סופר אופנוע, סופר צ'ארג'ר - Chris moss

27/01/2006 13:06:44

ביום חורפי ורטוב למדי התכנס כריס מוס ביחד עם חברי מגזין האטרף "סופרבייק" הבריטי, כדי להחליט על מה כדאי לרכב בימים גשומים אלה. התשובה היתה כמובן טריוויאלית: "סדנת השיפורים TTS הציעה לנו לבחון את ה- GSX-R 1000 וה- GSX1400 עם סופרצארג'ר ו- 200 כ"ס בגלגל. יכול להיות משהו יותר טוב לרכב עליו ביום גשום"? כנראה שלא... מממממ... ומה זה אומר עלינו???

Chris Moss וצוות "סופרבייק"
צילם: Graeme Brown

למה פור גוד סטייקס?! לאאממהההההה???
השאלה הראשונה שבאמת צריכה להישאל כשרואים פרוייקט מהסוג של שני האופנועים שבכתבה הזו, היא "למה?". למה לכל השדים והרוחות מישהו צריך בכלל סופרצ'ארג'ר על אופנוע, שגם ככה הוא כל כך חזק ומהיר. למה מישהו צריך להרים הספק לאופנוע שגם ככה מוציא מעל ל- 150 כ"ס בגלגל, לכמעט 200 כ"ס. התשובה אני מניח פשוטה מאד: כי הם יכולים.

טוב שישנם עדיין אנשים שמוכנים לקחת דברים מוכנים לידיים, ולהמשיך איתם הלאה אל מחוזות הפיתוח הנוסף. בלעדיהם, יש מצב שהיינו כולנו נשארים רק בגבולות השפיות, והיינו כולנו רוכבים על כלים שמוציאים בקושי 50 כ"ס הפרוסים על משקל של משהו כמו טונה.

"סיבוב מהיר מדי של המצערת יגרור בחובו אחד מהשניים: או ווילי עצום, או צמיג מפרפר ומעשן שלא מצליח להוריד כראוי את הכח אל הקרקע. או... את שניהם גם יחד!!!"

אני יכול להיות מעט מאד פילוסופי לגבי כח מנוע לאחר שרכבתי הלכה למעשה על שני אופנועים מתוגברים בסופרצ'ארג'ר. אמנם בעבר התנסיתי בדוגמית קטנה של אופנוע עם סופרצ'ארג'ר, ואז, הייתי מאד תחת הרושם שאי אפשר בכלל להשתמש בכל הסוסים המשוגעים הללו. בואו ונאמר את באופן מפורש ונשים את הקלפים על השולחן: זה נראה לי אז יותר טיפשי וחסר תכלית, מאשר כל דבר אחר. אבל אחרי שביליתי פרק זמן ארוך למדי על שני אלה שבמבחן, התחושה שלי לגבי אופנועים שהכח שלהם מתפוצץ לך בפרצוף שונה לחלוטין. לא רק שהאופנועים הללו מאופיינים בנימוסי כביש מעולים (עד כמה שאופנועים עם 200 כ"ס בגלגל יכולים להיות מנומסים), הם גם שימושיים. הנה הסיפור של שני האופנועים ששינו לי את הדעה.



GSX-R 1000 - אל תסתכל בקנקן? תסתכל כפרה, תסתכל

רק מלהסתכל בו, יהיה לך קשה לראות שה- GSX-R 1000 TTS עם הסופרצ'ארג'ר שונה במשהו מכל GSX-R 1000 סטנדרטי שאפשר להזמין אצל הדילר שלך. הסיבה היא כי עבודת השרברבות של הסופרצ'ארג'ר הוסתרה מעולה ובאופן מכוון תחת מעטה הפלסטיק של האופנוע. גם בקילומטרים הראשוניים האיטיים למדי שעשיתי על האופנוע, היה לי קשה להבחין באיזשהו אקסטרא כח שמגיע מהמנוע אל הגלגל האחורי. אבל אז, אתה מסובב את ידית ההתלהבות שבצד ימין קצת יותר, ודברים מתחילים לקרות לך ממש, אבל ממש, מהר. למעשה, הדברים קרו מהר מספיק כדי שאני אגיע מאד מהר ל- 310 קמ"ש בכביש המבחן רטוב ומלא הרוחות, והאופנוע עדיין המשיך להאיץ. על כביש יבש וחסר רוחות פרצים מהסוג שחווינו ביום המבחן ועם עוד קצת סבלנות עם הגז, אני בטוח שהסוזוקי המדהים הזה יכול להגיע למהירות מירבית של עוד כמה קמ"שים. הדבר הזה מהיר לעזאזל, הייתי אומר (באנגלית זה נשמע יותר טוב. העורך).

"אין שום ספק שה- GSX-R 1000 יכול לנוע ולהאיץ בקצב שמעוות את המוח, במיוחד כשהוא מרים בקלילות את הגלגל הקדמי במעל ל- 210 קמ"ש כמה פעמים במהלך המבחן"

ההזדמנות לחבוט בידית הגז ולהביא את האופנוע למגבלות המנוע שלו, הכינה אותי היטב לרכיבה על הכביש הציבורי מספר שעות מאוחר יותר. הבילוי שלי על האופנוע הוכיח לי כי האופנוע הזה הוא ממש לא החיה האכזרית והבועטת שציפיתי למצוא, והפחד והחשש שהיו לי בתחילה לפתוח את המצערת לחלוטין, נעלמו. אין שום ספק שה- GSX-R 1000 יכול לנוע ולהאיץ בקצב שמעוות את המוח כשאתה הופך להיות אגרסיבי עליו, וצריך לרכב עליו בזהירות. במיוחד כשהוא מרים בקלילות את הגלגל הקדמי במעל ל- 210 קמ"ש כמה פעמים במהלך המבחן. צריך המון משמעת עצמית כשעולים על האופנוע הזה, כדי שלא להיקלע לתקרית "מצערת". אך מה שיותר מופתי, הוא כמה תרבותי ונינוח יכול להיות האופנוע כשאתה רוכב עליו באופן רגיל ובלי למהר לשום מקום. המנוע עם הסופרצ'ארג'ר בונה את הכח באופן הכי חלק, פרוגרסיבי וליניארי, עד שזה נראה ממש דמיוני. אין שום מדרגות כח בשום מקום במעלה הסל"ד שיכולות להפתיע אותך. כך שכל עוד אתה בפוקוס מוחלט לגבי מה שאתה עושה, ומשגיח השגחה יעילה על המהירות בה עולה מחוג המהירות כלפי מעלה, אין שום סיבה שלא תוכל לרכב מהר על האופנוע הזה ובאופן בטוח למדי. למעשה, האופנוע הזה למרות הסופרצ'ארג'ר המותקן בו, כל כך ידידותי, שההגיון אומר שזה אופנוע שיכול לשמש אותך גם ביום יום, עד כמה שאופנוע ליטר ספורטיבי יכול לשמש ביום יום. אפשר בקלילות לקפוץ איתו לחנות, לנסוע איתו לעבודה, ואפילו לשליחויות (באנגליה ובמקומות אחרים באירופה משתמשים גם באופנועי ספורט לשליחויות למרחקים ארוכים). עד כדי כך הוא רב תכליתי.


כמה אתה מרוויח?
פניות הן עניין מרשים על האופנוע הזה לא פחות משהמנוע מרשים. למרות ש- TTS לא שינו כלום ולא נגעו כלל בשילדה או במרכיביה ומדובר בשילדה סטנדרטית לחלוטין, אין שום בעיה בהיגוי תחת גז, והתנהגות הכביש של האופנוע סטנדרטית לחלוטין כמו באופנוע המקורי למרות כח המנוע הנוסף. גם במחלקת הבלימה אין שום בעיה. האופנוע מאד מאוזן ומרשים כחבילה כוללת. בעבור 4,000 לירות סטרלינג בלבד (רמת המשכורת הממוצעת של מוס גבוהה פי כמה משל רובינו, כך שהסטנדרטים שלו מעט שונים. נסלח לו), אתה נכנס פנימה אל הסדנה של TTS, ויוצא החוצה עם 50 כח סוס נוספים שמתלבשים כל כך יפה על האופנוע, קשה לראות שהאופנוע עבר שינוי בבדיקת ביקורת של משטרת התנועה, וקשה שלא לקרוא לעסקה הזו במילה אחרת מלבד "מציאה".

"למה מישהו צריך להרים הספק לאופנוע שגם ככה מוציא קרוב למאה ושבעים כח סוס, לכמעט כ"ס? התשובה אני מניח פשוטה מאד: כי הם יכולים"

סבתא, יש לה גלגלים?
אם סוזוקי ייצרו בעתיד אופנוע כמו זה של TTS, הוא יימכר בקילוגרמים. האופנוע הזה מוכיח שסופרצ'ארג'ר הוא הדרך לאופנועי העתיד, ואני לא אהיה מופתע אם יצרנים יתחילו לנפח בעתיד את ההספק של המנועים שלהם על ידי סופרצ'ארג'רים. אני למשל, אהיה מאושר אם הם יתחילו לייצר אופנועים כאלה, כי ה- GSX-R 1000 של TTS הוא אופנוע הכביש הטוב ביותר עליו רכבתי מעולם. ואתם יודעים, רכבתי כבר על כמה אופנועים בחיים...  

GSX1400 - מי הזמין ספגטי?

קצת פחות מהיר, אבל מרשים לא פחות מה- GSX-R 1000 של TTS, הוא ה- GSX1400 שלהם. גם במקרה של הסריטפייטר העירום, כאן מדובר במנוע מקורי ללא שינויים שהוסיפו לו סופרצ'ארג'ר, אלא שהוא מרשים מסיבות שונות לגמרי. גם כאן מדובר באופנוע שיכול לנשק את ה- 300 קמ"ש אמיתיים בקלות יחסית, אלא שהם מרגישים כמו 400 קמ"ש הודות לעירום שהתברך בו האופנוע. החברה כיוונה את הסופרצ'ארג'ר כדי שיספק יותר מומנט על חשבון הספק, ולכן הוא מרגיש מעט עצל יותר בדרך שבה הוא צובר מהירות. אין צורך במספר גבוה של סיבובי מנוע במנוע ה- 1,400, והמנוע מגיב למצערת לאט יותר במידה ניכרת, אך עם המון כח בסל"ד נמוך. גורם לאופנוע להרגיש הרבה יותר ברוטאלי והרבה פחות מתורבת מאשר אופנוע הספורט שלמעלה. סיבוב מהיר מדי של המצערת יגרור בחובו אחד מהשניים: או ווילי עצום, או צמיג מפרפר ומעשן שלא מצליח להוריד כראוי את הכח אל הקרקע. או... את שניהם גם יחד!!! האופנוע פחות ממושמע מדגם הספורט, וצריך יותר ריכוז ברכיבה עליו כדי להימנע ממצבים ששולחים את החדר הימני של הלב שלך להחזיק את הביצים. למרות זאת, האופנוע עדיין ידידותי כלפיך, במיוחד כשאתה ידידותי כלפיו.

"עם כח המנוע שבקלות גובר על יכולת השילדה, זהו אתגר להשכיב את האופנוע אל תוך הפניה, בעיקר אם הגעת אל הפניה מעט מהר מדי ואתה צריך תגובה מהירה מהאופנוע"



בולונז אם אפשר
צריך המון אכפתיות ורגש בכבישים מפותלים, פשוט מפני שהתנהגות הכביש היא כל כך, איך נאמר את זה בעדינות... ממוצעת. בסטנדרטים של היום, ה- GSX1400 אינו מרשים במיוחד בפניות, ועם כח המנוע שבקלות גובר על יכולת השילדה, זהו אתגר להשכיב את האופנוע אל תוך הפניה, בעיקר אם הגעת אל הפניה מעט מהר מדי ואתה צריך תגובה מהירה מהאופנוע. אבל בסופו של דבר, ההרגשה האדישה והמנומנמת של האופנוע די התחבבה עלי אחרי פרק הזמן שביליתי עליו. הוא הזכיר לי חלק מהסופרבייקס שרכבתי עליהם כבחור צעיר אי שם בשנות השבעים (מוס הינו רוכב לשעבר באליפות הסופרבייק הבריטית), אופנועים כמו ה- Z900 של קאוואסאקי. אופנועים שהיו כל כולם מנוע, אך ללא היגוי או התנהגות כביש מינימלית. זה היה שינוי משמח ומרענן שממש צריך להשקיע מאמץ כדי להכניס את הבהמה אל תוך הפניה. שלא כמו רובם המוחלט של הסופרבייקס של היום, שמתנהגים כל כך טוב שהם כאילו ממש מנהגים את עצמם.

"המנוע של ה- GSX1400 מגיב למצערת לאט יותר במידה ניכרת, אך עם המון כח בסל"ד נמוך. גורם לאופנוע להרגיש הרבה יותר ברוטאלי והרבה פחות מתורבת מאשר אופנוע הספורט"

זן ואומנות אחזקת בהמות
ה- GSX1400 אולי לא מאוזן כמו ה- GSX-R 1000, אבל הוא עדיין bloody מהיר מאד (נו, לפחות בכביש ישר). יש לו טונות של גישה מרושעת. האופנוע הזה הוא לא אחר מאשר בהמה גדולה וברוטלית, שרק שמחה להעיף את אחד הגלגלים לאן שהוא. למעלה או הצידה, או לשני הצדדים גם יחד. זהו הרבה יותר אופנוע לשתיינים שרוצים אחר כך גם לתת ברן אאוטס ארוכים ביציאה מהפאב מאשר כל דבר אחר, ואני ממש ממש נהניתי לנסות להשתלט על החיה.

דבר אלי במספרים

GSX-R 1000
הסופרצ'ארג'ר של ה- GSX-R 1000 מרים את ההספק של מנוע האופנוע הסטנדרטי בעוד כ- 50 כח סוס, ונותן עוד כשני קג"מ במומנט. בסך הכל, תוספת המשקל של המערכת לאופנוע היא כשני קילוגרמים. השילדה סטנדרטית לחלוטין, ויחס ההעברה המקורי של הגיר – 17/42, נשמר אף הוא.

GSX 1400
הסופרצ'רג'ר המותקן ב- GSX1400 מכפיל למעשה את כח המנוע של האופנוע, מ- 100 כ"ס סטנדרטיים, לכ- 200 כ"ס מוטרפים למדי כשחושבים על מכלולי האופנוע. התוספת למומנט היא כ- 4 קג"מ, והתוספת היחידה שבאה עם האופנוע היא מתלה אחורי של אוהלינס.

מהם מגדשי על? יניב סימסלו



TTS - פרופיל
TTS נולדה ב- 1982, כשההתמחות שלה היא שיפור בדרגות שונות של מנועי ארבע פעימות לאופנועים, וגם למכוניות. ישנם שיפורים משיפורים שונים שהחברה מציעה, בעיקר על ידי "סטייג'ים" לפי הרצון של בעל האופנוע בשיפור, וגם עומק הכיס. ישנם גם אופנועים אחרים אשר משופרים על ידי TTS ולא על ידי סופרצ'ארג'ר, כמו למשל GSX1300 היאבוסה עם 225 כ"ס, לעומת 175 כ"ס במקור החלשלוש, 2.2 שניות מאפס למאה, ו- 6.6 שניות מאפס לכמעט מאתיים קמ"ש. בלי סופרצ'ארג'ר.
מי שרוצה ליצור קשר עם TTS כי ה- GSX-R 1000 שלו חלש מדי, או כי סתם משעמם לו עם כל הכסף המיותר ולא בא לו לתת אותו למערכת בייקס, יכול ליצור קשר עם החברה בטלפון - 00 44 (0) 1604 636363, או דרך אתר האינטרנט שלהם: www.tts-performance.co.uk

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.אחלה כתבה31/01/2006 16:34:12
תמשיכו ככה עם כתבות מחו"ל
2.רמיכתבה לעינין 03/03/2006 21:13:34
כול הכבוד ויש כבוד לאתר...!! תמשיכו ככה... אנשים אני מת לחיה כזו...!!!!!!
3.נאור חולה על זה07/01/2007 19:46:09
אני חולה על אופנועים אבל אני אוהב יותר כבדים חזקים


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים