סופרמוטו ישראלי - מירוץ מס' 1 עונת 2005



א – ו – ר – ג – ז – מ – ה!!!!!!!!!

אין מילה אחרת לתאר את האקשן המטורף שליווה את המירוץ הראשון לעונת הסופרמוטו ל- 2005. מי שלא בא, פשוט הפסיד את האקשן של השנה!

כתב וצילם: אילן מגן

לאחר פגרה מאולצת של יותר מחצי שנה, חזרו רוכבי הסופרמוטו למסלול המרוצים. אלא שהפעם הוזמן הקהל באופן רשמי וגלוי להצטרף לרוכבים לחוויה מוטורית ייחודית. האירוע שתוכנן לתחילת חודש פברואר ונדחה פעמיים בשל מזג-אוויר סוער, הפך מדחיה לדחיה מעוד מרוץ סופרמוטו, להפנינג מוטורי מלא.
אם בתחילת החודש דובר על שלוש קטגוריות סופרמוטו, הרי שבהמשך נוספה קטגורית קטנועים, ובשל ההיענות הגבוהה נוצרה באופן טבעי גם קטגורית "מתחילים", אשר הכילה בסופו של דבר את מספר הרוכבים הרב ביותר מבין כל הקטגוריות.



מאז המירוצים של עונת 2004, התרחשו מספר דברים חשובים בכל הקשור לספורט המוטורי בישראל. מעבר להתקדמות במישור הבירוקרטי (חוק הספורט המוטורי), הוקם מתחם הספורט המוטורי "שפיצרינג", אשר סיפק לרוכבים מסגרת אימון ראויה ברמת בטיחות גבוהה, כשבמקביל נולדת עמותת הסופרמוטו פרי יוזמתו של דני "אנימל" אנגלברג, והחשוב מכל, מרבית הרוכבים הבכירים שדרגו את כלי המשחית והמשיכו לשמור על קצב אימונים אינטנסיבי. השדרוג האמור לא רק שהעלה את הסטנדרטים על המסלול, אלא גם יצר היצע עשיר של אופנועי סופרמוטו משופרים אשר נקלט במהרה בזרועותיהם של רוכבים חדשים.

המירוץ אגב, התקיים שלא במסגרת עמותת הסופרמוטו. חברי העמותה החליטו – ובצדק, כי כל עוד נושא המירוצים אינו ממוסד ובמסגרת החוק, הם מושכים ידם מהשתתפות רשמית במירוצים. זו גם הסיבה כי בכל מקרה גם בהמשך ועד למיסודו של החוק לספורט מוטורי, לא יתקיים אף סבב במסגרת רשמית של העמותה.

האירוע המשובח שהופק ואורגן על ידי רוכבי הסופרמוטו וניר שפיצר, תוכנן במתכונת שונה מאשר התקיימה בשנה שעברה. זאת במטרה ליצור אירוע מעניין לקהל הצופים ולרוכבים. להבדיל מאירועי העבר, הוזנקו הפעם הרוכבים בחלוקה ע"פ הקטגוריות בדומה לליגות הסופרמוטו הנהוגות באירופה.

הקטגוריה הראשונה הינה קטגורית "מתחילים" עבור אופנועי סופרמוטו בלבד, ויועדה לרוכבים אשר לא השתתפו מעולם במרוץ סופרמוטו רשמי. הקבוצה, שכללה את מרבית הרוכבים כאמור, אוחדה בסופו של דבר עם קטגורית ה"ספורטסמן", כשקטגוריה זו פתוחה עבור אופנוע חד-צילינדרי ללא מגבלת נפח, גם אם הוא בעל גלגל קדמי בקוטר הגדול מ-17 אינץ'. קטגוריה שניה היא ה- "2S", המיועדת לאופנועי 4 פעימות בנפח של עד 450 סמ"ק או לחילופין דו-פעימתיים בנפח של עד 250 סמ"ק. קטגוריה שלישית היא ה- "1S" (הפתוחה) ייעודית לאופנועי 4 פעימות בנפח של 450 סמ"ק ומעלה או דו-פעימתיים בנפח של 250 סמ"ק ומעלה. אורחת לסידרת הסופרמוטו, ובתקוה שתיהפך לקבועה, היתה קטגורית הקטנועים במגבלת נפח של עד 250 סמ"ק. כך יצא לנו למשל לצפות בג'וי רייד (!!!) משתתף במירוץ.

סדר היום הארוך כלל שני מקצי חימום/היכרות, מקצה דירוג ומקצה גמר לכל קטגוריה, כשתומר ברעם- יו"ר עמותת הסופרמוטו, שולט ביד רמה בשיגור ובשילוח. פתחה את האירוע קטגורית הקטנועים, אחריה מתחילים / ספורטסמן, 2S ו- 1S. סדר ההזנקה למקצי הדרוג נקבע בהגרלה כשתוצאות מקצה זה קבעו את סדר ההזנקה למקצה הגמר. שניים שבלטו בחסרונם היו דני אנגלברג, ושי בן ארז. מוותיקי הרוכבים.



קטנועים
הקטגוריה שגרמה להוצאת כמה כלים מהבוידעם ולרוכבים ותיקים מתקופת נחשונים להיפגש שוב על המסלול אחרי כמעט 5 שנים, כללה גם רוכבים רעננים ואמיצים כמו אריאל שהשתתף עם ג'וי רייד 200 סמ"ק סדרתי, דודו עזר רכוב ע"ג VXR180, גל ברדה, בנו של אלי ברדה האגדי ממוסך ברווז, צעיר המשתתפים (בן 17) שניצח במרוץ עם בטא משופר כשהוא רוכב עם ציוד הרכיבה המלא ששימש את אבא שלו בימים "ההם". ניר שפיצר שרכב על אפריליה SR ולא השתתף בגמר עקב תקלה, חיים זנדברג עם בטא נוסף, משה פרחי על ימאהה אירוקס שהצליח להניע רק לקראת המירוץ ולאחר עזרה מסיבית מצד אלי ברדה, ועזרא יצחק על פיאג'ו סקיפר 150, כשהוא לוקח לעורך את מספר המזל שלו: 666. מספרו של השטן לאלה שמחוץ לעניינים.

כבר במקצים המוקדמים הפגין גל ברדה יכולת רכיבה מרשימה, כשדודו עזר הוא הרוכב היחיד שמצליח להריח לו את האגזוז מקרוב. הישג מרשים בהתחשב בכך ששני אלה שמאחריו מנוסים מאד במירוצי קטנועים. מיד אחריהם נאבקים כתף לצד ברך משה פרחי וחיים זנדברג, כשהראשון מפגין מהירות פניה מרשימה בפניות ההדוקות ומצמצם את הפער, אך בישורת פותח חיים שוב פער קל. עד להקפה האחרונה מצליח חיים לשמור על יתרונו המועט, כשהוא מופרע לבסוף על ידי הסמן אחורי על הג'וי רייד 200 שמאט את חיים, ומאפשר לפרחי לצאת ראשון מהפנייה ולסיים שלישי.



פודיום:
1. גל ברדה
2. דודו עזר
3. משה פרחי
4. חיים זנדברג
5. עזרא יצחק
6. אריאל אלסיבוני
7. אור רפפורט

מתחילים/ספורטסמן

לאחר הגרלה לרובם של הרוכבים, מלבד רוכבי הספורטמן שקיבלו עדיפות לשני המקומות הראשונים על הגריד, מזנקת הקטגוריה המשותפת של הספורטמן והמתחילים אל הפניה הראשונה של 2005. למקצה הדירוג מזנק מאיר דיקר (רוכב אנדורו ותיק) ראשון כשהוא נהנה מאופק נקי מרוכבים וממאבקים שמתנהלים מאחורי גבו. ניסים ברדה שמזנק אחרון למקצה, מצליח לעקוף כמעט את כל משתתפי הקטגוריה ולסיים שני. גלעד גואטה על yz 450 מסיים שלישי במקצה.

במקצה הגמר בקטגוריה התמונה כבר שונה לחלוטין, ומעניינת הרבה יותר. למרות המיקום (הראשון) ממנו מזנק דיקר, הלחץ בפניה הראשונה מוכרע לטובת המעיזים. גלעד גואטה וניסים ברדה שלחצו את האופנועים חזק לעבר הפניה הראשונה, החלו את מקצה הגמר ללא כל הפרעה תוך מאבק עיקש מצד ניסים, אך עשר ההקפות לא שברו את גלעד ששמר על קצב רכיבה חזק ללא שגיאות, וסיים ראשון כשאחריו ניסים. אחריהם בהפרש לא גדול נאבקו אסף דותן ויואב אלמוג על המקום השלישי, לאחר החלפת מקומות ביניהם אסף מצליח לסיים שלישי בהפרש קל.


פודיום:
1. גלעד גואטה
2. ניסים ברדה
3. אסף דותן
4. יואב אלמוג
5. מאיר דיקר
6. ירון בן-יוסף
7. רותם עוזרי
8. אופיר גונן
9. אס
10. לוני גרינקר
11. אייל מור
12. רן בוז'ינסקי
13. רותם שלף
14. רם ורטהיים
15. גדי אזולאי


2S
דווקא הקטגוריה המעניינת ביותר, כמעט ונבלעה בתוך קטגורית ה- S1. קיומה של הקטגוריה שכללה עודף כשרונות וסטרואידים כמו שפיצר ואוחיון, אך סבלה ממספר משתתפים מועט, עמד בספק (התקנון קובע מינימום של שישה משתתפים לקיום הקטגוריה). הצטרפותם ברגע האחרון של שני רוכבים מקטגוריות שונות (רן על KTM200 וגלעד גואטה, מנצח קטגורית הספורטמן), הביאו את מספר המשתתפים למינימום הדרוש. כך יוצא מקצה הדרוג לדרכו כששפיצר פותח ראשון ומיד אחריו אביב גואטה, כפיר לוין ושלום אוחיון כשאחריהם רוכבי המילוי (שמשמרים את כוחם). שלום אוחיון רוכב מוטוקרוס מנוסה, צופה בחבורת החוד מאחור לאחר שלא רכב סופרמוטו יותר מחמישה חודשים, ובו בזמן מתכנן את מהלכיו. בזמן שאביב מעסיק את כפיר לוין, תוקע שלום יתד בכניסה לפניית ההיירפין ויוצא ממנה כשכפיר מאחוריו. אחרי כמעט שתי הקפות של למידת היריב מצליח שלום לחמוק לאביב שפנה רחב מספיק כדי לאפשר לשלום להכניס את הלום הכחול בינו לבין צמיגי השפה, ולעבור למקום השני. אביב מתבלבל מהמהלך ומאבד את הריכוז לשבריר שניה, מה שמאפשר גם לכפיר לחלוף על פניו. בחזית ממשיך שפיצר להוביל כששלום מצמצם מעט את הפער. מעט לפני הסיום מאבד אביב את האופנוע בשיא הפנייה ופורש מהמרוץ. המקצה מסתיים ללא שינוי ובהפרש קטן בין השלישייה המובילה.

 

מקצה הגמר
שוב מצטרפים רוכבי המילואים כדי לאפשר את קיום הגמר. בזינוק יוצאים שפיצר ושלום לפנייה הראשונה כששניהם מנסים להימנע מהתענוג המפוקפק של להיות הנקניק בסנדביץ' בין המקום הראשון לבין כפיר ודוחקים איש את יריבו לכיוון הצמיגים, כפיר ההמום מזהה את הנדיבות מחבריו ועובר להוביל את המקצה לתוך הישורת הראשונה כשהוא מנצל כל מילימטר מהקו החיצוני של הפניה כדי להשלים את ההקפה, ותוך כך מגרד את הצמיגים שבשולי המסלול, מקפיץ את הלב של אורלי ושאר הצופים לשמים. רכיבה מדהימה מכפיר, בעוד ששלום טורק לשפיצר את הדלת ומתמקם שני. ניר מתאושש מיד ופותח במלוא המרץ במרדף אחר שלום אשר מזנב בחוזקה ובנחישות בכפיר. בהקפה הרביעית יוצא כפיר רחב מאחת הפניות עקב מצערת תפוסה, וחוזר למירוץ במקום הרביעי. במקביל מצליח שפיצר לקחת את הקו הפנימי כשהוא חזק על הבלמים, ולהיכנס לשלום מתחת לאף ולעבור להוביל את המרוץ. עד לקו הסיום מנסה שלום כל סדק אפשרי, אך שפיצר מקפיד לשמור על קוים סגורים. בסיום ההקפה האחרונה, מול הפיתות לבנה בחסות סמן אחורי (רוכב מילואים) מצליח שלום לנגוס קלות בניר אך מסיים את הפנייה הדוק מדי ומספיק איטי כדי לאפשר לשפיצר להגיע בבטחה לדגל השחמט. לראות את שני הסופר רוכבים האלה מתחרים ראש בראש הוא תענוג עילאי. קשה לראות אותם רוכבים יחד, ולא להעריץ את עפר רגליהם לאחר מכן. פשוט מדהים. ליבנו על כפיר לוין שידע לעמוד בקצב של שני אלה, אבל דווקא אז מרפי התערב ותפס לו את המצערת.



1S
למקצה הדרוג מזנקים הרוכבים בסדר אקראי כשפאנגס ממוקם אחרון על הגריד. עובדה חשובה לאור תוצאותיו של המקצה. יניב סימסולו שלנו פותח מצוין, ושי שמר הממוקם חמישי צולח את הפנייה הראשונה כשהוא שני אחרי יניב סימסולו, אך ממהר לעקוף אותו ולהוביל את המירוץ. שלישי שי נווה ואביעד רביעי. כאמור, כבר בירכתי המסלול עובר שמר להוביל את המקצה ולנווה ייקח עוד הקפה אחת להצטרף לשמר ולהתחיל במאבק על ההובלה. בינתיים, אלי פנגס מרגיש בסרט "ליגה משלהן" כשהוא באמת נמצא בליגה משלו ועוקף רוכבים כאילו הם עומדים במקום. פנגס מצמצם את הפער בנחישות ומזנב בשמר ונווה ובתוך הקפה נוספת עוקף את שניהם ועובר להוביל את המקצה כשהמאבק בין שמר לנווה, מוכרע לטובת נווה אשר מקפיד לסגור הרמטית את הכניסה לפניות. שלוש הקפות מאוחר יותר עובר פנגס להוביל, ומכאן הוא לא שומט את ההובלה עד לניצחון. רוכב מדהים.


מקצה גמר
דווקא הפעם מזנק אלי פנגס ראשון, אך שגיאה שלו שמוציאה צרחות מהקהל, גורמת לו לאבד את ההובלה בהקפה השלישית לטובת שי נווה עם רכיבה מדהימה, מהירה וחלקה עם אפס טעויות. פנגס הצליח לחזור ולהיצמד לנווה כשהוא מהיר ממנו, בעיקר על הבלמים, אך בהמשך המירוץ שוגה שוב, ומאפשר לנווה לפתוח שוב פער שלא נסגר עד לסיום המירוץ. כמו שאמרו רבותינו: בשביל לנצח מירוץ, לא מספיק להיות הכי מהיר. נווה כאמור סוגר היטב את כל הפתחים, רוכב חלק לחלוטין, ומסיים את המירוץ ראשון בקטגוריה.

פודיום:
שי נווה
אלי פאנגס
שי שמר
אביעד אברהמי

סיכומו של יום
מירוץ הסופרמוטו הראשון ל- 2005 היה הצלחה אדירה. לא פחות. אקשן מטורף, קהל גדול ומריע, ולא פחות מ- 40 רוכבים בארבע קטגוריות שונות, שהרימו את האירוע לשמים. קשה לחכות לאירוע הבא.




אלה שהיו שם ואלה שלא – עמיר שבתאי

אולי אלה היו הדחיות שגרמו לדבר על המירוץ המתוכנן לפרק זמן ארוך יותר עד כדי שכווולם ידעו שהוא מתקיים, אולי הציפיה לסוף סוף מירוץ סופרמוטו לאחר כל כך הרבה זמן של אימונים, היא זו שגרמה לכל כך הרבה רוכבים (40!!!) וצופים להגיע, אבל אני דווקא רוצה לדבר על משהו אחר. על אלה שהיו, ואלה שלא היו.

מבחינת העיתונות הדו גלגלית, הן זו הכתובה, והן זו האלקטרונית, היתה נוכחות מרשימה של כולם. בואו נשאל מי ל-א היה שם? גיא בן ברק – עורך מוטו, אוהד ידוע של ספורט מוטורי דו גלגלי, הופיע בהרכב מלא עם כל כמעט שני המטרים שלו, כשהוא צועק על הרוכבים האהודים עליו להגביר את הקצב באופן שלא היה מבייש אוהד של בית"ר. הבוחן הראשי של המגזין, כפיר לוין, שסבל ממזל רע, התחרה בעצמו, וכמוהו גם אלי פנגס ומשה פרחי. גידי פרדר הופיע כשהוא גם עוזר מעשית למירוץ להתקיים, אני הופעתי על תקן עורך בייקס, ונערת המטריה של רותם שלף – הרוכבת היחידה במסלול, וכמובן יניב סימסולו שלנו שהתחרה על המפלצת הרועשת שלו שגרמה לי לסתום אוזניים בכל פעם שהוא עבר. תומר ברעם וצוות אתר "פול גז" הפגינו הופעה כמעט מושלמת של כל חברי הפאנל מלבד אבי פרידמן, וכמובן שהופיע גם אילן מגן מאתר "בייקרס", על תקן כפול של עורך "בייקרס" מצד אחד, וכתב מוטורי של בייקס מצד שני.

אבל: על רקע ההופעה הכל כך מכובדת של עיתונאים, בלטה דווקא נוכחותה הבלעדית של "הונדה" בזירה. והם באו בגדול: דגלים, חולצות, הופעה של שני מנהלי החברה, וכמובן: מתן חסות לאירוע. על רקע אותה הופעה מרשימה של החבר'ה מהונדה, צרם עד כדי טירוף הדעת חסרונם של יבואני האופנועים האחרים לאירוע, ובראשם מטרו, עופר אבניר, ודל"ב מוטוספורט. אותם אלה שספורט מוטורי אמור להיות בראש מעייניהם, והם אכן תומכים במירוצי השטח השונים. שימו לב, יבואנים יקרים. אלה הם מירוצי הכביש היחידים שקיימים כיום בישראל. נוכחותכם המלאה שם, היא לא ממש עניין של רוצים או לא. היא חובה. כאן מתחיל חוק הספורט המוטורי את יישומו המלא, עליו אנחנו חולמים כבר אלפיים שנות.

ומילה אישית: לי היה קשה לעזוב את המקום. שעה ארוכה אחרי שהצופים כבר התפזרו, והרוכבים כבר העמיסו את הציוד והאופנועים שלהם על העגלות, עדיין הסתובבתי שם כמו דביל עם חיוך ענק על הפנים. מציק לזה, ומטריד את ההוא. היה כל כך טוב, שפשוט היה קשה ללכת משם. לולא הייתי צריך להחזיר הביתה את שפיצר לפני כניסת השבת, בטח עד עכשיו הייתם רואים מישהו משופם עם כובע קאובוי שחור, מסתובב עם חיוך אוילי בין גדרות השפיצרינג.



שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.נתן21/12/2006 22:29:13
מתי ואיפה ואם יש בכלל המירוץ הבא?


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים