המדריך השלם למניעת גניבת האופנוע

21/12/2006 21:55:58

דניאל פטרי ("מיצו"), כתב את המדריך המקיף ביותר שנכתב אי פעם בארץ למניעת גניבתו של האופנוע. להדפיס ולשמור*.

דניאל פטרי

לפני מספר שבועות עברתי טראומה, ולא בכדי. הכל התחיל כשמישהו העלה לינק בפורום האופנועים של תפוז לסירטון בריטי, אשר מדגים כיצד גבר ממוצע חותך עם קאטר גדול מגוון גדול של שרשראות מחוסמות, עמידות (לכאורה) ומיועדות לנעילת אופנועים. השרשראות המאסיביות ביותר לא הצליחו לעמוד בפני הבריטי והקאטר שלו, וגם אלה שלכאורה מחזיקות בכל התארים והדירוגים נגדעו בעודן באיבן תוך מספר שניות מצומצם, לעיתים פחות מ- 20. אני ממליץ בחום לצפות בו, חייכם עומדים להשתנות.

איזה פחד!

אין בידי סטטיסטיקה מעודכנת לגבי מספר כלי הרכב הדו-גלגליים הנגנבים מדי יום/שבוע בישראל, אבל מקריאה בפורומים בהם אני פעיל אני לומד שבכל שבוע יש לפחות גניבה אחת או שתיים שאני שומע עליה. מכת הגניבות פוגעת בציבור האופנוענים ביתר שאת בגלל בעיית המחירים המטורפים של הביטוחים שאנחנו צריכים לשלם, ולכן מן הסתם לא כל האופנועים מבוטחים נגד גניבות.

אי לכך ובהתאם לזאת החלטתי שהגיע הזמן לרענן לכולנו את חלק מנקודות המפתח לנעילה נכונה, עיגון, קיבוע, והגנה על חיית המחמד שלכם, החיה שעלתה לכם כל כך הרבה, החיה שעיניים רבות חומדות אותה, ולא פחות מסתכלים עליה מתוך צרות עין.

הערה: בגלל מגבלות השפה העברית נכתב מאמר זה בלשון זכר בלבד. עם ציבור האופנועניות הסליחה.

10 נקודות חשובות לפני שמתחילים:

1) זול עולה ביוקר, עצלנות עולה ביוקר, אין חנייה קצרה, אין עצירה לרגע, במצב אידיאלי, כל העמדת אופנוע כמוה כחניית לילה;

2) יש אנשים שרוצים את האופנוע שלך, ולא פחות חשוב, יש אנשים ששונאים את האופנוע שלך ו/או אותך;

3) גנבים מקצועיים מסוגלים לפרק כל דבר במספר שניות, זו העבודה שלהם, אתה לא יכול למנוע את זה מהם באופן אבסולוטי, לנצח;

4) אם נפלת על גנבים חובבנים שאינם עושים זאת לפרנסתם, הסיכויים שלך טובים יותר;

5) ככל שהאופנוע שלך יקר יותר ו/או מדגם נפוץ יותר ו/או הוא משמש יותר אנשים שנוטים להתרסק יותר מאחרים, כך הוא ו/או חלקיו השחוטים נחשק יותר;

6) ככל שאתה גר קרוב יותר לקו התפר או בישובים מוכי גניבות כך אתה מגדיל בצורה הנדסית את הסיכוי שהוא לא יהיה שלך יותר, בקרוב;

7) ברשותך אופנוע שטח? אתה חי על זמן שאול. ברשותך אופנוע שטח ואתה גר באזור כפרי? פלא בכלל שהוא עוד אצלך, תסתכל רגע דרך החלון;

8) ככל שיש יותר ילדים באזור מקום מגוריך כך האופנוע שלך יהיה בסכנת ונדליזם גדולה יותר;

9) יש חיות שמרגישות בנוח בזמן שהן יושבות על המושב של האופנוע שלך, והן לעיתים מרגישות שם יותר מדי בבית; ציפורים מחרבנות יותר על כלי רכב לבנים מאשר על כל צבע אחר;

10) כל דקה שאתה מרוויח היא לטובתך.

אני עצמי אינני גנב, לפחות לא של אופנועים, ולכן חשוב לציין כי כל הכתוב פה נלקח מפרי מוחי הקודח ואיננו מעוגן בשום ניסיון מעשי בשטח (מצידם של הגנבים כאמור). אך יחד עם זאת, בתור בעליו הגאה של מספר לא מבוטל של אופנועים במהלך 20 השנה האחרונות, ולאחר בחינת לא מעט מקרי גניבה שקרו לחברים ולאנשים עימם הייתי בקשר, הגעתי למספר תובנות חשובות בנושא מיגון האופנוע.

גנב אופנוע יכול להיות גנב מקצועי (ראה סעיף 3), גנב מזדמן (סעיף 4), או סתם חוליגן צר עין, פרי ותוצר מערכת החינוך המעולה של מדינת ישראל (סעיף 8). גנב ירצה לקחת ממכם את האופנוע שלכם, וירצה לעשות זאת במהירות האפשרית. הוא יעשה זאת במגוון דרכים, הנה חלק מהן:

- הרמה והעמסה על טנדר או עגלה – במקרה כזה נשאף למנוע מהאופנוע לזוז ממקומו ע"י קיבוע לעצם או עצמים חיצוניים. שימוש במנעול דיסק בלבד לא ימנע כלל את הגניבה.

- הנעה ונסיעה ממונעת מהמקום – במקרה כזה נשאף למנוע מן האופנוע להתגלגל הלאה, אבל גם נשתמש באמצעים מנתקי הצתה כגון אימובילייזרים ואזעקות, יחד עם קיבוע לעצמים חיצוניים.

- גרירה רגלית עד למקום בו יוכלו להניע את האופנוע ולרכב מאותה נקודה ואילך – גם כאן כמו במקרה הקודם נשאף למנוע את ההזזה הפיזית של האופנוע ע"י קיבוע לעצם חיצוני, רצוי יותר מאחד, וכן שימוש במנעול דיסק, יחד עם מערכת אזעקה שתתריע בפני כל תנודה של האופנוע.

יחד עם טיפול בגנבים, נצטרך לתת את הדעת גם לנושאים שאינם בהכרח פליליים אבל יעלו לנו את לחץ הדם לא פחות. בין היתר נמנה נושא של וונדליזם ע"י ילדים ועוברי אורח או שכנים טורדניים, וכן גרימת נזק ע"י בעלי חיים, בעיקר חתולים שאוהבים להשחיז ציפורניים על המושב היקר שלכם, כלבים שאוהבים להטיל מימיהם על הגלגלים ו/או השרשרת שלכם, וציפורים שאוהבות לקשט לכם אל האופנוע מלמעלה.

גניבת אופנוע יכולה להיות למספר מטרות:

- שימוש מזדמן באופנוע והשלכה לאחר גמר הדלק – ילדים ונערים משועממים, רוצחים שכירים בדרך למשימת חיסול – כל אלה ואחרים ישתמשו באופנוע היקר שלך כחפץ נטול ערך וישליכו אותו לאחר זמן.

- שימוש קבוע תוך הסתרת הפרטים האמיתיים של האופנוע – כאלה שנוסעים על מחמד לבך, לעיתים באזור הקרוב אליך, תוך כדי שימוש בפרטים מזוייפים של אופנוע אחר.

- שימוש מעבר לקו הירוק – גם אלה ירכבו על האופנוע שלך, אבל לפחות לא תראה אותם עושים את זה לידך, רק במילואים.

- כופר – המטרה היא שהבעלים ישלם כסף על-מנת להחזיק לעצמו את רכושו הפרטי. סביר להניח שהגנבים הללו מועמדים טובים להוצאה להורג במדינה מוסלמית הגונה.

- פירוק לחלקים – שחיטה של יקיר לבך למטרת חלפים במוסכים מפוקפקים.

אלמנטים להגנת האופנוע:

- מניעת הזזה – קיבוע לעצם חיצוני קשיח וחזק באמצעות שרשרת, רצוי יותר מאחת, וכן באמצעות מנעול דיסק טוב. גם נעילת כידון יכולה לעזור במעט. לכל אלה יש גורם מכפיל חשוב – חסימה פיזית של האופנוע ע"י רכב(ים), מחסומים או אמצעים אחרים.

- מניעת הרמה – קיבוע לעצם חיצוני קשיח וחזק באמצעות שרשרת, רצוי יותר מאחת. בנוסף, חסימה פיזית של האופנוע ומניעה של טנדרים ו/או עגלות מלהתקרב למרחק סביר ממנו ע"י שימוש בחסימות של רכב(ים), מחסומים וכו'.

- מניעת הנעה – אימובילייזרים מובנים של היצרן, אזעקות, ניתוקים מתוחכמים של מערכת החשמל.

- הסתרה ויזואלית – כיסויים, הסתרה מאחורי עצמים גדולים יותר.

- מניעת וונדליזם – כיסויים, הרתעה.

- הרתעה – תאורה טובה, גלאי תנועה, כלבים נובחים, תנועה קבועה של אנשים, נוכחות משטרתית באזור.

- התראה – אזעקות חזקות, ביפרים, גלאי תנועה, שכנים חשדניים, כלבים נובחים.

- ביטוחים – לעיתים המחיר האסטרונומי שנשלם על ביטוח מקיף מלא (או חלקי, מגן רק בפני גניבה) שווה את שעות השינה וכאבי הראש.


נקודת המפתח היא שימוש בכמה שיותר מן האלמנטים הנ"ל כדי לייצר הגנה מבוססת שכבות. זיכרו את סעיף מספר 10!

אין ספק שלא כל אופנוע מגיע מצויד במיטב הטכנולוגיה, ולא כל אופנוע מסוגל להצטייד במגוון המיגונים האלקטרוניים הדרושים. לא כל מקום חניה מתאים לעמוד בכל דרישות המיגון, ולעיתים נאלץ להחנות את מחמד ליבנו במקום שבו אנו כלל לא רואים אותו. בנוסף, למרות שכל גניבה גורמת לנזק כספי לבעלים החוקיים, הרי שיש אופנועים שנשקיע יותר במיגונם, ויש אופנועים אחרים בהם נקפיד פחות. בין הסיבות לכך ניתן למנות בראש ובראשונה את מחיר האופנוע ואת מקדם ה"גניבות" שלו. אין ספק שבעליו הגאים של R6 חדש חייב להקפיד הרבה יותר מאשר אדם הרוכב על אופנוע מדגם פחות סחיר, פחות גניב, וזול הרבה יותר. כך גם עם אופנועי שטח אטרקטיביים לעומת איזה צ'ופר מזווד כהלכה. מצד שני אל תגיד "לא ידעתי", כל אופנוע עלול להעמיד את בעליו במצב מאד לא נעים בבוקרו של אותו יום ארור בו לא ימצא אותו יותר בחנייתו הרגילה. התחושה הזו של פיק הברכיים, של נפילת הלב לתחתונים, של ההיסטריה שעולה ומחלחלת בקרביך כשאתה מבין שבעצם לא טעית ואכן חנית במקום הרגיל שלך – כל אלה לא שווים את המחיר שתשלם על השרשרת היקרה ביותר או על האזעקה המשוכללת ביותר.

סקירה קצרה ומספר טיפים אודות מגוון אמצעי ההגנה העומדים לרשותנו. נשאף לשלב את כולם או מספר גדול של אמצעי הגנה כדי לייצר אפקטיביות:

השרשרת הראשית: כמו שהסירטון המזעזע בפתיחת המאמר ממחיש בקלות, נעילה עם שרשרת לא תמנע באופן מוחלט את גניבת האופנוע. אבל נעילת אופנוע עם שרשרת הגונה תומכת בתנאי מספר 10, ולכן כל מה שאתה עושה זה בעצם לקנות לעצמך עוד כמה שניות יקרות. מכיוון שהגנבים מעוניינים לנתק את השרשרת בזמן הכי מהיר שאפשר, אתה צריך להקשות עליהם לעשות זאת.

שרשרת לנעילת אופנוע הגונה היא שרשרת מסיבית, רצוי כזו שיש עליה המלצות טובות מחברים או אנשי מקצוע שהתנסו בה בעבר. היא צריכה להיות מספיק ארוכה כדי להקיף את העצם אליו אתה מעוניין לקבע את האופנוע, וכן בעלת מנעול מכובד. הצרה היא שלא כל מה שנראה מסיבי וחזק הוא אכן כזה, הכל עניין של חוזק הפלדה והסגסוגת ממנה היא עשוייה, וכן רמת התיחכום והחוזק של המנעול. כדאי להתייעץ עם מומחים בתחום ולא להסתפק במה שכתוב על השרשרת. כדאי שהשרשרת עצמה תהיה עטופה בבד או בפלסטיק גמיש כדי להקטין את רמת הרעש שהיא עושה וכדי להקל על נשיאה בתוך ארגז או מזוודות האופנוע. למיגון החיצוני של השרשרת יש גם תפקיד חשוב בזיהוי ניסיונות פריצה (חיתוכים, "פציעות", קריעות או גזירות במעטה החיצוני), אבל כמובן בתנאי שאתם בוחנים את מצבה מדי פעם. בגדול אפשר לומר שתנאי מספר 1 חוגג פה ובגדול.

שרשרת משנית: כל המרבה הרי זה משובח, וגם פה, לחניית לילה רצוי להשתמש בקיבוע נוסף. אפשר להשאיר שרשרת נוספת בחניית הלילה שלכם, ואיתה תשתמשו לקשור גם את הגלגל האחר של האופנוע. במידה ואפשר להעביר את השרשרת דרך השילדה או מסביב לאופנוע מה טוב. זיכרו, ככל שתעכבו את הגנב כך תרוויחו יותר זמן עבורכם.

קיבוע האופנוע לעצם חיצוני: החלק החשוב ביותר (יחד עם בחירת השרשרת), מה שמונע מסתם גנבים מזדמנים מלהרים את האופנוע שלך על טנדר ולהתרחק במהירות. מכיוון שניתן לחתוך כל שרשרת אנו צריכים להקשות על הגנבים ולהקטין את היכולת שלהם לבצע את החתוך במהירות ובקלות. לכן, בזמן בחירת מקום הקשירה או העיגון כדאי לקשור אותה בצורה כזו שתהיה רחוקה ובלתי נגישה על-מנת להקשות על הגנב לתפוס עליה מנוף עם הקאטר. לדוגמה, במקום לקשור את השרשרת סביב בסיסו של עמוד חזק, ואז להשחיל אותה דרך הגלגל הקדמי או האחורי בחלקו התחתון, עדיף להעביר את השרשרת דרך חלקו העליון של הגלגל ואז להעביר אותה דרך נקודת עיגון גבוהה ולא קרובה לארץ. כך נקשה על הגנב לתפוס את חוליות השרשרת עם הקאטר ולהיעזר בארץ כמנוף לפעולת החיתוך.

כפי שציינתי קודם רצוי לקבע את האופנוע לשני עצמים שונים בשתי נקודות נפרדות. אפילו אם נקודת העיגון השניה פחות אידיאלית (לדוגמה "רק" סורג פשוט או אפילו גזע עץ צעיר) הרי שבקשירה כפולה אנחנו מקשים יותר על הגנבים.

ראיתי במספר הזדמנויות אמצעי קיבוע חיצוניים הבנויים בצורה כזו שהם מקובעים לארץ ומאפשרים הכנסה של כל הגלגל הקדמי לתוכם בצורה כזו שהמנעול והשרשרת נמצאים בתוכם בזווית כזו שמקשה מאוד על הפורץ לבצע את החיתוך המהיר בשטח. שווה לבדוק ולהשקיע במתקן כזה עבור חניית הלילה שלכם.

מנעול דיסק: מנעול דיסק ממוקם היטב יכול לעזור למנוע הזזה של האופנוע ודירדור שלו לעבר רחוב צדדי בו יוכל הגנב לעבוד בשקט על ההתנעה. מנעול דיסק ימנע את חופש ההזזה של האופנוע לאחר שהשרשרת נחתכה, ויכריח את הגנבים להרים את האופנוע במקום לדרדר אותו בשקט. הוא אינו יכול לעמוד בפני עצמו אלא בליווי קיבוע לעצם חיצוני, אבל הוא בהחלט משמש עוד שכבת הגנה שאסור לזלזל בה.

כדאי לרכוש מנעול דיסק צמוד לדיסק מסוג טוב הבנוי במיוחד להגנה על אופנועים. רצוי לבחור מנעול דיסק קל לשימוש בעל פין ושיטת נעילה שתצמיד את המנעול אל הדיסק ולא תותיר אותו רופף ומשוחרר, בלי אפשרות להכניס בינו לבין הדיסק קאטר. נכון שניתן לנסר דיסק וגם את המנעול, אבל ניסור היא פעולה קצת יותר אגרסיבית.

את מנעול הדיסק כדאי להלביש על הגלגל "האחר", לא זה שדרכו עוברת השרשרת. בנוסף, לאור מספר גדול של אנשים שמתרסקים בתחילת הנסיעה בגלל שהם שוכחים להסיר את המנעול, אני ממליץ להלביש אותו בצורה כזו שתנועת האופנוע תיחסם מיד עם התנועה הראשונית, כלומר מספר סנטימטרים לפני שהוא "פוגש" את הקאליפרים או את צינורות הטלסקופים, ולא לתת לו לעשות סיבוב כמעט מלא של הגלגל עד שהוא נעצר. כך, במידה ותשכחו להסיר את המנעול, תיעצרו מיד עם ההזזה הראשונית של האופנוע עוד בטרם תוכלו לפתח מהירות כלשהי, וכך תקטינו את הנזק הפוטנציאלי. ישנם גם מנעולים המחוברים בסליל צבעוני לכידון, או המשתמשים במחוון ויזואלי אחר. אני מצאתי שיטה טובה עבורי: אני פשוט סוגר את ה- Kill switch של האופנוע בכל פעם שאני שם מנעול דיסק, ואז במידה והאופנוע לא מניע לי אני נזכר ששכחתי לשחרר את המנעול.

אימובילייזר: רוב האופנועים החדשים מגיעים איתם. לא בטוח שהם ימנעו הנעה של האופנוע ב- 100%, אבל אין ספק שהם יקשו על הגנב. בדוק היטב שלא איבדת אף העתק של מפתחות מאסטר, שמור העתק אחד במקום טוב אצל ההורים או אצל חבר שניתן לסמוך עליו (רצוי אחד בלי רישיון לאופנוע, שלא יתפתה...). אובדן של מפתח אלקטרוני עם חיישנים עלול לגרום לנזק כספי רציני.

אזעקה: קטונתי מלהיות מומחה בתחום האזעקות, אתן לגדולים ממני לדבר, אבל חשוב להבין שאזעקה טובה חייבת להיות חלק ממכלול ההגנה על האופנוע. כמו שרשראות, גם אזעקות ניתנות לפריצה ומעקף ע"י גנבים מקצוענים, לכן גם כאן האזעקה אמורה לשמש בעיקר כגורם מעכב, מרתיע ומתריע בפני נגיעות באופנוע, וונדליזם, נסיונות הזזה ועוד.

הערה חשובה: בזמן רכישת מערכת האזעקה עבור האופנוע שלכם בידקו היטב מה מציע היבואן והמתקין, שאלו חברים ואנשי מקצוע, ואל תהססו לבצע השוואות בין ההצעות השונות. לעיתים יבואן אופנועים זה או אחר יתעקש שרק יצרן אזעקות מסויים מתאים לאופנועים שלו, ויתנה את קיומה של האחריות בהתקנת הדגם הספציפי שהוא קובע עבורך. אני מציע לכם לשקול ברצינות את הרכישה שלכם במידה והיבואן עומד על תנאים כאלה, והבהירו לנציג בצורה חד-משמעית שאסור להם בכל מקרה להתנות את קיומה של אחריות היצרן של האופנוע בבחירת דגם אזעקה כזה או אחר. אל תתנו למשחקים פוליטיים של היבואנים ולטובות הנאה כאלה או אחרות להוות גורם מכריע בבחירת מערכת ההגנה העיקרית של האופנוע שלכם, שהרי היבואן לא ימהר לשלם לכם את פוליסת הביטוח המקיף או לתת לכם אופנוע חדש במקרה ושלכם ייגנב למרות שהוגן ע"י האזעקה שהיבואן הכריח אותכם להתקין באיומים מילוליים.

אזעקה טובה חייבת להתייחס למספר פרמטרים טכניים/אלקטרוניים, וכן לנוחות המשתמש:

- חיישנים – זעזועים (לזעזוע האופנוע ושבירת חלקים), זוית (למנוע נסיון תזוזה, גם אם הגנב נזהר מאד), מתח (לגילוי נסיון פתיחת בסוויץ');

- ניתוק מתנע - יכול לעזור אבל די קל לעקוף אותו;

- שלט בעל קוד מתחלף עוזר לתת עוד הגנה ומונע העתקת השלט במוסך או ע"י מישהו שיש לו סורק תדרים;

- שלט עם ביפר - יתן לך התראה גם במידה והצליחו לנטרל את הסירנה לפני הפעלת האזעקה;

- הגנה על המאותתים כנגד קיצור המערכת ונטרולה;

- סוללת גיבוי תעזור, אבל היא משמשת בעיקר לסתום את הפה של חברות הביטוח;

- חוטים שחורים ימנעו זיהוי מהיר של הניתוקים;

- גודל המערכת חשוב - כמה שיותר קטן כך יותר קל להחביא את המערכת;

- הירדמות המערכת עוזרת, אולי בהקטנת תצרוכת החשמל בזמן חניית האופנוע לתקופה ארוכה, אבל יותר מכל מעצבנת בדגמים מסויימים של אזעקות בכך שעל-מנת להעיר את המערכת חייבים להפעיל ידנית את האזעקה.

כיסוי: לא לזלזל בכיסויים. אין כמו כיסוי להרחיק מן העין, גם של גנבים במשימת סיור וגם של וונדליסטים ושאר מיני זבלים. כיסוי יגן על האופנוע שלך מפני ציפורים המטילות את הג'יפה שלהן מלמעלה (שימושי בחנייה מתחת לעצים, חוטי חשמל ועמודי רחוב). הכיסוי צריך להיות קשור היטב. רצוי גם להקיף אותו בחלקו המרכזי ע"י מיתר או חוט קשירה אחר כדי להקטין את ההתנפנפות שלו ברוח ואת הרצון של חתולים להיכנס פנימה ולשרוץ לך, עם ציפורניהם והחולירע שלהם, על המושב. אם אפשר, השתמש בכיסוי מלוכלך ומגעיל, אפשר אולי לרסס עליו משהו בצבע שחור שיהיה ברור גם מרחוק למי הוא שייך.

נקודה חשובה בעת בחירת הכיסוי צריכה להיות עמידותו לחום, לא תרצה שהכיסוי ימס בכל פעם שהוא נוגע באגזוז שלך, ואם זה יקרה, תמצא את עצמך ממתין להתקררות של האופנוע, מה שיגביר את רמת החשיפה שלו בעת החניה. בנוסף, רצוי שהכיסוי יהיה בנוי מחומר קל המתקפל לגודל קטן ונוח.

נעילת כידון: נעילת כידון היא טובה אבל תכל'ס לא תפריע לגנב, בעיטה קלה והמנעול נשבר. מצד שני, שוב, כל דקה שדופקת היא לטובתך.

מיקום פיזי: מיקום החנייה צריך להיות באופן אידיאלי קרוב אליך ככל שניתן, מצידי בתוך חדר השינה עצמו. בהנחה שברוב המקרים זה בלתי אפשרי, אז קרוב ככל האפשר לחלון שלך (יעיל במיוחד בבתים פרטיים או קומות קרקע). במידה והמגורים הם באזור שלא מאפשר זאת אז מצא את הנקודה המוארת ביותר, הסואנת ביותר, הנצפית ביותר מהחלון הגדול ביותר שלך. עדיף לקשור את האופנוע לעמוד החשמל הענקי שנמצא בפינת הרחוב מעבר לכביש (בתנאי שאתה רואה אותו היטב מהבית שלך), מאשר לקבע אותו לעמוד של תמרור הנמצא בצד המדרכה שלך, אבל מוסתר מעיניך בגלל השיחים שנמצאים בצד המדרכה. מוטב שיעמוד, מכוסה וקשור, בפינת צומת סואנת בה עוברים רכבים משך כל היום והלילה, מאשר מאחורי הבניין במקום בו אף אחד לא רואה אותו. מיקום נסתר בבניין משותף או באזור ציבורי כמו קניון או קולנוע משמעותו שלמרות שהוא נסתר מעיני העוברים והשבים, כך הוא גם מאפשר עבודה קלה יותר לגנבים. 

כדאי כמובן למקם את האופנוע במקום בו תוכל לשמוע את האזעקה עובדת ולראות את הוינקרים פועלים, וממנו גם תוכל להפעיל או לבטל את האזעקה באמצעות השלט שלך. המקום הזה צריך בצורה אידיאלית לתמוך גם בקשירה לשתי נקודות עיגון חיצוניות.

תאורה: תאורת רחוב חזקה, במקום גלוי, או תאורה פרטית קבועה כמו איזה פרוג'קטור או תאורה עם חיישן תנועה, כל אלה יעזרו. קח בחשבון שגם בחצר פרטית או בחנייה משותפת כל תאורה ניתנת לניטרול בקלות ע"י הגנבים מרגע שהם החליטו שהם רוצים את האופנוע שלך. לכן רצוי שהתאורה תבוא מגבוה, שלפחות לא יהיה להם קל להבריג את הנורה או לנפץ אותה. לשים לב לשינויים במצב התאורה, האם הנורה בחנייה נשרפת שוב ושוב? האם תאורת הרחוב לא דולקת כבר מספר ימים?

חסימה ע"י עצמים זרים: לא פחות חשוב. במידה וניתן לחסום את האופנוע ע"י רכבים (של המשפחה למשל) או לפחות להקשות להתקרב אליו עם טנדר. חנה בין עמודים, רחוק משפת הכביש ככל האפשר, מאחורי מחסום חשמלי, בין קיר לבין המכונית המשפחתית. נכון שאת רוב האופנועים אפשר להרים פיזית ע"י 3 או 4 גברברים, אולי פחות, אבל אם הם יתקשו להוציא אותו מהפינה בה הוא דחוק וחסום, מה טוב. לנו זה יתן עוד כמה דקות עיכוב.

שכנים: קשור קשר טוב עם השכנים שנמצאים קרוב לאופנוע שלך. דבר איתם, שיכירו אותך ואיפה אתה גר, שידעו מהן השעות בהן אתה בא והולך. שכן סקרן טוב לעיתים מאזעקה. שמור על שכנים כאלה בהישג יד, "שמן" את מערכת היחסים שלכם בצורה סמוייה ע"י מתן הטבות כאלה ואחרות. עם שכנים גרועים צור מאזן אימה,אל תתן להם למרר את חייך, מה שלא הולך בכוח הולך בעוד יותר כוח. נסה פעם או פעמיים לשכנע אותם ואולי גם לנסות להבין את הבעיה שבגללם הם רוטנים לעומתך (רעש בלילה, שכנים זקנים שכל דבר מפריע להם – גם אתה תהיה יום אחד ככה, נסה להבין אותם). נסה למשוך אותם לכיוון שלך, שיהיה בעלי ברית שלך. במידה ולא הולך, כנס בהם בכל הכוח, תראה להם שיש להם מה להפסיד אם ימררו את חייך. במידת הצורך שקול שכירת רוצח שכיר ו/או מעבר דירה.

זכור, השכן הזקן שמתלונן על הרעש האיום שאתה עושה בכל פעם שאתה מחנה את האופנוע או יוצא איתו בבוקר יכול, לאחר התחנפות מתאימה, לשמש גם כעין השלישית שלך ולגלות לך על כל ניסיון של נגיעה באופנוע שלך ("אתמול ראיתי את חבר שלך מזיז לך את הכיסוי של האופנוע, אבל הוא מיהר ללכת כי האזעקה התחילה לעבוד ולא היה לו את השלט לכבות אותה...")

אין עצלנות: כל דקה שהאופנוע בעמידה הוא צריך להיות קשור ונעול כאילו זוהי חניית הלילה שלו. כל דקה שהוא גלוי ולא נעול היא דקה שקורצת לגנבים. גנבים מקצועיים עושים סיורים מקדימים, ומרגע שהם התבייתו עליו וראו ששווה לחכות שתגיע הביתה אבל אתה יורד לנעול אותו רק לפני השינה אז הם יתזמנו את רגע הגניבה לאותן שעות. גם אם קר, גם אם שכחת משהו למעלה, גם אם כבר התקלחת. נעילה היא נעילה, כיסוי ומיגון כל הדרך עד הסוף. אתה לא רוצה לקום בבוקר ולראות שדווקא בלילה שאמרת לעצמך שלך זה לא יקרה, זה אכן קרה.

עירנות סביבתית: לשים לב לגורמים זרים שמשוטטים, לשינויים במנח האופנוע (מה השתנה מאיך שהשארת אותו בלילה), לשינויים סביבתיים (למשל מחסום חנייה שהתקלקל בצורה מפתיעה ונותר פתוח, יחד עם תאורה שכבר כמה ימים לא עובדת משום מה. להיות פרנואידי ככל הניתן, ולא לפחד להתעמת עם אנשים שנראים חשודים, למרות שהם יכולים להיות מפחידים לחלקנו, רוב גנבי הרכב/אופנועים הם סתם חוליאות מהסוג של המיץ של שקית הזבל, וברגע שמתעמתים איתם יש סיכוי סביר שהם יסוגו.

חיות ושאר מזיקין: כיסוי הוא הפתרון גם למקרה זה. לעניין כלבים משתינים על כיסויים וגלגלים גיליתי שלמרות כל מה שעשיתי הם פשוט המשיכו לבקר שם מדי בוקר ולהסריח לי את הידיים בכל פעם שהייתי משחרר את האופנוע מן השרשראות שלו. מה שבכל זאת אפשר לעשות זה לכבס ולבשם את הכיסוי אחת לכמה שבועות. כלבים לא אוהבים להשתין על כיסויים נקיים מבושמים. אנחנו יכולים לעזור להם להתרחק ע"י ריסוס של ספריי פלפל באזור הגלגלים, אך שימו לב, אל תגעו בעיניים שלכם לאחר שאתם מורידים את הכיסוי ומקפלים אותו. יש כאלה שאומרים שצריך לשים בקבוק מים חצי מלא ליד הגלגלים. לא בדקתי, אבל ממילא לא ישים באזור בו יש תנועה של ילדים ועוברי אורח.

בעניין החתולים שאוהבים לשרוץ על המושב שלכם גיליתי כאמור שקשירה הגונה עם מיתר לאורך המרכז של הכיסוי (בערך באזור בו נגמר מיכל הדלק ומתחיל המושב) גורמת לסגירה של הכיסוי מלמטה ולחסימת העליה של החתולים פנימה לאזור המושב. כל שאר השיטות פשוט לא צלחו. ניתן לתפור לולאות לאורך הכיסוי בחלקו המרכזי, דרכן להשחיל מיתר, ופשוט לכווץ את הכיסוי ולקשור את המיתר היטב.

המשטרה וגורמי חוק אחרים: המשטרה לא עוזרת, נקודה. לא לנסות להתקשר ולצפות שהם יעזרו, מצד שני יש לשים לב היטב למה שאתה עושה ברגע שאתה מזהה חשוד. אתה לא רוצה לדפוק מכות רצח לעובר אורח תמים, ומצד שני כל פעולה של איום בנשק או ירי באוויר או מכות (בהנחה שיודעים שאתה עשית את זה, וזה לא קשה, הרי זה האופנוע שלך, לא?) עלולה להיתקל בתגובה קשה מצד המשטרה אבל דווקא לכיוונך ולא לכיוון העבריינים. ככה זה כשחיים במדינה כמו שלנו. יש שכן שוטר? הכי טוב, שמור איתו על קשר מצויין. התנדבות בתחנת משטרה או במשמר האזרחי תעזור לך לשמור על קשרים טובים עם אלה שאמורים להגן על הרכוש שלנו אבל לא ממש מתאמצים לעשות זאת, שלא לומר משתדלים ממש בצורה אקטיבית שלא לעשות זאת... בנוסף, התנדבות כזו יכולה בשלב מסויים להשיג לך מספר סמכויות שיעזרו לך להתמודד עם מצבים כאלה.

אני מקווה שמאמר זה האיר מספר נקודות חשובות בנושא מיגון אופנועים בפני גניבה, ושהצלחתי להעלות את הנושאים האלה לסדר היום שלכם. זכור, זול עולה ביוקר, וכל גניבה היא כאב לב, בין אם מדובר בקטנוע שזה כל רכושו של סטודנט, ובין אם מדובר באופנוע ספורט חדש דנדש. 

*
מערכת בייקס או כותב המאמר אינם אחראים בשום צורה לאופנוע זה או אחר או לאי מניעת גניבה של כלי דו גלגלי בגין המאמר. הדברים נכתבים ומפורסמים כהמלצה בלבד, ואינם מחייבים את המערכת, כותביה, צד ב' או צד ג' בגין שימוש בהמלצות המפורסמות בכתבה.
שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.M O R Mכבוד למיצו על כתבה נהדרת23/12/2006 08:11:52
כרגיל נותן לנו מיצו יכולת אדירה של כתיבה בהירה ורהוטה. אוסיף שלגבי כלבים וחתולים שמשתינים/שורטים עוזרת תערובת של פפריקה חריפה עם פילפל שחור .
2.Super Maxתוספת23/12/2006 12:43:44
ואם יורשה לי להוסיף משהו שמאד חסר לי במאמר - גורם ההפתעה. הגנבים קוראים את הכתבה הזאת בדיוק כמונו, ומכירים את כל השטיקים והטריקים, ולכן, הוספת הגנה שלא "כתובה בספר" תפתיע ותרתיע גנבים פוטנציאלים טרם או בזמן ביצוע אקט הגניבה. היו יצירתיים!
3.Super Maxשתי דוגמאות לפתרונות פחות מקובלים23/12/2006 12:46:24
כלוב הגנה מכוסה לאופנוע (כן, לכסות את האופנוע כל לילה עם כלוב מכוסה ונעול); צופר שאינו נמצא על האופנוע ומחובר אליו באמצעות חוט דק וכמעט בלתי נראה לגלגל הקדמי ומתחיל לפעול באם החוט נקרע.
4.Mishaכמה דברים24/12/2006 08:56:25
1. אחלה מאמר. 2. שווה להשקיע בביטוח מקיף, גם אם זה אומר לקנות אופנוע יותר זול. 3. אני ממליץ למי שיש מקום (קטנוע/בארגז) לשים חבילה של מגבונים לחים על מנת שיהיה אפשר לנגב את הידיים אם נגעתם בכיסוי/מנעולים שהשתינו עליהם.
5.zivv2024/12/2006 23:49:09
יישר כוח מיצו , מרתק , מעניין ובהחלט חידד אצלי כמה דברים . לגבי מנעול דיסק ,אני פשוט קשרתי שרוך זוהר כתום כמו של נעליים , וכאשר אני שם מנעול דיסק אני פשוט מושך אותו וקושר על ידית הגז , ושאני רואה את השרוך אני נזכר להוריד את המנעול [ במידה ושכחתי ].
6.זואומוטורעם דיסק חתכתי שרשרת ב-10 שניות07/01/2007 17:19:02
שרשרת מקריפטונייט החלטתי לקצר אותה בגלל המשקל הגבוהה שלה, לקחתי דיסק ביתי פשוט ולהפתעתי, ללא כל מאמץ אחרי 10 שניות השרשרת נחתכה. ניתן לחבר את הדיסק לכל מצבר רכב עם טרנספורמטור מתאים ולגנוב את האופנוע שלנו תוך 10-20 שניות ולהעלם.
7.חייםמה עושים במקרה ש......23/01/2007 21:27:30
השעה 03.30 אני שומע את האזעקה פועלת יורד לרחוב החשוך,רואה שני בני תשחורת מתעסקים עם האופנוע ...הם רואים אותי ולא מתרגשים במיוחד ממני ועוד מעיזים להגיד לי תעוף מפה לפני שתמות.....אוקי,להתקשר למשטרה....או לעלות הביתה ולרדת עם היריחו....מה לעשות?
8.pipenוולק עזוב אותי מהמשמר האזרחי עדיף..13/05/2007 00:45:53
עדיף לשלם דמי חסות או להיות הגנב


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים