פיאג'ו X9


היי טק על שניים

ניב חיימי  צילום: יובל חן

בעולם בו מהירים או מתים, ובמיוחד בשוק האיטלקי בו קטנועים מהווים חלק אינטגרלי מהווי היום יום, לא יכלו בפיאג'ו- הקונצרן האיטלקי – להתעלם מהמגמה העולמית בה הקצב מוכתב על ידי קטנועי ענק. אולי אנחנו שכחנו, אבל רק לפני 10 שנים קטנועים בנפח של 250 סמ"ק נחשבו לאטרקציה, ועד לפני שנתיים היה בישראל רק קטנוע אחד שעבר את נפח ה- 250 סמ"ק (בורגמן 400). היום נראים לנו קטנועים בנפח 500 סמ"ק מראה כמעט טבעי בנוף המקומי. ה- T MAX של ימאהה שינה לכולנו את אמות המידה עם שני צילינדרים ושילדה "אופנועית", כך שהחדש של פיאג'ו נראה לנו כמעט מראה טבעי. מה גם שבארץ כבר נמכר קטנוע בן 600 סמ"ק, ובחודש הבא כנראה גם יגיע הבורגמן 650 מסוזוקי. בניגוד ל- T MAX עתיר הטכנולוגיה, הלכו בפיאג'ו על מראה קטנועי אמיתי. קשה שלא להתרשם מהגודל הסביר בהחלט של הקטנוע למרות מנוע 500 הסמ"ק המפעם בו. מבט במצב עמידה מגלה חזית מרשימה ואלגנטית, מושב נוח למראה, משקף גבוה יחסית, ואילו העיצוב האחורי שמרני יותר, ומשתלב היטב עם הקו הרגוע למראה של הקטנוע. עליה על הקטנוע ממחישה את עובדת היות ה- X9 קטנוע קטן יחסית לנפח שלו. העליה על גבו היא כמו עליה על כל קטנוע 250 מוכר אחר למעט גובה המושב שהוא גבוה יחסית. המושב נוח מאד, רך ורחב ונוח לישבן המפונק. בקטנות אפשר לבקש מהאיטלקים מושב מעט יותר ארוך וזוית משענת קהה יותר. אבל אלה באמת צרות של עשירים. משענת הגב תומכת מעולה את חלקו התחתון של הגב. ג'ק האמצע יורד חשמלית ונחמד, אך להוריד את הקטנוע מהג'ק מחייב סבלנות וכח ומצריך תכנון מחדש. בכל מקרה ישנו גם ג'ק צד. תא האיכסון גדול. קסדה תתפוס רק שני שליש מהנפח, ובנוסף ישנם שני תאים נוספים בצדדים, כך שנפח איכסון לא חסר. ישנם עוד המון פיצ'פקעס אלקטרוניים שיהודים אוהבים כמו מד מזג אויר למשל. ממושב הרוכב נשקף מראה הייטקי של ממש. המון נורות צבעוניות וקשקושים אלקטרוניים הגורמים לרוכב לחשוב שהוא נמצא על גשר האנטרפרייז. בין יתר האביזרים מצויד הקטנוע במערכת דיבור בין הרוכב לרוכב האחורי המותקנת אל תוך הקסדות. לוח השעונים מראה אף הוא על קדמה, ומשולב במערכות דיגיטליות ואלקטרוניות.

בעיר
המנוע חלק ושקט. חבילת המנוע וריאטור עובדת מעולה בתוך העיר במהירויות נמוכות, והסינגל בן 500 הסמ"ק מפתיע בחלקות כמעט טוטאלית. תחילת הנסיעה אף היא חלקה ונטולת התפרצויות כח מיותרות עם וריאטור לינארי מאד. תחילת הנסיעה בתוך העיר מדגישה עוד יותר כי לא מדובר בקטנוע ענק ומפלצתי. הקטנוע אינו ארוך ורחב כמו קטנועים אחרים בנפח של 500 ומעלה הנמכרים בארץ, והוא משתחל היטב במקומות בהם המתחרים שלו לא יעברו. כך שהוא כלי שאפשר בהחלט לחיות איתו די בקלות גם בתוך העיר וזהו יתרון משמעותי. משקף הקטנוע מאפשר שלושה מצבי גובה, כשבמצב העליון רוכבים בגובה בינוני יראו חצי מהכביש דרך המשקף, וחצי מהכביש מעליו. לא נוח. הפיתרון הוא הנמכה של המשקף במצב אחד, ואז המראה משתפר.


מחוץ לעיר
כשהמהירות עולה מגלים היגוי מעט כבד, אלא שאז אתה נזכר שאתה בכל זאת על קטנוע 500 סמ"ק ולא על 250 "קטן" ואז הכל מסתדר בראש. בכל מקרה האשם הוא כנראה בצמיגים בעלי הפרופיל העגול לחלוטין שנותנים היגוי מעט כבד, אך בתמורה מאד צפוי ונשלט. במהירויות בינוניות וגבוהות מחוץ לעיר המתלים עובדים מעולה וסופגים היטב את הדרך. הדברים נכונים במיוחד לגבי המתלה האחורי, שלמרות כל המשקל של מנוע פלוס רוכב המועמס עליו עובד מצוין. המהירות שאנחנו הצלחנו לראות על השעון עמדה על 170 קמ"ש. גם אם שעון המהירות זייף באי אילו קמ"שים אין בכך כל משמעות. המנוע הזה יכול לנסוע בכל מקום, בכל כביש עם כח מנוע בשפע שיכול להסתדר עם כל תנועה בין עירונית מהירה, וגם הרבה מעבר לה. עקיפה היא עניין הכרחי על ה- X9, ויש יותר ממספיק כח מנוע לתאוצות ביניים בכדי לעקוף כל מכונית על הכביש המהיר. הוריאטור מצוין. מחולק היטב ללא התפרצויות או שיהוקים, ונותן למנוע החזק (39 כ"ס) להתבטא באופן חלק ורציף גם במצב עקיפה מהיר. פשוט לסובב את המצערת, והקטנוע יעוט קדימה. הבלמים מעט מוזרים. חלוקת המשקל נוטה המון אחורה, וישנה הרגשה שהבלם האחורי בולם טוב יותר מהקדמי למרות שבגלגל הקדמי מותקן כפול דיסק לעומת האחורי הקטן והביישן. בכל מקרה הבלמים מצליחים לעצור היטב את הקטנוע מהכל מהירות. פניות מהירות יטופלו היטב על ידי השילדה והמתלים כל עוד מהירות הפניה אינה קיצונית מדי מכפי שהתכוונו יוצרי הקטנוע.


גזר דין

כמו שכתבנו למעלה, יש בקטנוע המון פיצפקעס שיכולים בשקט למשוך את היהודי הממוצע לרכוש את ה- X9, ולו רק בגלל שהוא יכול להשוויץ בו בפני החבר'ה. העיצוב מושך את העין, יפה וסולידי, והוא נוח בטירוף גם בנסיעות ארוכות. אך הגליק הגדול שלו הוא המחיר: קטנוע בנפח 500 סמ"ק, עם 39 כח סוס, איבזור עשיר, המון היי טק ומראה עכשווי במחיר של פחות מ- 30,000 ₪, הופכים בפירוש את ה- X9 לקניה המשתלמת ביותר בישראל.

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
לא נשלחו תגובות לידיעה


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים