האם ה-WSB ישנה את התקנות לטובת הטווינ'ס?

16/03/2006 12:38:29

עמיר שבתאי

האם הנהלת הסופרבייק העולמי ישנו לבסוף את תקנות התחרות לטובת מנועי שני הצילינדר? לא ברור. מאמר שמעלה מגזין הרשת מוטורסייקל דיילי, מעלה את האפשרות כי הנהלת ה-WSB ישנו בסוף את התקנות. זה לא סוד שדוקאטי, שנהנתה בעבר מהגדרות נפח שונות בסופרבייק, אשר קבעו כי למנועי שני הצילנדרים מותר נפח של 1,000 סמ"ק לעומת 750 סמ"ק המותרים למנועי ארבעת הצילינדרים,  לוחצת זה מכבר על שינוי התקנות. הנהלת ה-WSB שינתה לעונת 2005 את התקנות לאחר לחץ שהפעילו עליה היפנים, שראו איך כל המאמצים שלהם לזכות באליפויות הסופרבייק יורדים לטמיון, ואיך פעם אחר פעם זוכה דוקאטי באליפות. הפעמיים שבהן זכה יצרן שאינו דוקאטי באליפות הסופרבייק עד לרגולציה בתקנות כפי שהן מתוקנות כיום, היתה הונדה, שזכתה באליפות עם ה-VTR1000SP2 בעל מנוע ה...V2 כשהוא רכוב על ידי קולין אדוארדס, ואשר נבנה במיוחד כדי לקחת את הכתר מדוקאטי במגרשם הם. שמועות מבוססות למדי טענו שזה בדיוק היה הזרז לשינוי בתקנות הנפח, וקביעה כי כל האופנועים יהנו מתקרת נפח זהה, לאחר שהונדה הוכיחה את היתרון של מנועי ה-V2 בעלי הנפח המוגדל לעומת ה-FOUR היפני.

אלא שדוקאטי לא אוהבים את הרעיון, ולמרות הישגים סבירים ואף למעלה מכך, הם רוצים את האליפות ויהי מה. בשנה האחרונה אנו עדים ללחצים שמפעילה היצרנית האיטלקית על הנהלת הסופרבייק להחזיר עטרה ליושנה, ולהעלות את הנפח המותר לטווינ'ס ל-1,200 סמ"ק. זאת לטענתם כדי להתמודד עם פער ההספק שיודעים לייצר מנועי ה-FOUR לעומת הדו צילינדריים, ואשר מעניקים לדעת דוקאטי יתרון מיותר ליפנים.

גוף נוסף שדוחק לרגולציה בתקנות הנפח הוא טריומף באליפות הסופרספורט. החברה הבריטית אשר משתמשת במנועי טריפל (שלושה צילנדרים, במקרה הזה מסודרים בשורה), מנסה אף היא לחפות על המחסור בצילינדר על ידי שינוי התקנות להגדלת הנפח. זה לא מקרה שאופנוע הסופרספורט האחרון של טריומף, הדייטונה, אינו בנפח מסורתי של 600 סמ"ק, אלא דווקא בעל 675 סמ"ק. 75 סמ"ק הנותרים הם על פי החישובים של טריומף, הנפח המדויק החסר כדי שיוכלו לייצר הספק דומה לשל היפנים בעלי נפח ה-600 סמ"ק. החישוב של טריומף פשוט, ומסתמך על תקנות הסופרספורט הנוכחיות: ארבעה צילנדרים - 600 סמ"ק, שני צילינדרים - 750 סמ"ק, והפרשנות על פי טריומף היא שמנוע בעל שלושה צילנדרים, צריך לקבל את יתרון "חצי הדרך" בין שתי תצורות המנוע, עם יתרון של 75 סמ"ק לעומת מרובעי הצילינדרים, ומחסור של 75 סמ"ק לעומת הטווינ'ס. 


האם ישתנו החוקים? לא ברור. להערכתי הסיכוי ששוב ישתנו החוקים לעומת דוקאטי, כפי שהם רוצים בכל מקרה, שואפים לאפס. יכול להיות שהנהלת ה-WSB תלך חצי צעד הגיוני למדי, ותאפשר לטווינ'ס נפח הגדול ב-10 אחוז משל מרובעי הצילינדרים, וכך נראה דוקאטים בעלי נפח של 1,100 סמ"ק. בסופרספורט הכל יכול להיות, היות וזהו מצב ראשון בו נתקלת הנהלת המירוצים הללו במקרה כזה. סביר להניח שכאן, עם הגיון בריא לכאורה המסתמך על תקנות הסופרספורט עצמן, נראה תשובה חיובית לטריומף משולש הצילינדרים.

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.YYY17/03/2006 17:20:56
הדייטונה נראה יותר יפני מיפני


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים