ימאהה YZ450F 2004


בום מימאהה



הבום הגדול של ימאהה לשטח (וגם לכביש אגב) בא ב- 98, עת יצא ה- YZ400F הראשון. האופנוע הציע משקל והספק יוצאי דופן לאותו הזמן, ועם התנהגות מטורפת. ב- 01 גדל קצת האופנוע עם 27 סמ"קים נוספים שהגדילו את המנוע ל- 426 סמ"ק, וב- 03, יצא שוב דגם מחודש עם מנוע בנפח 449 סמ"ק לאספקת כח לינארית יותר, ושמו של הדגם גדל בהתאמה ל- YZ450F. בנוסף, גדל גם עובי הבולם הקדמי מ- 46 מ"מ ל- 48 מ"מ, רגליות הפלדה פינו את מקומן לטובת רגליות טיטניום, המשולשים הפכו קלים יותר, וכיסוי המושב קיבל ציפוי מחוספס לאחיזה טובה יותר של הישבן.

תנוחות
אולי בגלל הגובה מעל לממוצע שלי (1.86 מ'), תנוחת הרכיבה בישיבה טובה לי מאד. האופנוע בבירור גבוה מאד, ועם גובה מושב של 995 מ"מ, רוכבים בגובה ממוצע יגיעו רק עם קצות המגפיים. אבל מי נוסע בישיבה? המושב הגבוה מאפשר גם המון מקום בין הרגליות לקרקע, ומה שיותר חשוב לתנוחת הרכיבה, בין הרגליות למושב. לרוכבים בגובה בינוני, הכידון ייפול בול לידיים באופן מושלם. לי הוא היה קצת צפוף ונמוך, ונאלצתי להרכיב כידון אחר רחב יותר, אשר מושיב אותי בתנוחת רכיבה קדומנית יותר, ועם ידיים פתוחות יותר, מה שמשפיע באופן ישיר גם על תגובות ההיגוי המהירות ממילא.

נוסעים
ימאהה לא מצהירים על הספק רשמי, אך אם אני משווה את הימאהה ל- CRF450 שעליו רכבתי בויתקין, ה- YZ450F הוא כנראה המוטוקרוס הסידרתי החזק ביותר בעולם. התנהגות המנוע דומה יותר למנוע 2 פעימות מאשר למנוע 4 פעימות. המנוע עצבני מאד, עולה בסל"ד כמו מטורף, וכמעט ללא בלימת מנוע בכלל. המנוע בהחלט יכול להפתיע כל אחד ברגע הראשון שרוכבים על האופנוע, וצריך להתרגל אליו לפני שרוכבים חזק על האופנוע. אתה לא יכול על האופנוע הזה לרכב בשלווה. המנוע המתפרץ צורך כל הזמן התייחסות מלאה, ובמסלולים כדוגמת ותקין, צריך לרכב כל הזמן עם אצבע על המצמד. אך בכל זאת מדובר במנוע ארבע פעימות, ובהשוואה למנועי 2 פע', הוא מוריד כמובן את הכח הרבה יותר חלק אל הקרקע. בהשוואה למנוע 4 פע', זהו בכל זאת מנוע עצבני, ואם משווים אותו לרגיעון של הונדה שמוריד את הכח אל הקרע באופן רציף וחלק, הרי שההורדה של הכח הרבה יותר אלימה בימאהה. צריך לרכב כל הזמן מחושב מאד ועם יד עדינה מאד על המצערת, שכן המנוע הזה בועט מהר וחזק. אצבע על המצמד כאמור, הינה חובה כדי שאפשר יהיה לזוז מהר. עוצמת המנוע ואופי העברת הכח מעולים במסלולים ארוכים או פתוחים, אך במסלולים קצרים כמו בויתקין, קשה לשלוט במנוע וצריך לרכב אתו באופן מאד מחושב. המתלים ממשיכים את הקו הבלתי מתפשר של המנוע. אפילו יחסית למוטוקרוסרים אחרים הם קשים. במיוחד בשליש האחרון של מהלך המתלה. מצב של בוטומינג אינו אפשרי למעשה גם מקפיצות סופר גבוהות. זהו ללא ספק אופנוע המוטוקרוס עם המתלים הקשיחים ביותר כיום בישראל. המתלים כמעט ולא מושפעים ממהמורות קלות, אך עוקבים מצוין אחרי פני הקרקע עם שיכוך החזרה המשיב את הגלגל לקרקע בדייקנות כירורגית. המתלה האחורי מצטיין באופן בו הוא מצמיד את הגלגל האחורי לקרקע ביציאה מפניה עם גז פתוח, ומצליח לחפות מעט על האופי האלים של המנוע. ההיגוי זריז בטירוף, אך לא עצבני יותר מדי. סטירינג הינו מצב נדיר למדי. ההגיוי זריז בדיוק במידה שצריך כדי לא להתעייף מדי מהפניות של האופנוע תוך כדי מירוץ. הבלמים חזרים מאד. שילוב של שניהם יכול לגרום בקלות לנעילה של שני הגלגלים, אך הרגש המטורף שהם מספקים בידית וברגלית הבלם, מאפשר לרוכב להשאיר את הבלמים בקלות על סף הנעילה, ולהשתמש באופן יעל בעוצמה שלהם.


לסיכום
האופנוע הזה חד וקיצוני מאד. המנוע מוטרף לגמרי, הבולמים קשיחים מאד, וכל כולו של האופנוע קורא תיגר על הרוכב. צריך יד מאד מיומנת כדי לרכב עליו ולנצל את היכולות המדהימות שלו. גם רוכב מנוסה צריך פרק הסתגלות, והאופנוע דורש יד מיומנת ורגישה מאד כדי לתפעל אותו כמו שצריך. בקיצור, אופנוע מקצועי למקצוענים בלבד.

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
לא נשלחו תגובות לידיעה


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים