ימאהה T-MAX 2004


זה קטנוע, לא זה אופנוע, לא זה T MAX

 ה- T MAX של ימאהה עבר שדרוג. סיבה למבחן דרכים די מקיף שלא הופיע כמוהו עדיין ב"בייקס" למעט פרמיירה אי שם ב- 2001

עמיר שבתאי


 ה- T MAX אינו כלי רגיל. כבר בסוף האלף הקודם עוררה מחלקת השיווק של ימאהה גל שמועות היסטרי לגבי אופנוע קטנוע בנפח 500 סמ"ק עם שני צילינדרים, הספק בשמיים והתנהגות של אופנוע. מלאכת השמועות עבדה היטב, וכשנחשף הקטנוע בתערוכת מינכן לקראת סוף שנת 2000, התגלה יצור גדול ומאורך עם מראה יפיפה ועיצוב מתקדם. אך בכך לא נגמרה ההפתעה. הסוכריה העיקרית של הכלי הזה היתה ועודנה, מנוע שנמצא במרכז הכלי. מה שהופך את ההתנהגות הדינמית שלו ל"אופנועית" של ממש, להבדיל מכל קטנוע אחר שם נמצא המנוע מעל לגלגל האחורי. כדי לענות על היכולת של המנוע שהפיק 40 כ"ס, ציידו ימאהה את בן הכלאיים במכלולי שילדה ומתלים אופנועיים לחלוטין. מזלג "אמיתי" מקדימה, שילדת מסבך צינורות בתצורת יהלום, ומתלה אחורי עם זרוע אחורית מסיבית. גלגלי 14" היוו את השורה התחתונה בהתנהגות האופנוע של הסופר קטנוע הזה. וההתנהגות אכן היתה מעולה. אני מודה שאני לא ממש אובייקטיבי. בתחילת השנה שעברה רכשתי לי כלי חדש כזה והשתעשעתי אתו היטב בכבישים חוץ עירוניים. כך שהכלי המקורי מוכר לי היטב עת עשינו יחד כ- 4,000 ק"מ לפני שנמכר.

שידרוג
הכלי החדש ממשיך את הקו שהתווה ה- T MAX הקודם. אין מדובר אמנם במהפיכה או בשינוי הכלי לחלוטין, אלא באבולוציה שאמורה להביא את הקטנוע מעט יותר קדימה. בסך הכל הוא כבר לא השתנה שלוש שנים. נצח במושגים יפניים. שני שינויים מהותיים עבר ה- T MAX החדש, או המחודש. הראשון הוא במנוע. מערכת הקרבורציה פינתה את מקומה לטובת מע' הזרקת דלק, ולמנוע נוספו 10 אחוזי הספק תמימים. כך שכעת הוא מוציא 44 כ"ס במקום ה- 40 של הדגם הקודם. שינוי מהותי שני הוא במערכת הבלימה הקדמית, שלמעשה פשוט הכפילה את עצמה עם דיסק נוסף וקליפר כפול נוסף. שינוי קצת פחות מהותי ולא ממש מורגש ברכיבת היום יום הוא המעבר מגלגל 14" מאחור, לכזה עם אינץ' אחד נוסף. משקף הקטנוע עבר שינוי ברמת הגימור, ואין לו יותר את המסגרת החיצונית. עוד נוסף לקטנוע בלם יד מצוין, המופיע גם על כידונו של המג'סטי 400. לוח השעונים השתנה אף הוא לכזה מכובד יותר ודיגיטלי, כשמשמעות הגדולה ביותר שלו היא מד סל"ד נחוץ למדי שלא הופיע בדגם הקודם. שאר המכלולים לא קיבלו שום שינוי. זאת בכל אופן על פי ימאהה… אני הרגשתי אחרת. ההבדל הראשון מתחיל כבר בהתנעת הכלי. הקוראים הותיקים כבר יודעים שכל מבחן דרכים אצלי מתחיל בישיבה של דקה או שתיים על כלי המבחן, והאזנה נטו למנוע. כאן כבר ברגע ההתנעה היה ברור לי כי משהו השתנה באגזוז. הרעש שהוא מוציא אולי אינו גבוה יותר ברמת הדציבלים שהוא מפיק, אך מדובר ללא ספק במשהו שונה במערכת הפנימית של המפלט. הרעש בדגם החדש הרבה יותר משוחרר. הרבה יותר בס עמוק ומחוספס, לעומת הרעש החלבי למדי של הדגם הקודם. תחילת תנועה. המצערת לא השתנתה. מדובר עדיין בידית מצערת טובה למדי. לא רכה מדי ונטולת רגש, ולא קשה מדי המעייפת את היד. אני מפנה את הקטנוע קודם כל לאיילון צפון כדי לבחון את ההבדלים בין המנועים. מדר'א מיא. אין ממש מה להשוות. מערכת ההזרקה פשוט מצוינת, ומזניקה את הקטנוע הגדול מיד עם כל סיבוב של המצערת. הסל"ד עולה למעלה מהר יותר באופן מוחשי מהדגם הקודם (שם כאמור, לא היהי מד סל"ד), והקטנוע זז קדימה מהר יותר. אין ספק שתוספת ההספק עליו מצהירה ימאהה אכן אמיתי ומורגש ביותר. הזמינות של הכח אף היא טובה יותר. לא משנה באיזו מהירות אתה נמצא, הדגם החדש יאיץ טוב יותר מכל מצב. לגבי המתלים לא אומרים בימאהה מילה, אך משהו שם השתנה. הפרוגרסיביות של שני המתלים שונה כעת, ויש סיבה. רבים מרוכבי ה- T MAX התלוננו כי המתלה קשה מדי לאורך כל מהלך העבודה. ובכן, לא עוד. מהלך המתלה הראשוני, ממש בתחילת התגובה שלו, רך יותר מאשר של ה- T MAX המקורי עם קריצה ברורה לטובת שוק קטנועי המנהלים הגדולים. תחושת הרכיבה עליו כעת הרבה יותר נינוחה ברכיבה מנהלתית בתוך העיר ומחוצה לה. התגובה של המתלה לכביש הרבה פחות קשיחה בתחילת הפעולה שלו, ויש פער מוחשי באיכות הרכיבה המנהלתית בין הדגם הקודם לדגם המחודש. במושב עצמו לא הרגשתי שום שינוי, אולם למען האמת אני גם לא ממש זוכר איך היה המושב בדגם הקודם, למרות שישבתי עליו 4,000 ק"מ. ההיגוי אף הוא שונה מעט. יש הבדל במהירות ובקלות שבה מגיב הקטנוע הגדול לפקודת ההיגוי. הוא אינו מדויק יותר, אך מעט מהיר יותר. מאחר וימאהה אינם מצהירים על שינויים כלשהם במערכת המתלים או זויות כלשהם בחלקו הקדמי של הקטנוע, קל ליחס את השינוי לאינץ' הנוסף שהתווסף לגלגל האחורי. סביר להניח שגלגל ה- 15" הרים מעט את חלקו האחורי של הקטנוע לעומת החלק הקדמי, ומלבד התוספת של אחוזים מסוימים אשר נוספו לחלקו הקדמי של הקטנוע והשפיעו על חלוקת המשקל שלו לטובת החלק הקדמי, הרמת החלק האחורי גם חידדה את זוית המזלג במשהו כמו חצי מעלה או מעלה עם השפעה ישירה על מהירות ההיגוי. שינוי מורגש הרבה יותר הוא ביכולת הבלימה. הדיסק הנוסף מקדימה מעניק ל- T MAX את מה שבדיוק היה חסר לקודמו: היכולת האבסולוטית לבלום מכל מצב כשידית הבלם משחקת באופן מדויק על הגבול של נעילת הצמיג הקדמי בכניסה לפניות. כן, למי שלא יודע עדיין, ה- T MAX אמנם הוא לא יתחרה באף אופנוע ספורט בכביש מפותל, אבל הוא בן לוויה מצוין לרכיבה ספורטיבית מרעננת בין הנסיעות המנהלתיות. ואם כבר הזכרנו רכיבה ספורטיבית, אז היכולת שלו בסגנון הרכיבה הזה עם הבלמים הללו והשינוי בהיגוי הקליל יותר, הרי ששני אלה שיפרו מהותית את היכולת של הקטנוע ברכיבה ספורטיבית. המתלים נשארו קשיחים בבסיסם, ולבד מהשיכוך הראשוני הרך יותר, נשאר הבסיס שלהם קשיח והם מספקים יכולת מצוינת ברכיבה ספורטיבית עם שיכוך כיווץ והחזרה טובים מאד.

עירוני?!
לא ממש. הימאהה הגדול אינו כלי עירוני, ושיכחו את המשמעות של המילה "קטנוע" בתוך העיר כשאתם חושבים על ה- T MAX. עם בסיס גלגלים בן 1,575 מ"מ, אף אחד לא מצפה ממנו להשתחל בין המכוניות כאילו הוא היה טוסטוס. למרות זוית צידוד טובה מאד, קשה לכלי הארוך לנוע בפקק אמיתי או בין הרכבים העומדים לפני רמזור. אבל.. היתרון הגדול של ה- T MAX הוא בפירוש באיכות המתלים שלו. כאמור, השיכוך הראשוני של תחילת תהליך עבודת המתלה רך יותר משל הדגם הקודם, וה- T MAX משכך פשוט מעולה את מהמורות הדרך העירונית. הן שיכוך הכיווץ והן שיכוך ההחזרה של שני המתלים עובד מצוין בדרך העירונית עמוסת הבורות, מהמורות ושאר מריעין בישין, והנסיעה העירונית חלקה יותר מזו שהיתה על הדגם הקודם, אך מבלי לאבד את הרגש הטוב אותו מספקים שני הבולמים לידיו וישבנו של הרוכב. הפיצוי אותו מקבל הרוכב על היכולת החלשה בפקקים הינו מנוע המזניק אותך מהר מאד במיאוצי הרמזורים בין ירוק לאדום הבא. פצע פתוח אבל עזבו אתכם מחוץ לעיר. מי שצריך קטנוע להתנהלות יומיומית אבל צריך לנסוע הרבה אל מחוץ לעיר, יכול להתחיל ולחשוב על הימאהה הגדול. הכלי הזה פשוט מצוין מחוץ לעיר. ימאהה לא אומרים או מזכירים שינוי איזשהו שנעשה במשקף, אך הרעש והרוח המגיעים אל קסדת הרוכב נמוכים מעט מאלה של הדגם הקודם. בכל זאת לא מדובר בכלי נטול רוח פרצים. מהירות השיוט של הקטנוע עומדת על כ- 130 קמ"ש נינוחים למדי, אך מעבר למהירות הזו יש צורך להשתופף מעט כדי לברוח מהרוח המגיעה אל הקסדה. המהירות המירבית אליה הגעתי אגב בישורת מס' 1 (המוכרת גם ככביש ירושלים ת"א) היתה 170 על השעון המרגישים אמיתיים למדי. מהירות מירבית שמהירות מירבית. הפונקציה העיקרית של הקטנוע הזה – כמוזכר מעלה, הינה היכולת הדינמית ה"אופנועית" שלו הנובעת מהיות המנוע באמצע הכלי ולא בקצהו האחורי כבשאר קטנועים. השילדה המצויינת בשיתוף מתלים באיכות גבוהה ובתוספת של יציבות מרשימה הנובעת בין היתר ובעיקר בשל בסיס הגלגלים הארוך (מאד), גורמים לקטנוע הגדול להיות כלי משחקים נהדר ברכיבה חוץ עירונית פתלתלה. לא שהוא הפך להיות פתאום אופנוע ספורט, אבל אין שום בעיה לקחת את ה- T MAX אל הכביש המפותל הקרוב לחפוז ספורטיבי. היציבות הפנטסטית שלו בפניות מהירות והיציבות הכללית שלו, מאפשרים ללא חשש לבצע פעילויות מעולם אופנועי הספורט. בלימה מאוחרת אל תוך פניה, הטיות המוגבלות רק על ידי ג'ק האמצע (משני הצדדים), ומי שירצה יותר מכך, יכול להוריד את ג'ק האמצע ולהסתפק בג'ק הצד בלבד. אבל אז אפשר גם להגיע לחרב התחתונה של הפיירינג, והחלפתו היא עניין יקר. תאמינו לי, אני יודע.

גזר דין
הכלי הזה ממשיך את הקו האמביוולנטי אופנועי/קטנועי שלו. גם היום, 3 שנים אחרי ששווק לראשונה, יש לו את הקטע המיוחד והייחודי שלו. אמנם היום צריך לשלם הרבה בשביל התענוג (כ- 57,000 ש"ח על הכביש) עקב שערי היורו המשתוללים, אך עדיין, הכלי הזה מציע יכולות משולבות של אופנוע קטנוע הייחודיות רק לו.

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.liorיש לי כזה04/01/2006 17:14:09
חברה יש לי כזה הוא מדהים נוח זריז קיצור יש לו את כל היתרונות שיכול להיות בכלי בקטגוריה זו מומלץ בחום אם יש כסף אז עדיף 04 בגלל השדרוג ולמי שלא אז 01 לא רע בכלל .


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים