתח הידיים הדרוש לרכיבה על ה-LX מעט מוגזם. תנוחת הרכיבה כולה מצויינת, ואפילו לא היתה לי בעיה- כמו שיש לי בדרך כלל, עם זוית ה-90 מע' של מדרס הרגליים אותו נוהגים לייצר האיטלקים במקום תנוחת הרגליים השלוחה קדימה כבקטנועי המזרח, אשר מכריחה את הרוכב לקפל את רגליו. גודלו של המושב מאפשר לרוכב להזיז את הישבן מעט לאחור, ובכך לרווח את רגליו ללא כל בעיה. 

אגב מוגזם, מעניין מה עבר להם לאיטלקים בראש בעת שהתקינו את המראות. המראות בולטות החוצה בצורה מוגזמת, ולא אחת נתקעתי ברכיבה העירונית בין שני כלי רכב. המראות אמנם גבוהות יותר מאשר מראותיהן של המכוניות הפרטיות, אך זהות בגובהן לאלה של הרכבים המסחריים או רכבי ה-4X4 אשר כבישי גוש דן מוצפים בהם. התוצאה כאמור, היא שיכול להיות שהרוכב ייאלץ לעמוד בין שני כלי רכב בגלל המראות, במקום להשתחל אל הארץ הטובה שבצמוד לקו העצור בראש הטור ברמזור. המלצה שלי לרוכשי הקטנוע היא להחליף את המראות בכאלו בעלות מוטות קצרים יותר. שדה הראיה לאחור עדיין לא ייפגע.

הכידון הרחב מעניק בנוסף גם זרוע מומנט רחבה מאד להיגוי. לא מספיק שהדו גלגליים הזעירים הללו עם משקל היתוש פונים מהר (למרות שהוספה הזו שוקלת 96 ק"ג כבדים למדי בשל חלקי פח במקום פלסטיק), הרי שמיפתח הידיים הרחב כתוצאה מרוחבו של הכידון, מעניקים ל-LX זריזות מטורפת בכל מהירות. אתה חושב לפנות? הצחקת את הקטנוע כי כי הוא כבר פנה. ההיגוי נענה לגלי המחשבה של הרוכב, ופונה מהר יותר ממה שאולי אתה מתכנן.


                                                                                                                                                                                     צילום: רותם שלף

אבל זה לא פוגע ביציבות. היציבות של הקטנוע טובה. גם במהירות המירבית שעומדת על כ-75 קמ"ש על השעון, בשילוב של פניה עם מהמורות, לא נפגעת יציבותו של הקטנוע. המשקל כנראה עושה את שלו למרות שבפועל הוא אינו מורגש.

כמו שהובן אולי מהפסקה הקודמת, המנוע אינו מהחזקים שבקטנועי 50 הסמ"ק. יציאה ממצב עמידה הססני משהו, עד לרגע שבו צובר המנוע סל"ד, ואז משתלב הוריאטור ודוחף את הקטנוע מעדנות קדימה. בתוך העיר, ולמעט המראות, משתחל הקטנוע ביציבות מופתית בין המכוניות. לעיתים נדירות נדרשתי להוריד רגל אל הקרקע, גם במצבים בהם הקטנוע כמעט עמד לחלוטין. המנוע אינו ממהר לרדת אל סל"ד הסרק, ועוזר לרוכב לרכב במהירויות אפסיות וביציבות מעולה בין טורי הקופסאות הממוזגות בכרך הגדול. זוית הצידוד של הכידון מצויינת, כמו שהתרגלנו לראות מעולם הקטנועים הקטנים, ומסייעת אף היא בתורה להשתחלות הנזכרת מעלה. 

עירוני
האמת היא שכשראיתי את המתלה הקדמי בעל הזרוע הקדמית, התבעסתי. אני לא אוהב את סוג המתלה הזה. לא אהבתי אותו בוספה המקורית, וגם לא בדגמי ה"ליד" או ה"פיל ביג" של סאניאנג עליהם רכבתי אחר כך. ירידה מהמדרכה עם תחילת התנועה וחוסר תגובה ממשי מהמתלה, לא בישרה לי טובות גם היא. אולם לשמחתי התבדיתי. המתלה הקדמי טוב למדי, רך ונעים, ומאפשר רכיבה חלקה ומדוייקת גם בכביש מלא מהמורות. שוב ושוב בחנתי את היכולות שלו בכניסה מכוונת לכבישים מחורבנים או לבורות ביוב מהסוג הנפוץ, ושוב ושוב עמד המתלה הקדמי במשימה בגבורה. המתלה האחורי גם הוא אינו מהסוג המקפצץ של קטנועי 50 הסמ"ק, שעושים לך לפעמים ערבוביה מלאת שמחה בהוזזה של הטחול למקומו של הלב, ומסבכים את המעי הגס במעי הדק. המתלה האחורי רך יחסית ונעים, ומשלים מצוין את העבודה של המתלה הקדמי.
הבלמים בסדר כשהם עובדים יחדיו, אך לא נפלתי מהכסא בשימוש בהם. שימוש בשני הבלמים גם יחד שותל את הקטנוע במקום, אולם כשבוחנים אותם בנפרד, מוצאים כי המתלה האחורי חלש מעט. גם אחרי שחיזקתי אותו (בלם תוף), עדיין הוא לא נתן לי את הבלימה על סף הנעילה שאני אוהב. בלם הדיסק הקדמי טוב הרבה יותר, ומחפה על היכולת הפחותה של הבלם האחורי. שימוש כאמור בשני הבלמים ביחד, מספק יכולת בלימה מספקת ביותר. הרוכב המתחיל, יאהב את חוסר האיום עליו מצד הבלמים שלא מחפשים את נקודת הנעילה מוקדם מדי. שני הבלמים לוקים בחוסר רגש אשר אינו מסופק די הצורך. 

ולא, תשכחו מזה. רטרו או לא רטרו, אין לוספה 50 החדשה גלגל רזרבי, אלא תא מטען לקסדה שלמה מתחת למושב. התא אינו מרווח מדי, ונדרש לחץ קל כדי לסגור קסדה בתוכו. לא בדקתי, אך קשה לי להאמין שהוא יכיל קסדה שלמה עם כונסי אוויר עיליים בסגנון קסדות אראי, מבלי להזיק לכונסים. קסדה רגילה לעומת זאת כמו ה-HJC המופיעה במבחן, תיסגר בתוכו ללא בעיות מיוחדות. מקדימה ישנו תא מסמכים קטן וסטנדרטי, המוכר לנו כמעט מכל קטנוע אחר בו קיים כזה.

פסק דין
הקטנוע אינו מיועד לילדים חולי המהירות. הקטנוע בעל מראה הרטרו ישמש היטב רוכבים שמחפשים מעט יותר מהקטנוע שלהם. מאפיין ייחודי כלשהו. כאלה שמחזיקים את הקטנוע ככלי שני לפגישות בתוך העיר, אולם אינם רוצים להופיע על עוד קטנוע מסמורטט, אלא כזה עם אותו "משהו" נוסף. קל הרבה יותר לדמיין עליו רוכב עם חליפה ועניבה מאשר אולי על כל קטנוע 50 סמ"ק אחר, וזה גם הייחוד שלו. המתלים הנעימים יספקו את השלווה אותה יצטרך הרוכב בדרכו לסגור עסקאות חובקות עולם. קטנוע לבוגרים בנפשם.
שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
לא נשלחו תגובות לידיעה


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים