ימאהה TDM 900


להד"מ

ניב חיימי   צילום: יובל חן

 סוף השבוע המחניק שנפל עלינו בתחילת יוני, לא היווה בדיוק תנאי אידיאלי למבחן ארוך טווח. לרכב בחום של 43 מע' בצל, חנוט בחליפת עור אטומה לחלוטין ונתון לצעקות של העורך "אל תסע ככה, תסע ככה" תוך עיוות לא מוסבר של היד, גרם לי לרצות להיות לגמרי במקום אחר. על המנגל למשל. ממילא התנאים שם היו דומים מבחינת חום, אבל שם לפחות מישהו היה מנפנף עלי בחתיכת קרטון, ובמקום צעקות הייתי שומע מוזיקה. אבל המציאות חזקה אפילו מפנטזיה טובה שכזאת (תבלו 6 שעות עם העורך, ותאמינו לי שזו אפילו פנטזיה מצויינת). אני יורד למטה אל שורשי המחלף, מגביר מהירות בעוד עשרה קמ"ש בערך, רק כדי לשמוע שוב את העורך ממלמל על משהו שצריך להוציא אולי את הסבתא שלו מהקבר כדי שהיא תראה לי איך צריך באמת לקחת פניה. היות ואני מכיר אותו כבר שנים, אני מתעלם. כי זאת יש להבין על העורך אשר עורך לכם את המגזין אותו אתם מחזיקים בידכם. אותו לא מעניין קו עגול בתוך פניה, או מבט נכון, או היגוי נכון, תנוחת רכיבה נכונה או כיוונון של האופנוע. "זה לסיסי כמוך מתאים". אותו מעניין הכסאח. קחו ושימו אותו על אופנוע, והוא כבר יראה לו מאיפה משתין הדג. כיוון המתלים גרוע?! אז מה. "זה אומר שהאופנוע לא צריך לעשות מה שאומרים לו?". מתוך חלום אני שומע שוב את הקול שלו עולב: "תחזור לפניה ותן לכושלאמא שלו בראש, או שאתה רוצה שאני אראה לך איך רוכבים. יש פה איזה רועה צאן זקן בדיוק ליד שיכול לתת לך כמה שיעורים. עוד 20 קמ"ש בפניה לא יהרגו אותך. וגם אם כן, לא אבדה גדולה" (את המשפט האחרון אני מכחיש שאמרתי. אני דווקא אוהב להתעלל בניב. חסרונו יהווה מכה גדולה לכמות האנשים בהם אני יכול להתעלל על בסיס קבוע. העורך).


אני לוקח את הפניה בעשרים קמ"ש מהר יותר. תכננתי על 90, ועכשיו אני בכמעט 120 קמ"ש. הפניה המחורבנת מתהדקת. ה- TDM900 לא אוהב שדוחפים אותו למה שהוא לא אמור לעשות. "אני לא רואה בשום מקום על הפיירינג את האות R" נוזף בי האופנוע. מהצד מגיחה דמותו המאיימת של העורך. האיש והשפם. "האופנוע לא אוהב פניות הדוקות במהירות הזו. גם ככה הרגלית כבר נטחנת לגמרי" אני אומר בקול שמנסה להישאר אמיץ. העורך לא מרוצה. "האופנוע לא אוהב הא?!" מתקרב אלי השפמנון עד כדי מרחק נשיקה צרפתית ואני לא מבין מה עשיתי רע למישהו שאני צריך להריח את הסירחון שנודף לו מהפה מהסיגרים המחורבנים שהוא מתעקש לעשן. "אז תאלף אותו ככה שיאהב, הוא לוחש בטון ארסי. שאני אראה אותו מתנדנד לקיבינימאט. ואם אתה נופל, אני תולה אותך ליד הפינה שדנה תולה בבית את הפלפל-שום-בצל". ככה זה התחיל הבוקר דווקא היה נחמד. ה- TDM 850 היה אחד האופנועים החביבים עלי, ומה יכול להיות רע עם אופנוע שאתה ממילא אוהב, הגדלה של כמעט 50 סמ"ק, הזרקת דלק במקום הקרבורטורים הישנים, ויציאה אל המרחבים לסוף שבוע שלם. נשמע טוב. מבט מסביב מגלה כי לוח השעונים הפך לדיגיטלי, ולמרות שאני בדרך כלל מעדיף את האנלוגי הישן, הרי שכאן מדובר בלוח שעונים ברור וקריא הכולל שעון דלק דיגיטלי מדויק ומבורך. תנוחת הרכיבה נשארה טובה כמקודם. הגוף ישר, הרגליים מוטות מעט לאחור בסגנון כבישי, והכידון נמצא בדיוק במקום בו הוא אמור להימצא למרות שאנגלברג – על תקן בוחן אורח, היה מעדיף כידון מעט רחב יותר, ואני הייתי מעדיף תנוחה שגורמת לרוכב לרכון מעט קדימה. מבנה מיכל הדלק נכון מאד מבחינת נקודות החיבור לאופנוע על ידי הרגליים, או במילים אחרות קל לחבק את האופנוע עם הרגליים במגרעות המיועדות בדיוק לזה כך שקל מאד להרגיש מחובר לאופנוע. המושב האחורי נוח ורחב עם שפע מקום לרגליים, וממוקם כך שהרוכב האחורי לא ממוקם גבוה בהרבה מעל לרוכב. אני מנסה לסיים את פרק המבחן העירוני מוקדם ככל שניתן, ומנסה למצוא איזשהו פקקון בבוקר יום ו'. האיזור של הקריה בתל אביב נותן לי את הלוקיישן המתאים למבחן העירוני הקצר, כשעם ישראל מסתער על מרכז עזריאלי. ברמזור אני בוחן שוב את הכידון ולא יכול להימנע מהמחשבה שימאהה צריכים כבר להיפטר מההרגל המגונה לשים כידון זול ופשוט למראה על אופנועים ברמה שהם יודעים להוציא.


33 מעלות חום כבר בבוקר ואני מתכנן יציאה מהירה ככל הניתן אל מחוץ לעיר. הכידון הגבוה עובר היטב מעל לטורי המראות, והצידוד רחב ואינו מופרע על ידי שום חלק. ההשתחלות קלה, ה- TDM900 היה ונשאר צולח פקקים כאופנוע דו"ש לכל דבר. מה שלא עבר שינוי למרות המעבר להזרקת דלק, הוא המצערת שעובדת כמתג ON/OFF. בהילוך ראשון זה ממש מפריע, וצריך להפעיל המון רגש ותשומת לב לפתיחת המצערת מבלי שהאופנוע יעוף קדימה אל חלקה האחורי המופתע של המכונית שממול. בפתיחה של המצערת ממש במילימטרים הראשונים יש גם חופש רב מדי. מעין מהלך ידית חופשי שצריך לסובב עד שהמצערת נכנסת ממש לפעולה. אבל הבאג של המצערת גם מדגיש את המומנט הרב שיש ל- 900TDM כשהוא מעיף את הגלגל הקדמי לשמיים ב- 3500 סל"ד בלבד כשיש עוד 2500 סל"ד נטו עד לשיא המומנט שעומד על 9.1 קג"מ. המנוע עובד מעט יותר חלק מהדגם הקודם, אבל לא ברמת השיפור שציפינו עם המעבר להזרקת דלק. ההילוכים עוברים טוב אך לא יותר מזה. הדור החדש של האופנועים כבר מעביר הילוכים הרבה יותר חלק ונקי, אך לעומת ה- TDM הקודם מדובר בשינוי חיובי ביותר. ההילוכים גם איכשהו ארוכים יותר. כנראה ששיחקו בימאהה עם גלגלי השיניים עם הרמת ההספק בעוד כמה כוחות סוס. המתלים לא השתנו מהדגם הקודם, ועדיין מדובר במתלים ארוכים ורכים למדי הסופגים היטב את נפלאות מע"צ והעיר הגדולה. הם אינם קשים כאופנועי כביש מתונים, ואינם רכים כדו"שים גדולים. אלא ממוקמים אי שם באמצע עם יכולת ספיגה מעולה בתוך העיר. מהמתלה האחורי נעלמה האפשרות להקשיח את המתלה באמצעות ביטול חלק ממהלך המתלה על ידי ידית מיוחדת שנמצאה מתחת לכסא כדי להקשיח אותו לטובת הרכבה של נוסע אחורי למשל, וחבל.



הלאה אל המרחב

סוף סוף יוצאים מהעיר. החום ההורג מתחלף בחום הורג לא פחות מלווה ברוח קדים איומה. שילוב של פתיחת הרוכסן של החליפה, פלוס הרוח, פלוס שני ליטר זיעה שספוגים בחולצה, מדגישים את המעבר הפרטי שלי לקירור מים ואני מתעורר שוב. תנוחת הרכיבה נשארת נוחה מאד כשהיא ממשיכה את הקו הכללי של האופנוע כאופנוע נוח באופן יוצא דופן. אם להיות קטנוניים אז היינו מעדיפים את הכידון מעט נמוך יותר ומוטה טיפונת קדימה בדומה ל- DL1000 החדש מסוזוקי. משקף האופנוע הקטן אינו מבטיח גדולות ונצורות, ואכן היינו מעדיפים משקף גדול יותר שיחסוך מאיתנו את הרוח בכתפיים ובעיקר באיזור הראש. ראוי אולי לציין כי אכן רוב ה- TDM-ים בחו"ל אכן מחליפים את המשקף למשקפים תחליפיים גבוהים יותר. משקף שכזה יחולל נפלאות לאיכות הרכיבה ולשקט באיזור הראש, כך שיהיה אפשר לתייר עם ה- TDM900 גם במהירויות גבוהות אליהן הוא יודע להגיע לאורך זמן וברצף. בכבישים המהירים אין עורך, והחום נשכח לטובת הנאת הרכיבה מאופנוע חדש. רכיבה מהירה יותר מסגירה כי הגיר דווקא מעדיף העברת הילוכים מהירה בסגנון ספורטיבי, והעברת ההילוכים הופכת להיות קלה ונעימה יותר מאשר בתוך העיר. הגיר הארוך אינו גורע מיכולת המנוע לספק כמויות מומנט נהדרות בכל הילוך, וכמעט בכל סל"ד. אין בעיה לעקוף את אותה משאית מחורבנת שתמיד תקועה בכביש גם בהילוך העליון ב- 4,000 סל"ד. כניסה אל התחום הספורטיבי מספרת לנו כי לא לכך נוצר האופנוע, ואין לו יומרות ספורטיביות מדי כמו שמוזכר אי שם למעלה. את האופנוע קיבלנו ממטרו בכיוונון מתלים רך מאד המתאים לנסיעה בתוך העיר. המתלה האחורי עבר הקשחה מסיבית, וכצפוי, עבר האופנוע מטרמופוזה שלימה. הנדנדה הגדולה שקראו לה TDM900, הפכה בין רגע לאופנוע שפשוט תענוג לרכב עליו. הפלקה של האופנוע מצד לצד בסיגנון שיקיין, גרמה לאופנוע להתנהג כעלה נידף ברוח קלילה עד להקשחה המבורכת. שיכוך הכיווץ עובד מצוין, אך שיכוך ההחזרה פותח את המתלה מעט חזק מדי וגורם לקיפצוץ החלק האחורי. מקדימה לא ניסינו לכוונן את המתלה כי לא ממש היה צורך. הקשיחות שהוא סיפק התאימה לדרישות החלק האחורי של האופנוע. במצב כפי שהוא היה מכוונן, המתלה לא ממש התאים לדרישות מעט יותר גבוהות מאשר פניות מהירות במהירות סטנדרטית. לחץ על הפרונט יניב תחושות מעורפלות, ובפקודת היגוי חריפה הוא יצלול קדימה באופן מוחשי. בבלימות חריפות תתרחש אותה צלילה כנ"ל. כאמור, לא ממש התעסקנו עם המתלה הקדמי, אבל מנסיוננו עם אביו של ה- 900, לא ישתנה המצב באופן מהותי. בכל מקרה ראוי לזכור לא מדובר באופנוע ספורטיבי, ולכן קיבל הפרק הספורטיבי של האופנוע ציון "עושה את העבודה באופן מספק ביותר בהתאם לסוג האופנוע".



פניות ארוכות ומהירות כדוגמת חלק מן העליות לירושלים יעברו בהצלחה תחת גלגלי ה- 900TDM. השילדה מצויינת וקשיחה, ומרסנת במידה רבה את תנודות המתלים, כך שהאופנוע מרגיש יציב גם במהירויות גבוהות יחסית בתוך פניה מהירה. מהמורות אופייניות יעברו בשלווה תחת שני המתלים בפניה מהירה, אך מהמורות קשות יותר יניבו נדנוד קל מקדימה שתחת מצערת פתוחה לא ממש מפריע. המתלה האחורי לעומת זאת קצת מתבחבש בעניין של שיכוך החזרה. ההיגוי לעומת זאת השתפר מאד מאז ימי ה- 850. אנחנו לא ממש יודעים אם השינוי בא משילדה מעט קצרה יותר, בסיס גלגלים קצר יותר, או אולי זוית מזלג מעט חדה יותר וזה גם לא משנה. התוצאה היא היגוי מהיר יותר מהדגם הקודם. כידון מעט רחב יותר היה מספק מנוף היגוי רחב יותר ומשפר עוד את הזריזות, אבל אז המתלים לא היו עומדים בקצב שיכול היה לספק תגובת ההיגוי פלוס מנוע. גם כאן תנוחת גוף קדומנית מעט יותר עם כידון שלוח מעט יותר קדימה ונמוך שהיה יוצר רכינה קלה קדימה, היה עוזר לאופנוע לצלוח פניות מהירות בקלות רבה יותר. הבלימה החזקה הראשונה מפתיעה עם בלמים מצויינים. מה שמפתיע מאופנוע מסוגו של ה- 900TDM הוא הרגש שהם מייצרים. אתה יודע כל רגע בדיוק היכן עומד הבלם הקדמי, בכמה עוצמה אתה משתמש, וכמה עוד נשאר. העוצמה שלהם מעולה, ויש לנו הרגשה כי מדובר בקליפרים של ה- R6 המדהים של ימאהה. הרגש המופלא עם הרבה עוצמה עם תחילת הלחיצה על הידית, פשוט מושכת אותך לבלום עוד יותר מאוחר ועוד יותר עמוק אל תוך הפניה, למרות הפרונט השוקע ולמרות אללה. בקיצור, המון ביטחון מהבלמים, המון פידבק בידית, והמון עוצמה.



אנגלברג אומר שהוא ממש אוהב את המנוע. מחמאה יפה ממי שמורגל במנועי ארבעה צילינדרים בעיקר. אנחנו חושבים שהמנוע עדיין לא מוצה. אפשר להוציא הרבה יותר תחושות "טוויניות" מהמנוע של ה- 900TDM. המנוע כשלעצמו חזק, וכל ההרגשה על האופנוע מאד לא מאומצת מבחינת מנוע. יש כאמור הרבה מומנט למטה בתחתית, ויחס ההעברה הארוך של הגיר מאפשר למנוע לבטא את 86 כוחות הסוס שלו בבהירות הראויה. הסל"ד עולה מהר, וההרגשה הכללית היא של מנוע חזק שמרגיש לא מאומץ כמעט בשום מצב. מהירות שיוט של 140 קמ"ש תעמיד את האופנוע על 5,000 סל"ד. 2,500 סל"ד פחות משיא ההספק, ו- 1,000 סל"ד פחות משיא המומנט. אין שום בעיה לאמץ טיפה את האופנוע ולעלות לאיזור ה- 8,000, ואז המהירות עולה בקלות ל- 220 קמ"ש. אפילוג אני מסיים יומיים של רכיבה על ה- 900TDM, ואני קולט שאני לא מרגיש שום עייפות למרות החום המטורף, ולמרות הרוחות העזות. האופנוע פשוט נוח. הקטע הספורטיבי אינו שטח המחיה הטבעי שלו, והוא גם לא מוגדר ככזה אז זה בסדר.

גזר דין

האופנוע הזה נולד איפשהו מתוך אופנועי הכאילו מדבר, שנולדו בשנות השמונים והתגלו כאופנועי תיור מצויינים לכביש. ה- TDM נועד לספק את הדבר האמיתי למי שלא עניינו אותו גלגלים בקוטר 19 או 21, אלא התעניין יותר באופנוע כביש עם כל היתרונות של אותם תיירנים. ככזה, ה- 900TDM הוא אופנוע תיור מצוין בזוג ולבד. המנוע חזק, הגיר מעולה, הבלמים חבל על הזמן, והיינו נורא רוצים מתלים מעט קשיחים יותר שיוכלו לענות על מה שהשילדה הכל כך טובה הזו מסוגלת להציע בכבישים מפותלים, כי כרגע הם ממש לא. או אז האופנוע הזה יהיה כלבויניק כמעט מושלם.

טכני

מנוע:  2 ציל', 4 פע' 10 שסתומים   נפח: 897 סמ"ק   קירור: נוזל   הספק: 86 כ"ס ב- 7,500 סל"ד   מומנט: 9.1 קג"מ ב- 6,000 סל"ד   בסיס גלגלים: 1,485 מ"מ   גובה מושב: 825 מ"מ   מיכל דלק: 20 ליטר   משקל יבש: 190 ק"ג

 

 

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.למי אכפתאחלה כתבה22/02/2006 22:44:48
טוב שהפנית אותנו לכאן מהפורום. כתוב יפה ומצחיק. נהנתי


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים