ימאהה פייזר 600 2004



קצת מפוזר

הפייזר החדש ל-2004 אמור לרענן סופית את המותג האפרורי "פייזר" לחיים בטלביזיה צבעונית. הבסט סלר הבא של ימאהה?

.עמיר שבתאי


הפייזר 600 הישן היה עוד אופנוע. לא משהו שאפשר להתפאר בו. אופנוע בינוני ומשעמם יחסית, שהיה אמור לעשות את העבודה ככלי רכב דו גלגלי, עם קריצה לטיולי סוף שבוע רגועים. העיצוב שלו התאים לסטנדרטים היפניים הכוללניים, ללא שום ייחוד. שלדת צינרות, מנוע ארבעה צילינדרי בעל הספק בינוני, התנהגות כביש בינונית, והכי חשוב, מחיר זול. לקראת 2004 החליטה ימאהה לנער את הפייזר. לימאהה ירד האסימון שזהו אופנוע חשוב ביותר בקטגוריה שהיא אחת החמות ביותר באירופה: שוק אופנועי הכביש בנפח בינוני. ו…כנראה שהם קלעו למטרה. המשלוחים הראשונים לאירופה נחטפו ונמכרו מיד, והפייזר הפך לאופנוע הנמכר ביותר בבריטניה למשל, ולרב מכר היסטרי בשאר מדינות אירופה עם 4,500 מסירות בחודש נובמבר בלבד. כדי לקלוע באופן מלא לטעם הקהל, לא הסתפקו בימאהה בדגם אחד של הפייזר. כנראה שהיתה שם מלחמה די גדולה בין מחלקות העיצוב והשיווק, ובסופו של דבר החליטו בימאהה להוציא שני אופנועים כמעט זהים לחלוטין. האחד עירום וזוכה לכינוי FZ6, ובעיניי לפחות, הוא היום אחד האופנועים היפים בעולם. כזה שאתה רוצה לשים בסלון כפסל סביבתי. הדגם השני הוא זה המופיע במבחן ואשר הגיע לישראל, כשל- FZ6, מוסיפים את שם התואר "פייזר" כדי להעיד שהוא ממשיכו של הדגם הקודם. הבסיס של שני האופנועים זהה לחלוטין, וההבדל ביניהם מסתכם בגדול בחלק קדמי הכולל פלסטיקה ופנסים שונים. את הפייזר אני מכיר כבר מהחודש הקודם עת עשיתי עליו סיבוב היכרות. האופנוע הרשים מאד בסיבוב הראשון עליו, כך שהציפיות לקראת המבחן היו ממנו גבוהות.

עמידה
אמרנו כבר שהאופנוע יפה. יופי. רואים מיד שבאופנוע הזה הושקע הרבה מאמץ בעיצוב. תראו למשל את השילדה הכסופה. מלאכת מחשבת של פונקציונאליות עם עיצוב. שילדת האלומיניום הינה מסוג יהלום, המשתמשת במנוע כגורם נושא עומס, ומעוגנת אליו בשלוש נקודות שונות. המנוע הינו יהלום של ממש אף הוא. הפייזר משתמש בלא אחר ממנועו של ה- R6 מדגם 2002, כשבדרך מוותר המנוע על כ- 20 כוחות סוס כדי להתאים את המנוע לאופי הנדרש מאופנוע כלבו שלא אמור לעבוד היטב דווקא בתחומי הסל"ד הגבוה, אלא לספק שימושיות יומיומית בסל"ד הביניים. (בפרספקטיבה של רק 10 שנים לאחור, כמעט ומצחיקה אותי המחשבה שאופנוע עם כמעט 100 כ"ס ממנוע 600 סמ"ק, נחשב היום לגמיש. איך שמשתנות אמות המידה, ואיך שמתקדמת הטכנולוגיה בצעדי ענק.) עליה על האופנוע מגלה מושב שאינו גבוה מדי. גובה מושב בן 795 מ"מ, לא יאיים גם על כאלה שלא ניחנים בסנטימטרים עודפים. תנוחת הרכיבה זקופה כמעט לחלוטין, עם רכינה קלה קדימה אל הכידון שממוקם פשוט מצוין. המושב אמנם רחב בחלקו האחורי, אך חלקו הקדמי צר מדי, ולאחר פרק נסיעה לא ארוך, מאלץ את הרוכב לקחת את הישבן שלושה ס"מ לאחור לשיפור התנוחה. חביקת מיכל הדלק עם הרגליים פנטסטית! הרבה זמן לא נתקלתי באופנוע שקל כל כך לכרוך סביבו את הרגליים באופן שנותן דיבידנד מוחשי לאחר מכן בפרק הרכיבה. מיקום הרגליות ממשיך אף הוא את המיקום המעולה של חלקי האופנוע הבאים במגע עם האדם, כשהמיקום שלהן פשוט מושלם לכל סוג רכיבה שתבחרו לרכב עם הפייזר.


יום יום
אופנוע מסוגו של הפייזר קשה למדי לבחון. אופנוע כזה צריך לבחון במספר פרמטרים רחב מאד יחסית לאופנוע ספורט למשל. אופנוע ספורט אתה בוחן בפרמטרים הספורטיביים, ושם בערך נגמר הסיפור. אופנוע כמו הפייזר דורש מבחן ארוך יחסית הכולל בתחילתו נסיעה עירונית צפופה, דרך נסיעה רגועה יחסית לטיול של כאילו סוף שבוע, וכלה בבחינת מגבלויו של האופנוע בנסיעה ספורטיבית. לא כזו שתתחרה ב- R6 למשל, אבל בהחלט אופנוע שאמור לספק גם ריגושים ספורטיביים. אופנוע כלבויניק כמו הפייזר, קונים אנשים שזהו כלי הרכב היחיד והאולטימטיבי שלהם, הרוצים להינות מכל העולמות. גם מאופנוע שישמש אותם ככלי רכב עביר ונוח בחיי היום יום בדרך לעבודה, וגם בנסיעות כיף של סופשבוע. מטבע הדברים, מתחיל המבחן דווקא בתוך העיר, ושם גם הוא יסתיים. יש לפני שני ימי רכיבה ברוטו, כשחלקם לפחות יהיה בתוך העיר, ואני מחליט לתת לחלק הזה של המבחן חשיבות מיוחדת לאור השימושיות היומיומית שתידרש מהאופנוע. המנוע טוב ושימושי כבר מהרגע הראשון. לא צריך למשוך את ההילוך הראשון אל מעבר לכ- 6000 סל"ד כדי שלא תהיה נפילת כח בהילוך השני כפי שקורה בדור אופנועי הספורט 600 דהיום, וכפי שקורה עם אותו המנוע המכוונן אחרת המותקן ב- R6 מודל 2002. מע' ההזרקה עובדת בתיאום מושלם עם ידית המצערת, וקל לעבוד על המנוע הזה בתנאים עירוניים הדורשים סל"ד נמוך יחסית. לא שמדובר פה במנוע סופר גמיש שיתחרה מחר במומנט של מנועי הליטר, אך בהשוואה לאופנוע ממנו נילקח המנוע הזה, מדובר באופי פעולה שונה לחלוטין. תנועה בין המכוניות אף היא קלה יחסית לכל אופנוע כביש אחר. המחסור בפיירינג מלא ותצורת השילדה, יוצרים אופנוע צר למדי שקל לתמרן איתו בין המכוניות, כשזוית צידוד מצויינת עוזרת לרוכב להשתחל בקלות יחסית במקומות בהם אופנועים אחרים היו נעצרים. המושב הלא גבוה מספק ביטחון מלא למי שמעדיף לגרור רגל על הכביש ליתר ביטחון בין המכוניות, ומי שרוכב עם שתי רגליים על הרגליות, ימצא שהאופנוע יציב מאד גם במהירויות אפס, וקל לשחק עם המצמד הרך כדי להתקדם באופן קליל בין קופסאות ה- 323 שעל הכביש. המתלים בתוך העיר מתנהגים גם הם היטב. אמנם מדובר במתלים קשים יחסית המעבירים את מה שוקרה על פני הכביש באון ישיר אל הרוכב, אך הם גם סופגים מעולה את פני הקרקע, ודואגים שהגלגלים יהויו צמודים לכביש כמעט בכל מצב. גם בעליה על מהמורות הגדולות ממהלך הגלגל האחורי למשל, לא מתקבלת תחושה של איבוד אחיזה. שיכוך ההחזרה של הבולם ידאג להחזיר את הגלגל מהר מאד אל פני הכביש. המתלה האחורי – יותר מהקדמי, ידאג להעביר לישבן כל פרט שקורה בפני הכביש, לעומת המתלה הקדמי שיגהץ את אותן המהמורות באופן טוב יותר. כך שלסיום הפרק העירוני מקבל הפייזר ציון טוב מאד. קל לו להסתדר בתוך העיר טוב יותר מאשר הרבה אופנועים אחרים. האופנוע היחיד שאני זוכר שהתנהג טוב ממנו בתוך העיר הוא מתחרהו הישיר מבית הונדה העונה לשם הורנט. אך איכות המכלולים של הפייזר גבוהה יותר.


סופ"ש
חלק המבחן השני מתבצע בחלקו תחת גשם שוטף. זו גם הסיבה למיעוט הצילומים המקוריים אגב. מזל שביום המבחן הראשון הספקתי עוד לרכב עליו את הקילומטראז' הנדרש כדי לדעת עליו את מה שצריך. בשילוב הרכיבה של החודש הקודם, סופקה תמונה כוללת ומדוייקת למדי על התנהגות האופנוע. הדבר הראשון שאתה מתלהב ממנו הוא היכולת של האופנוע בפניות. לכאורה אופנוע פשוט למדי, בעל מתלים שאינם מהמעלה הראשונה ולמעשה אף לא מהשניה, כשהמלה הקדמי נטול כל שמץ של כיוונון, ומאחור ישנו מתלה אחורי בעל כיוונון של עומס הקפיץ בלבד, ובכל זאת. האופנוע יושב בתוך פניה כאילו נולד לנסוע על הצד. יציב באון מעורר התפעלות. יהיה מי שייחס את זה לבסיס הגלגלים הארוך יחסית (1,440 מ"מ), אך אני מצידי מכיר אופנועים בעלי בסיס גלגלים פחות או יותר זהה ללא שמץ של היכולת של האופנוע הזה לשמור על קו הפניה. אין שמץ של עצבנות, אלא פשוט ידיעה שאתה יכול להוריד את האופנוע נמוך נמוך במהירות גבוהה יחסית, ועדיין יהיה לך ביטחון מלא בהתנהגות האופנוע. השילדה קשיחה מאד. לא ברמה של אופנועי הספורט, אך למי שאינו מנוסה יתר על המידה באופנועים ספורטיביים, תיראה השילדה הזו כפלא. השילוב של שילדת האלומיניום עם המנוע כגורם נושא עומס ו"פעיל" באופן מלא בקשיחות המבנה, כמו גם המתלים הקשיחים יחסית, בשילוב אותו בסיס גלגלים, נותנים קשיחות מעולה ויציבות מדהימה בתוך פניה מהירה. אפשר להוריד את האופנוע ללא חשש עד לרגלית (השמאלית במקרה שלי, לימנית לא הצלחתי להגיע) במהירויות שאופנוע מסוגו של הפייזר לא אמור להיות בתוך פניה. והפייזר לא רק שעושה את זה, אלא גם עושה את זה מצוין. היגוי האופנוע מהיר, אך אינו מהיר יתר על המידה. ההיגוי גם הוא מדגיש את קשיחות המבנה. אין הרגשה כאילוי קודם פונה החלק הקדמי ורק אחריו החלק האחורי כפי שקורה בהרבה אופנועי עירום. האופנוע פונה כולו כיחידה אחת שלמה וקשיחה, בדומה לאופנועי ספורט. שינויי כיוון בתוך פניה מתבצעים היטב על האופנוע ובלי חשש. הקשיחות של האופנוע ביחד עם בסיס הגלגלים הארוך וההיגוי העגול, עושים את מלאכת תיקון הקו בפניה למלאכה קלה יחסית. המתלים אף הם הולכים באותו קו. הקשיחות היחסית של המתלה האחורי גורמת לאופנו לשמור על קו הפניה אפילו אם הרוכב מחליט לפתוח גז חזק ביציאה מפניה. הבולם הכאילו פרימיטיבי, יספוג את כח המנוע והעברת המשקל לאחור ללא יותר מדי בעיות, וימשיך להצמיד את הגלגל לקרקע עם שיכוך החזרה מצוין. שיכוך הכיווץ של המתלה האחורי קשה מדי, והוא מעביר מדי פעם מכה קטנה לגב הרוכב. המתלה הקדמי מעולה. הפוגרסיביות שבה הוא פועל בבלימה חריפה למשל, מצויינת. גם שיכוך הכיווץ שלו מעט קשה מדי, אך שיכוך ההחזרה עובד קרוב למצוין עם החזרה מדוייקת של הגלגל לקרקע. צריך ממשל לכסח אותו בסגנון רכיבת מסלול כדי להוציא את המתלה הקדמי משלוותו. ואם כבר דיברנו על בלימה חריפה, הרי שהיא קלה מאד עם האופנוע הזה. הבלם הקדמי חזק מאד, ועם רגש טוב מאד המודיע לך מתי הצמיג הקדמי על סף נעילה. שני הדיסקים בני 298 המ"מ, עם שני הקליפרים הכפולים, עושים עבודה מצויינת בבלימת האופנוע. הבלם האחורי חזק מאד, אך חסר רגש, ולפעמים אתה מוצא את עצמך עם גלגל אחורי נעול בכניסה לפניה וזנב זורק. נראה טוב על מסלול המירוץ או כשאתה עושה את זה בכוונה, אך כשזה קורה כשהאופנוע כבר מוטה ומשנה את קו הפניה הפניה המתוכנן, זה מבהיל. תאמינו לי. רכיבה מהירה בכביש הפתוח מגלה את סגולות המנוע. בואו נאמר שלעומת אופנועי הספורט החדישים המנוע הזה גמיש, אך עדיין לא מדובר באופי הפעולה של מנועי ה- 600 של לפני עשור. לעומת המנוע המקורי של ה- R6 המנוע כאמור גמיש, אך לא הרבה יותר וכאן נרשמה אכזבה קלה, ועם יכולת שיוט קלילה גם ב- 6,000 סל"ד. סיבוב המצערת בתחום הסל"ד הזה בהילוך העליון לא יפיק משיכה מדהימה קדימה, וכאן המנוע מעט איכזב. שיא המומנט של המנוע נמצא בכל זאת רק ב- 10,000 סל"ד. מעל ל- 8,000 סל"ד מתקבלת כבר משיכה ראויה וסבירה, כשבין 10,000 סל"ד ל- 12,000 סל"ד מתקבל האיזור הממש חזק של המנוע. המנוע אכן חזק, אך אינו קוטל קנים כמו ה- 600 -תים החדישים. בכל זאת הוא מספק פחות מ- 100 כ"ס, אך מצד שני, המנוע כאן אינו אמור גם לספק יותר מכך. נקודת החולשה של איזור המנוע היא העברת ההילוכים הנוקשה משהו. צריך להיות מאד מדויק בתזמון העלאת ההילוך ובגז הביניים בירידת ההילוכים, כדי להפיק מתיבת ההילוכים העברה נקיה לחלוטין. טיול רגוע של סוף שבוע יהיה רעיון מעולה על הפייזר. משקף האופנוע מסיט את הרוח מהרוכב באופן טוב למדי, ושני רוכבים יכולים לשבת על המושב הגדול באופן מרווח למדי. המתלים ממשיכים גם כאן את הקו האיכותי שלהם, כשאינם מתבלבלים מהמשקל הנוסף שהועמס על האופנוע ומשנה את יחס המשקל של האופנוע. גם בזוג אפשר להטות את האופנוע בפניות מהירות כשהמתלים והקשיחות המבנית של האופנוע עושים עבודה נהדרת בשמירה על הקו הנכון, וכתוצאה מכך, גם על הביטחון שלו באופנוע.


גזר דין
האופנוע הזה עולה לפני רישוי כ- 68,000 ש"ח, ושווה כל שקל!!! נקודה!

 

 

 

 

 

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.נותן בראש מגיל שלושפיזר 60031/07/2006 08:40:42
בן זונה של אופנוע


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים