ktm450sx


ktm450sx


עמיר שבתאי רוכב: חיים אוחנה (סוכנות אוחנה) צילום ילום: גלעד קוואלרצ'יק



KTM שידרגו את ה- 400SX בצורה שיתאים עוד יותר למסלול הסגור. האם רק יותר כח ופחות משקל, או שהשינויים מהותיים יותר. אחד האופנועים המשמעותיים - במיוחד בעונת המוטוקרוס האמריקאית בשנה הקרובה (האופנוע נבנה על פי חוקת ה- AMA) יהיה ה- 450SX של KTM. האופנוע מחליף בעצם שני אופנועים אחרים שהיוו את חזית המוטוקרוס של KTM בנפחים הגדולים: ה- 400SX וה- 520SX. אמנם KTM הוציאו גם דגם משודרג ל- 520, הלא הוא ה- 525, אבל אפילו הם בחדרי חדרים מודים שה- 525 מיועד יותר לשטחים פתוחים יותר, ולא למסלול המוטוקרוס הסגור, וכך נשארנו עם ה- 450 החדש כדגם המוטוקרוס המוביל של האוסטרים. אז מה נשתנה רובם ככולם של השינויים באים לידי ביטוי במנוע, ויש שינויים. סעפת היניקה צמחה מ- 39 מ"מ ל- 41 מ"מ, וכל ראש המנוע עבר שינויים שיתאימו לעבודת סל"ד גבוהה יותר. השסתומים החדשים עשויים טיטאניום, קפיצי השסתומים קלים יותר מאשר ב- 400 הישן, והפרופיל של גל הזיזים שונה בהתאם ל"חם" יותר. לטובת תגובה מהירה יותר למצערת ויעילות אספקת הכח, הופחתו 800 גרם מאיזור המנוע, בעיקר מחלקים מסתובבים ובהם הקראנק, גלגל התנופה, הטלטל וגל האיזון. שינוי משמעותי נוסף הוא בתיבת ההילוכים שהחסירה הילוך: ארבעה לעומת חמישה ב- 400. KTM מתרצים את זה בהספק המשופר של האופנוע ובמומנט העדיף (אין נתונים רשמיים).



והשינויים מורגשים. המנוע עולה בסל"ד מהר יותר מאשר יכול היה לעלות ה- 400 בחלומות הוורודים שלו, למרות שמהלך הבוכנה כמעט ולא השתנה וקוטר הבוכנה גדל כדי לאפשר את הגדלת הנפח (449.39 סמ"ק לעומת 380 סמ"ק בדגם הקודם). רכיבה על האופנוע אינה מעייפת. המנוע מספק את הכח באופן הדרגתי מאד, ובונה את הכח בצורה חלקה מבלי להפתיע את הרוכב ולעייף אותו בהתפרצויות כח. הבעיה של המנוע בעיקר היא בסל"ד נמוך. אין מספיק כח למטה, וצריך להעלות סל"ד לפני שמשחררים מצמד. גורם הבעיה התגלה במשתיק החדש של ה- 450. באופנוע המבחן הותקן משתיק פתוח וקצר יותר ששינה דרמתית את התנהגות המנוע בסל"ד נמוך, ופתר את בעיית המחסור בכח מנוע למטה. גורם שאינו משמעותי יותר מדי במסלול הן הויברציות, אבל מצאנו לנכון לומר שב- 450 פשוט אין ויברציות. המנוע עובד חלק לגמרי. וחוץ מהמנוע? האמת שלא הרבה השתנה, ורוב השינויים התרכזו ב(עוד)דיאטה. חיפויי המנוע רזו ב- 500 גרם, מע' ההצתה עברה דיאטה אף היא והיא קלה יותר ב- 500 גרם, ומכסה המצמד קוצץ ב- 100 גרם נוספים.



המתלה הקדמי לא שונה בהרבה מאשר דגם 2002. כיוונונים יש מכל הסוגים, והוא מצמיד היטב את הגלגל הקדמי לקרקע מבלי לקפצץ. שיכוך הכיווץ אולי טיפה רך מדי, אך בסך הכל המתלה מתנהג מצוין. יתרונו של המזלג הקדמי ואיכותו באים לידי ביטוי במיוחד בבמפים שם הוא מצמיד את הגלגל הקדמי היטב לקרקע ולא נותן לו להשתולל. המתלה האחורי מתנהג זהה לקדמי, ואוכל את כל מה שהרוכב משתדל לתת לו. במיוחד מצטיין המתלה בפתיחות גז אגרסיביות ביציאה מפניה בהן הוא לא נותן לגלגל האחורי לברוח בסגנון YZ-ים, ופה אנחנו גם נכנסים לעניין של המנוע הליניארי. המינוס של שני המתלים הוא שהם נסגרים בקפיצות חזקות. לא ברור ממש מדוע כי הם נראים ומתנהגים כקשיחים מספיק, אבל בכל זאת, קפיצה מגובה פשוט תסגור למהלך המתלה להיבלע עד תומו וזה גם יעלה כסף: סגירת מהלך המתלה עד לבוטומינג, גורמת לכנף הקדמית להישבר מהמכה, ואם כבר מדברים על כנפיים, אז זנב האופנוע שונה מעט מהקודם. תיבת האויר גדולה מעט יותר, והכנף האחורית והצידיות אינם מופרדים יותר, אלא מגיעים כחתיכה אחת הומוגנית. מה שיוריד בוודאי את המוטיבציה של רוכב המוטוקרוס הממוצע לשבור אותן עקב המחיר שללא ספק ישודרג כלפי מעלה.



לא ברור מה קרה בפרונט, כי למעשה אין שינויים מדגם 2002, אבל ההיגוי של האופנוע השתפר מעט. אולי הירידה במשקל משפיעה על התנהגות האופנוע. בכל מקרה ההיגוי עתה קליל יותר ומלא רגש. גם ברכיבה מהירה על פני רצף של מהמורות או במפים, אין סטירינג ונענועי ראש מצד הפרונט, והאופנוע ממשיך ישר כאילו הדביקו אותו לקרקע. את הכידון אגב אפשר לכוונן קדימה ואחורה על פי תנוחת הרכיבה והגובה של הרוכב. באויר מתנהג האופנוע כמו ה- 125 החדש (מבחן בגליון הבא). קליל מאד, ואין בעיה לשחק עם האופנוע באויר ולכוון אותו לקראת נחיתה. שינוי נוסף ומשמעותי בין ה- 400 ל- 450 הוא במע' הבלימה, או יותר נכון בדיסקים. הדיסקים החדשים הם יותר חרירי איוורור מאשר מתכת. כמובן לטובת פינוי חום ולכלוך מהירים יותר. עוצמת הבלימה טובה אם כי לא מזהירה באופן מיוחד ויש רגש סביר. עוצמת הבלימה מתקבלת באופן הדרגתי מאד, ואין מכת בלימה מהירה עם אצבע אחת על ההדק, אלא עוצמה ישירה לכמות הלחיצה של הרוכב על הידית. כנ"ל גם בבלם האחורי שאינו ממהר לנעול את הגלגל. ביקורת יש לנו על מיקום משאבת הבלם האחורי שממוקמת נמוך מדי ובמקום רגיש מדי למכות.



אז ה- 450SX טוב בהרבה מה- 400SX אותו הוא מחליף. עיקר השינויים והשידרוגים מתבטאים במנוע שמספק כח הדרגתי וגורם גם לרוכב הפחות מנוסה ליהנות מהמנוע הסלחן - רק שצריך להחליף את האגזוז, וההיגוי המצוין. חיים אוחנה הגדיר את האופנוע בשתי מילים: היהלום שבכתר. מנוע: סינגל, 449 סמ"ק, 4 פע', 4 שס', קירור נוזל מהלך וקוטר בוכנה: 63.4 / 95 הזנת דלק: קרבורטור קייהין 41 מ"מ מצמד: רב דיסקי, רטוב, הידראולי יחס דחיסה: 12:1 הצתה: דיגיטלית התנעה: רגלית הילוכים: 4 שילדה: כרום מוליבידן בלם קדמי: דיסק יחיד 260 מ"מ בלם אחורי: דיסק יחיד 220 מ"מ מתלה קדמי: וואייט פאואר 48 מ"מ מהלך מתלה: 300 מ"מ מתלה אחורי: וואייט פאואר מהלך מתלה: 335 מ"מ מיכל דלק: 7 ל' גובה גחון: 380 מ"מ כידון: רנטל, אלומיניום גובה מושב: 925 מ"מ צמיג קדמי: 80/100-21 צמיג אחורי: 110/90-19 משקל: 104.1 ק"ג מהלך גלגל: 112 מ"מ בסיס גלגלים: 1481+10 מ"מ

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
לא נשלחו תגובות לידיעה


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים