הונדה CBF250

17/06/2006 19:55:22

ההונדה CBF250 לא היה משהו ששמחתי לקחת למבחן. ממש לא. צילינדר יחיד, 250 סמ"ק על 20 כ"ס, ופושטיות כללית, היוו אכזבה ידועה מראש. איזה כיף לטעות לפעמים..

עמיר שבתאי צילום: אילן מגן


האמת היא שציפיתי שיהיה משעמם. אופנוע עם צילינדר אחד, 249 סמ"ק בדיוק, צמיגים צרים יותר מאלה שמתהווים סביב המתניים שלי, ובלמים פרימיטיביים למדי כשמאחור מככב בלם תוף. שיט.. יום המבחן הראשון שעשיתי בתוך העיר, הפיג מעט את החששות, אך זה לא מנע ממני להתקשר לנמרוד בוקר ולנסות להיפטר מהמבחן לקטנצ'יק. זה לא הצליח. למזלי.

אבל בואו ונתחיל משורשיו של האופנוע. ה-CBF250 הוא האח הקטן של המתאזרח הישראלי העונה לכינוי CBF500, ובקרוב – כך אומרת השמועה, ה-CBF1000. ה-CBF250 בא לעולם על מנת להחליף את ה-CB250 הדו צילינדרי בעל מראה הקאסטום, אשר ייצורו הופסק בשנת 2003 בשל חוסר יכולת המנוע בן 233 הסמ"ק לעמוד בתקנות הזיהום החדשות שהולכות ומשתלטות על העולם. המנוע אליבא דהונדה, חדש לחלוטין ונועד לעמוד בכל תקנות היורו מס' (השלם את החסר). 

העיצוב מודרני בתכלית. רואים שהאופנוע הזה נולד ועוצב בשנים האחרונות. ראו את הזנב הדק האופנתי המזדקר מעלה, אשר מזכיר לכולנו דגמים מלהיבים יותר של הכנף האדומה. הביטו בעיצוב מיכל הדלק וחיפויי הפלסטיק אשר מזכירים לנו את שני דגמי ה-CBF הגדולים יותר, כדי להבין שמדובר בעיצוב חדיש ואופנתי, עם השתייכות למשפחה חדשה שהולכת ומתרבה עם השנים.

תנוחת הרכיבה מצויינת. האופנוע צר מאד, אם כי לא צר כמצופה. הונדה עשו הכל כדי שהאופנוע ייראה מעט גדול ומסיבי יותר משהיה יכול להיות, וזו אכן ההרגשה עליו. המרחק בין המושב לידיות הכידון ניתן לכיוונון בשל תצורת הכידון, אך בשבילי הוא היה מצוין לכל סוגי הרכיבה. רוחב הכידון המכתיב את מיפתח הידיים בנוי היטב לגובה הממוצע שלי, וכמוהו גם מרווח הרגליים. המושב עצמו הבטיח מהרגע הראשון שיהיה לי נחמד אתו, ובמהלך המבחן הלא קצר גם הגעתי למסקנות גורפות לגביו. לא צריך לציין שקל מאד לחבוק את הסינגל הקטן הזה עם הרגליים, נכון?! יופי. נמשיך. לוח השעונים מספק את כל המידע שאפשר למצוא באופנועים גדולים ויקרים יותר, כולל שעון זמן ושעון דלק. מצוין.

הדבר הראשון אליו אתה שם לב בתחילת התנועה על האופנוע הזה היא זוית הצידוד. אני לא מכיר אף אופנוע, שיכול להסתובב כך סביב הזנב של עצמו. השתחלות בין מכוניות בפקקים האינסופיים של תוך העיר הינה קלי קלות. אמנם אתה נגרר עם רגל תורנית על הקרקע יותר מאשר כשאתה על קטנוע – פועל יוצא בעיקר מגובה המושב האופנועי ומכך שמדובר באופנוע של ממש, אך עדיין, זהו אופנוע שקל מאד להתנייד עליו בתוך העיר. המושב הצר מאפשר שינויי תנוחה מהירים מאד כשצריך, ויסייע לביטחון של רוכב העושה את רגעיו הראשונים בעולם הדו גלגלי. 

המנוע לא מפתיע בתוך העיר. לפחות לא אותי, לפחות של בשלב הראשון עד שאתה שם לב לשעון הסל"ד. אני עוד מכיר וזוכר את ה-DR250 של סוזוקי עליו רכבתי אי שם בשנת 1990 כחייל, ובאמצע שנות התשעים הופקד בידי לתקופה קצרה גם GN250 עליו התניידתי בתוך העיר במקום על הפיירבלייד. כך שיש לי נקודות די טובות להשוואה.

הבעיה היא שאין ממש מקום להשוואה. אם בסוזוקים בעלי המנוע הזהה היה מדובר במנוע עצל משהו, הרי שבמנוע החדש של הונדה מדובר במנוע שש אלי סל"ד שעובד בעיקר בסל"ד בינוני גבוה. אתה חושב שאתה בסל"ד נמוך, אבל מבט קצר אל לוח השעונים מגלה לך שאתה באיזור ה- 7,000 סל"ד. תנועה בתוך העיר קלילה עם המנוע הזה ללא יותר מדי קשר לנפח האמיתי שלו. לא שמדובר במנוע שמזכיר מנועים גדולים יותר, אבל בכל זאת מדובר במנוע נחמד מאד. יחסית לנפח כמובן. בתוך העיר המנוע הזה מספק לחלוטין. המצמד אולי מפתיע בתחילה עם קפיצים קשים מדי יחסית למה שאתה מצפה מממנוע קטן כל כך, אבל מתרגלים מהר מאד ואילולא חרטתי לי בראש לכתוב על זה, זה לא היה ממש עולה בסוף המבחן בנקודות החיוב והשלילה בפסק הדין על האופנוע.

אבל, וזה מעצבן: הגיר די מחורבן. זוהי לא התמסורת שאתה מצפה לה מאופנוע ממודל 2006. קל לי להאמין שהגיר ששודך ל-CBF250 הוא גיר מיושן שעשה את דרכו חזרה אל עולם האופנועים במקום להעלות אבק במחסני הונדה. הוא נוקשה בנקודות מסויימות בהעברת ההילוכים – במיוחד ברכיבה תוך עירונית שם מורגש הדבר ביתר שאת, ולמצוא את הניוטרל מההילוך השני כמעט בלתי אפשרי. גם מההילוך הראשון צריך לפתח רגש ספציפי לאופנוע הזה כדי לשלב ממצב עמידה את המנוע לניוטרל. בנוסף, אם אתה בהילוך ראשון ואתה לוחץ על הרגלית כדי לוודא שאתה אמנם בראשון לפני שאתה יוצא למשל מרמזור, הדוושה אינה נתקעת במקומה כבתיבות הילוכים מודרניות, אלא הרגל שוקעת קדימה כאילו יש שם עוד הילוך. קל לי לדמיין את הרוכב המתחיל, שהוא קהל היעד מן הסתם של ה-CBF250, בוטש שוב ושוב את הדוושה בחיפוש אחר ההילוך הלא קיים. 

כנ"ל גם למעלה. כשמגיעים להילוך העליון, שוב לא יכול הרוכב לדעת שהוא הגיע אל ההילוך העליון בפעמים הראשונות. שוב מהלך הדוושה אינו מוגבל ו"נתקע" כדי לבשר לרוכב שהוא השתמש בכל ההילוכים שמציע לו האופנוע, אלא שהרגלית ממשיכה לעלות למעלה כאילו מסתתר שם עוד הילוך. רק אחרי פעמיים שלוש שאתה מרים את הרגלית וכלום לא קורה, אתה מבין שאתה בעצם בהילוך העליון. אלמנט מהסוג הזה לא קיים יותר כיום בתיבות ההילוכים החדישות יותר, ולכן קל להאמין שמדובר בתיבת הילוכים ישנה ששודכה למנוע החדש. אגב, אם יש משהו שחסר בלוח השעונים ויכול היה לסייע באופנוע מסוג זה, היא תיבת חיווי למצב ההילוך המספרת לרוכב המתחיל באיזה הילוך הוא נמצא. חשוב במיוחד כשצריך להוריד מספר הילוכים כשבולמים לפני פניה.

בתוך העיר עושה המנוע הקטן עבודה מצויינת. בשלושת ההילוכים הראשונים אפשר לנוע בכל סל"ד, אלא שיחסי ההעברה בשילוב המנוע הזריז, מעבירים את הרוכב ממילא לסל"ד גבוה יותר מזה שהוא חושב שהוא נמצא בו. בלימת מנוע היא לא משהו מורגש במיוחד מתחת ל- 8,000 סל"ד, והרוכב מוצא את עצמו שוב נע בסביבות ה- 6,000 7,000 סל"ד – איזור שבדיעבד ולאחר עיון בדף הנתונים הטכניים התגלה כאיזור שבין שיא המומנט לשיא ההספק. המנוע מספק כח מפתיע יחסית לנפח שלו בסל"ד הזה, ואולי ההרגשה שלי לכח מוגבר באה דווקא בגלל הקטנועים הרבים באותו הנפח עליהם רכבתי בשנים האחרונות. שם, בכלים בעלי התמסורת האוטומטית, יש השהייה בין פתיחת המצערת עד לרגע שבו מעלה הוריאטור סל"ד, בעוד שכאן אתה מוריד הילוך ונמצא בדיוק במקום שאתה רוצה. אז ניסיתי גם רול אונים בהילוך רביעי מ- 5,000 סל"ד, והתוצאות לא היו רעות בכלל. נחמד. קל לרכב על האופנוע בכבישים סמי מהירים בסגנון נתיבי איילון במרכז ודרך בגין בירושלים, ועדיין לקבל כח זמין כשצריך להאיץ מהר יחסית לצורך עקיפה למשל או לחמיקה.


רגע. אם לאלה שיש אופנוע גדול יש זין קטן, אז זה אומר שלך יש... כי אני גרה ממש כאן בהמשך..

המתלים טובים ברכיבה עירונית. שניהם רכים אך לא רכים מדי, ומספקים בדיוק נמרץ את מצבי השיכוך והנוקשות הדרושה לתנועה תוך עירונית משובשת בכבישים סוג ת' בהם נשתבחה ארצנו. הבולם האחורי חסר בתחום שיכוך ההחזרה, והוא יבעט בך אם תעלה על מהמורה גדולה מדי מעל למהירות X. אבל בסך הכל המתלים בסדר גמור. הבלמים חסרים נשיכה ראשונה, ולא ציפיתי מהם להרבה – במיוחד לא מהבלם האחורי, אך לשמחתי התבדתי מהר מאד. אין אמנם את הנשיכה הראשונית של הבלמים הספורטיביים, אך הבלם הקדמי מצטיין בפרוגרסיביות מעולה. עוד לחיצה תניב עוד כח בלימה באופן ישיר לעומק השקיעה של ידית הבלם אל מול הכידון. מעולה לרוכב המתחיל. הבלם האחורי עושה אף הוא את עבודתו נאמנה עם יכולת בלימה מצויינת, וללא נעילה פתאומית מצידו גם בלחיצה פתאומית.

מחוץ לעיר העניינים לא מדהימים. המנוע מתגלה כחלש למדי בכביש הבינעירוני המהיר, ומהירות שיוט של האופנוע מבלי לאמץ את המנוע יותר מדי או בכלל, תעמוד על כ- 110 קמ"ש באיזור ה- 7,000 סל"ד. בכל זאת 20 כ"ס הם לא ממש הספק מעורר יראה או כזה שגורם למכוניות לתהות מה עבר לידם, וטוב יעשו הונדה אם ירכיבו בחלקו הקדמי של האופנוע פיירינג או מסיכה קטנה כדי להוסיף מעט לאירודינמיקה של האופנוע הקטן. רכיבה בקצב מהיר באמת תדרוש מהרוכב לסחוט את המנוע סחוט היטב. למרות שעל פי הנתונים היבשים מספק המנוע את מכסימום סוסיו ב- 8,000 סל"ד, הרי שכדי להתקדם מהר ככל הניתן צריך לרכב בתחום הסל"ד שבין 9,000 ל-10,000 סל"ד – שם נכנסים לתחום האדום אליו נמנעתי בכל מצב מלהיכנס. החלפת הילוך ב- 10,000 סל"ד תוריד את המחט ב- 1,000 סל"ד בלבד, כך שאפשר יהיה להאיץ שוב. אלא שדווקא בהעברה לשישי מורידים יחסי ההעברה את המנוע ל- 8,500 סל"ד, ומכאן מתקשה המנוע להמשיך ולמשוך. בכביש ירושלים תל אביב הצלחתי בעזרת תפילות, רוח נגדית קלה למדי, רכינה מכסימלית קדימה וירידה קלה לראות 140 קמ"ש על השעון. אך מספיקה התנגדות קלה יותר של הרוח, או הזדקפות של הרוכב באוכף, כדי שהאופנוע לא יוכל לעבור את ה- 130 קמ"ש ביום טוב עם שמש צד ועצים ירוקים ברקע. 

אלא שאחרי כ- 500 ק"מ של מבחן שכללו בין היתר (תחזיקו טוב) רכיבה מאומצת באיזור הסטף, נס הרים ובר גיורא, אני יכול לדווח שכיף לרכב עם האופנוע הזה. למעשה, התנהגות הכביש שלו מזכירה משהו את ההורנט. ההיגוי של ה-CBF250 זריז, אך לא עצבני כפי שאולי היה אפשר לצפות. בסיס גלגלים ארוך למדי יחסית לנפח ולהספק, ומזלג קדמי בקוטר עבה משהו של 37 מ"מ, מספקים לפרונט את היציבות לו הוא נדרש במהירות הפניה לה מסוגל המנוע. גם פניות מהירות (נו..) של 120 קמ"ש כשהמנוע מתחיל לצרוח ובהטיה משמעותית, לא הוציאו את החלק הקדמי מקו הפניה המתוכנן לקו רחב יותר. מאחור העניינים מעט פחות רגועים. הבולם האחורי מתקשה לעמוד בקצב של המזלג הקדמי, והחלק האחורי של האופנוע מתחיל לרקוד סלסה. רוכב מנוסה לא יוריד אמנם גז בגלל הריקוד מאחור, אבל איזה רוכב מנוסה יבחר לרכב דווקא על ה-CBF250 בבר גיורא?

אבל היה כיף. היה לי כיף לרכב על האופנוע בכבישים הזורמים של נס הרים בר גיורא. בלימות חדות פעם אחר פעם בכוונה תחילה לא הורידו מיכולת הבלימה של הבלמים עקב התחממות היתר אליה שאפתי, והיה נחמד מאד לרכב על האופנוע הקליל עם כח המנוע הלא מאיים. את הדרך חזרה לצומת אשתאול עשיתי ברכיבת טיול נינוחה ולא מאומצת או מאמצת, ואז התגלתה ביתר שאת הידידותיות של האופנוע הזה לרוכב, והנוחות המפתיעה אותה הוא מספק. אפשר בהחלט לצאת לטיול הררי נחמד עם ה-CBF250, ואפילו שומו שמיים, להנות ממש. גם מהאופנוע, גם מהנוף, וגם ממזג האוויר הקריר של 6.30 בבוקרו של יום שבת. אה, וכמעט שכחתי: המושב? מ-ע-ו-ל-ה. נראה היה שהוא צר מדי, אבל רכבתי על האופנוע שעתיים וחצי רצופות, חצי מתוכן בתנאים תובעניים וחצי ברכיבה תיורית, והמושב היה פשוט מצוין. כנ"ל תנוחת הרכיבה. מרווחי ההטיה אגב, טובים מאד גם הם. לא שזה משנה משהו. 

פסק דין

מלבד הגיר שהונדה היו צריכים לזרוק לפח ולהכניס משהו מודרני ומתקדם יותר, הרי שמדובר באופנוע שהפתיע מאד לטובה. כשאתה חושב על אופנוע זול, שבנו אותו מראש כדי שיהיה זול עם מכלולים פשוטים, ולאחר שאתה רואה בעיניים שאכן המכלולים פשוטים (מנוע מקורר אויר, בלם תוף וכיוצא באלו), אתה מצפה למעט מאד מהאופנוע. ה-CBF250 (כמו ה-Z750 לפניו)הוכיח  לי, שאפשר גם לרכב על אופנוע סופר פשוט עם מכלולים בסיסיים, ועדיין להנות ממנו. האופנוע הזה גם יכול להתאים לכל אלה שהם איכשהו באמצע: נמאס להם כבר מהקטנוע, אבל עקב נסיבות כאלו או אחרות, לא יכולים להרשות לעצמם או שהם לא רוצים אופנוע של ממש. ואגב, אם המנוע הזה עבר בכזו קלות את ההתעללות בת 500 הקילומטר שאני העברתי את האומלל, הרי שמורי הנהיגה - אליהם בין היתר מכוון האופנוע בשל דרגות הרישוי החדשות, יכולים לישון בשקט. לא יהיו להם בעיות מכניות אתו. מחסור נוסף בבעיות צפוי בתחום הנוחות של התלמידים ברכיבה בכל הנוגע למושב. אמרתי כבר שאהבתי אותו?


נתונים טכניים

מכלולי מנוע
תצורה:צילינדר בודד, 4 פע', 4 שס' לצילינדר
נפח: 249 סמ"ק
קירור: אוויר
יחס דחיסה: 9.3 ל-1
הספק מוצהר: 20 כ"ס ב-8,000 סל"ד
הזנת דלק: קרבורטור, לועות 32 מ"מ
מצמד: רב דיסקי רטוב
תיבת הילוכים: 6 מהירויות

מכלולי שילדה
תצורה: קורה יחידה 
זוית מזלג: 25 מע'
מתלה קדמי: רגיל, 37 מ"מ, מהלך 130 מ"מ
מתלה אחורי: מונושוק, מהלך 100 מ"מ
צמיג קדמי: 100/80-17
צמיג אחורי: 130/70-17
בלם קדמי: דיסק יחיד 276 מ"מ, 2 בוכנות לקליפר
בלם אחורי: תוף 130 מ"מ
גובה מושב: 780 מ"מ
בסיס גלגלים: 1370 מ"מ
מיכל דלק: 16 ל'
משקל יבש: 138.5 ק"ג 

עוד תמונות

 

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.פילדס25שאלה...18/06/2006 01:13:49
לאיזה קטגוריה האופנוע יהיה שייך לפי התקנות החדשות שיכנסו לתוקף בינואר?
2.עמיר שבתאיתגובה לפילדס 2518/06/2006 08:29:53
יתאים לקטגוריית A1 המיועד לאופנועים בעלי פחות מ-33 כ"ס. צורף קישור לתקנות הרישוי החדשות בפיסקה האחרונה.
3.מקסצילומים18/06/2006 20:46:49
תגידו, איך זה שלא צילמתם את האופנוע בעיקול שליד האיצטדיון בראשל"צ? מוזר...
4.אביהוהתייחסות למחיר18/06/2006 22:41:24
הכל טוב ויפה רק חבל שלא כתבתם איזה התייחסות למחיר (41 אלף) לאופנוע 250 סמ"ק קירור אוויר עם בלם תוף מאחור... קצת תמוה עניין התמחור השאפתני הזה.
5.עמיר שבתאילמקס18/06/2006 23:00:56
בגלל הבחורות שהסתובבו באבן גבירול בתל אביב.... מספיק טוב בשבילך? וחוץ מזה, המהירות המירבית שלו לא מספיקה כדי לקחת שם את הפניה.
6.איתי 18/06/2006 23:28:00
בתור אתר אינטרנט אתם צריכים לשמש כדוגמא וגם במבחנים על כלים "קטנים" יחסית צריך ללבוש מיגון מלא
7.motorcycle boyאחלה מבחן,יש לי שאלה19/06/2006 16:17:27
האופנוע מאוד מזכיר דגם נפוץ בהודו ונפאל שנקרא CBZ המיוצר במפעל הירו הונדה בהודו,האם זה אותו דגם וגם הוא מיוצר בהודו כמו ההונדה ליד שמגיע לארץ או שמיוצר ביפן?
8.עמיר שבתאיתגובה ל- motorcycle boy19/06/2006 21:52:11
לא זהו לא אותו דגם כלל וכלל. הדגם שבמבחן הוא אופנוע חדש לחלוטין, ומיוצר במפעל הונדה בברזיל. פרטים לגבי ההרו הונדה תוכל למצוא כאן: http://www.herohonda.com/site/products/index.asp?Sec=CBZ
9.crip22/06/2006 16:23:00
עמיר כתבה מצויינת תודה . אני מצדד באיתי היה צריך מיגון מינימלי במבחן הדבר הפריע גם לי בתור אחד שמאוד מקפיד על מיגון, עד כמה וכמה בוחן אופנועים צריך להקפיד לפחות במבחן.
10.עמיר שבתאי22/06/2006 16:48:52
נלקח לתשומת לב! ואכן בשל צירוף מקרים נדיר משהו אני לא ממוגן כיאות. לא יקרה שוב.
11.motorcycle boyתודה על התשובה22/06/2006 20:24:10
בקשר למיגון,לתומי חשבתי שלקחת סיכון מיקצועי והתלבשת כמו שיראה הרוכש הפוטנציאלי לדגם זה :)
12.עמיר שבתאי23/06/2006 18:08:22
פעם מזמן, הגדרתי בבייקס שאנחנו לא שחקנים, אלא בוחנים. אי לכך אין לנו "תלבושות לפי דגם" כפי שלעיתים נהוג במגזיני אופנועים.
13.אהרוןמה לגבי צריכת דלק ממוצעת?09/07/2006 09:24:00
בנוסף רציתי לדעת לגבי מרווחי ומחירי טיפולים. תודה
14.etz301המחיר? הזוי לגמרי.29/07/2006 03:43:14
אני רוצה לראות את האופנוע הזה נמכר במחיר הזה. רק כדי לסבר את האוזן, ניתן לרכוש היום אופנוע סיני ב28K.


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים