קאוואסאקי GPZ-500

26/11/2005 16:19:45

קאוואסאקי GPZ-500

הקוואסאקי GPZ500, שימש לרוב עם של רוכבים, בהם גם חוליגנים צעירים, מוגבלי רישיון שרוצים לעשות פוזות, וגם חסרי אמצעים שרוצים לעשות פוזות, אבל בעיקר שימש כאופנוע מוגבל הנפח האולטימטיבי לרוכב הספורט המתחיל.

שאול עציון

אם יש עדיין מי שלא מכיר, מדובר באופנוע דו-צילינדרי בנפח 500 סמ"ק, בתצורת מנוע שני ציל' בשורה. לא משהו מזהיר, אולם נפוץ בקרב מוגבלי-הרישיון ובעל השם של הכי "קרבי" מתוכם. תמיד צצה לה השאלה אצל כל בעל רישיון טרי, שיש באמתחתו תקציב מספיק אך לא עודף, באיזה כלי לבחור. כמובן שישנם ה"גדלנועים", כמו בורגמן 400 של סוזוקי או ה-Tmax של ימאהה, שהם עדיפים מבחינת שימושיות. חלק בוחרים בהם, אבל אצל חלק מהאנשים יש גם עוד משהו שחשוב. משהו שהוא יותר מ"שיביא אותי מנקודה א' לנקודה ב' עם כמה שפחות צריכת דלק, כמה שיותר מטען, ושגם יעבור בפקקים". קצת קשה להסביר את זה למי שלא מבין את זה (פרדוקס שאי אפשר לצאת ממנו), אבל אני יודע שאתם הקוראים, אם אתם קוראים את העיתון הזה, סימן שאתם מבינים על מה אני מדבר. בין אם אתם חולמים על אופנוע "מתישהו" או "כשיצא לי" או "ברגע שאני אוכל" (מה שהיה המקרה שלי), ובין אם אתם כבר רוכבים מספר חודשים בלבד או מספר לא מבוטל של שנים. מי שעוד לא רוכב, רואה אופנוע ברחוב ומיד מפנה את מבטו לבחינה איזה אופנוע זה. כזה שמכיר כמה דגמי אופנועים ויודע איזה אופנוע הוא יקנה כש"יהיה גדול" (או אילו אופנועים...) . מי שכבר רוכב, מכיר את ההרגשה לפני שיוצאים לרכב, בין אם זו נסיעה מנהלתית לעבודה או יציאה של סוף-שבוע, לרכיבת כביש ספורטיבית או לרכיבת שטח מאתגרת. אתה לבוש בכל ציוד המגן, מתקדם לעבר האופנוע, ורגע לפני שאתה עולה עליו אתה חושב לעצמך "איזה כיף, יוצאים לרכב". ככה בשקט, לעצמך ובלי לעשות רוח, אבל בפנים אתה יודע שאתה הולך לקבל את אותה הרגשה שאתה אוהב. יש שיאמרו, את ה"מנה" שלך. אם זה בשטח, בכיף השמור לו בלבד (אולם לא בכך עסקינן), או אם זה בכביש: את המהירות, את הפניות ואת ה"השכבות", את החיוך בתוך הקסדה אחרי שביצעת פניה לשביעות רצונך, בצורה "קצת-יותר-טובה-מהפעם-הקודמת", מנסה ליישם מה שלימדו אותך גדולים ממך.

כמובן שאפשר ליהנות כך מהרבה אופנועים בקטגוריית ה-500, אולם מי שיצא לו השם של הכי מתאים לרכיבה ספורטיבית הוא הGPZ-. ה-GPZ, שמגיע בגרסת פיירינג כמעט מלאה, קיבל שם של אופנוע "חוליגנים" אולטמטיבי לקטגוריית הרוכבים המוגבלת. האופנוע מיוצר בעולם משנת 1987, ומיובא לארץ כבר מאז 1994, השנה בה נכנסה קוואסאקי לשוק הישראלי (לאחר שנים ארוכות בהן יבואן האופנועים הרשמי היחיד בישראל היה יבואן סוזוקי, היחידים שלא נמנעו מלמכור אופנועים לשוק הישראלי בגלל החרם הערבי). המנוע מקורר-מים (בשונה מהסוזוקי GS500 למשל, שמקורר שמן/אוויר) מה שמאפשר לו לשפר את יחס הדחיסה במנוע ועקב כך (ועוד גורמים) להגיע להספק גבוה יותר, דבר שבתורו תורם לביצועים היפים של האופנוע בתחום ההספק. בעת הגעתו דרס את המתחרים בקטגוריית ה-500 עקב היותו האופנוע היחיד המסוגל להגיע לביצועים יפים ומרשימים בקטגוריה שלו, ברמה אחת מעל כל השאר (באותם ימים). כיום המנוע של ה-GPZ משמש גם בשאר דגמי ה-500 של קוואסאקי בארץ (בשינויים מזעריים): EN (דגם הקאסטום), ER-5 (הדגם הערום) ו- KLE (דגם הדו"ש לכאורה, "שבילדורו" למעשה). בסוף שנת 2004 נודע כי קאוואסאקי הפסיקו את ייצור ה-GPZ, אולם אין בעיה למצוא אופנוע משומש כזה. רבים ממוגבלי הרישיון דלי-התקציב בוחרים בו בתור אופנוע ראשון, אולם לדעתי האישית, הוא לא מומלץ בתור ה-אופנוע הראשון, מכיוון שכל נפילה קטנה תעלה ביוקר. פיירינג צד סדוק (חלק ממסכת החזית), למשל, שיכול לנבוע מנפילה פשוטה במקום, יחייב להחליף את כל המסכה הקדמית, בעלות גבוהה מ- 5000 ש"ח. אבל כל אחד והשיקולים שלו, והרבה מהרוכבים הצעירים, כאמור, בוחרים בו בתור אופנוע ראשון ומקבלים "חיה רעה" מבחינת תאוצה, מהירות סופית והתנהגות ספורטיבית, לפחות ביחס לשאר אופנועי ה-500. בתור רוכב מתחיל, לא צריך באמת אופנוע ספורט טהור בנפח 600 סמ"ק או מעל, בלאו הכי לא ננצל את יכולותיהם של אופנועים אלה. יתרה מכך: ייתכן שרוכב חסר ניסיון ייהנה יותר מרכיבה על אופנוע שהוא יותר קל לרכיבה וסלחן לטעויות מאשר מרכיבה על אופנוע שהוא אמנם ספורטיבי יותר, אבל גם יותר קשה לרכיבה ודורש מקצוענות יותר גבוהה. מי שבוחר בGPZ מקבל אופנוע שלפי רמת הרכיבה שלו נותן לו המון "פאן" ברכיבה ספורטיבית ויחד עם זאת שומר על שימושיות רבה בחיי היום-יום. ניתן לרכב איתו מספר לא מבוטל של קילומטרים כל יום בנוחות יחסית, בבינעירוני ובתוך העיר, וגם מתי שרוצים "לתת בגז".

בקניית GPZ משומש, יש להיזהר מכמה דברים שבחלקם נובעים דווקא מכך שהאופנוע נפוץ בקרב מתחילים:

יש לבדוק האם האופנוע עבר תאונות רציניות, ואם כן האם השלדה התעקמה ויושרה. אם השלדה אכן מיושרת אחרי תאונה יש להוריד מהמחיר בהתאם להערכות שמאי/מכונאי. השלדה עשויה פלדה, ולכן ישנה אפשרות ליישר אותה, אם כי כדאי כמובן למצוא אופנוע שלא עבר תיקון בשלדה.

נפילות: בין אם נפילות במקום או בנסיעה, יש לבדוק את האופנוע חיצונית מכל צדדיו ולאתר שפשופים (במקרה הטוב) או עיקומים. בנוסף, יש לבדוק סדקים שתוקנו ולהיוועץ בבעל מקצוע בקשר למשמעות הנזקים.

מצב המנוע והגיר (כמובן שיש לבדוק במוסך מורשה לפני הקניה). מאחר והאופנוע כנראה היה בידיהם של מתחילים קיים חשש שלא התייחסו "יפה" למנוע ולהילוכים ועקב כך השחיקה בהם מוגברת (וגם במצמד).

מצב תחזוקה כולל של הכלי: שוב, מכיוון שהכלי לרוב נמצא אצל מתחילים, הרבה מאותם מתחילים הם גם דלי-תקציב, מה שיכול להשפיע לרעה על תחזוקת הכלי. ישנם אנשים שלא מתייחסים ברצינות לחובת הטיפולים השוטפים כמו גם מצב השרשרת, גלגלי שיניים, הדיסקים והבלמים. במחקר לקראת הכתבה ראיתי אנשים שנוסעים על כלים מתוחזקים ברמה ירודה ביותר, כאשר הגישה שלהם היתה "כל עוד זה נוסע, הכל בסדר".

 המאוורר של הרדיאטור חשוב ביותר במקרים בהם נוסעים במהירות נמוכה (בעיר בעיקר). מאוורר לא תקין עלול לגרום לחימום יתר של המנוע, מה שעלול לגרום בתורו לבעיות חמורות כגון פריצת אטם ראש מנוע ואף חמור מכך.

לפעמים עקב הזנחה, האופנוע עלול "לאכול" שמן בתצרוכת גבוהה יחסית למקור. כמובן שחוסר שמן יכול לגרום למנוע להיתפס, מה שמחייב כמעט תמיד קניית מנוע חדש. בבדיקה שלפני קניה לא יעלו על צריכת שמן גבוהה מאחר וצריך לנסוע על פני מרחק רב (500 ק"מ) כדי לבדוק ירידה בכמות השמן, אלא אם כן השמן פורץ באופן בולט מנקודה ספציפית.
באופנוע משומש יש לבדוק את צוואר השלדה האם סדוק, ואת ראשי הפלאגים (תקלות שלא בהכרח נובעות מרוכב חסר ניסיון אך לעתים מופיעות).

בכל מקרה, כאמור, חובה כמובן לבדוק אופנוע בבדיקה שלפני קניה במוסך מורשה ע"י היבואן (ניתן לקבל מכל יבואן רשימה של המוסכים המורשים על-ידו). ככלל, האופנוע סחיר ברמה גבוהה ואמין, כל עוד "מתייחסים אליו יפה" ולא מזניחים אותו.

ענייני כספים

בשיקול הכלכלי, מחירי הטיפולים דומים למחירי הטיפולים של שאר אופנועי ה-500: טיפול 6000 ק"מ יעלה 580 ₪ אחרי מע"מ, טיפול 12k – 900 ₪, טיפול 24 – 1250 ₪ וטיפול 36 – 1330 ₪.
אולם, מחירי החלפים, כפי שציינתי, יכולים להרקיע שחקים במקרה שנופלים על הנקודה ה"נכונה". חלקים "קונבנציונליים", כגון מראות - 490 ₪ אחרי מע"מ לכל מראה, מאותתים - 270 ₪ למאותת, ידית בלם - 310 ₪, וידית מצמד - 110 ₪, הם הוצאה רגילה לכל רוכב צעיר (כל המחירים מתייחסים לחלפים מקוריים מהיבואן, מחירי חלפים לא מקוריים נמוכים בהרבה), אולם חלקי פיירינג יכולים לעלות הרבה יותר. דוגמאות של מחירים- מסכת חזית (שכוללת פיירינג עליון צידי בשני הצדדים מסביב למיכל הדלק) תעלה מעל ל- 5000 ₪ (כולל מע"מ), חלק הפלסטיקה התחתון (מה שמכונה ה"חרב") יעלה מעל 2300 ₪, ושלדת פיירינג חדשה תעלה 1250 ₪ . בנוסף, כמו בכל אופנוע, יש להחליף סט שרשרת וגלגלי שיניים כל כמה עשרות אלפי ק"מ, תלוי בסוג הרכיבה, באיכות הסט ובעוד מספר גורמים. יש להכניס הוצאה זו בחשבון ולהכלילה בתקציב האופנוע. תקציב לאופנוע כולל הרבה גורמים מעבר למחיר האופנוע בלבד: מחירי טיפולים, מחירי חלפים במקרה הצורך, ביטוח חובה (וביטוחים נוספים בד"כ) וציוד מגן. זכרו כי אם יש בידיכם מספיק כסף על מנת לרכוש את האופנוע, זה לא בהכרח אומר שיש לכם את התקציב להחזיק אותו.

לסיכום
ה-GPZ פופולארי מאוד בקרב מוגבלי הרישיון, נותן תמורה טובה לכסף מבחינת ביצועים תוך שמירה על יכולות בתור כלי רכב, ובקטגוריה שלו הוא חד היחידים שנותנים את אותם ביצועים ספורטיביים. בקרב אותם רוכבים צעירים וחסרי ניסיון וידע, הוא סובל לעיתים משימוש לקוי, תחזוקה ירודה ואחוז גבוה של תאונות ולכן יש להיזהר בקניית אופנוע שכזה. אחרי שנמצא אופנוע תקין, יש להקפיד על תחזוקה נכונה וכמובן לרכב נכון ובטיחותי! מה שתמיד מומלץ. מי שיחליט לרכוש את האופנוע הזה, בוודאי יהנה משעות רבות של רכיבה ספורטיבית, ומובטחים לו זמנים יפים על האופנוע, עד להגדלת הרישיון...

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.babiבית שימוש24/12/2005 17:45:57
בית שימוש אחד גדול אופנוע עגלה גיר בעייתי אם כבר למתחילים אז בנדיט 400
2.eliavתגובה28/12/2005 01:06:33
babi רואים שהידע שלך באופנועים תואם ילד בכיתה א' לבנדיט אין סוף בעיות. והוא רחוק מלהיות אופנוע למתחילים היתרון שלו זה קו ישר להיכנס איתו לפניות זה לא התחום שלו. הgpz אופנוע מאד מהיר לקטיגוריה שלו ואתה הראשון שאי מכיר שטוען שהגיר שלו עושה בעיות
3.d600BABI 12/02/2006 00:14:26
אתה מלך !!!
4.eliav01/03/2006 22:47:28
d600 תמות
5.הרוכבGPZ13/03/2006 09:54:18
יש ברשותי את הGPZ אני מאוד מרוצה ממנו אני גם רוכב מתחיל והגעתי איתו למהירויות מטורפות הוא מספק את כל האדרנלין הדרוש והגיר מעולה. מומלץ מאוד. החוויה שלי קצת יותר גדולה כי הוא מצוייד בשני אגזוזי לחץ מה שמוסיף מעט לפוזה
6.רוכב GPZGPZ22/10/2006 21:51:18
גם אני רוכב על GPZ. מאוד נהנה. מאוד מומלץ.כלי יפה וביצועים טובים למוגבלי רישיו.
7.אבי09/03/2007 00:12:49
את מגדל פיזה לא בנו ביום אחד! הGPז חיי כבר כמעט 20 שנה תנו לו את הכבוד. תודה
8.שד על gpz29/05/2007 23:31:39
babi אם אתה חושב שהבנדיט יותר טוב אז תיסע עליו תתיעץ עם השכל ואז תגיב. אני רוכב על gpz שנתיים ואף פעם לא היה לי בעיה מכנית ואני עושה יותר מ25000 ק"מ בשנה
9.koshegpz27/06/2007 03:03:38
יש לי gpz זה אופנוע מעולה, אופנוע בלי בעיות, אופנוע יפה, וחזק, ולפי בדיקות וסקרים ידוע כי הgpz הוא האופנוע הכי טוב עד 500 סמ"ק


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים