DR400SM

20/12/2005 22:37:44

לא רק סופרמוטו

 נכון שאנחנו כאילו צריכים למדוד את האופנוע הזה במונחי מסלול, אבל האמת היא שיש לנו כאן כלי עם יכולת לשמש כאופנוע המתחילים והעיר המושלם. לא רק מסלול.
נבחן במקור עבור מגזין בייקס במאי 2005

עמיר שבתאי
צילום: אילן קליין


טוב. אז לקחנו אותו למסלול. לא יכולנו להיות יותר בנאליים מזה. צילמנו אותו בהטיות, סטופי, ואפילו ברן אאוט רחמנא ליצלן. הכל לטובת הצילומים. אבל יש באופנוע הזה הרבה יותר מסתם דו"ש שהפכו אותו לחיית המסלולים הקטנים.



מבחן על אמת
כן. מבחן אמיתי. לא רק מסלול טפשי (שששש.. תרגעו). אליו עוד נגיע עוד מעט. נתחיל קודם ברכיבה עירונית, וניקח אתכם לסיבוב עירוני קצר. מדוע קודם עיר? כי האופנוע הזה הוא חיית עיר מדהימה: צר, קטן, קליל. ישיבה על האופנוע לא מורידה אותו כמעט. שלא כמו שאתם מכירים מדו"שים אחרים בהם ישיבה על האופנוע גורמת לו לשקוע בכמה סנטימטרים טובים, ה-DRZ400SM לא זז כמעט מתחת למשקל הרוכב. גובה המושב מעולה לרוכבים בגובה בינוני. שתי הרגליים מונחות היטב על הקרקע, ורק המושב הצר והקשה מדי, מפריע לאידיליה הרקטאלית.

תנוחת הרכיבה תכל'ס, לא שונה בהרבה מאופנועי דו"ש רגילים. הידיות קרובות מאד לגוף, והמושב הסופר ארוך והמטפס אל מיכל הדלק מאפשר לשנות תנוחה בקלות הן ברכיבה עירונית, והן ברכיבת מסלול בה נדרשת שליחתה של הרגל קדימה. התפעול הוא יפני טיפוסי: הידיות מצויינות והידיים נופלות אליהן בטבעיות. כל שאר המתגים והמנופים נמצאים בדיוק במקום שאתה מצפה שיהיו, וגם אם אתה רוכב שרק כרגע הוציא רשיון, אתה לא מתעמק יותר מדי ב"איפה אני שם את היד". המצמד רך ומרגיש מצוין.

קשה לי לחשוב בכלל על אופנוע שמתקרב אליו ככלי לרוכב המתחיל. יש בו את כל יתרונות הדו"ש, אך עם מכלולים המתאימים ככפפה לעולם הכביש. זה מה שעושה אותו כלי יומיומי מצוין מצד אחד, וכלי מתחילים מצוין מצד שני. ועוד אחר כך אפשר לרדת אתו ל"קטנה" של כמה שעות במסלול

לחיצה על הסטרטר. כאופנוע האמור לשמש בעיקר בכביש, לא ויתרו סוזוקי על מתג ההפעלה מימין בגלל עוד כמה גרמים יותר או פחות, וטוב שכך. שחרור המצמד הקליל אל תוך התנועה, והאופנוע מרגיש כאילו הוא נולד לרכיבה תוך עירונית. האופנוע הצר מרגיש מצוין על הצמיגים הרחבים בנסיעה במהירות אפס, והרגליים שמגיעות בקלות אל הקרקע רק מוסיפות לביטחון של הרוכב. זוית הצידוד מצויינת. היא אולי מעט פחות טובה מזו של אופנוע דו שימושי טהור, אבל לתוך העיר היא מקבלת ציון מצוין. השתחלות של האופנוע בפקקים של דרום תל אביב לא מרגשת את האופנוע. למרות שהוא נמוך מעט מאופנועי הדו"ש עם חישוקי ה- 21" וה- 19", ידיות הכידון עדיין גבוהות ממראות הרכבים הפרטיים, והחרגול השחור עובר מעליהן בקלילות. יתרון בתחום הזה נרשם כשהאופנוע עבר מתחת למראה של רכב מסחרי. מראה בדיוק בגובה הכידון של אופנוע דו"ש שהיה נתקע שם. האופנוע הרזה גם עובר בקלות במקומות בהם קטנועים בנפח 250 ומעלה ייתקעו, ובניגוד לאותם קטנועים, הפנורמה שנשקפת ממשקף הרוכב הגבוה על הכמעט דו"ש טובה בהרבה, ושוב, מוסיפה המון לביטחון של הרוכב המתחיל. תוסיפו לקו הראיה הרחב גם את העובדה שהרגליים צמודות לכביש באם צריך, את הצמיגים הרחבים ונוסכי הביטחון, ותגלו אופנוע עירוני מצוין, מושלם לרוכב המתחיל וחסר הביטחון העושה את צעדיו הראשונים בין המכוניות בכבישי ישראל הפרועים.


המנוע גם הוא עושה חיים קלים לרוכב. קו הכח מתחיל נמוך מאד בשעון הסל"ד, ואין בעיה להשתחל בין המכוניות במהירות נמוכה. יותר מכך, אני כמעט ולא השתמשתי בהילוך הראשון ביציאה ממצב עמידה. עוד טיפל'ה החלקה של המצמד, ואפשר לשעוט קדימה ביציאה מהרמזור במצערת פתוחה עד הסוף, מבלי שיהיה צורך בהחלפת מצערת מעצבנת בדיוק באמצע הפניה, אההה הצומת. כן, האופנוע הזה הוא גם ממש פלייבייק בתוך העיר. אתה מוצא את עצמך מתנהג כמו חוליגן כמעט בכל מקום. מגיע לרמזור עם צמיג אחורי נעול לצד הגלגל הקדמי, או מרים את הגלגל האחורי לשמיים בכל נקודת עצירה, שוב, במיוחד ברמזורים. נהג אחד אפילו יצא מהאוטו כדי לכלות בי את זעמו כי הוא היה בטוח שאני עומד להתהפך קדימה והוא נבהל. נו.. התנצלתי עמוקות והסברתי לו שהאופנוע הזה עושה את זה כמעט לבד. יציאה מרמזור עם פניה היא בכלל חגיגה: אם לא מתחילים ישר בשני, אז הילוך ראשון קצר בפול גז, השלכה של האופנוע על צידו עם ההעברה לשני, והחלקהההההה לכל אורך הפניה. גורם לאנשים שעומדים במדרכה הימנית לקפוץ אל תוך תחנת האוטובוס שהם מחכים בה. פשוט כיף. פתיחות גז לא מחושבות יעלו בקלילות את הגלגל הקדמי גם בהילוך שלישי ל"פאואר ווילי". הכח שמספק האופנוע הקליל בסל"ד הביניים, הופך אותו לכלי עירוני מעולה מצד אחד, ומאידך לכלי לחוליגנים. מתחילים, או לא מתחילים.

המושב הצר והקשה מנסה לגרום לטחורים שלך לתפוח עד לרמה שלא תוכל לרכב. אם עדיין אין לך טחורים, הסר דאגה מלבך: כמה מאות קילומטרים על הדיקט הצר הזה, ותוכל לרשום "וי" בטופס ההצהרה לביטוח חיים ליד הנושא "טחורים"

המתלים והשלדה ישמחו לשתף פעולה עם כל אקט חוליגני. ברכיבה מנהלתית המתלה הקדמי, שלקוח כמו גם האחורי מדגם המוטוקרוס של סוזוקי, ה-RM, עובד מצוין מעל פני הכבישים המשובשים של תל אביב, יהוד, אור יהודה, פתח תקוה ואיזור לטרון. אין לו בעיה של ספיגה, ואם כך מתנהג מתלה מוטוקרוסי על הכביש הציבורי, אולי כדאי ליצרני האופנועים להתחיל לשקול להעביר את מתלי הדו"שים שלהם למתלים מהסוג הזה. יכול להיות שהרגלו של רוכב אופנועים ספורטיביים קשיחי מתלים מדבר מגרוני, אבל הרגשתי האובייקטיבית היתה שהמתלה הקדמי, כמו גם האחורי, מעולים לרכיבה תוך עירונית. המתלה הקדמי מצמיד את הגלגל לכביש מצוין, וגם פתיחה וסגירה מכוונת של המצערת מעל כביש מלא מהמורות בכוונה לגרום לו איבוד שליטה על המתרחש, לא הוציא מהמתלה הקדמי את מה שקיוויתי שיצא ממנו. המזלג נסגר, התכווץ ונפתח בדיוק כמו שצריך, והצמיד את החישוק הקדמי לכביש בקלילות למרות נסיונותי החוזרים ונשנים לניתוק מגע בינו לבין הכביש. המתלה האחורי עובד באותה היעילות, אם כי כאן מרגישים יותר את מוצאו המוטוקרוסי. המתלה מעט קשיח מדי לכביש העירוני. הוא בועט לפעמים ברוכב באופן שדו"ש רכרוכי לעולם יעשה. מי שמורגל באופנועי כביש ספורט, ירגיש בבית על המתלים האלה.


אופנועי הסופרמוטו שינו לי את הפרספקטיבה להמלצות לרוכב המתחיל. בעבר המלצנו לרוכב מתחיל לעלות קודם כל על אופנוע דו שימושי איזשהו. מנוע הסינגל, הנוף הרחב כתוצאה מהגובה, ויכולת השטח הסבירה, הפכו את אופנועי הדו"ש לכלי אידיאלי למתחילים. אופנועי הסופרמוטו הרחיבו את הנישה הזו עוד. אין צורך לרכב יותר על צמיגי דו"ש מעצבנים עם יכולת ירודה בכביש. הרכב על האופנוע צמיגי סופרמוטו ייעודיים, ותוכל לרכב גם בשטח ברמת אחיזה סבירה, אך עוד יותר תוכל לרכב בכביש מבלי לוותר על גרם של אחיזה. עוד בזמנו לפני כשלוש שנים כשבחנתי את דגם הסופרמוטו של KTM, עמדתי על היתרונות של אופנוע הסופרמוטו לעומת אופנועי הדו"ש. הסוזוקי רק חיזק את דעתי.

חו"ל
מחוץ לעיר עושים המתלים עבודה מצויינת ואפילו טובה יותר. המתלה האחורי הקשיח הופך להיות הגיוני עם העומסים המתגברים, ואילו המזלג מקדימה פשוט ממשיך להיות מצוין. האופנוע לא אוהב מהירות שמעל 120 קמ"ש לערך. הכנף הקדמית הגבוהה וחסרת האירודינמיקה הבסיסית מתחילה לזעזע ולהרקיד את האופנוע עד לרמה שחייבים ללחוץ מעט על הבלמים כדי להעביר משקל קדימה ולעצור את הרעידות וחבל שכך. למנוע אין שום בעיה להאיץ גם במהירות הזו, ופתיחה של המצערת ב- 120 קמ"ש מזניקה אותו קדימה באופן מפתיע. כח מנוע לא חסר למנוע עם הקצת פחות מ- 400 סמ"ק בלבד. אגב, גם אם מעבירים הילוכים בשלב מאד מוקדם, אין בעיה למנוע להחזיק את הרוכב מעל למים. כפי שגיליתי כשנגמר לי הדלק פעמיים (!!) בלי כסף לתדלוק ונסעתי מלטרון למערכת באור יהודה על אדי דלק, מעביר הילוכים מוקדם ולא עובר את ה- 90 קמ"ש. המנוע מציע כח מפתיע בחלק הסל"ד התחתון, ממש כפי שהוא מפתיע לכל אורך תחום הסל"ד. יחסית לאופנוע מהסוג הזה, כח לא חסר לו. "מהסוג הזה" אומר שאל לכם להשוות אותו לחיות השטח לועסות ויורקות הסלעים כדוגמת ה-WR או ה-CRF. ה-DRZ400SM הוא דו"ש שעבר מטרמופוזה לא קיצונית, שהופכת אותו לחיית מסלול טובה, אם כי נדרשים ממנו מספר נוסף של שינויים כדי להשלים את החבילה שהוא מציע למסלול, אבל על כך נרחיב בהמשך.

רכיבת הרים מהירה תפורה על האופנוע הזה. המנוע לא מאיים בהייסייד גם בכבישים חלקים, והמכלולים המצויינים עם הצמיגים המעולים מדביקים את האופנוע לכביש. מאפשרים לרוכב לרכב מהר מאד, ופה ושם להחליק צמיגים מבלי לפחד מהאופנוע. כבישי ליאון פשוט כיפיים לרכיבה מהירה, והפניות האיטיות יותר הן בכלל חגיגה על האופנוע הזה.
המושב מחורבן ליום יום. גם בתוך העיר וגם מחוצה לה, המושב הצר והקשה מנסה לגרום לטחורים שלך לתפוח עד לרמה שלא תוכל לרכב. אם עדיין אין לך טחורים, הסר דאגה מלבך: כמה מאות קילומטרים על הדיקט הצר הזה, ותוכל לרשום "וי" בטופס ההצהרה לביטוח חיים ליד הנושא "טחורים".

סופרמוטו
כמובן שכל מי שירכוש את האופנוע יתעניין רק בנושא אחד: איך הוא מתנהג במסלול. אז בואו ואהרוס לכם את ההפתעה: בדיוק כמו שאופנוע דו"ש עם מכלולי מוטוקרוס בקצוות החשובים היה מתנהג. דהיינו מצוין. יכולתי המועטת במסלול לא הצליחה לדגדג את השילדה יותר מדי. אמנם פה ושם אם רכבתי בצורה לא ממש ספורטיבית, כמו רכיבה לא "עגולה", אלא בסגנון של בלימה חזקה ואז הפלה של האופנוע אל תוך הפניה. אז הרגשתי קצה קצהו של עיוות מהשילדה. אבל גם שפיצר שרכב על האופנוע אישרר את ההרגשה שלי השילדה בסך הכל מצויינת, ואין בעיה לרכב איתה חזק. ביציאה מההרפיין בפניה שמאלה בשפיצרינג בהילוך שני בסביבות 50 קמ"ש (כשרוכבים הפוך לכיוון השעון), עם מצערת פתוחה עד הסוף וצמיגים שמדביקים את החלק האחורי של האופנוע עד הסוף, אפשר להרגיש שהמתלה האחורי לא מתרגש, והכוחות שפועלים על השילדה לא משפיעים עליו. משאירים את השילדה בדד להתמודד עם כוחות הצד האכזריים הפועלים עליה. שם גם מרגישים את קצה הנדנוד מהשילדה. רוכבים חזקים יותר יוציאו מהשילדה עיוותים רציניים קצת יותר, אך אליבא דשפיצר, היא טובה בדיוק כמו שאר השלדות שהוא מכיר מהמסלול, ועומדת היטב בעומסים.

המנוע מציע כח מפתיע בחלק הסל"ד התחתון, ממש כפי שהוא מפתיע לכל אורך תחום הסל"ד. יחסית לאופנוע מהסוג הזה, כח לא חסר לו. "מהסוג הזה" אומר שאל לכם להשוות אותו לחיות השטח לועסות ויורקות הסלעים כדוגמת ה-WR או ה-CRF

כאמור, למתלה האחורי בעל שורשי המוטוקרוס אין שום בעיה לעבודה על הכביש. המתלה, מורגל הנחיתות מגובה ממוצע של קומה שניה ובעל קוטר ששחקנית פורנו היתה מאמצת בשמחה, ממש לא מתרגש מעבודת הכביש. כנ"ל המתלה הקדמי ובכלל, האופנוע מתנהג מצוין במסלול. כמעט.

שניים, בעצם אחד וחצי, מעיבים על התנהגות הכביש המצויינת של האופנוע. המנוע אינו עומד בשורה אחת מול כל מפלצות הסופרמוטו אתן הוא יצטרך להתמודד. המנוע שמתנהג כל כך טוב בכביש, אינו מספיק לרכיבת מסלול, אפילו בעל יציאות קצרות מפניות או ישורות קצרות כמו השפיצרינג. הצמיגים עומדים בקלות בעומסים שמפעיל עליהם המנוע, ורק בהטיה סופר נמוכה ופתיחת גז אגרסיבית בהילוך שני כשהצמיג על הקצה, היו חלקיקי איבוד אחיזה. שם גם היה העיוות הקליל בשילדה. קל לפתוח את המצערת עד הסוף גם כשהאופנוע סופר נמוך מבלי לפחוד יותר מדי. לי, כרוכב סופרמוטו מתחיל, בוודאי שזה היה יתרון. רוכבים מנוסים יותר, ירצו יותר כח במנוע ללא ספק.

אבל זהו. שקל מאד לפתוח לרווחה את המצערת ולהוריד מהר מאד את כל ארבעים הסוסים ששוכנים במנוע אל הכביש. הגיר המצוין תורם גם הוא להעברת הילוכים מהירה, ואין יותר מדי בעיה להשתלט עם האופנוע גם כשאתה מעביר הילוכים ללא מצמד ועם סגירה מינימלית של המצערת. המנוע נותן לרוכב את היכולת לרכב עליו מהר. קל לצאת מפניות עם מצערת פתוחה עד הסוף גם בזויות הטיה מטורפות. מה שעוד יצטרך רוכב המסלול לעשות הוא להגיע עם גלגל שיניים אחורי גדול יותר כדי לקצר באופן משמעותי את יחסי העברה, שאולי תפורים מצוין לרכיבה יומיומית, אך הם הרבה יותר מדי ארוכים למסלול.

 

אתה מוצא את עצמך מתנהג כמו חוליגן כמעט בכל מקום. מגיע לרמזור עם צמיג אחורי נעול לצד הגלגל הקדמי, או מרים את הגלגל האחורי לשמיים בכל נקודת עצירה, שוב, במיוחד ברמזורים

המעיב השני הם הבלמים. אלה שלי היו ללא ספק בדרך לאבדון, אך גם אם הרפידות היו חדשות, הרי שהבלמים באופן כללי לא מספקים. הבלם הקדמי דורש לחיצה חזקה מדי כדי להפיק ממנו כח בלימה ממשי, והוא מתחמם מהר מדי עם השפעה מיידית על עוצמת הבלימה. אין ספק שהבלם הזה לא ישרוד מירוץ סופרמוטו שלם, והרוכב יצטרך לבלום מוקדם יותר ויותר עם כל הקפה בשל חוסר היכולת של הבלם לעמוד בעומסים. מאחור המצב דומה. כח בלימה ראשוני אמנם לא חסר, אך צריך לחיצה חזקה מדי כדי לגרום לגלגל להינעל בכניסה לפניה גם כשהעברת המשקל לפנים מסיבית. גם כאן לא עומד הבלם בעומסים מתמשכים, ומאבד כח בלימה ככל שמספר ההקפות גדל.

פסק דין
אז יש לנו אופנוע מסלול כמעט מצוין. שני שיפורים שקלים יחסית לביצוע ועם יכולות מובנות גבוהות מאד, יכולים לגרום לו להיות אופנוע מסלול מצוין. אבל לדבר על האופנוע הזה במונחי מסלול בלבד יעשו עוול ל-DRZ400SM. האופנוע עצמו הוא כלי יומיומי מדהים, ואופנוע יומיומי מצוין. אני מודיע לכם חד משמעית שאם היה לי עכשיו הכסף, הייתי שם אותו על האופנוע הזה. אופנוע שמלבד היכולות היומיומיות המצוינות שלו, כיף לרכב עליו בשל פוטנציאל החוליגניות שבו. אלמנט שני הוא כמובן כלי המתחילים האולטימטיבי. קשה לי לחשוב בכלל על אופנוע שמתקרב אליו ככלי לרוכב המתחיל. יש בו את כל יתרונות הדו"ש, אך עם מכלולים המתאימים ככפפה לעולם הכביש. זה מה שעושה אותו כלי יומיומי מצוין מצד אחד, וכלי מתחילים מצוין מצד שני. ואחר כך גם אפשר מדי פעם לרדת אתו ל"קטנה" של כמה שעות במסלול. יש יותר מזה?



נתונים טכניים

מכלולי מנוע
תצורה: סינגל, 4 פע', 4 שס'
נפח: 398 סמ"ק
קירור: נוזל
קדח Xמהלך: 90X62.6 מ"מ
הספק מוצהר: 40 כ"ס
הזנת דלק: קרבורטור, 36 מ"מ
מצמד: רב דיסקי רטוב
תיבת הילוכים: 5 מהירויות

מכלולי שילדה
תצורה: קורה מרכזית, פלדה
מתלה קדמי: הפוך, 43 מ"מ
מתלה אחורי: מונושוק
צמיג קדמי: 120/70-17
צמיג אחורי: 140/70-17
בלם קדמי: דיסק יחיד 310 מ"מ, 2 בוכנות לקליפר
בלם אחורי: דיסק יחיד 240 מ"מ, 2 בוכנות לקליפר
זוית מזלג: 26.3 מע'
גובה מושב: 890 מ"מ
בסיס גלגלים: 1460 מ"מ
מיכל דלק: 10 ל'
משקל יבש: 134 ק"ג

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.רוכב חדש22/12/2005 17:41:16
כתבה טובה. אקח לעצמי נסיעת מבחן אם אתה ממליץ כל כך.
2.אלי 27/12/2005 10:47:37
מזמן לא ראינו כאן צילומי איכות. אולי היו קצת בהשוואתי אבל חבל, גם לא תוכן וגם אתם מזלזלים בתמונות (לפחות בכמה חודשים האחרונים).
3.רידרעושה חשק הרבה חשק הכלי הזה !10/02/2007 03:05:30
עושה חשק הרבה חשק הכלי הזה !
4.בצרי 55מרון05/08/2007 09:45:32
אופנוע קטלניייי...


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים