סופר אופנוע - 950 KTM SUPERMOTO

05/01/2006 23:56:17


Mossy כמעט וגנב את ה- KTM950 SUPERMOTO אליו הביתה לבריטניה, אך ברגע האחרון שלט בעצמו והחזיר את המפתחות לצוות ההשקה של היצרן הכתום. רכיבת בכורה מההשקה העולמית באיטליה.

Chris moss
תמונות: Garry friman
תרגום: אפרת נחושתאי

אני מוכרח להודות: כבר מרגע הראשון שבו קיבלתי את ההזמנה להשקה התקשורתית שלו, חיכיתי לרגע שארכב על הסופרמוטו 950 החדש של KTM. שיערתי שיש לו סיכוי טוב ביצועיסט מצוין, ושהרכיבה תהיה כיפית. אבל כשהגיע היום, התברר שזה אפילו טוב משציפיתי. ה-KTM ממש שיכר את החושים שלי. הוא היה אחד האופנועים הקלים והמבדרים ביותר שהיה לי העונג לבלות איתם. והיה לי מספיק מזל לדגום כמה מאלה בתקופה שלי כבוחן אופנועים מן השורה. החיים נעשו קצת יותר "רגילים", והרבה פחות מעניינים מאז שעזבתי את ה-KTM בצד המדרכה בפעם האחרונה ליום האחרון של הרכיבה עליו, ומאז אני מנסה לרסן את הקשר הרגשי שהתפתח ביני לבין אופנוע הזה שהוא באמת ובתמים לא פחות ממבריק. אם ננסח בפשטות: אין הרבה אופנועים שיכולים לספק אותי כמו שסיפק אותי וגרם לי להינות הסופרמוטו הזה.

עובדה אחרת שלא הזיקה כלל וכלל היתה העובדה שמסלול המבחן היה בחבל קיאנטי בטוסקנה, איטליה. זה באמת חלק מדהים של העולם, עם נופים נפלאים וכבישי רכיבה לאופנועים נפלאים עוד יותר (גם אם מאתגרים). אז אחרי אכילת ארוחת בוקר והקשבה לטענות צוות ה-KTM, שסיפרו לי כמה אני עומד להנות, דשדשתי לכיוון החיה הכתומה בהתלהבות רבה יותר אפילו מזו שקודמת בדרך כלל לעליה על אופנוע חדש בפעם הראשונה.

בד אנד ברקפסט
בעצם, לקרוא לאופנוע הזה "חיה" לא לגמרי מתאים, אבל עם גובה מושב גבוה בן 865 מ"מ, נדרשתי להתאמץ קצת כדי לטפס עליו כי מה לעשות: איני נמנה על הגבוהים שבבני האדם, ואפילו נוטה יותר לצד השני של הסקאלה. רוב הבוחנים האחרים, שגובהם ממוצע עם אורך רגליים נורמטיבי, לא נתקלו בקשיים מיוחדים. בכל מקרה ואחרי תחילת התנועה, העניין כבר לא הטריד אותי. למען האמת, כבר אחרי חמישה ק"מ של רכיבה הרגשתי עליו בבית.

...אבל החסך הזה לא גרע מההרגשה החיובית והמלהיבה שנתן לי ה-KTM הנפלא הזה. יכולת להציע לי GSX-R1000 (אופנוע פנטסטי בפני עצמו) בנקודה הזאת, והייתי מסרב. נהניתי מכל רגע על ה-KTM ודבר לא יכול היה להפריד אותי ממנו

ה-KTM נוח להפליא ותומך היטב באופן די מפתיע, במיוחד כשממבט ראשון נראה המושב צר מאד. בשילוב של פוזיציית רכיבה מאוד רגועה ומרווחת. הכידון הגבוה והרחב ומשקלו הקל יחסית של האופנוע מאפשרים שליטה מלאה בו. ניהול ה- 950 דרך העיירה הקטנה שלידה שהינו כלל לא היווה אתגר לרכיבה. האופנוע נותן הרגשה מאוד מיושבת, ולרושם הזה תורמת איכות ה המתלה האחורי המצוין של WP. ה-KTM צייתני מאוד בחלקים הקשים של הדרך, ונותן הרגשה כמעט כאילו הם חלקים חדשים של כביש סלול מחדש. כל קשיחות והתנגשות מהחריצים והבליטות שהמתלים של אופנועי הכביש יעבירו אליך מיד לכשיתקלו בהם, יורגשו לעתים נדירות על ה-KTM.



משחק מכור
הביטחון שמספק האופנוע לרוכב גורם לך לבטוח ביכולות שלו מהר מאד, ולרכב עליו חזק כבר לאחר היכרות קצרה. על הדרכים המתפתלות ומלאות הגלים של מסלול המבחן מעודד הביטחון הזה קצב ספורטיבי ונמרץ, עם רכיבה מהירה מאד. האמון באופנוע הוא קריטי אם ברצונך לנסוע במהירות הזאת. המסלול מרוצף בכל מיני מכשולים בעלי פונטציאל לפגיעה בלתי הפיכה, והיה לעתים חלק מאוד. אבל אפילו עם סיכונים כאלה היה קשה שלא להתפתות בידי היכולת הכמעט מאגית של הסופרמוטו לחתוך פינות כאילו היו אוויר, כאילו לא היו שם כלל. האופנוע מתנהג גם בתנאים כאלה כל כך טוב, שקשה מאד שלא להתפתות וללחוץ עוד קצת. ועם בלמים חזקים מאוד, אבל בעלי התנהגות צפויה, שעוזרים לשמור אצבע על הדופק, למרות שהאופנוע מפתה אותך לעתים קרובות להאיץ – טוב לדעת שניתן לרסן את המהירות מיד ובבטחה. הנשיכה הראשונית מהחומר של ברמבו קצת חדה, אבל ברגע שסיגלת לעצמך את מידת לחץ האצבעות הקלה הדרושה, אין צורך לדאוג אפילו לגבי העצירות הקצרות והחדות ביותר. הכל עניין של איזון, ושלדת ה-KTM מספקת מזה בשפע.



נוסיף לכל זה את מצוינות המנוע של הסופרמוטו. אישית, אני חובב גדול של מנועי V-twin, והאחד שהותאם לאופנוע הזה הוא דוגמה מצוינת לטוב שבתצורת המנוע הזו. עם הרבה כח זמין כמעט בכל מקום על הסקאלה, ללא קשר לסל"ד או להילוך שאתה נמצא בו, אפשר להתקדם ממש בקלות, ובזבוז הזמן הכרוך בהעברת הילוך נדרש רק לעתים נדירות. וכשצריך, הפעולה המשותפת של המצמד ותיבת ההילוכים עצמה קלה וחלקה.

נימוסים נוסח אוסטריה
טווח המהירות בכל אחד מששת היחסים רחב, אז גם אם צריך רק לעקוף מכונית במהירות או לצאת מפניה בצורה חלקה – סביר להניח שסיבוב מהיר של המצערת הקלילה כשלעצמה, היא כל מה שיידרש. כמו ברוב ה-V-twins הגדולים, משתלם לבחור הילוך נמוך יותר מהמקסימלי אם מסתובבים ברחובות העיר במהירויות איטיות יותר הודות לכח שיש בסל"ד הנמוך וליחסי ההעברה הארוכים. בנקודות מסוימות לאורך טווח הסל"ד ישנן ויברציות קלות דרך מוטות הכידון, אבל בסה"כ, הקרבורטורים המצויינים גורמים למנוע לשוות לעצמו אופי מתורבת, מנומס מאוד ושימושי מאוד. פעם או פעמיים נעשיתי חמדן, וחסרו לי עוד כמה כוחות סוס שיעזרו לסופרמוטו 950 להשתוות למהירות של ה"סופרדיוק רודסטר" החזק יותר, המאיץ בנונשלנטיות.

ה-KTM ממש שיכר את החושים שלי. הוא היה אחד האופנועים הקלים והמבדרים ביותר שהיה לי העונג לבלות איתם, והיה לי מספיק מזל לדגום כמה מאלה בתקופה שלי כבוחן אופנועים מן השורה

אבל החסך הזה לא גרע מההרגשה החיובית והמלהיבה שנתן לי ה-KTM הנפלא הזה. יכולת להציע לי GSX-R1000 (אופנוע פנטסטי בפני עצמו) בנקודה הזאת, והייתי מסרב. נהניתי מכל רגע על ה-KTM ודבר לא יכול היה להפריד אותי ממנו. אפילו מאוחר יותר, כשהיתה לנו הזדמנות לקחת אותו לטיול מפותל חסר רחמים שמתאים יותר לאופנועי מירוץ 125, עדיין לא רציתי לוותר עליו. ולמרות שה-KTM הרגיש פתאום גדול ומסורבל מדי, זה לא יכול היה לפגוע בהערצה העצומה שלי למה שהוא יכול לעשות בזכות סך כל ההרגשה הקלה והידידותית שהוא נותן.


ככל שהיום התקדם, חזרנו לדרכים הציבוריות כדי לרכב בחזרה לבסיס, ופקטור הבידור של רכיבה על הסופרמוטו הגדול רק גדל וגדל. וכך גם הכבוד והאהבה שלי אליו. האמת היא שהיה מפתה מאוד לחלוף ברכיבה על פני המלון ולהמשיך "לטייל" אתו צפונה בחזרה לבריטניה. כזו התקשרות היתה לי ולאופנוע. ואין ספק שה-KTM יכול היה להתמודד עם טיול של למעלה מ-1000 מייל בקלות. 

___________________________________________________________________________________________________________________________________

טכני
KTM טוענים כי ההסופרמוטו 950 נבנה מראש כדי להעניק לרוכב התנהגות כביש מעולה, לצד יחס הספק משקל טוב. חלק מהחלקים באופנוע כבר נראו בעבר, בעוד אחרים חדשים כדי להשיג את המטרה הזו.
המנוע מבוסס כצפוי על מנוע ה-V2 75 מע' של ה-LC8, המותקן גם על האופנועים גדולי הנפח האחרים של החברה: הסופרדיוק כמובן, והאדוונדצ'ר 950. המנוע מספק 98 כ"ס ונושא קרבורטורים במקום הזרקת הדלק של מנוע הסופרדיוק המכווונן גבוה יותר להספק עדיף ומפיק 118 כ"ס. מבנה צמד האגזוזים הגבוהים, אשר מותקן בכל אחד מהם ממיר קטליטי, נותן מעט יותר כח בסל"ד נמוך לעומת האדוונדצ'ר 950. השלדה המשובחת היא מסוג מסבך צינורות, ולמרות שבסיס הגלגלים עומד על אורך של 1,510 מ"מ ארוכים למדי, הרי שזוית מזלג בת 25.4 מע', ומפסע של 110 מ"מ, מתוכננים כך שיספקו את מידת הזריזות המתאימה.
המתלים הם מהתוצרת המצוינת של WP. הבולמים הקדמיים בקוטר של 48 מ"מ מייצרים מהלך ארוך למדי של 200 מ"מ, ויש בהם את כל הכיוונונים האפשריים. הבולם האחורי מספק מהלך של 210 מ"מ עם כל הכיוונונים, והוא פשוט מצוין.
הבלמים, כמו שציינתי בכתבה עצמה, באים מברמבו האיטלקית, עם קליפרים רדיאליים הנושכים מקדימה של דיסקים בקוטר של 305 מ"מ מקדימה, וקליפר כפול הנושך דיסק יחיד בקוטר של 240 מ"מ מאחור. הצמיגים הורכבו לאופנוע הזה בפירלי, בהשראת אופנועי הסופרמוטו, ומבוססים על צמיגי הפירלי סקורפיון.
___________________________________________________________________________________________________________________________________

פסק דין 
התשבחות פשוט נשפכו ממני לכל עבר כשצוות KTM שאל אותי לדעתי עליו, כמו ששאלו בסוף היום את שאר הבוחנים שהוזמנו מכל רחבי העולם. רק לעתים נדירות מתעלה הרכיבה על מה שהיה באותו היום, ולא היתה לי שום בעיה לספר על כך לכולם. להחזיר את המפתחות של אופנוע מעולה כזה אינה משימה קלה. אבל בעצם, גם לא קלה המשימה לתאר כמה שהוא מיוחד. סתם לכנות את ה-KTM אופנוע מבריק זה פשוט לא מספיק. הוא הרבה מעבר לכך. יום יבוא, וכל האופנועים יגרמו לך להרגיש כל כך טוב.

 

נתונים טכניים

מכלולי מנוע

תצורה: V2 ציל', 4 פע', 8 שס'
נפח: 942 סמ"ק
קירור: נוזל
קדח Xמהלך: 100X60 מ"מ
יחס דחיסה: 11.5 ל- 1
הספק מוצהר: 98 כ"ס ב- 8,000 סל"ד
הזנת דלק: קרבורטורים, 43 מ"מ
מצמד: רב דיסקי רטוב
תיבת הילוכים: 6 מהירויות

מכלולי שילדה

תצורה: מסבך צינורות, פלדה
מתלה קדמי: הפוך, 48 מ"מ
מתלה אחורי: מונושוק
צמיג קדמי: 120/70-17
צמיג אחורי: 180/55-17
בלם קדמי: דיסק כפול 305 מ"מ, 2 בוכנות לקליפר רדיאלי
בלם אחורי: דיסק יחיד 240 מ"מ, 2 בוכנות לקליפר
זוית מזלג: 25.4 מע'
גובה מושב: 865 מ"מ
בסיס גלגלים: 1,510 מ"מ
מיכל דלק: 17.5 ל'
משקל יבש: 187 ק"ג

KTM DUKE 640

KTM DUKE 990

KTM SUPERMOTO

KTM 450SX

KTM 125SX

KTM - מדריך הדו"ג המלא

 

 

 



שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.מעין סלם06/01/2006 15:49:01
כמה יעלה בארץ?
2.Mמהר06/01/2006 21:43:18
אני רוצה כזה! מתי בארץ?
3.שיר פרידהלא יגיע לארץ07/01/2006 01:12:46
בגלל היבואן התפרן והמחיר המטורף
4.חיים16/08/2006 14:48:23
שוקל כמו משאית
5.נאוראני07/01/2007 19:40:21
אני חולה על אופנועים בדם


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים