BMW R1150GS אדוונצ'ר


BMW R1150GS אדוונצ'ר

שעת הדמדומים הגיעה, השמים עוטים גוון אדמדם, חציים מכוסה עננים שחורים מאיימים משהו, כל שכן כאשר לפניי עדיין מספר שעות נסיעה לא מבוטל. יושב לי במסעדה המשרה אוירה רגועה ונינוחה ומתפנק לי על דג פורל ויין שרדונה מבציר 85(על חשבון המערכת כמובן), לסיום הארוחה, מתענג על כוס שתייה חמה, מעוטרת קצפת (מתבקש, לא?!) ומבחין כי שכחו להניח דובדבן בראש עיטור הקצפת, דבר שמעלה חיוך על שפתיי..."הרי את הדובדבן קיבלתי עוד קודם לסעודה, בדמות אופנוע אדיר ממדים, עוטה גלימה שחורה צהובה, אשר חובק "בין רגליו" 1150 סמ"ק מחייבים ושאר פירות". העננים סוגרים מעל ומתחילים מיד בקונצרט המלווה בצלילים ערבים לאוזן, אשר מזכירים לי ששכחתי את חליפת הגשם בביתי, אך משום מה קשה לי למחוק מפני את החיוך הקל, המזוכיסטי משהו, ואני מוצא עצמי משתכנע כי דווקא עכשיו הזמן להמשיך ולבחון את האופנוע... ללא ספק מחכה לי הרפתקה. אני מתחיל בנסיעה והגשם מכה בי בחוזקה, ממשיך בתקווה נאיבית לשיפור המצב וכלום – כאילו הטילו עליי כישוף וציוו על הענן לעקוב אחריי, לא משנה לאן ובאיזו מהירות ארכב. אין ברירה – המבחן חייב להיערך למרות התנאים ה"מעניינים". החלטתי לכנותו: "התפלץ", היות ומבט חטוף במיכל הדלק שנפחו 30 ליטר ובמושב הגבוה, מסגיר מייד כי אין זה אופנוע מהסוג לו אנו רגילים בחיי היום יום, כל שכן, כאשר הוא נושא תג מחיר של 130,000 ₪ לא כולל תוספות שמרימות אותו עד ל- 160,000 ₪ תבין ומזומנין. לחיצה עדינה על מתג ההתנעה ומתחתיי נשמע קול בשרני המוביל לתנודה קלה של גוף האופנוע כתוצאה ממבנה המנוע (מסוג בוקסר) בעל שתי בוכנות אדירות ממדים המספקות 85 כ"ס, כאשר כל סוס מורגש. קלאץ' הידראולי מאפשר כיוון מנוף הקלאץ' במספר דרגות בהתאם להרגלי הרוכב ומידות כפות ידיו. האופנוע מצויד במערכת בלימה ABS לשני הגלגלים ומערכת בלימה משולבת (רק בהפעלת בלם קדמי), כמו כן, לומדת מערכת הבלימה החשמלית את עוצמת הלחיצה של כל רוכב ומתאימה עצמה בצורה אופטימלית לידי הרוכב. לא אשכח כי לאחר רכיבה ראשונית על האופנוע כאשר עצרתי במערכת, יצא העורך לסיבוב קצר על מנת לקבל תמונת מצב. משחזר, המשכתי בדרכי ומייד חשתי בהבדל בעוצמת הלחיצה הנדרשת על הבלם על מנת לעצור, אך במהרה חזרה המערכת אל התלם, שלי כמובן. הוא בולם כמו סוס. מבט בגלגל הקדמי, חושף ג'אנט 19 אינץ' ושני דיסקים צפים בקוטר 305 מ"מ, המצוידים ב- 4 בוכנות בכל צד של הגלגל. בחלקו האחורי, נבחין בג'אנט 17 אינץ', ודיסק בקוטר של 276 מ"מ, מערכת בלימה חשמלית ו- ABS כמובן (אופציה).

מערכת הגיר הינה בעלת 6 הילוכים, כאשר כל הילוך מוצג על-גבי לוח המחוונים באופן דיגיטלי בצורה קריאה וברורה מאוד, מד הדלק, מד טמפרטורת המנוע ושעון זמן מוצגים אף הם על גבי צג דיגיטלי. מד סיבובי המנוע ומד המהירות מוצגים באופן אנלוגי, אך נוח וקריא. נושא האיתותים עורר מחלוקת קלה היות והפעלת כל איתות מתבצעת בכל צד של הכידון, לכיוון אליו אתה מעוניין לנסוע, והמתג האחראי על כיבויים מונח בצדו הימני, דבר שמאלץ את הרוכב לבצע עווית מסוימת בכף היד לצורך כיבויו - לא נוח, במיוחד בנסיעה עירונית. אם כבר בנסיעה עירונית עסקינן, חשוב לציין שלמרות משקלו העצום של האופנוע (227.5 ק"ג יבש), הוא נהנה מקלות תמרון של קטנוע ממוצע, ואני לא מגזים. הדבר מתאפשר תודות למרכז הכובד של האופנוע אשר ממוקם בצורה כזו, שמשקלו הרב אינו מורגש ע"י הרוכב. בנוסף, לא שכחו לחמש אותו במרווח צידוד אינסופי. למרות שתי ה"בליטות" בצידי המנוע המקנות לו רוחב עצום יחסית לאופנועים מקבילים, ההשתחלות בין המכוניות היא קלה ונוחה.

המנוע גמיש מאוד. ההילוך הראשון ארוך ואפשר להשתמש בו גם בהתניידות עירונית. אין בלימות מנוע פתאומיות בסגירת מצערת כפי שיש ברוב האופנועים. אך פה, למרות המנוע החזק והמצערת הרגישה, לא מורגש הצורך בהעלאת הילוך להילוך השני. עזיבת המצערת בזמן נסיעה מולידה בלימת מנוע סבירה, אך עקב משקלו הגדול של האופנוע, מורגשת העברת המשקל לחלקו הקדמי ביתר שאת. מה שבהחלט דורש פרק הסתגלות. נקודה בולטת מאוד שדורשת התייחסות, הינה תנודת גוף האופנוע כתוצאה מפעולת המנוע, בכל מהירות. עקב היות המנוע אורכי, ישנה משיכה קלה ימינה של כל האופנוע ימינה בכל מצב בו פותחים מצערת. כתוצאה מכך מתקבלת תחושה מוזרה בכפות הידיים בליווי תזוזות קלות של הפרונט (קלות מאוד) בנסיעה בקו ישר כמו גם בפתיחת מצערת בפניה אשר מחדדת את ההרגשה המוזרה. במהירות נמוכה מאוד, מורגשות התנודות הרבה יותר ועד שמתרגלים הן אפילו מפריעות מעט במהירות עירונית. עם זאת, ככל שמתרגלים להרגשה זו, לומדים לאהוב אותה. מרגישים את המנוע, אשר משדר לך הישר לגזע המוח "תרגיש את העוצמה". היום הראשון במחיצת "התפלץ" עבר בהצלחה, ולמחרת היום, החל המבחן האמיתי. השכמתי קום, העפתי מבט חטוף החוצה וגיליתי שוב את הענן המכושף מנסה לשבש לי את התוכניות. אך, כאמור, המבחן חייב להיערך, והחלטתי שגם הפעם אין בכוונתי לוותר על יום הרכיבה למרות הגשם הסוחף.
ההרפתקה בעיצומה
ההרפתקה בעיצומה
רכיבה ממושכת על גבי הב.מ.וו אינה גורמת כאבים כלשהם. נהפוך הוא - ככל שרכבתי עליו יותר, כן גבר החשק להמשיך עוד ועוד. המושב המקורי עליו רכבתי (ניתן להחלפה) מתנשא לרום של 900 מ"מ, גבוה יחסית ומחייב רוכבים ארוכי גפיים. הוא התגלה כקשה במקצת ברכיבה ארוכה, אך המתלה האחורי המצוין פיצה על כך ושמר על רמה גבוהה של נוחות הרכיבה. אציין כי הדגם הנ"ל מגיע במקור עם צמיגי שטח, אך ב"קמור" החכימו להבין שעיקר ייעודו בארץ יבוא לידי ביטוי ברכיבות תיור בכביש, והחליפו אותם בצמיגי כביש. מה שמשפיע באופן ישיר על אופי הרכיבה ונוחות הרכיבה בכל סוג של נסיעה. החל מהמכולת השכונתית, ועד לתיור חוצה ישראל. בדר"כ בסוג זה של אופנועים, ככל שנגביר את מהירות הנסיעה, נקבל תחושת אי יציבות כתוצאה מגובהו הרב ומבנה הצמיגים כמובן, אך כאן, בכל מהירות מתקבלת הרגשת יציבות ושליטה למעט התנודות הקלות מאוד בפרונט הנובעות מפעולות המנוע. off the record , האופנוע הגיע בקלות ל- 200 קמ"ש, לא שחשתי צורך לבדוק את זה (כן, נכון, בטח, אתה אף פעם לא בודק מהירות מירבית מרצון. רק בטעות הגעת למנתק ההצתה ב- R1000 בהילוך שישי. ע.ש.), פשוט אלו הן חלק מהבדיקות במבחן. בכל מקרה, מהירות שיוט של 100-120 קמ"ש הינה מהנה ביותר, ואם אחליט בכל זאת להתפלסף, אז הייתי אומר שחסר כפתור cruise control. בפניות הבימר להרשים (בימר = ב.מ.וו). הצמיגים אוחזים היטב ופקודת היגוי קלה מאוד מובילה את האופנוע לבחור לו קו סיבוב ולשמור עליו באופן רציף ומרשים ללא צורך בפקודות נוספות היגוי נוספות על מנת לתקן את הקו . ברגע שנכנסים לפניות חדות ואיטיות, נדרש הרוכב לאפשר למתלים להתאושש לפני הכניסה לפניה. המתלה הקדמי קשיח יחסית ומגיב מהר וטוב, כמובן בזכות מבנה הטללבר הגאוני. אך מאידך מגלה המתלה האחורי רפיסות קלה בשיכוך כיווץ, המתבטאת בסגירה מהירה של המתלה והעברה של המכה אל גב הרוכב, בעוד ששיכוך ההחזרה שלו חוזר באופן תקין. למרות הניסיונות לשנות את עומס הקפיץ, עדין חשתי בחסרונו של כיוונון לשיכוך הכיווץ.המתלה האחורי מאפשר אמנם כיוון של עומס הקפיץ בלבד, אך מדובר בלא פחות מ - 45 דרגות, כן כן, זו לא טעות. היכולת "לשחק" עם עומס הקפיץ היא עצומה ביחס להיצע של אופנועים אחרים בשוק. המתלה הקדמי מצויד בכיוון עומס קפיץ ושיכוך החזרה. בהמשך הדרך, ולמרות השינויים הרבים בדרגות עומס הקפיץ וכו', מתגלה המצב הסטנדרטי שעמו מגיע האופנוע, כאידיאלי ביותר ברכיבה משולבת (למי שמתכוון להיכנס איתו גם לשטח), ובעיקר בתנאים הקיימים בארצנו הקטנטונת.

בל נשכח את תחום השטח של האופנוע. את החלק הזה של המבחן ערכנו באזור שטח מתון, בהתחשב בצמיגים בעלי נטיית הכביש המוצהרת. אם קודם לכן גילה המתלה האחורי רפיסות מסוימת בשיכוך הכיווץ, הרי שבתנאים החדשים הוא מציג יכולת ספיגת מהמורות ודיונות גבוהה, למרות משקלו הרב של האופנוע. הנסיעה בשטח הינה רכה מאוד, קלה, ללא זעזועים מיותרים לידיים או לגוף הרוכב, ואנו זוכים לשקיעות קלות בלבד על גבי קרקע רכה. האופנוע לא מגלה חולשה, אלא מרגיש כמקשה אחת ומציג קלילות שמעוררת תהיות לגבי נתון המשקל היבש שנראה שעושה לו עוול רב. אם בכל זאת תחליטו ללחוץ עליו טיפונת באזור הררי, הייתי ממליץ להעלות את דרגת קושי המתלים. אך כאמור, המצב הסטנדרטי בו מגיע האופנוע הינו נוח מאוד לרכיבה משולבת ומספק את הטוב שבשני העולמות. הבלמים של האופנוע מהווים יצירת מופת בפני עצמם. מצאתי עצמי משתאה נוכח יכולת הבלימה המרשימה שלהם. בכל מצב ובכל מהירות הבימר עוצר בלחיצת אצבע. מע' הבלימה המשולבת מצויינת, ולמרות שבתחילה היה נראה לנו כי קוטר הדיסקים קטן מדי למשקל הכלי, הרי שביותר מכך אין ממש צורך. הרגש כשבולמים הוא מעט מוזר בהתחלה. המתלה הקדמי כמעט ואינו שוקע, ובדומה ל- VFR הנבחן בגליון זה, גורמת מע' הבלימה המשולבת לכל האופנוע כאילו "לצנוח" כולו כלפי מטה.

הרגש המתקבל בידית הבלם הקדמי הוא מעולה, כשם שציין נדב מקמור: "המערכת לומדת את עוצמת הלחיצה של כל רוכב". בכל שלב לאורך גרף עוצמת הלחיצה, מרגישים היטב ומעודכנים לגבי הבאות, וכמובן שלבסוף עם נעילת הגלגל, נכנסת לתמונה מערכת ה-ABS אשר מונעת ממנו להישאר במצב של נעילה. מערכת זו עובדת בשיטה הישנה יותר, ע"י כך שהיא מאפשרת נעילה קצרה מאוד של הגלגל ושחרורו, ובכל זאת היא פועלת ביעילות. כמו כן, ניתן לנתק את מערכת ה-ABS בלחיצת כפתור. גם פה אם תכריחו אותי לדווח על משהו מוזר שנתקלתי בו,יהיו אלה הרעשים המוזרים אשר משמיעה מערכת הבלימה החשמלית בזמן לחיצה על גבי מנוף הבלם הקדמי, גם בעת עמידה בצומת. חשיבותה של הנוחות למורכב אינה מוטלת בספק באופנועים מסוג זה, אשר מיועדים - כאמור, בעיקר לנסיעות תיור ארוכות טווח. מורכבי הניסוי שלנו טענו כי המושב קשה במקצת, אך בנסיעות ארוכות ומעבר על גבי תחלואי הכביש. הוא התגלה כנוח מאוד ואפילו כיפי ביחס לדגם הקודם אשר היה בנוי ממושב אחורי גבוה יותר. ולצורך נוחות בשטח, הנמיכו את המושב על מנת לאפשר לרוכב לנוע על גביו בזמן נסיעת שטח, אך גם המורכב מוגן באופן זה בצורה טובה יותר בפני הרוח ובכל מקרה, שדה הראיה שלו אינו נפגע. אם נתייחס למספר פרמטרים נוספים, אך בעלי חשיבות נמוכה יחסית במעמד הקניה, נראה כי מערכת הפנסים הקדמיים עובדת בצורה יעילה מאוד, מראות הצד, בשני צדי הכידון, למרות מידותיהן הקטנות, מאפשרות שדה ראיה רחב ונוח, המשקף/מגן הרוח יעיל אף הוא ומזרים את הרוח מעל לראשו של הרוכב, דבר שמאפשר רכיבה ארוכת טווח בנוחיות מירבית. במזג אויר קר במקצת, מתקבלות מכות רוח קלות באזור הברכיים, למרות המבנה הרחב של המנוע.
לסיכום
לסיכום
לא אכחיש את אהבתי לאופנועי הסופר ספורט למיניהם, אך מאידך, לא אוכל שלא להודות כי ככל שרכבתי יותר על אוכפו של ה"אדוונצ'ר", כן נהנתי יותר. החל בהשתחלות קלילה בפקקי תנועה וכלה בנוחות מרשימה בנסיעות ארוכות טווח. השילוב של כלל המערכות באופנוע גורם לרוכב להתאהב בו יותר ויותר, לאהוב את קולו הבשרני של המנוע ולאהוב את הפגנת הנוכחות של האופנוע גדול הממדים. אם הייתי מחפש דימוי לאופנוע מסוג זה, נראה ש"הכלה המושלמת" יהלום אותו בצורה הטובה ביותר. זה אולי נשמע לכם "פלצני" במקצת, אך לאחר רכיבה ממושכת על אוכפו של האופנוע, אני בספק אם אמצא מישהו אשר יחלוק על דעתי. בקיצור, התעורר בי החשק לעזוב הכל, לטוס לחו"ל, לקחת אופנוע כזה,לטייל איתו כמה שיותר ולראות נופים מרהיבים. וכן, בסוף חייבים להתעורר מהחלום ולהיזכר שאנחנו עדיין ב"מירוץ העכברים" השגרתי שלנו, פה בארץ.
מפרט טכני
מנוע
סוג: 2 בוכנות, מנוע בוקסר שסתומים: 4 שס' לצילינדר. נפח: 1130 סמ"ק הספק: 85 כ"ס ב- 6750 סל"ד. קירור: אויר/שמן הילוכים: 6
מערכת הנעה
גנרטור: 600 וואט מצבר: 12 וולט/ 19 אמפר
מידות ומשקל
מיכל דלק קטן: 22.1 ליטר (4 ליטר רזרבי) מיכל דלק (תוספת) גדול: 30 ליטר(4 ליטר רזרבי) גובה מושב: 900 מ"מ משקל יבש: 227.5 ק"ג משקל "רטוב": 253 ק"ג
שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
לא נשלחו תגובות לידיעה


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים