הרלי דייוידסון- ספורטסטר 883


MADE IN USA

הספורטסטר החדש של הרלי דייוידסון מפתיע דווקא ב... כבישים מפותלים.

יהונתן ענפי צילום: גלעד קוולרצ'יק


היסטוריה היסטריה

ההיסטוריה של דגמי הספורטסטר של הרלי לא נולדה אתמול. ליתר דיוק היא נולדה לפני 52 שנים בדיוק, עת נולד הספורטסטר הראשון. כמו כל דבר אצל הרלי, שינוי מתבצע אחת ל… שנים כדי לשמור על הניחוח ההיסטורי של השם והאופנוע. על שינוי שם דגם אין בכלל מה לדבר. צריך מהפיכה של ממש כדי ליצור בכלל דגם חדש אצל החברה האמריקאית, ודגם באמת חדש נולד רק בתחילת שנות ה- 2000 עם הוי רוד. ההחלטה על ייצור הספורטסטר הראשון נולדת בשנת 1947 כשבהרלי מחליטים להתנער משהו מהתדמית הכבדה שמתחילה לדבוק בהם, וחבר המנהלים מחליט להוציא אופנוע "ספורטיבי" עם מנוע 1000 סמ"ק (61 אינץ' מרובע) אך עדיין בתצורת V2, אך עם משקל של 90 ק"ג בלבד. ב- 1952 יוצא הדגם הראשון עם מנוע 750 סמ"ק, ועונה לשם ספורטסטר. מאז ועד היום עבר הספורטסטר לא פחות מ- 15 גלגולים שונים. ברבות השנים הפכה הרלי למושג. כמעט שם נרדף למושג קאסטום. אופנוענים רבים מעקמים את האף מיד עם שומעם את המילה "הרלי עם התגובה "אני לא אוהב קאסטום". אז היום, לאחר שרכבתי על הרלי אני אומר לכם צאו מזה! תיפטרו מהסטיגמות שקיימות בכם! כי כבר מזמן מדובר בעולם אחר שרובנו לא מכירים או לא הכירו.

מבט עילאי

אין הרבה קשר בין המילה "ספורט" כפי שאנו מכירים אותה, לבין אותה המילה כפי שבהרלי מבינים אותה. כרוכב ספורט מהסוג הקשה, אני עומד מול האופנוע, ו…. מה לזה ולספורט?! ועוד במשקל יבש של 255 ק"ג של מתכת אלומיניום ומיני תופינים. לא ממש הצלחתי לחבר את המונח ספורט לאותו יצור שהיה מונח לפני. המספר 883 נצץ בין פיסות המתכת של מרכיבי המנוע השונים, והבבואה שלי השתקפה על אותם חלקים נוצצים. נו… רק לאחר שרכבתי על הספורטסטר יום רכיבה שלם, הבנתי למה העורך התעקש שאני ארכב עליו. יום שהצליח לשנות את תפיסת העולם שהייתה שנויה במחלוקת ביני לבין עצמי זה מספר שנים.

מכת ברק
ביום רכיבה כמו שהיה יום המבחן, אף רוכב לא יכול להתלונן. השמים היו נקיים לחלוטין מעננים, עד שאפילו היה אפשר לראות את הירח מחייך אליך באמצע היום. "אמצע שבוע" אומר שהתנועה בכבישים יחסית דלילה. מיכל הדלק התמלא דלק, האויר מסביב התמלא בצליל עמוק אשר המפיץ דציבלים בעוצמה שגרמה לצליל מנועו של מטוס ג'מבו 777 החדש להישמע אנמי (האגזוזים באופנוע המבחן עברו "שידרוג"), וליבי התמלא אושר שמחה וגיל. על גבי חלקו הקדמי של המנוע מותקן מנגנון שתפקידו להפחית את הויברציות הנשלחות לגוף האופנוע, אבל זה לא מנע מהגלגל הקדמי לרעוד בצורה שחשבתי לרגע כי אני צריך משקפיים. ובכל זאת, התיישבתי על המפלץ הקטן, למה מפלץ?! כי הוא בכל זאת בנפח 883 סמ"ק, למה קטן? כי גובה המושב הוא 668 מ"מ ואדם במידותי פוגע בפוזה שלשמה הוא נבנה, ומיד נראה כי ה XL883C הופך לטוסטוס קטן מידות. לוח השעונים פשוט, קריא ומפיץ ניחוחות של יוקרה. מיקום הידיות מכריח את הרוכב להושיט את הידיים לפנים ולאחוז בכידון (קליפ און?). הרגליות מונחות בחלקו הקדמי של האופנוע ומאפשרות ישיבה משוחררת מאוד ורגועה. המצערת של האופנוע משקפת את היותו חדש דנד"ש. ברגע שהנחתי את ידי על המצערת (הנחתי!!! לא סובבתי) החלו הטורים לעלות, הלו, מה קורה פה? כאילו האופנוע מתקשר טלפתית. מי שלא רגיל באופנועים מהסוג הזה צריך להתרגל להניח את כף היד בזוית שונה מהמקובל. אם יורשה לי להגיד, ו..אני מאמין שיורשה לי, בזמן שאני יוצא חוצץ כנגד... 'סדר. בקיצור, שילבתי לראשון והתחלתי סוף סוף בנסיעה. עכשיו לוקחת עיניים שלך וממשיכה לקרוא!

MADE IN ISRAEL
תנוחת הרכיבה על גבי הספורסטר מכריחה את הרוכב לפעול באחת משתי הדרכים הבאות: האחת, שימוש קבוע בשרירי הבטן וחיבוק מיכל הדלק, על מנת שלא תתקבל משיכה לאחור בזמן האצה. והשניה, לאחוז את הכידון בחוזקה, שוב מאותה סיבה. האם זה נוח?, זה כבר עניין של הרגל. הויברציות, כמו שאנו רגילים ומצפים מהארלי, לא בדיוק מה שהיו פעם, ואני מתכוון באופן החיובי של הדברים. בשלב זה, הארלי הצליחו לייצר אופנוע אשר מפיץ צלילים בתדרים המרעידים את כל הסובבים, חוץ מהרוכב עצמו. המנוע מייצר ויברציות קלות, יותר בשביל הרשמיות. רק בסל"ד גבוה ובעמידה, ניתן להרגיש את הויברציות באופן בולט וגם אז, בואו לא נתרגש במיוחד. מנגנון הפחת הרעידות של המנוע עושה את עבודתו נאמנה. מד המשקל מראה 255 ק"ג יבשים של אופנוע עירום. בזמן רכיבה ו/או ישיבה כל גבי האופנוע, לא ממש ניתן להרגיש את משקלו, וזאת בזכות מרכז הכובד הכל כך נמוך. הרכיבה החלה בצורה חלקה, מספר דקות לאחר שהתרגלתי למיקום הרגלים, הידיים ותיבת ההילוכים, התחלתי במלאכת המבחן. לצדי רכבו שני רוכבים נוספים, אשר מלאו את הנוף שסביבי בצבעים שונים. מנוף המצמד רך ביחס לכל הארלי ישן ומוכר. ללא ספק מדובר בהורדה ניכרת בלחץ הנדרש לצורך החלפת הלוך. תיבת ההילוכים מתאימה למצב עבודה רגוע יחסית ואיטי. מסבירה: ברוב האופנועים ניתן להעביר הילוכים ע"י ליטוף קל של ידית המצמד בשילוב העברת ההילוך, אך פה ההעברה מלוות בנקישות מצד תיבת ההילוכים, ולכן, על הרוכב לרכב עם 4 אצבעות על ידית המצמד, ובכל העברת הילוך לבצע משיכה מלאה על מנת להימנע מאותן נקישות. פנינת המבחן החלה בין פיתולי בית שמש השונים בליווי הנוף הפסטוראלי שמסביב. הרגשנו אירופה. ההפתעה הגדולה באה בסיבוב הראשון. ההרלי הזה יציב באופן יוצא מן הכלל. הוא יושב בסיבוב באופן מוחלט. המתלים מעצם היותם קשיחים מאוד, אפשרו לאופנוע להגיב מהר לכל פקודת היגוי ללא נדנודים מיותרים. לא הרגשתי זריקות זנב כלשהן, פשוט היה תענוג לראות כיצד האופנוע מגיב באופן מופתי לכל אותן פקודות. שני הרוכבים הנוספים, עשו את דרכם בין מראות האופנוע, ואט אט נעלמו מאחור, ואני נשארתי עם אותו חיוך דבילי, וחוסר התחשבות ברוכבים הנוספים. מה אתם רוצים? אסור ליהנות קצת?!. לרגע שכחתי שזה הרלי. מפתיע? בהחלט כן. ההיגוי מגיב יחסית מהר, ודואג לעדכן את הרוכב על הנעשה בחלקו הקדמי של האופנוע. הדבר הבא, ישמע לכם מגוחך, אך מרווח ההטיה של האופנוע מספק. אפילו בפיתולי הרי ירושלים, כן כן, אפילו אני לא האמנתי שמלים כאלו יצאו מפי, ועוד לגבי איזה אופנוע. ולא, לא לקחתי כלום... המתליםנחלו מפלה קשה. בכביש ה"מפנק" את הרוכב במספר בלתי מוגבל של מהמורות (ויש בארץ הרבה כאלו), מתקשים המתלים בעלי המהלך הקצר לעקוב את הכביש ולמנוע "מכות" לגוף הרוכב. בסיס המתלים קשיח מאד, ומהלכם כאמור קצר יחסית. במיוחד אמורים הדברים לגבי המתלה האחורי שמספק מהלך בן 61 מ"מ בלבד. הפרונט מספק אמנם מהלך ארוך בן 141 מ"מ, אך במקרים רבים פשוט ריצד הוא לו מעל מהמורות. שילוב של הפרונט המרצד לבין המצערת הקלילה, גרמו לכף היד הימנית שלי לפתוח מצערת או לסגור אותה בתנועות בלתי רצוניות בעליל. מושב האופנוע אוחז את הרוכב באופן מושלם, אך הוא קשה וספרטני מדי, ופוגע בנוחות בנסיעות ארוכות. פעם התנחמו רוכבי הרלי במיכל דלק בן 8 ל' בלבד שהיה מחייב אותם לתת מנוחה לישבן בנסיעות ארוכות. היום עם מיכל דלק בעל תכולה של 17 ל' תמימים, ראוי לתת בהרלי יתר מחשבה לגבי מושב רך יותר.

גזר דין
הארלי זהו אופנוע מבוסס נשמה. קל מאוד לאהוב אותו כשמבינים את דרך החיים שלו, אך באותה צורה, הדבר יכול לשמש כחרב פיפיות לכל אותם רוכבים חדשים שלא ממש מכירים את הסגנון הזה. כל הארליסט בסיסי, יודע כי כל אותן חסרונות שהוזכרו בכתבה זו הינן מכסימום בגדר אופציה. הארלי ידועים במגוון האופציות הניתנות ליישם בכל אופנוע לצורך, נוחות, כוח, פוזה וכל דבר העולה על רוחכם. כל דבר שמפריע לכם, ניתן לשפרו ו/או לשנותו, והמגוון רחב מאוד. ה- XL883C מרשים ביופיו, מתאים יותר לרוכבים בגובה 1.70 מ' ומטה, קל לניוד ברחובות העיר הגדולה, ומגניב באופן מפתיע ברכיבה בין עירונית, כל עוד הכביש סלול כהלכה. הצליל הערב לו דואגות שתי סעפות ניקל מרשימות, תורם לפוזה, ובכלל המראה העירום שלו מדליק אותי. נו אתם מבינים למה אני מתכוון. בקיצור, לרוכבים החדשים שביניכם, הייתי ממליץ לגשת עם ראש "פתוח" לקראת הרכיבה על ה- XL883C, ואז, מובטחת לכם נסיעה מהנה. ולכל אלה שכבר מכירים את הארלי הייתי מוסיף, תבדקו את המנופים. איזו רכות... שלא הכרתם.


הרווק
מבנה גוף: צר וארוך. עיצוב: קצת ניקל, ועוד הרבה ניצנוצים. מחפש קל/ה בגובה 1.70 ומטה בעלי משקל של עד 80 ק"ג. אוהב מקומות יפים ונסיעות רבות, אך מכביד קצת לפעמים על הגב התחתון. לא אוהב לקחת טרמפיסטים, אין מספיק מקום. מחפש משהו/י שמחפש/ת פוזה תמורת מקבץ שקלים סביר. אוהב לפנק, אך לא פחות חשוב, שיפנקו אותו. והכי חשוב, קוראים לו הארלי. חסרונות: אוהב להכאיב מאחור (יש מי שיראה בזה יתרון) יתרונות: מפנק ביחסים לטווח ארוך מושג שהוא לא אוהב: מהמורות מושג שהוא אוהב: הנה אני פה הערות: אפשרות סבירה לתת איתו בראש בכביש מפותל.

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.מוריי חדד :]] :()03/08/2007 02:40:41
אניייייי רוצצהה האאררלליי !! זה החללווםם שלללייייייייייייי


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים