KTM SUPERMOTO LC4


KTM SUPERMOTO LC4

שנו רבותינו: מה דומה ויברטור לסופר מוטו של KTM? שניהם חדים, שניהם חיים על השפיץ, שניהם מווברצים, ושניהם מסוגלים לספק יחס כיף לשקל ברמות בלתי הגיוניות.

דני אנגלברג, בחנו וטחנו: דני אנגלברג / ניב חיימי / עמיר שבתאי/ניר שפיצר


 מירוצי הסופרמוטו (ראה מסגרת נפרדת), צוברים תאוצה ברחבי העולם, והגיעו אף לישראל. KTM החליטו כנראה שיש פוטנציאל כלכלי גם בתחום הזה, וזו דרך טובה להיכנס אל עולם הכביש. כבר כולם יודעים שהם מתכננים להוציא אופנוע כביש בנפח 850 סמ"ק כנראה, ומה יותר טוב מלבדוק את עולם הכביש הזר להם מלקחת אופנוע מוכן, להלביש עליו אביזרי כביש, ו..ווואאלה (במבטא צרפתי כבד). ה- LC4 Liquid cooled המצוין של החברה האוסטרית היווה בסיס מעולה לאופנוע סופרמוטרד. מנוע 4 פעימות בנפח הנכון, מתלים המיועדים לעבודת אנדורו מאומצת- אין ספק שיעמדו בקלות בעומסי רכיבת האספלט, משקל של 136 ק"ג בלבד, והספק מכובד למדי של 60 כ"ס, מהווים נתוני פתיחה מצויינים לאופנוע סופרמוטו. החישוקים הגדולים פינו את מקומם לחישוקי כביש טהורים, תוך שהם מורידים את גובה המושב ב- 15 מ"מ (כך שהאופנוע מתאים גם לרוכבים שלא עלו על דו"ש בגלל הגובה, ואני פונה אליכם בחורות: עזבו את כל ה-GS-ים והשטויות ותעברו לסופרמוטו), ועליהם הולבשו צמיגים מסוג 60MT של פירלי, שהם למעשה צמיגי כביש רכים בעלי אחיזה נפלאה, אך עם מבנה קובייתי המעניק להם יכולת לנוע גם בשבילי עפר. צריך מאמץ מודע כדי לגרום לצמיגים להחליק (דני הצליח אפילו לשבור את רגלית ההילוכים בכביש באחת ההשכבות בפרק הצילומים. העורך). המעבר הזה לחישוקי וצמיגי 17 אינץ', הופכים את האופנוע גם למאד בטוח ביציבות שלו על הכביש. יש עדיפות למשקל על הפרונט, ההיגוי יותר מדויק, הבלימה יותר מדוייקת, והפניית האופנוע לא יוצרת את התחושה שקודם פונה החלק הקדמי ורק אחר כך החלק האחורי.


מה היה לנו שם?
בואו לא נעשה את המבחן למייגע. הסופרמוטו הוא אופנוע מגניב, שחבל על הזמן למי שמחפש אקשן בכל סוג של רכיבה. החל מכסאח של שבת בנס הרים, וכלה בקפיצה לקיוסק שנמצא ארבעה מטרים מהבית שלך. כי פשוט מאד האופנוע הזה מצליח לרגש אותך בקמ"ש בודד ועלוב, וגם בפניות מהירות של 170 קמ"ש. מה שלא טוב באופן מסורתי אצל היצרן האוסטרי, הן הויברציות שיכולות לפרק את הברגים למי שיש לו כאלה בגוף. הויברציות מתחילות להפריע ברצינות כבר במהירות של 60 קמ"ש, והופכות להיות בלתי נסבלות בנסיעה ארוכה במהירות השיוט של האופנוע שעומדת על בערך 130 קמ"ש. הלו, אם אתם רוצים לייצר אופנועי כביש, תתחילו להתגבר על העניין. אז לגבי הויברציות, אם זה משהו שאתה מסוגל להתרגל אליו - ואני באופן אישי חושב שהמחיר ממש שווה, אז זה נסבל. צריך לרכב על אופנוע סופרמוטו ולהיות רוכב סופרמוטרד כדי להבין למה (דני רוכב על XR650 שהפך לסופרמוטו מוטרף שאינו מסוגל לחיות בחיי היום יום וחוקי לכביש באופן גבולי. העורך) המחיר פשוט שווה את זה.

ספורט עירוני
אז כמו שאמרתי, האופנוע הזה ספורטיבי מבחינתי גם בנסיעה קצרצרה אפילו בתוך העיר לקיוסק בשכונה לקנות סוכריה על מקל, אתה לא יכול שלא לעשות בדרך של כולה 200 מטר, 2 ווילים, ארבעה סטופים, ואתה כל שני מטר… בכלל אני חושב שהדרך הכי טובה לאתר רוכב סופרמוטרד מרחוק היא לראות קסדה שמתנפנפת ימינה ושמאלה במהירות כדי לחפש את הניידת שהולכת לעצור אותו על הפרעה לסדר הציבורי, ואני חושב שהדרך היחידה למצוא רוכב סופרמוטו שרוכב רגוע היא כשהוא מרכיב את אמא שלו לתור בקופת חולים. קצת ברצינות. בתוך העיר יש לאופנוע את כל היתרונות של אופנוע שטח רגיל, האופנוע גבוה, ומספק מרחק ראיה גדול, והכידון עובר מעל מראות המכוניות. הוא רזה ועובר בקלות בין טורי המכוניות, והמתלים הארוכים סופגים כל מהמורה שיש למע"צ להציע בכבישים המחורבנים של העיר. אפשר גם לנצל את כל מהלך הקדמי אם רואים בור גדול או משהו כזה, פשוט לפתוח קצת את המצערת, ואתה מקבל מהלך מתלה אדיר שחולף על פני כמעט כל דבר שיש לכבישים להציע. תנוחת הרכיבה בעיר מצויינת לנסיעה עירונית עם המון מרווח רגליים. העורך התלונן שהמושב צר לו מדי ואינו ממש תומך את כל הישבן. הכידון הרחב והנמוך משלים עמדת תקיפה פנטסטית עם מנוף רחב להיגוי, ובשניה שאני גומר את הכתבה אני הולך לבדוק אם אפשר להרכיב אותו על האופנוע הפרטי שלי. קל מאד לרכב על האופנוע בתוך העיר מבחינת תנוחת הרכיבה, ואילו בשינוי קטן של אופן הישיבה על האופנוע, אתה מקבל תנוחת כסאח הרבה יותר ספורטיבית וקרבית שמעמיסה עוד משקל על הפרונט, וזה גם הרבה בזכות מיכל הדלק שקל מאד לחבק אותו כדי לקבל אחיזה מכסימלית של הגוף באופנוע. לאופנוע יש יכולות בלימה אדירות. הדיסק הקדמי הוא בגודל 320 מ"מ, עם המון המון המון רגש בידית הבלם. הבלם האחורי גם הוא בעל עוצמה ורגש מעולים, שהופכים אותו לאופנוע בטוח בצורה מדהימה. הבלם הקדמי חייב להיות חזק במיוחד, ויכולת הבלימה שלו עולה ללא ספק על יכולת המהירות המירבית של האופנוע. הסיבה היא כמובן ה"שטויות" כמו סטופיז ורולינג סטופיז אותם אמור האופנוע לספק גם ממהירות גבוהה.

איבזור אין ממש על האופנוע הזה, וזה היה חטא אם היו שמים עליו איזשהו אבזור מיותר. המינימליזם מראה לנו כי אין מדובר בכלי תחבורה פרופר, והוא די פשרה ככל שמגיע הדבר לתחבורה נטו. הרכבה של ארגז על אופנוע מסוגו של הסופרמוטו היא חטא בל יכופר, וטוב יעשה מי שמתכנן ארגז על הסופרמוטו שלא יקנה אותו בכלל. אז איך סוחבים? תיק על הגב אמור לספק, ותזכרו שהאופנוע הזה יספק לכם בכל מטר הרבה כיף עם גז פתוח. ובכלל.. הוספה של ארגז תפגע משמעותית בביצועי האופנוע. לאופנוע הזה אסור "להפריע" יותר מדי. אסור לקלקל לו. לכן תיק על הגב יהיה פיתרון מעולה לטמפונים ולעוד שטויות שצריך לקחת בתיק ללימודים. המתלים כאמור, הם אותם מתלים בדיוק המופיעים על ה- LC4 ה"רגיל". המתלים פשוט מצויינים על הכביש. מהלך המתלה הארוך מעניק יכולת ספיגה מדהימה כרשום בפיסקה הקודמת, ואפשר לכוון את שיכוך המתלה בכל הכיוונונים האפשריים. במהירויות של מעל ל- 130 קמ"ש מתחיל האופנוע להתנדנד, כנראה בשל הכנף הגבוהה. אפשר לדעתינו לפתור את הנדנודים האלה על ידי הורדה של המשולשים מעט למטה כך שיתקבל עוד טיפה משקל על הפרונט, ובדיעבד גם זוית היגוי חדה יותר. טוב, אז אם חשבתם שאתם מקבלים בסופרמוטו את כל מה שיש ל- KTM להציע בז'אנר, הרי שאתם טועים טעות מרה. לסופרמוטו יש אח גדול שנקרא "סופרמוטו סופר קומפטישן", שהוא הבסיס האמיתי שלהם למירוצי הסופרמוטו. עם קרבורטור שונה, וסעפות פליטה ואגזוז שונים, ועם עוד שינויים אחרים במנוע שהופכים את הסופר קומפטישן לחיה יורקת אש, ומצד שני הופכים את הסופרמוטו נטול התוספות הנ"ל לחיה שאפשר גם לחיות איתה. לחובבי הגז והשיפורים ישנו שוק ענק של שיפורים לאופנועים כאלה בדיוק. אני למשל הייתי נורא רוצה להחליף את הקרבורטור ואולי אפילו את האגזוז כך שהמנוע יעלה לסל"ד גבוה יותר מהר. שפיצר שרכב על האופנוע אמר שחסר לו כח מיידי, ושאספקת הכח מהמנוע רציפה מדי לטעמו. "אין בום של כח. לינארי מדי". הייתי רוצה קצת כח יותר מהר, וגם אולי לשפר מעט את הרעש שדומה לאיזשהו דו"ש חלבי שאי אפשר להשוות אותו לאגזוז מירוצים איזשהו שכשתעבור בווילי בתוך העיר לא רק יראו אותך כשאתה עובר, אלא ישמעו אותך גם מתקרב (אנחנו כמובן נגד כל התנהגות פרועה בתוך העיר בלה בלה בלה. כיסינו תחת). משהו גם על כלכלה. האופנוע נמכר היום בקצת פחות מ- 62,000 ש"ח, ואתה מקבל אופנוע שיש מעט מאד דברים שאפשר לעשות איתם בתחום הזה ובוא נדבר על זה. תחשבו שאם אתם קונים אופנוע דו שימושי או שטח איזשהו כדי להפוך אותו לסופרמוטו, אתם תגיעו כמו כלום ל- 70 או אפילו לשמונים אלף ש"ח. כדי להישאר בתחום התקציב הסביר, בואו נניח שניקח אופנוע משומש, וגם שם תצטרכו להשקיע סכומים מטורפים כדי שהוא יגיע לסופרמוטו מבחינת משקל הספק ומתלים. KTM עשו לדעתי בשכל כשלא נתנו לנו את המוצר המוגמר. כך האופנוע לא עובר סכומי עלות מטורפים, ורק מי שהפרוטה מצויה לו בכיס, יכול לרכוש עוד מוצרים נלווים לשיפור האופנוע שיהפכו לו את הגרזן הזה שקוראים לו סופרמוטו LC4 שיש לו ביד, לגרזן שמנפץ ראשים בקלילות של המרטש מטקסס..

גזר דין
הסופרמוטו הוא לא ממש אופנוע לכל אחד. הוא מה שנקרא "פאן בייק". אופנוע שנועד לספק ריגושים ותו לא. עזבו אותו מפרקטיות איזושהי, זה לא מעניין אותו. הוא מינימלי מדי, ורועד כמו הויברטור שבפתיח. אבל אם אתה רוכב שמחפש ריגושים, כיף טהור ועוד כיף טהור מכל רכיבה ואפילו קצרצרה בתוך העיר, הרי אין תחליף לאופנוע סופרמוטו. בכל מקרה בכל מצב. לא שום אופנוע ספורט כבד וחזק מסוגל לספק את מה שהיתוש הקליל הזה מסוגל לספק אפילו כאמור בנסיעה קצרה. ולאותם רוכבים בעלי השריטה שבאמת מחפשים את הריגוש בכל פעם שהם עולים על האופנוע, הרי שבשבילם הגרזן הזה הוא הפיתרון המושלם.


מה זה סופרמוטו? עמיר שבתאי
בהגדרה סופרמוטו הוא סוג מזן שונה של אופנוע, כשהמונח המוטעה בו רובינו משתמשים לספורט הייחודי הזה – סופר מוטרד, הוא בעצם עונה להגדרה של הרוכב: סופר מוטרד ="סופר רוכב" בצרפתית (חרא של עם) כשעל אותו משקל "סופרמוטו" הוא סופר אופנוע, או אופנוע על. המודה הזו החלה דווקא בארה"ב בשנות ה- 70, כמופע ביניים בין המירוצים השונים. רוב רוכבי העל של התקופה מכל תחומי הרכיבה: סופרבייק (אז כמובן קראו לתחרויות האלו בשם אחר), אינדורו, מוטוקרוס וכו', נטלו חלק במירוצים האלה, שניסו להגדיר מי הרוכב הטוב ביותר. כל רוכב הביא בעצם אופנוע עליו הוא רגיל לרכב, ואז החלה מן אבולוציה של אופנועים (וצמיגים) שמסוגלים בעצם לרכב חזק ובמהירות תחרותית גם על אספלט וגם בעפר על גבי מסלולים מעורבים שנבנו בדיוק לצורך המירוצים הללו שקיבלו בסופו של דבר סידרת מירוצים משלהם שענתה לשם "סופרבייקרס". לאט לאט נולד הסופרמוטו המוכר לנו כיום שהוא בעצם אופנוע שטח שהופך את פרצופו לאופנוע כביש של ממש בשנות השמונים הפכו המירוצים האלה לזניחים בארה"ב בשל חוסר עניין של הקהל וגם כמובן של הספונסרים, עד שבאו בשנות התשעים האירופאים והצרפתים במיוחד, והפכו אותם למירוצים המלהיבים שהם היום. במירוצים היום אפשר לראות את הסופר רוכבים מורידים את האופנוע עד שהכידון כמעט נוגע בכביש, בולמים בלימות היסטריות עם גלגל אחורי גבוה באויר, ומחליקים את הזנב בהחלקות מטורפות בעיקר בקטעי הקישור שבין העפר לכביש. כיום מתקיימות אליפויות כאלו כמעט בכל מדינה אירופאית בעלת תרבות מוטורית מינימלית כמו למשל איטליה, צרפת כמובן, אוסטריה, גרמניה ועוד.

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
לא נשלחו תגובות לידיעה


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים