הונדה CBR900RR 93'-99'


במבחן הזמן

CBR900RR מודל 93'- 99'

יהונתן ענפי


הקדמה: ע"ש
 את ההקדמה לאופנוע הזה החלטתי לכתוב בעצמי מסיבה רגשית לחלוטין: אופנוע זה היה ונשאר האופנוע האהוב עלי ביותר. גם היום לאחר שרכבתי על כמעט כל אופנוע ספורט מודרני, עדיין עולה לי לחלוחית בעיניים כל פעם שאני רואה פיירבלייד מבציר 93-94. זהו אחד האופנועים שללא ספק היו הכי אכזריים לרוכב, אך היוו את אחד אחד מספקי האדרנלין החזקים ביותר שכסף היה יכול לקנות באותם ימים, ואולי גם היום. כשיצא הפיירבלייד המקורי בשנת 92, שבר האופנוע די הרבה מוסכמות שהביאו אותו לחזית טכנולוגית מוטרפת וקיצונית. אחד הבולטים שבהם היה גלגל ה- 16 אינץ' שהפך בשנות ה- 80 לכמעט מוקצה מחמת מיאוס אצל היצרנים היפנים עקב הנטיה של אופנועים המצויידים בקוטר גלגל 16 להזדקף בעת בלימה, וכאן נחל תקומה מחודשת. בסיס גלגלים קצרצר של 1,405 מ"מ על מנוע בנפח יוצא דופן של 900 סמ"ק ומשקל קליל של 185 קילוגרם, הביאו את האופנוע לביצועים מעולם הליטר, למרות נחיתות של כ- 20 כ"ס לעומת המתחרים הישירים שלו מבית ימאהה וסוזוקי, וזוית מזלג בת 24 מע' עם בסיס הגלגלים הקצרצר הביאו זריזות היגוי מטורפת. לארץ הגיע האופנוע באמצע שנת 93, עם תחילת ייבוא אופנועי הונדה, ועבדכם הנאמן היה מן הראשונים בתור לאופנוע החדש שנמכר בארץ בעשרות והפך ללהיט מיידי, רק כדי לשקשק ממנו שבועיים, ולחזור לעוד כמעט שנה אל ה- FZR1000 הישן והטוב.


אך מאז ועד לפרישתי הכפויה מהעולם הדו גלגלי, היו ברשותי ארבעה פיירבליידים (זכר צדיקים לברכה) כולם 93 94, וזה כנראה גם הולך להיות האופנוע הבא שלי בקיץ הקרוב. ההצלחה שלו גם סימנה את הרוכבים של אותם ימים, והפרידה בין הרוכבים המנוסים לאלה שלא. הפיירבלייד התגלה כאופנוע בעל היגוי עצבני, שדורש יד מיומנת ביותר בכידון. רכיבה חלקה הפכה לצורך קיומי על האופנוע מהיר החימה שלא היסס ורק חיפש את ההזדמנות להעיף את הרוכב מעליו. עשרות תאונות עם הפיירבלייד הביאו למרכז תשומת הלב פן נוסף: זהו ללא ספק אופנוע הספורט העמיד ביותר מתאונות מאז ומעולם. מודל 96 הוסיף עוד ארבעה כוחות סוס ועוד טיפה משקל, אך השינוי המהותי ביותר היה בראש ההיגוי ובשילדה שמיתנו את ההיגוי הסופר עצבני של האופנוע. ב- 98 שמן האופנוע עוד קצת, הוסיף צמיגי שומן באיזור המותניים, גלגל 17 אינץ', ואיבד למעשה כל קשר עם הדגם האכזרי (והאהוב עלי כל כך) מתחילת העשור. קבלו את ה- CBR900RR FIREBLADE.


אחרי טראומה, מה לבדוק?

משולש היגוי תחתון רגיש ולא עמיד בתאונות, אך מקנה דווקא יתרון בעלויות. באופנועים אחרים בעלי משולש היגוי חזק, מכה חזקה במשולש משודרת ישירות לשלדה ולא נעצרת במשולש עצמו כדוגמאת ה-CBR. זאת בתורה מובילה להוצאות כבדות יותר ביחס ל- CBR. שלדת האופנוע עמידה וחזקה. בדר"כ ישנן פגיעות קוסמטיות בקורות הרחבות של השלדה שאינן פוגעות בהתנהגות הרכיבה, אלא רק ביופיו. כמובן, מיותר להילחץ. חלק גדול מהשלדות עברו מילוי והחלקה. תושבות מנוע עליונות, העשויות אלומיניום חובקות את ראש המנוע ועלולות להינזק כתוצאה מהחלקה, סטייה קלה בהן, לאחר פרוק תושבות המנוע, לא מאפשר להבריגן חזרה בצורה ישרה, צורך שירות של בעל מקצוע. ניתן ליישור ולתקון ע"י חימום. פלסטיקה, כדוגמת שאר האופנועים בתחום, הפרינג ניתן לתיקון וצביעה, מגיני אוקולון יכולים לחסוך זמן וכסף רב, אך לפעמים צורכים ביצוע הכנת מקום למגן זה בחיבור הפרינג לאופנוע. יש צורך לשים מגינים באיכות גבוהה, קרי, בעלי בסיס רחב. כאשר המנוע בא במגע עם הכביש במקרה של מכה חזקה, מגן אינו תקין עלול להיתלש מהאופנוע ויוביל לפגיעה קוסמטית (במקרה הטוב), לא נעים לעין (אבל גם לא נורא). אחד היתרונות הגדולים של ה-CBR, כבר במודלים הראשונים, הוא שלדת זנב האופנוע הפריקה. במידת הצורך, ניתן להחליף את זנב האופנוע. ברוב המקרים לא נפגעת שילדת הזנב בקלות בזכות המבנה העבה והמסיבי, ובדרך כלל ניתן ליישרה ואין צורך בהחלפתה. ברוב מקרי התאונה, נפגעות שלדות הפרינג ותומכי המראות, לא מומלץ ליישר את שלדת הפרינג אלא להחליף מהסיבה הפשוטה שהמבנה של שלדת הפרינג מדויק מאוד, ומכתיב את הרכבת המשכו של הפרינג. סטייה במבנה החזיתי של האופנוע יגרור הרכבת פרינג גוף בצורה לא מדוייקת אשר מובילה במקרים רבים לרעשי לוואי. מכסה סלילים בצדו השמאלי, ומכסה ההצתה ובית קלאץ' בצדו הימני, בעלי נטייה להיפגע לאחר החלקות. צורך בדיקה של רציפות הקראנק בצד מכסה הסלילים, במקרה של עווית בציר זה שאליו מחובר המגנטו יש צורך להיוועץ עם המוסך לגבי דרך הטיפול. בדר"כ לא מתעקם. אך אם כן, ההשלכות הכספיות הן גבוהות ביותר, ונדרש פירוק המנוע לגורמים, החלפת גל ארכובה חדש או משומש, הכולל התאמת מיסביי החלקה. לא מומלץ לישר את מוטות הטלסקופ במידה וקבלו אובליות, עובי דופן מוט הטלסקופ הוא דק ולא פעם מקבל נפיחויות, צורך החלפה. במכות בעלות משמעות לפרונט, קרי הגורמות לנזק, מומלץ להחליף את מיסבי ההיגוי, וזאת גם בכדי לחסוך פירוק כפול שלו. זאת אומרת "על-הדרך" ניתן להחליף את מיסביי היגויי ולחסוך עלויות לעתיד. במקרים אחדים רדיאטור האופנוע מקבל תזוזה מסוימת כתוצאה ממכה צידית, מחייב תיקון או החלפה במידת הצורך.

תחזוקה שוטפת

קיימת גמישות גבוהה יותר מאופנועים דומים מאותו שנתון במרווח הטיפולים: 6,000,12,000,18,000,24,000. ב- 48,000 ק"מ יש להחליף שרשרת טיימינג, המשפרת את ביצועיו של האופנוע בזכות הכיוון המדויק. אי החלפת שרשרת הטימינג עלול להוביל להוצאות כבדות מיותרות. החלפת השרשרת כחלק מהטיפול עומד על 430 ש"ח לערך. יש צורך לעשות שימוש באטמים חדשים בטיפולים גדולים, כיוון ש"אחת ל" פותחים את המנוע ואי החלפת גומיות אלו גורר בחובו נזילות שמן כתוצאה מהתייבשות הגומיות. לא סימפטי. כמו-כן בטיפולים שוטפים יש צורך בהחלפת ה"בנדים" (חבקים) של הקרבורטור הבנויים כמו שרוול קטן. מומלץ לבדוק האם הם יבשים. אם כן, הדבר יוביל ליניקת אויר יתר ולתערובת עניה, פגיעה במנוע של האופנוע כתוצאה מהתחממות יתר. אמרתי כי מומלץ להחליף?!. בקו סל"ד של 3,500-5,000, אופייני למנוע זה להשמיע "צירצור" הנובע משרשרת הטיימינג. לפעול בהתאם להנחיית המוסך. לאופנוע חולשה במערכת הטעינה, כתוצאה של זמן. ביחס לאופנועים אחרים נדגיש כי היא בעלת רגישות יתר. האופנוע אמין בסה"כ, חלקם עברו אוברול בעיקר במודלים הותיקים יותר. לא מומלץ לבצע מיסבי החלקה "OVER SIZE" בעבודה עצמית ע"י שימוש בבית מלאכה, כתוצאה מאיכויות ירודות של העבודה. אומנם פתרון זול לתקופה הקצרה, אך לטווח הארוך כמו שאומרים – "מציאה זו הוצאה". ישנה נטייה לבית הקלאץ' לנקוש, כתוצאה מעומסים המועברים מהמנוע לתיבת הגיר. בעת נקישות אלו, מומלץ לטפל בדחיפות, בכיוון הבית הפנימי שעליו נמצאות פלטות המצמד. קיימת בוקסת פלדה יצוקת אלומיניום, וכתוצאה מעומס של בלימת והאצת המנוע, נוצרים חופשים הגורמים לנקישות. המלצתנו היא, להחליף את הבית והמנוע יעבוד שקט הרבה יותר. עלות החלפה היא בערך כ- 1200 ש"ח. ג'אנטים, מכלולים הקשורים במעמד התאונה יוחלפו ו/או יתוקנו בהתאם להמלצת המוסך, ספציפי למקרה.

תוספות
עבודה מקצועית לביצוע השמת תוספות על-גבי האופנוע. תוספות אינן פוגעות באורך חיי המנוע, אלא משפר את ביצועיו. משכך ההיגוי ניתן להתקנה במספר פוזיציות על-גבי האופנוע: משכך היגוי רוחבי המורכב לשלדת הפרינג ומוט הפרונט. או משכך אורכי, המחובר באמצעות הברגתו לשלדה של האופנוע, ואין זה פוגע כלל באיכות השלדה. אגזוז פתוח הכולל קיט קרבורטור ומסנן אויר N&K עם מקדם הצתה, נותנים תוצאה מרשימה לביצועיו של המנוע (STAGE 1). כמו-כן, ניתן להתקין גלי זיזים חמים מקוריים (4,000 ש"ח), המשפרים בצורה משמעותית את ביצועי המנוע, אך במקביל גורמים לעומסים על שרשרת הטיימינג, ומקצר את אורך חייה של השרשרת. התקנה של דוד פליטה פתוח בלבד עם תיאום מינימלי, משפר את ביצועי המנוע בסל"ד גבוה ומשפיע על עקומת המומנט (מן הסתם), ולא נשכח את הצליל הערב המשודר ישירות מהאגזוז למוח בניגוד חריף לצליל האנמי שאנו רגילים מדודי המפלט המקוריים של אופנועי הספורט. לאופנוע הנ"ל קיימים בשוק מספר לא מוגבל של שינויים ותוספות הניתנות להרכיב על-גבי האופנוע, בקיצור השמיים הם הגבול בתחום.

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.adminוכמה כל זה עולה ???02/04/2006 10:11:46
אני יכול לעשות תוספות לאופנוע כמו למכונית ??? אם כן אז כמה זה יעלה לי ???


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים