סוזוקי בורגמן 650


ספינת תענוגות

הבורגמן 650 מבטיח כי הוא מהווה בעצם שלב חדש באבולוציה הדו גלגלית עם טכנולוגיות חדישות לחלוטין במטריה האופנועית והקטנועית. ניב חיימי מברר.

ניב חיימי צילם: יובל חן


דומה כי מאז הציפייה לבואו של הימאהה T-MAX, לא ציפו בני ישראל לקטנוע באופן שכזה. אני יודע באופן אישי כי זהו קטנוע שבאמת ציפיתי למבחן שלו, למרות שבדרך כלל קטנועים הם לא בדיוק החלום הרטוב שלי בלילה. אני אוסף את הקטנוע מסוזוקי, ומנצל את איסוף האישה מהאוניברסיטה. הישבן האחורי הכי מנוסה במדינה במבחני מושבים אחוריים פוקחת זוג עיניים כחולות ענקיות ופונה אלי בשאלת תם: מי בכלל ולמה, צריך את הקטנוע הזה? הוא כל כך רחב וגדול, שעדיף לנסוע באוטו עם מזגן. אחרי בדיוק שתי דקות של נסיעה ובעצירה שלנו ברמזור הראשון היא צועקת לי שהיא כבר הבינה למה. קודם כל במפתיע, ולמרות הגודל הבאמת גדול שלו, זהו עדיין כלי דו גלגלי על כל יתרונותיו בעיר. אני מוריד את אפרת בבית, ומתפנה למבחן האמיתי. תנוחת הרכיבה נוחה ביותר. מרווחת וגדולה. המושב גבוה יחסית, ואנשים מתחת ל- 1.75 מ' יצטרכו למתוח את הרגליים כדי להגיע אל הקרקע במצב עמידה. המושב רחב ונוח. בתחילה חשבתי אולי כי אותם רוכבים מתחת לגובה הנ"ל גם לא יוכלו להגיע אל מדרסי הרגליים כדי להניח אותם על המדרס המשופע. אך מסתבר שמשענת הגב המצויינת מתכווננת, והכיוונון עצמו קל מאד לביצוע בכל הקשור להנדסת אנוש. ידית ייעודית נמשכת כלפי מעלה, וכשהרוכב מביא את המשענת למקום הרצוי, פשוט עוזבים אותה. נוח. משענת הגב עצמה רחבה ונוחה מאד גם לאורך זמן. מבנה המשענת קשיח יחסית, ונותן תחושה מצויינת של תמיכה ברכיבה ארוכה. גם לאחר רכיבה רצופה בת 250 קילומטרים של במגוון רחב מאד של כבישים, הירידה מהקטנוע היא כאילו ירדת עכשיו ממרצדס. שום דבר לא כואב או תפוס, כל הגוף רפוי, וההרגשה הכללית היא שאפשר לרכב על הקטנוע הזה גם ימים שלמים ולקום ממנו נינוחים ורעננים. המושב האחורי ממשיך את הקו של המושב הקדמי. רחב מאד ונוח, ועם מרווח מצוין לרגליים. מה שבכל זאת הפריע לעין הוא המחסור במשענת גב למושב האחורי. משענת כזו מופיעה אצל אחיו בנפח 400 הסמ"ק, ולא ממש ברור מדוע אין היא מופיעה גם כאן. מיגון הרוח הסתבר כמצוין, ולוח השעונים מצויד בכל האינפורמציה שרק תרצה או לא תרצה לדעת. ג'ק האמצע קל לתיפעול ברמה מפתיעה, ואפילו העורך הצליח להעלות את הקטנוע על הג'ק עם רגל ימין הדפוקה שלו, ובכל מקרה הקטנוע מצויד גם בג'ק צד. אביזר "מכוניתי" בו מצויד הבורגמן הגדול הוא מעצור יד (הנדברקס) השוכן מתחת ללוח השעונים וקל מאד לתיפעול. תא המטען מכיל בקלות שתי קסדות גדולות ועוד כמה קישקושים, ויש עוד כמה תאי מטען מקדימה. בקיצור מקום לשים את הבית והילדים יש.


וכמובן ההיי לייט של הבורגמן 650, הלא הוא הגיר. האמת היא שלא ממש ציפיתי למשהו רציני, אלא לעוד גימיק שמסוגו כבר שבעתי אכזבות בשלוש השנים האחרונות. כאן אני עומד לכתוב משהו שלא ציפיתי שאכתוב אי פעם: המערכת הזו היא מערכת ההינע הטובה ביותר עליה רכבתי אי פעם. הגיר המשוכלל מורכב בעצם משתי מערכות. המערכת הראשונה היא מערכת הינע אוטומטית, אך אין מדובר בוריאטור כמוהו אנו רגילים לראות בשאר קטנועי העולם, אליה גיר אוטומטי של ממש כמו של מכוניות אוטומטיות. המערכת השניה היא מערכת העברת הילוכים ידנית אלא עוברים בלחיצת כפתור ושולטים בה באמצעות בוהן יד שמאל. בין לבין ישנו גם כפתור "POWER" האמור לספק עוצמת יתר אם וכאשר לרוכב לא מספיקים 650 סמ"קים של קטנוע. הגיר האוטומטי מדהים. מערכת העברת הכח האוטומטית עובדת חלק, ואתה ממש מרגיש כאילו אתה רוכב במכונית אוטומטית. אין רצף של העברת כח כמו בוריאטור, אלא ממש העברת הילוכים אוטומטית. לאחר שאתה עולה על הקטנוע בפעם הראשונה וההילוך עובר לך בפעם הראשונה לשני, אתה פשוט מופתע. אז אתה מחכה להילוך השלישי רק כדי לבדוק אם מה שהרגשת לפני שניה אכן נכון, ובהעברה לרביעי אתה מישיר מבט אל הכביש אם חיוך מאוזן לאוזן. אבל מה שבאמת עשה לי את זה זה ה...קיקדאון!!! סע בגיר האוטומטי בהילוך רביעי למשל מתוך החמישה שקיימים, פתח גז חזק לצורך עקיפה למשל, והגיר פשוט יוריד הילוך ויעלה את הסל"ד במנוע. ממש כמו במכוניות אוטומטיות. מגניב לחלוטין. סוף סוף כלי דו גלגלי שבאמת מחדש משהו, ולא רק משפר מערכות קיימות.



ואז אתה מעביר לגיר הידני, ומופתע שוב ומחדש. גם אופנועים היו רוצים גיר כזה. אפשר להעביר הילוכים למעלה ולמטה על פי החשק מבלי להוריד גז, והקטנוע פשוט ייתן לך. פשוט כיף. העברת ההילוך חלקה לחלוטין בכל מצב, גם תחת מצערת פתוחה לחלוטין. עוד יתרון של הגיר של הבורגמן הוא שהוא לא ייתן לך להוריד הילוך אם אתה בסל"ד שיכול להיות גבוה מעבר לתחום האדום בהילוך אליו אתה רוצה לרדת. מה שכמובן בתורו שומר על המנוע. מופתי. אבל.. אנחנו לא ממש הבנו למה צריך את הגיר הידני כשיש גיר אוטומטי כל כך מוצלח. כפתור ה"POWER" יכול להיות שמיש בעליות חזקות אם דווקא שם אתה מחליט לעקוף משאית כשבא רכב ממול. בתנועה מיד כשמתחילים לרכב מרגישים שהמערכת העברת הכח כאן מהווה סטנדרט חדש בכל הנוגע לתגובה סופר מדויקת וחלקה ממערכת ההינע. הבורגמן הגדול מצויד במערכת הזרקת דלק מצוינת, היורקת את הדלק בתיאום מושלם עם סיבוב ידית המצערת ללא שהיות מיותרות. התגובה לידית המצערת הינה פשוט תענוג. אין משחקים של מצערת לצורך מינון של כמות הדלק, אלא הרוכב פותח את הידית בדיוק בכמות הנחוצה, והמנוע מגיב בדיוק שהוא פשוט תענוג. בעיר אתה מופתע כשאתה מגלה שהשד אינו גדול כל כך. הבורגמן אמנם מתהדר בבסיס גלגלים של רכבת ממוצעת, אולם ההיגוי הקליל במהירויות נמוכות מפצה על כך בקלילות. מרכז הכובד של הקטנוע מאד נמוך, ובשילוב של ההיגוי הקל ותנוחת הרכיבה הנייטראלית, אפשר להשתחל איתו בקלות יחסית בין המכוניות גם מבלי לגרור רגל מהססת על הכביש. למרות החששות שלנו שאנחנו הולכים לרכב על קטנוע שבתוך העיר יתנהג כמו מכונית ויתקע אותנו בפקקים, הרי שכאן באמת הפתיע אותנו הבורגמן והצלחנו להשתחל איתו יופי בתוך העיר בין טורי המכוניות. עדיין אין מדובר בקטנוע 50 סמ"ק, אך יחסית לקטנועי ה- 250-500, אין הרבה הבדל. מה שיפריע בהשתחלות מן הסוג הזה הן המראות שצריך להושיט יד ולקפל אותן פנימה, וגם כאן ישנו חיסכון תמוה בקטנוע כל כך מאובזר מדוע אין כפתור חשמלי לקיפול המראות כפי שמופיע בגרנד דינק 250 של קימקו.



פגם שכן מצאתי הוא בפניות עירוניות איטיות של כ- 20 קמ"ש בהן הגיר יורד להילוך נמוך, וכשפותחים גז ישנה מכת כח חזקה. הסיבה היא כנראה השילוב של הילוך נמוך כאמור, עם הזרקת הדלק שנותנת עוצמת מנוע כאילו הקטנוע בקו ישר וקשה לצאת מפניה כזו באופן חלק. עם הגיר הרגיל בו אנחנו בחרנו את ההילוך בפניה, לא היה ולו רמז להתנהגות הזו, וכנראה שאם כיוונון הגיר האוטומטי היה נשאר בהילוך אחד יותר במהירויות הללו, לא היה רמז גם לבעיה הקטנה הזו. המתלים פשוט מעולים. לא פעם התלוננתי מדוע גם בקטנועים יקרים ומאובזרים, קופצים המהנדסים היפנים או האירופאים את ידם כשזה מגיע לאביזר קריטי לנוחות כמו המתלים. בבורגמן הלכו מהנדסי סוזוקי צעד נוסף בטכנולוגיה הקטנוענית, וציידו את הבורגמן במתלים פשוט מעולים. ההרגשה בכלל היא כאילו אתה רוכב על מכונית אמריקאית . הקדמי פשוט מצוין, אך למתלה האחורי יש קצת בעיה בשיכוך הכיווץ ברצף של מהמורות. פרט לכך מדובר במתלים שהם פשוט צעד קדימה ממתלי הקטנועים המוכרים לנו כיום. הבלמים טובים. הבלם האחורי חזק ובעל רגש מספק, אך מהלך הידית ארוך מאד, ובדומה להרבה אופנועי סוזוקי, צריך לעבור הרבה מהלך ידית כדי לקבל את העוצמה אותה הוא יודע לתת. הבלם הקדמי טוב מאד, ושילוב של שני הבלמים ביחד יעצור את הקטנוע מהר מאד.


מחוץ לעיר כשהמהירות עולה, אתה מצפה מכלי ארוך וכבד כמו הבורגמן 650 להיות כבד תנועה והיגוי. אך גם כאן מפתיע הבורגמן בהיגוי קליל כשעוזרים לו מוטת כידון רחבה מאד, ומרכז הכובד הנמוך. בנוסף, כל עוד המהירויות הן בתחום המהירויות הבין עירוניות, יש לבורגמן הרגשת יציבות מדהימה, כולל בפניות מהירות. השילדה המצויינת והמתלים כמו גם הצמיגים המעולים, נותנים לבורגמן להיכנס אל פניות מהירות בביטחון כאילו הוא אומר לרוכב "אתה תכוון אותי, ואני כבר אעשה את שאר העבודה. במהירויות שמעל ל- 150 קמ"ש וכמצופה מקטנוע עם המון משקל בחלקו האחורי בו שוכן המנוע, מרגיש ההיגוי מעט מעורפל ומתנדנד. ניתן לשפר את העניין בכיוון של המתלה האחורי למצב קשיח יותר שיעביר משקל קדימה. ובעניין של כיוונון המתלה, ישנו כלי ייעודי בערכת הכלים של הבורגמן כמותו אין גם בכלים יקרים ממנו בהרבה. סיבה נוספת לערפול מקדימה היא שטח הפנים והצד הרחבים מאד של הבורגמן הגדול, ואין ספק שרוחות במהירויות גבוהות משפיעות עליו.


גזר דין

בתום יומיים של מבחן אני מחזיר את הבורגמן 650 ל"עופר אבניר", ועולה על הקטנוע שלי. קטנוע מנהלים חדיש ויקר למדי, ופשוט הרגשתי שאני נוסע על עגלה מקרטעת. הוריאטור מרגיש פתאום מגושם ולא ממש במקום, בוכנה אחת שדופקת והרגשה שפתאום אין מנוע ואני עוצר בצד הדרך לראות אולי יש לי פנצ'ר באחורי. הרי לא יכול להיות שההבדלים כל כך גדולים במיוחד שאני מורגל ביותר במעבר מכלי אחד לשני. אז זהו שכן. הבורגמן 650 פשוט מציב לעולם הקטנועים וכמעט בכל תחום, אמות מידה חדשות לחלוטין. וההרגשה הכללית היא שאפשר לרכב על הקטנוע הזה גם ימים שלמים ולקום ממנו נינוחים ורעננים. בסוף יומיים של מבחן אני מחזיר את הבורגמן 650 ל"עופר אבניר", ועולה על הקטנוע שלי. קטנוע מנהלים חדיש ויקר למדי, ופשוט הרגשתי שאני נוסע על עגלה מקרטעת

 

 

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
לא נשלחו תגובות לידיעה


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים