דוקאטי ST3

17/12/2005 17:11:06

יונתן ענפי

ה ST3 של דוקאטי הוא אופנוע ספורט תיור מדוקאטי…. עדיין נשמע מוזר, ואכן מרגיש שונה מכל ספורט תיור אחר

אז מה בעצם מיוחד באופנוע שלפנינו? דוקאטי גורסים כי הם יצרו מנוע חדש לגמרי שתפקידו לספק העברת כוח חלקה וליניארית, ויברציות נמוכות וצריכת דלק משופרת כדי לעמוד בתקנות המחייבות אופנוע תיורי. מנוע בתצורת L עם 3 שסתומים לצילינדר עם חלוקה של שניים ליניקה ואחד לפליטה, בעל קיבולת של 992 סמ"קים, 102 כ"ס, ו- 9.5 קג"מ ב- 7,250 סל"ד. גל הזיזים הוא כשמו. גל זיזים יחיד, וכל צילינדר מקבל שני מצתים לבעירה יעילה יותר של התערובת. כחלק מהחידושים, טוענים דוקאטי כי המושב עבר התאמות לצורך נוחות מרבית, מבלי לפגוע לגמרי בצד הספורטיבי של האופנוע. מסכת החזית עברה מתיחה והוגדלה על מנת ולהבטיח הגנה מושלמת בפני הרוח גם לרוכב וגם למורכב.



התחלה

בוקר. המוסך של היבואן. האופנוע נגלה לפני במלוא הדרו וללא ספק עם נוכחות מרשימה. האופנוע נראה גדול, אפילו גדול מאוד, משקף גדול ממדים, מסכת חזית רחבה ובכלל, אי אפשר להתעלם ממנו.
האופנוע עבר כיוונים אחרונים והיה מוכן לשיגור, לא לפני שציינו בפני שהאופנוע לא נועד להטיות?!... ,"אה, אז אני אסע בקו ישר'' אמרתי בציניות, לאחר 200 מטרים לא הייתה לי ברירה, נאלצתי לבצע פניה ב- 40 קמ"ש אז נאלצתי להטות אותו... נו באמת!!! סרטים, אנשים חיים בסרטים.
Any way עליתי על האופנוע, סובבתי את המפתח, ובלוח המחוונים התחיל לנגן אורגן אורות. נראה מגניב, מלא אינפורמציה, בקיצור אחלה. מתג ההנעה מצריך נגיעה בלבד לצורך ההנעה, כי ההנעה מתבצעת ע"י פקודת מחשב, נגיעה קלה והאופנוע מניע. צליל הטרקטור שהפיץ האופנוע כבר לא היה לי חדש במיוחד, שלבתי לראשון ונעלמתי מהשטח.

ספינת תענוגות?
אני יודע כי בכתבות קודמות הסברתי את הקשר והנטייה שלי למנועי ארבע צילינדרים, אך ללא ספק ככל שאני רוכב על מנועי שני צילינדר אני לומד במהרה לאהוב את דרך עבודת המנוע הזאת. מומנט אדיר ורצועת כוח ארוכה, צליל בשרני וטונים שיכולים לקונטרה באס להישמע כמו סופרן. אז לאן אני חותר?, ביום השני לרכיבה התחושות מתגבשות באופן חד וברור.
למרות המשקל של האופנוע המוצהר על 214 ק"ג (יבשים), לא מורגשת מסת האופנוע כפי שאנו רגילים להרגיש ממנועי ארבע צילינדר. כתוצאה ממבנה המנוע והמיקום הנמוך שלו בשילדה עם השפעה ישירה על מרכז כובד טבעי סופר נמוך, לא מורגשת בקלות מסאת האופנוע. רק כאשר נכנסים לפקקי תנועה ולהטיות במהירות איטית, ניתן להרגיש את המשקל שלו.

יאללה עבדאללה...
לבשתי את חליפת העור החדשה שקיבלתי מאופנועית, ויצאתי לדרך. בלי הרבה בירבורים נכנסתי ישירות לעובי הקורה, התחלתי את המבחן בדרך בין עירונית, לגמוא כמה שיותר ק"מ.
תנוחת הרכיבה בעייתית וקשה מאד להסתגל אליה. מיקום הכידון הגבוה, בשילוב המושב המכתיב רכינה קדימה דווקא, מציב את הרוכב בתנוחה בה הור חייב לקער את הגב בתנוחה שקשה להתרגל אליה. נראה כאילו דוקאטי לא עשו שיעורי בית עד הסוף. הם אמנם הכתיבו תנוחת גב זקופה, אך מישהו שם פישל והרכיב מושב המכתיב תנוחת גב ספורטיבית לחלוטין המחייבת את הרוכב לרכון קדימה דווקא. דווקא כידון נמוך יותר וקרוב יותר אל הרוכב היה משאיר תנוחת ספורט תיור מצויינת. הרגליות אגב, ממוקמות מצוין והחלק התחתון של הגוף נינוח לאורך כל הרכיבה ללא בעיות הראויות לציון. כרגיל אצל דוקאטי – ולא ברור למה לקראת שנת 2005, המצמד קשה. קשה מדי ומעייף את היד לאורך זמן עד כדי כאב בשורש כף היד. רגלית ההילוכים משלבת את הגיר עם המנוע באופן סביר פלוס, אך מהלך הרגלית ארוך מדי באופן בולט.
איכות הגימור ממש לא מתאימה לאופנוע מדגם 2004. הפשלות הקטנות של הגימור, אם מבחינת התאמת הפלסטיקה הלא מושלמת, ואם מבחינת בעיות – שנפתרו אמנם על המקום - שצרכו הגעה שלנו למוסך באמצע יום המבחן הראשון.. לא לעניין באופנוע שאמור להיות כל כך יוקרתי ויקר.




התחלתי בסחיטות קלות של המצערת, לא סתם דוקאטי מתגאים במנוע הזה. הוא חזק מאוד, מושך לפנים בעוצמה, מד המהירות מקפיץ את הספרות כלפי מעלה באופן מטורף שמסגיר את העובדה שזהו מנוע ספורט מגניב. בעקיפות אין צורך בהורדת הילוך, המנוע נותן מענה מצוין עם מומנט מפוזר היטב בכל מקום בשעון הסל"ד, משקף החזית מאפשר זרימה חלקה של האויר מעל לראשו של הרוכב באופן יעיל ורק כאשר נתכופף לפנים, נבחין כי קצהו עליון של המשקף מעוצב באופן כזה שמצד אחד הוא יזרוק את הרוח מעל לראשו של הרוכב, אך מצד שני, במידה ונרצה להביט דרכו תתעורר בעיה כי הוא מעוות כל דבר באופן מטריד. שוב, אני לא יודע האם קהל היעד שלשמו נבנה האופנוע אכן יגיע למצבים אלו, ובכל זאת. ועוד דבר לגבי המקף: הוא לא ממש שקוף. אי אפשר לרכב אתו בין רכבים למשל כשהראש מוטה מטה מתחתיו כי פשוט לא רואים ברור.

ברגע שהגעתי לכבישים מפותלים שהכריחו אותי לעבור מצד אחד לצד השני ללא הפסקה, התחילה להתעורר התחושה כי ההיגוי איטי / כבד במקצת. העובדה שהאופנוע שוקל לא מעט, מקשה אף היא על פעולת ההיגוי ומכריח לבצע פעולה של משיכה ודחיפה של ההיגוי במקביל והתקבלה תחושה מגושמת משהו. כן, בסך הכל קצת יותר מאמץ... אבל בכביש מפותל הדורש הרבה שינויי כיוון זה מעייף. בפניות איטיות יחסית, ההיגוי עוד יותר מכביד ואף תחושת הכובד מורגשת יותר, המצערת במהירויות אלו הופכת רגישה מאוד. בסל"ד ביניים, לא מתאפשרת עזיבה או סיבוב של המצערת בצורה רגילה, ז"א לעזוב, לפתוח את המצערת בקלות, אלא צריך לבצע פעולות סחיטה ושחרור עדינים שלה, כיוון שמתקבלת "מכה" בגלגל האחורי בזמן פתיחת המצערת, ובזמן עזיבת המצערת במהירות איטית יחסית, מורגשת העברת המשקל קדימה באופן לא נעים, כזאת שמיד אני כרוכב, מרגיש את הצורך לאזן את האופנוע על המתלים. רצוי להשתמש במצמד, והרבה לצורך חלקות התפעול במעבר ממצערת סגורה לפתוחה.
אבל אז, שוב חוזרים להם הסיבובים הארוכים יותר. האופנוע מרגיש יציב מאוד, ויושב יפה מאוד בפניות. אין בעיה לרדת נמוך בפניה מהירה ולפתוח מצערת לרווחה. האופנוע יקח את הסיבוב גם במהירויות של מעל ל- 200 קמ"ש ללא בעיה. פועל יוצא של בסיס הגלגלים הארוך והמתלים הקשיחים יחסית. התקשורת עם חלקו הקדמי והאחורי של האופנוע דרך המתלים טובה מאוד. אלה מספקים יציבות טובה לאופנוע, וכאמור, הוא מסוגל לרדת לזויות מכובדות ואף להשחיז את רגלית האמצע ללא כל בעיה ומבלי להניד עפעף. המיכל מאפשר חביקה נוחה מאוד בשילוב מיקומן של הרגליות, הרגשתי כי פלג הגוף התחתון הפך להיות חלק בלתי נפרד מכלל המערכות באופנוע, תחושת ההתחברות לאופנוע בחלקו התחתון של הגוף מצוינת. גם שיכוך ההחזרה והכיווץ בשני המתלים עבדו מצוין, לאורך כל המבחן והצילומים לא נדרש כיוון כלשהו למתלי האופנוע, מלבד בצמיגים, ששם הורדת מספר PSI היא כבר שגרתית (כמו כמעט בכל מבחן), אבל באופן כללי, לא נדרשו כיוונונים מיוחדים. הויברציות שלשמן אנו תמיד מתכנסים באופנועי 2 צילינדר, לא בלטו כמעט בשום שלב של הנסיעה. הן מורגשות מעט בסל"ד גבוה, אך באופן כללי, הן חלשות יחסית ולא היוו בעיה כלשהי. מי שמתכוון לשייט במהירות של מעל ל- 200 קמ"ש, צריך לקחת בחשבון מעט ויברציות, אך באופן שאינו מפריע בצורה מוחשית הפוגעת בנוחות התיור.
המנוע סופר גמיש. אין בעיה לרדת בהילוך העליון ל- 2,500 סל"ד, ופתיחת מצערת תוציא את הכח מהמנוע עם הצליל הכל כך אופייני לדוקאטי דרך שני האגזוזים באופן חלק ומלא. ללא שום בורות או שיהוקים. בחלק העליון אפשר בקלות ליהנות מהמנוע גם כשמעבידים אותו בסקאלה העליונה של הסל"ד עם פתיחות וסגירות מצערת והעברות הילוכים מהירות. דוקאטי נשאר דוקאטי גם כשהוא תיור. על פרק המנוע אמר העורך שהוא חלש קצת, אבל בכל זאת מנוע "בן זונה" עם צליל תואם.



הבלם הקדמי מגיב מהר מאוד לסחיטת הידית. חזק מאוד, בולם באופן יעיל רגיש ומהיר. גם בצדו האחורי של האופנוע הבלם האחורי עוצר באופן מהיר וחזק. לדעתי, הבעיה היחידה שהטרידה אותי קצת היא שהאופנוע צר וכבד, וברגע שמבצעים בלימה חזקה הוא צולל בקלות על המתלה הקדמי והגלגל האחורי ננעל ביתר קלות. לא משהו שלא ניתן להתרגל אבל אז, מה נכתוב???, אה ועוד דבר, בזכות אותם דברים שציינתי קודם לכן, קל לבצע עם האופנוע סטופי, ובקלות (זה חשוב, לא?!). השלדה ממשיכה את היצירה שהלחינו עד הנה, היא חזקה מאוד ועומדת תחת עומסים שונים ללא כל בעיה, אלא אם תרצה לקחת את האופנוע לצד הממש קיצוני כי אתה בכל זאת על דוקאטי. בעומסים ממש כבדים יורגש כי השילדה אט אט נכנעת ללחץ.


ועיר?
כן, כן אני יודע, גם את השלב הזה נאלצתי לעבור. אז ככה, מרווח הצידוד של הכידון מציע בסביבות 30 מעלות לכל צד, מה שמפריע בפקקים, אך נסבל. רק המשקל קצת יותר מורגש בין המכוניות. בסך הכל, בלי לבלבל לכם יותר מידי את השכל, האופנוע נוח בעיר, מרווח הגחון שלו מאפשר ירידה ועליה של מדרכות די בקלות (רק לאט), ולגבי הנוכחות שלו? שוב, הוא מושך הרבה תשומת לב.

פסק דין
אופנוע שלגבי העיצוב חלוקות הדעות, אך מבחינת נוכחות היה קונצנזיוס מלא, הוא מושך תשומת לב בקלות. דוקאטי שילבו מנוע חזק ואדיר מומנט, מתלים טובים, בלמים יעילים לצד פרקטיות. כל חוליה בשרשרת שממנה בנוי האופנוע, נראה כי הושקעה בה מחשבה רבה. האינטגרציה בין החוליות הצריכה קצת יותר מחשבה, כי לדעתי משקל האופנוע מהווה את צוואר הבקבוק בחבילה הכוללת שמציעה דוקאטי.
הוא אופנוע סולידי יחסית, ללא ספק מיועד לנסיעות ארוכות טווח, מנוע שיכול לשאת על גבו בקלות שני אנשים וציוד נלווה ועשיר לטיולים. כמובן כמו בכל אופנוע ובפרט באופנוע זה, תנוחת הרכיבה מאוד אינדבדואלית ולכן מחייבת נסיעת מבחן, שלא סתם קוראים לה כך, לבחון את האופנוע בטרם קניתם אותו, לוודא כי נוח לכם. רק באיזי על המצערת, החיה יכולה לנשוך...

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
לא נשלחו תגובות לידיעה


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים