ברקים בשמי דייטונה

04/05/2006 10:20:59

אוהד ארנשטיין - ארה"ב

אוהד ארנשטיין - כתב "בייקס" בארצות הברית, ראה את מירוץ הסופרקרוס של דייטונה מהפיטס. לקרוא ולקנא

השעון שעל המגדל בקצה הפיטס מאותת שהשעה 22:00 . אני נמצא בערבוביה של מכונאים, מנהלי קבוצות וכל מיני VIP, מביט באיזו פצצת על עם שלט "30 שניות" בידיים שנעמדת לה באמצע ישורת הזינוק העשויה דשא. הקריין מקשקש ללא הרף ברמקולים, אבל לא נראה שמישהו בסביבה הקרובה אליי ממש מקשיב לדבריו. אני מנצל את ההתרגשות שאופפת את כולם ורוכן לי מעל קוביית הספוג עטופת הפרסומת, חמוש במצלמה מצ'וקמקת, מנסה להשיג איזו זווית טובה. שתי שאיפות ארוכות דרך האף והניחוח המופלא של דלק מרוצים רץ לי ישר לתוך המוח, מעלה לי חיוך דבילי על הפנים. קוראים לזה כאן "MOTOCROSS OVERDOSE " ("מנת יתר של מוטוקרוס").

לפתע, מישהו מושך אותי אחורה. מולי ניצב בחור עם חולצה רשמית של ה-AMA ..."אתה לא יכול לעמוד כאן, DUDE " הוא יורה לכיווני. אני כבר מוכן לסצינה שלמה של בכי וסיפורים על ארץ רחוקה בה המירוצים אינם חוקיים, אך הוא מקדים אותי ומצביע על כבל כחול שעובר בין סוליות הנייקי שלי, ואז על הצלם של SPEED CHANNEL שעומד בסמוך אליי..."עוד שנייה הוא רץ כאן כמו מטורף,שים לב!" הוא אומר וצוחק. הלב חוזר לקצב פעימות נורמלי...אבל רק לכמה שניות!!! 


האיצטדיון בדייטונה

19  מנועי 4 פעימות ומנוע 2 פעימות אחד מתעוררים לחיים בבעיטות קיק החלטיות, מחזירים את הפעימות שלי לקו האדום. מעל ל- 60,000 איש,כולל ההוא מהרמקולים, נבלעים ברעם מפלטים ומשתתקים בציפיה דרוכה. מכונאים עם אוזניות ומיקרופונים זזים מקו האש של צמיגי הקוביות, סידור אחרון של משקפי האבק, עוד כמה מכות גז לחימום. 20 רוכבים, חלקם ללא עוררין הטובים ביותר בעולם, נמתחים מעל כידונים, מלטפים את הקלאץ' תוך הטסת הבוכנות לשמיים, מתרכזים בשער המונח לפניהם ומחכים שייפול. קוראים לזה כאן "הסופרקרוס של דייטונה- 2006 ".

"דייטונה"? תזכיר לי!?

הסופרקרוס של דייטונה נערך כל שנה בתחילת חודש מרץ,כחלק מאירועי שבוע האופנועים בדייטונה ביץ', פלורידה, ונחשב ליוקרתי מכל מירוצי הסופרקרוס בסדרה ה- AMA . אולי בגלל ההיסטוריה של מסלול הנאסקאר המפורסם (DAYTONA INTERNATIONAL SPEEDWAY ), אולי בגלל אווירת הפסטיבל שאופפת את כל האיזור בשבוע הנ"ל, או אולי כי הוא פשוט נערך באמצע העונה ופעמים רבות מהווה תפנית במירוץ לאליפות. תהיה הסיבה אשר תהיה, המירוץ תמיד מעורר הדים בתקשורת המקומית, והשנה יותר מתמיד. השנה הוקם המסלול ע"י חברת , DIRT WURX אשר אחראית לבניית כל מסלולי הסדרה- בד"כ הנהלת האיצטדיון דואגת לבניית המסלול. המסלול בדייטונה הינו בד"כ הארוך ביותר בכל האליפות, ונחשב לאחד מהקשים והמעייפים במיוחד מכיוון שהוא עשוי ברובו מחול (פלורידה כולה רק חול וחול). השנה הוחלט לערוך שינויים, מכיוון שרבים מרגישים שהמסלולים בשנים האחרונות גורמים ליותר מדי פציעות ומעט מדי רוכבים מצליחים לשמור על קצב מירוץ לאורך 15-20 ההקפות של ה-MAIN EVENT (מירוץ הגמר אשר קובע את הניקוד לאליפות). המסלול מוקם על מדשאה החוצצת בין ה- BANKING (אותם סיבובי נאסקאר מפורסמים) לבין הפיטס של האיצטדיון, והוא ארוך וצר. אני הולך מסביב, נותן מבט על ישורת ה- WHOOPS ("באמפים") האינסופית ומנסה להבין איפה הם בדיוק הקלו על הרוכבים. המסלול אמור להיות נמוך וזורם יותר מתמיד, אבל אחרי שרואים את שלל הדאבלים הממוקמים חצי מטר לפני פניות של 180 מעלות, ורמפות גישה בזווית של 60 מעלות לערך, מבינים ש"נמוך" ו"זורם"
הוא עניין מאוד יחסי בסופרקרוס. מה שבטוח, משעמם לא יהיה כאן.

"דייטונה"... אני אמור להכיר?

ההתרגשות ביציעים רבה, וזאת בעיקר בשל הקרב הצמוד על האליפות בקטגוריה הבכירה בין שלושה רוכבים "מקומיים" (תושבי פלורידה). הראשון הוא צ'אד ריד, המכונה " CR " או "REEDY ". 

הרוכב האוסטרלי,המתגורר ב- DADE CITY, רכש לו מעריצים רבים בארה"ב – אני מניח שאליפות 125 ב- 2002 ואליפות 250 ב- 2004 עוזרים בעניין זה (למרות שב- 2004, הפייבוריט קרמייקל הושבת עקב פציעה בברך, אך אליפות זו אליפות!). לצערי הרב, רידי פרק את הכתף באימונים בשבוע לפני המירוץ, ועל אף היותו סוס רציני ניכר עליו שהוא סובל. את מירוץ הדירוג שלו הוא לא מסיים, הכתף פשוט כואבת מדי. סופ"ש רגוע? לא ממש. עוד נחזור אליו. 


ו...אקשן!

 הרוכב השני הוא ג'יימס "באבא" סטיוארט. כולו בן 20, העילוי הצעיר נחשב עדיין לתעלומה בעולם המוטוקרוס. באבא התגלה (כמו רבים אחרים) ע"י קאוואסאקי ולקח איתם 11 אליפויות "AMATEUR", בטרם הפך לרוכב מפעל בהיותו בן 16 בלבד. מאותו היום, המוטוקרוס ב- AMA כבר לא אותו הדבר. הוא המנצח הצעיר ביותר בתולדות ה-AMA, האלוף הצעיר ביותר שהוכתר בארה"ב, עומד במקום הראשון בטבלת ניצחונות ה-125 ופעמים רבות היה המהיר ביותר מכל הרוכבים בכל הקטגוריות (!), על אופנועים שהיו אמורים להיות "נחותים". סטיוארט רוכב בסגנון אגרסיבי מאוד, אשר מגדיר מחדש את חוקי הפיזיקה (ליתר דיוק נראה כאילו הם כלל לא חלים עליו!), אך מתקשה לשמור את ריכוזו לאורך עונה שלמה, ומרבה להתרסק שהוא מוביל על כולם ביותר מהקפה...השנה, ה"מייקל ג'ורדן" של המוטוקרוס החליט לשנות פאזה. מספרו המפורסם, 259, הוחלף אחר כבוד לספרה 7, בניסיון להושיב את אלת המזל לצידו. בהתחלה נראה שזה עובד, באבא קטף את הניצחונות של אליפות העולם בקנדה בקלילות. אך משהחלו הסבבים בארה"ב, החלו שוב העליות והמורדות, וחוסר היציבות (או שמא יש לומר, עודף המהירות?) שוב הכה בו. בכל האימונים כאן הוא היה המהיר ביותר, ואחרי שניצח את מקצה הדירוג שלו היה ניכר שהוא משדר ביטחון רב לתקשורת ולמבקרים בקשר ליכולתו, כדי להעביר את המסר "שרק באבא יכול להביס את באבא".

את ריקי קרמייקל, הרוכב השלישי מבין 3 המוסקטרים, שמרתי לסוף. קרמייקל זכה כאן כבר לכינוי המחמיא " GOAT" (GREATEST OF ALL TIMESׁ), ולא בכדי. 12 אליפויות AMA, מתוכן שתי עונות מושלמות במוטוקרוס (ניצח את כל המירוצים...), עוד שני נצחונות במוטוקרוס האומות (שם די השפיל את סטפן אברטס ) ולפניכם מכונת המוטוקרוס הקטלנית מאז ומעולם. הוא אולי ג'ינג'י בגובה מטר ואסימון, אבל כשהוא עולה על אופנוע מוטוקרוס, קל להבין שהכינוי שלו מתחבר אליו היטב. 


קרמייקל משכיב מהיר מדי למצלמה

הפתעה נוספת לדייטונה הגיעה בדמות טראביס פסטראנה. הבחור הכשרוני, אשר מעדיף לעשות פריסטייל ובלגנים יותר מאשר לקחת אליפויות, היה אמור להתחרות בשלושה מירוצים שונים בשבוע האופנועים: GNCC (אנדורו "הקפות"), סופרקרוס ומסלול אובלי (FLAT TRACK ). ארבעה ימים לפני המירוץ נסעתי לראות את ה-ORANGE CRUSH, מירוץ ה- GNCC הפותח את העונה, קרוב לדייטונה. מסלול באורך 16 ק"מ של באמפים חוליים עד אינסוף, מתובלים בעצים מכל הכיוונים. פסטרנה, שהיה אחד הפייבוריטים (מתוכם של מעל ל-1000 מתחרים!!!) בשל מומחיות הבאמפים שלו, התרסק בפנייה הראשונה, סדק את הרדיאטור וסיים את היום עוד לפני שהתחיל אותו. ממש שאני נכנס למסלול מכיוון הפיטס,אני רואה אותו מולי. לא יכולתי להתאפק, ושאלתי אותו אם נראה קצת מהיכולת שלו על הבאמפים או שהוא מתכוון שוב לעשות משהו משוגע . בקול של ילד כבן 12 הוא עונה לי "אני כאן בשביל הכיף,אז אני רגוע". אחה"צ הוא נפל לאחר ניסיון לבק- פליפ בקפיצת הסיום, והוחתם ע"י ה-AMA שלא ינסה לעשות זאת שוב...ממש רגיעון של הדס (או של בית חולים הדסה!).

"דייטונה"...מצלצל מוכר...מה העניינים שם?

עד שמתחיל הבלגן, אני מנצל את הזמן לטייל קצת בפיטס המאולתר של הקבוצות. סמיטריילרים אשר למעשה משמשים כמוסכים ניידים, עמוסים בחלקים, אופנועים עומדים מצוחצחים על סטנדים עם שמות הרוכבים והמכונאים, מוכנים לקרב. המעריצים שמתחילים למלא את האיצטדיון באים להזיל ריר על המקצועיות הנודפת מכל פינה, אם יתמזל מזלם ישיגו חתימה של הרוכבים המובילים אחרי שיחכו שעה בתור. אני תקוע בכניסה למסלול, שקוע כולי בטור האופנועים והרוכבים שעומדים ממש לידי, במרחק נגיעה, מתכוננים לצאת למקצה הראשון. עם כרטיס מעבר לפיטס,קשה להאמין עד כמה קרוב אפשר להתקרב לכל המראות שראיתי בכל-כך הרבה מגזינים ושידורי טלוויזיה. אני בדייטונה!!!

בקטגוריית ה-LITES שולט דייבי מילסאפ, רוכב הונדה הרשמי, מהאימונים עד המירוץ, וככל הנראה ייקח את אליפות המזרח עד שתקראו את השורות האלה. אני ממוקם בצד של הפיטס, לפני פרוש קטע ה-RYTHEM (בד"כ קפיצות קטנות,עם כמה אפשרויות מעבר,נתון לבחירת הרוכב). מילסאפ עובר את הקטע כל-כך מהר וחלק, בקושי שומעים את המנוע שלו! אחריו ג'וש גראנט, עוד כוכב עולה, מהיר ביותר אך הרבה פחות יציב מהמוביל. אני מאתר מולי את מיץ' פייטון, בעל הבית של חברת "פרוסירקיט" יושב בכיסא הגלגלים שלו וצופה במירוץ ממש מלפניי, אגדה בפני עצמה. הרוכב שלו, כריס גוסלר, יושב במקום השלישי, וכדאי מאוד שיסיים שם אחרת יאבד את מקומו בקבוצה ("פרוסירקיט" היא קבוצת ה"לווין" המצליחה ביותר ב-AMA, עם שלל אליפויות וניצחונות, וגוסלר רוכב שם השנה רק כמחליף לבן טאונלי, הניו-זילנדי מאליפות העולם שנפצע לפני תחילת העונה). גוסלר לא מאכזב, וסוגר את הפודיום עם WHIPS לכל עבר. 


פסטראנה רודף אחרי טדסקו

אך הקטגוריה הקטנה היא רק מופע החימום (המעולה בפני עצמו). קטגוריית ה"סופרקרוס", ה- MOTO GP של עולם השטח, עם אופנועי ה- 450 מפוררי המסלולים,היא הדבר האמיתי. זה מתחיל במקצי הדירוג עם לא אחר מפסטרנה מיודענו, שרודף אחרי בן קבוצתו של קרמייקל, איוון טדסקו. טדסקו ה- ROOKIE בקטגוריה מהיר יותר ברוב המסלול,עד שמגיעים ל- WHOOPS . אז פסטרנה פותח מבער אחורי וסוגר פער של 20 מטר, מרים כל הקפה את כל הקהל על הרגליים. 2 הקפות לסיום טדסקו נמצא ממש בין כוונות, הפסיכופת תוקף כמו צ'יטה שלא אכלה חודש,עוקף את רוכב סוזוקי הרשמי כאילו הוא עומד במקום, ומעל ל-60,000 גרונות צורחים בהתלהבות. יש תמורה בעד האגרה! שתי שניות לאחר מכן, שלושה באמפים לפני סוף הישורת, מפספס פסטרנה בתיזמון ומנחית את הגלגל הקדמי לתוך הבאמפ האחרון ו...אולי הוא מתאמן ב- FRONT FLIP לפריסטייל? טדסקו משייט לניצחון המקצה ופסטרנה החבוט מובל אחר כבוד לפיטס. הרוכב האהוד ביותר במוטוקרוס באמריקה (אם לא בעולם...) חטף זפטה בראש, ובטוח שהוא זה שניצח את המקצה...הצוות הרפואי ממליץ על מנוחה,ופסטרנה לא ישתתף במירוץ הגמר.

אההה...אז תגיד "ד י י ט ו נ ה"!!!

אך כרגע,פסטרנה הוא זיכרון עמום בלבד. אם נחזור לאיפה שהתחלנו, יש לנו עוד 5 שניות לתחילת מירוץ הגמר. האווירה מלאת אדרנלין,האדמה רועדת,שלוש, שתיים, אחת – אקשן! על רקע זיקוקי דינור צונח לו שער הגיליוטינה, ו-20 הרוכבים מסתערים קדימה לישורת. קליק במצלמה ולזוז אחורה, שנייה לפני שניק ווי, מס' 27, חולף 30 ס"מ מהפרצוף שלי בווילי עצבני. בזמן שאני רץ עם המכונאים למחסום שמכינים להם עובדי המסלול, אני מבחין בתגובותיהם בשניות שלאחר הזינוק: חלקם מאוכזבים, חלקם צווחים בשמחה, תלוי איפה ממוקם הרוכב שלהם. רואים בעיניים שלהם כמה הקשר בין הרוכב למכונאי הוא אישי בספורט הזה. הכי שמח מביניהם כרגע הוא ג'רמי אלברכט, המכונאי של באבא, שתוך שתי פניות לוקח את ההובלה. המפסיד העיקרי בזינוק הוא טדסקו,אשר נופל בפנייה הראשונה (מפליא שמישהו מהם יוצא מהצפיפות שם על שני גלגלים!), מניע מהר וחובר למירוץ במקום האחרון. באבא פורץ קדימה, אחריו חבורה הכוללת את ריד, קרמייקל, בירן (רוכב קאוואסאקי השני),פרסטון (רוכב הונדה הרשמי) וניק ווי, הרוכב הפרטי המוביל. תוך הקפה אחת בלבד באבא כבר במירוץ משל עצמו, ואני כבר מצפה לניצחון משעמם. אך שאגות הקהל מעירות אותי, ובמקום מס' 7 ירוק מגיע ראשון מס' 4 צהוב- קרמייקל! מיד אחריו שאר השדה. וסטיוארט? בסוף קטע ה- RYTHEM יש שני דאבלים קטנים ומיד אחריהם פניית 180 מעלות. סטיוארט טס שם במהירות הקול, אבל שוכח להאיט...אחרי תעופה מרשימה הוא נוחת בחוזקה לקרקע, קם מיד (!) ומתחיל לבעוט בקיק סטרטר, אך ללא הועיל. האופנוע מסרב להניע וסטיוארט נעקף כמעט ע"י כל הרוכבים. קרמייקל עכשיו רגוע בהובלה, ריד מתמקם לו במקום השני. כבר ציינתי שהוא עם כתף פרוקה? לא ממש נראה שזה מזיז לו כרגע. ההקפות עוברות, ומאיפה שאני יושב, על קצה המסלול ליד עמדת המכונאים, המירוץ נראה שונה מאוד. קשה שלא להתפעל מיכולת הרכיבה המופלאה של הרוכבים האלה. שליטת המצערת ביציאה מהסיבובים, תנועות הגוף המתוזמנות בדייקנות בקפיצות, הקפה אחרי הקפה. טדסקו ובאבא למשל רוכבים בטירוף, מטפסים במעלה השדה עד המקומות השישי והשביעי, חופרים עמוק את האופנועים לתוך הקוליסים בסיבובים בפול גז- לא נעים לחטוף זרם של חול בראש בעוצמה כזאת, תאמינו לי! קרמייקל, לעומתם, נינוח לחלוטין וחסר מאמץ, הסוזוקי אפילו לא מחליק את הצמיג האחורי ביציאה מהסיבוב השטוח שלידי. אך זו הסיבה שהוא ה-GOAT . בפועל, קרמייקל קובע את הזמנים המהירים ביותר, ועוקף את כל הרוכבים עד המקום השישי בהקפה שלמה...שהוא מגיע למס' 7 הם בדיוק מולי, מנפנפים את האופנוע באוויר,מכוונים לנחיתה מושלמת. עד היציאה לטריפל קרמייקל עובר גם את סטיוארט, מהלך די משפיל במיוחד לאור שאגות הקהל בעקבותיו. בסופרקרוס של ה-AMA אין מקום לטעויות, אחרת אכלת אותה,ואכלת אותה בגדול. קרמייקל מרים יד לקהל בקפיצת הסיום תוך כדי זריקת האופנוע ב- 90 מעלות לקרקע, פיצוצים אדומים מאירים את השמיים מאחוריו. זכות לראות את הרוכב הזה בפעולה. ריד שורד במקום השני, ובירן,בניגוד לכל הציפיות, לוקח את המדרגה האחרונה על הפודיום אחרי קרב עיקש עם פרסטון.


מסלול-4 מוכן לנחיתה...

 ממש נחמדה ה"דייטונה" הזו...

הקאוואסאקי הראשון הוא לא "באבא",וזה מה שכולם זוכרים בסוף היום. ועל אף שנלחם להגיע עד המקום השישי, תהיה לכך השפעה מכרעת על הקרב לאליפות. אני מביט בו שהוא ממהר לחזור לאיזור הפיטס, מחזיק את הרגל והבעת פניו בקסדה מלאת כאב. משום מה, התמונה הזאת מכניסה אותי לפרופורציה. הרוכבים הללו נראים אומנם כאלילים, מרחפים להם שם למעלה, אך המציאות מזכירה לכולם שהם רק בני אנוש (דוגמא מצערת לכך הינו ארנסטו פונסקה, רוכב הונדה הרשמי שנפצע במהלך אימונים בביתו בתחילת השבוע, ועד עתה לפחות משותק בפלג גופו התחתון).

חגיגות הפודיום בסיומן, הילדות מסביב חדלו מצרחות ה"קרמייקל / ריד תעשה לי ילד", ואני מטפס על אחת הקפיצות ונותן מבט אחרון על שדה הקרב המצולק בעשרות קוליסים. הדבר היחיד שעולה לי בראש הוא "THE HOLY LAND" ...אם אתם חובבי מירוצים בכלל, וחובבי מוטוקרוס בפרט, אל תפספסו את הקרבות בשמי דייטונה. נתראה כאן בשנה הבאה!
שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.על הכיפאק04/05/2006 21:52:48
שיגעון של תמונות...
2.כתבה טובה05/05/2006 13:46:36
כיף לקרוא. בשנה הבאה אני אגור שם. רוצים דיווח?


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים