מר ענתבי היקר

10/11/2006 09:46:53

מכתב גלוי למפקח על הביטוח

ידין ידידי 

אני אופנוען, מאלה שאמורים לשלם את תוספת המחיר לפרמיית החובה.

ראשית הרשה לי לציין את הערכתי אליך כמפקח בשוק ההון. שוק שגם בו אני פעיל מצד הסיקור. בניגוד לאחרים שסובבים אותי בקרב הרוכבים על שניים, אני יודע שאתה לא חבר של חברות הביטוח. אני גם יודע שאתה עושה להם הרבה צרות מצדדים שונים – הניוד הפנסיוני למשל.

הייתי בדיון בכנסת, ואף החלפנו מבטים ארוכים ברגעים מסויימים. אני מתאר לעצמי שראית בעיני את מה שאני חושב על כל המהלך הזה. עצבות, חוסר אונים, ידיעה שאי הצדק הפעם יגבר גם הפעם על השכל הישר.

ראיתי את הראיון שלך אצל החברים ב-YNET, ואז, בניגוד לכל מה שנאמר באותו הדיון, חזרת על עמדותיך המוכרות ועל המנטרות שהביאו אותך להחלטה על העלאת התעריפים. אני מבין שאותך מעניינים רק מספרים, אבל בא ונדייק גם בכמה עובדות, אותן לא השכלת להפנים באותו הדיון.

לקחת את עניין ביטוח החובה, והמשלת אותו לשוקולד. "אם אני צורך יותר שוקולד" אמרת," אני גם משלם יותר עבור השוקולד. אם אני אוכל מעט שוקולד, יוצא לי מהכיס פחות כסף עבור השוקולד" – לכאורה הגיון בריא שמשום מה אף אחד מהנוכחים סביב השולחן, לא יצא נגדו.

אלא שהוא לא נכון כלל וכלל. אותי, כרוכב אופנוע, מחייבים לאכול את השוקולד. ביטוח החובה אינו מוצר צריכה כפי שניסית להמשיל אותו, אלא מוצר שאני מחוייב לקנות על פי חוק. אם ארצה לקנות, אקנה. אם לא אקנה – הרי שאהפוך לעבריין לכל דבר ועניין ואשפט בהליך פלילי. לא שמעתי עדיין על מישהו שלא רכש מוצר צריכה – שוקולד או אחר מהחנות, ושפטו אותו על כך. כך שהמנטרה החוזרת שלך בעניין הקשר בין צריכה למחיר, אינו נכון מעיקרו: ביטוח החובה אינו מוצר צריכה, אלא חוק חובה שעלי כאזרח המדינה ליישם בדמות רכישה שלו.

בעניין התעריף והסבסוד הצולב. "לא יכול להיות" אמרת, "שנהגי המכוניות ישלמו בעבור תאונות רוכבי האופנועים". על כך יש לי אליך שתי תשובות:

האחת היא שכל עוד חוק או תקנת הסבסוד הצולב קיימת, זה כן יכול להיות. מה לעשות? זוהי המדינה ואלה חוקיה.

יותר לעומק, הרי שהסבסוד הצולב קיים כמעט בכל אפיק ביטוח שהוא חובה. קח את ביטוח הבריאות ואותי אישית כמשל. אני אוכל אוכל בריא למדי, המשקל שלי מושלם יחסית לגובה, אני עוסק בספורט במידה מועטה אך הכרחית, לא מעשן, וביקור בקופת חולים הוא עניין נדיר ביותר אצלי. למעשה, בשבוע שעבר חליתי בפעם הראשונה מאז גיל 16. אגב, אני בן 35 כיום. זה לא מונע ממני לשלם את אותו מס הבריאות בדיוק של ר. ידידי מילדות. אותו ר. בגובה ממוצע - זהה לשלי, סובל מסוכר ולחץ דם, משקלו עבר מזמן את 100 הק"ג, הליכה בשבילו היא עניין כמעט מסובך כי המשקל שלו והסוכר הרסו לו את הרגליים, ובנוסף לכל, הוא גם מעשן לפחות קופסא וחצי ביום. לשיטתך, ובהמשך לדברים שאמרת בנושא צריכה מוגברת של אופנוענים את בתי החולים ושאר מוסדות רפואיים, הרי שהוא משתמש יותר ממני בשיעור גבוה לאין ערוך בשירותי הרפואה.

שנינו משלמים את אותו ביטוח בריאות. סיבסוד צולב נו..

אגב, וכמו שנאמר בוועדה, אם זהו מוצר צריכה ומשלמים תעריף לפי כמות התצרוכת, אז מה ההגיון שנהג משאית משלם בכלל ביטוח? הרי הסיכוי שלו להיפגע בתאונה שואף לאפס אם לא לאפס. על פי ההגיון שלך, ועל פי שיטתך: למה אתה מרשה שחברות הביטוח יגבו ממנו ביטוח בכלל? אם כבר, הרי שלשיטתך, הוא אמור לשלם מכסימום של כמה שקלים בשנה. בטח לא 3,300 ש"ח. ועוד לא דיברנו על ביטוח לאומי ודומיו, אותם אני - שקורע את הישבן בעבודה, משלם בשיעורים גבוהים כדי להחזיק משפחות שהן כביכול נטל כלכלי על המדינה (וזה בסדר לי לגמרי במקרה הזה).

לגבי קטילת הענף. אמרת שאנחנו סתם מאיימים, ולמעשה לא היתה פגיעה בענף גם בעליית המחירים הקודמת. כאן ידידי, יש לך טעות ענקית. ב-99 נעצרו מכירות הדו גלגלי כמעט כליל לאחר העלאת התעריפים. מכה שעד היום לא עברה. מכירות אופנועים חדשים כמעט ולא קיימים מאז, וההתאוששות המועטה שנרשמה, היתה מאז שנת 2003 עקב מבצעי מימון של יבואני האופנועים. כולנו למדנו שחברה שאינה צומחת ב-11% לשנה, הרי שהיא למעשה הולכת אחורה. הגידול של הענף הדו גלגלי אינו קיים, ואם נשווה אותו לכל ענף אחר במשק או לחברה כלשהי, הרי שהוא הולך לאחור בצעדי ענק, למרות קבוצות אוכלוסיה חדשות שהחלו להשתמש בכלים דו גלגליים – בעיקר בעלי מקצועות חופשיים צעירים ונטולי סטיגמות. סטיגמות שאתה ידין, עדיין שבוי בהן.

אני גם לא מבין איך אנחנו יושבים בועדה בכנסת, ומגלים שמשרדי המפקח על הביטוח לא נועצו לפני העלאת התעריפים ולא ביקשו נתונים לא ממשרד התחבורה, ולא מהרשות הלאומית לבטיחות דרכים. הנתונים שנמסרו שם ואשר ידועים לרוב העוסקים בעניין הביטוח הדו גלגלי זה מכבר, היו חדשים לך ולסגנך. האם ככה אמור להתנהל הליך שנוגע באופן ישיר לכיסם של 80,000 איש, ולעוד מספר אלפים שמטה לחמם שעון על הענף הדו גלגלי?

ישנו פרמטר אחד נוסף שהתעלמת ממנו, והוא הגורם לתאונות הדו גלגלי. שנינו יודעים שרובן הגדול של התאונות שבהן נפגעים רוכבי דו גלגלי, הינן באשמת כלי הרכב ה"אחר", ואם אתה לא יודע ולא מאמין, בקש את הנתון מאגף התנועה ממשטרת ישראל - שם ישמחו לתת לך אותו. יש לכך גם פיתרון. פיתרון ששמו הסכם חציה שכבר מעוגן כתקנה, אלא שחברות הביטוח מסרבות לחשוף אם הן אכן עושות בתקנה הזו ובכלי הזה שימוש, ואם כן אז בכמה (ובינינו, שנינו יודעים שחברות הביטוח לא עושות עם זה כלום כי אז הן לא יכולו לזעוק שהן מפסידות, ולנצל אותך כדי להרוויח עוד כסף מביטוח החובה. המספרים שלהן אז, ייראו אחרת). אתה יכול לתאר לעצמך ידין כמה כאבי ראש היית יכול לחסוך מעצמך ומאיתנו אם היית מורה לחברות הביטוח לחשוף את הנתון הזה? אני חושב שאז, כמו במקרים אחרים – גם כאן, היית פשוט סותם לחברות הביטוח את הפה, ומוריד מעצמך את התיק. אולי בזכות העצה הזו שלי תלך פעם אחת הביתה לפני 8:30 בערב. תבדוק את הנושא. לך זה קל. כבר הוכחת גם כמפקח וגם כסגן המפקח קודם לכן, שאתה יודע יפה מאד לכופף את חברות הביטוח כשצריך.

בברכה
עמיר שבתאי


שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.YoManאפרופו דימוי השוקולד10/11/2006 13:05:04
יותר היה נכון לדמות לחלב ולחם , שהינם מצרכים הכרחיים למשק (כמו הביטוח) ולכן מ-ס-ו-ב-ס-ד-י-ם ע"י המדינה כדי שישמר מחיר סביר לצרכן!!!
2.אופנועןטעות שחוזרת10/11/2006 13:37:10
אתה לא חייב לשלם ביטוח חובה. - לא נוח לך לשלם? תמכור תוספה ותעבור לאוטובוס. לא קונה את הטיעון הזה ש - "מחייבים אותי לשלם" וכדאי גם שתפסיקו איתו. הטיעון עושה לנו רק רע.
3.kangalאופנוען - אתה טועה10/11/2006 15:35:02
הביטוח נקרא ביטוח "חובה" על כל המשתמע מכך.אם לא היו מחייבים אותי לשלם אותו לא הייתי צריך "לבחור" לנסוע באוטובוס...
4.איש המכתביםשפשפת11/11/2006 00:15:55
מכתב פתוח / גלוי = גירוד ביצים. מה הסיכוי שהמפקח יקרא את המכתב ?
5.אביטוח בתחת שלי11/11/2006 10:43:59
בקיצר חלאס עם הקומבינות עלינו תן לתת בגז טיפש!!!!!!!!!!!!!
6.גם אנילאופנוען11/11/2006 15:35:07
כל כך הרבה שטויות בתגובה אחת. אני רוצה לרכב ולשלם ביטוח במחיר הגיוני. על פי השטויות שלך, כולם יסעו באופניים.
7.אופנועןביטוח13/11/2006 09:12:03
בטוח שידין ענתבי תימני בלדי
8.עידןחבל 113/11/2006 10:46:48
חבל שאנו הישראלים מפגרים,אם הינו חכמים הינו עושים מרד צרכנים מרעיש ותהלוכה שתעצור את כל הארץ בפקק
9.עידןחבל213/11/2006 10:47:27
(ולא כמו לפני 5 שנים שם נהרג רוכב ואשת חברו אומנם מטעות של משאית אך הוא נהג ללא רשיון תואם לנפח מנועו)שהיו מבינים אחת ולתמיד מהו המשמעות של על כל נהג רכב ועל כל רוכב אופנוע ושאם רוכב יורד ל 4 אז הפקק יצמח ויוכפל,
10.עידןחבל 313/11/2006 10:47:46
אבל למה להעסיק את המוח בזה, זה הרי לא יקרה כי אנו מפגרים כמו חלק מהתגובות כאן.
11.עידן חבל 413/11/2006 10:50:55
חוץמזה שאני מעריך את עמיר הן כרוכב והן על המכתב הזה
12.t maxאחלה כתבה14/11/2006 17:55:42
כתבה לעניין.
13.eyalskiדוגמא מפגרת18/11/2006 17:51:45
קחו דוגמא מפגרת מארצות אירופה הנחשלות אלה שמשמשות לנו כמודל חיקוי בהמון תחומים אלה שתרבותם משפיעה עלינו בכל תחום .מדוע בארצות אלה אנגליה ,צרפת,איטליה,גרמניה ואחרות יש המון אבל המון אופנועים גם בתוך ערים צפופות
14.IGGEY05/02/2007 14:00:57
לא יעזרו כל דברי ההגיון שתמטירו . העלאת התעריפים היא חלק מהשנאה הכללית שיש לענף בארץ והיא מתחילה מאלה ברמזור שמקנאים בזה שאתם לא עומדים כמו כל הדפוקים בקופסאות שלהם בפקקים וממשיך לתסביכי הילדות המוכה שלהם בבי"ס/תיכון ומשם לכרס וכו..........


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים