ימאהה YZF-R1 98-02


במבחן הזמן

YZF-R1 98-02

יהונתן ענפי


קניה של אופנוע חדש בימים מטורפים אלו לא קלה לרובנו מפאת המחיר ולכן, אנו פונים לשוק המשומשים במיוחד כשבשנים הראשונות על הכביש מאבדים האופנועים אחוז גבוה מערכם ומאפשרים ל"מעוטי יכולת" לקנות אותם. הבנת נקודה זו גרמה לנו להחליט לצאת במדור חדש שיאפשר להאיר את פניהם של הרוכשים לגבי נקודות תורפה חשובות בקניית אופנוע משומש. מי האופנוע ה- YZF R1 של ימאהה הפיל פצצה על עולם אופנועי הליטר כשיצא בשנת 98 לשוק העולמי. המון כח מנוע ומשקל קל מאד יחסית, כמו גם התנהגות ספורטיבית ללא פשרות, יצרו שם אגדי לאופנוע עוד בטרם מלאה לו אפילו שנת דגם אחת. ב- שנת 2000 יצא דגם משופר מעט עם עוד כמה כוחות סוס, ושינויים קלים בשילדה ובמתלה הקדמי, שאמורים היו לפתור את הבעיה שהיתה להתנהגות האופנוע בכניסה לפניות. מלבד שינויים אלה מדובר בעיקרון באותו בסיס מכני בדיוק. בשנת 2000 לא הובא האופנוע לארץ, ולכן אנו מתייחסים פה לדגמי 98, 99, ו- 01.

אחרי טראומה, מה לבדוק?
מכה קלה בזנב האופנוע יכולה לגרום לעיקום הזנב, הגוררת בחובה פגיעה בהתנהגות האופנוע בצורה משמעותית. מודל 98' ו – 99' מצוידים בזנב "בילד-אין" כחלק מהשלדה, מה שאומר שאין אפשרות לבצע החלפת זנב כדוגמת מודלים מתקדמים יותר. בעיה זו נפתרה ע"י בניית זנב אחורי (תת-שילדה) פריק בדגמי 2000 ומעלה. האפשרות המומלצת היא יישור זנב האופנוע באם אפשרי. אם לא, ייאלצו לחתוך את הזנב ולרתך לשלדה זנב חדש, כמובן בהתאם להמלצת המוסך. הורדת משקל השילדה גרמה לזו להיות גם בתאונות קלות יחסית עקב דפנות שילדה דקות. לא מומלץ ליישר שילדה, אלא להחליפה בלבד. בתי מיסב היגוי (בעיקר חלק תחתון), מקבלים "אובליות" ובמקרים חריגים אף ניסדקים. במקרה של החלקה על צידו השמאלי של האופנוע ישנה אפשרות לפגיעה במכסה הסלילים והמגנטו המרכיבים חלק ממערכת הטעינה, מומלץ לפתוח ולבדוק באם נגרם נזק פנימי. בצידו הימני של האופנוע קיים מכסה המצמד, דחיף המצמד ממוקם בחלקו התחתון וגם כן רגיש למכות, צורך החלפה ואינו ניתן לתיקון. ג'אנטים יכולים להתעקם כתוצאה ממכה חזקה. יישור או החלפת הג'אנט אינדיבידואלי למקרה, פשרה יכולה לפגוע בהתנהגות ובבטיחות האופנוע. הפלסטיקה גמישה וחזקה ולא מתרסקת בקלות. ניתן לתקן ולצבוע כמובן. מומלץ להתקין מגיני "אוקולון" לשילדה השומרים על הפלסטיקה ויוצרים מרווח בין הפלסטיק לכביש במקרה של החלקה. מה שכמובן מאפשר חסכון בנזקים קוסמטים וכן שמירה על השלדה החשופה. קיימים מגינים המיוצרים ספציפי לאופועי ספורט. הפנס הראשי נשבר בקלות במקרה של תאונה וצורך החלפה.

תחזוקה שוטפת, מתי וכיצד ?
עקב כיוונון המנוע לביצועים גבוהים, קיימים עומסים על שרשרת הטיימינג. הזנחה של החלפת השרשרת מובילה לירידה בביצועי המנוע וכניסתו לנקודת סיכון מכנית עד לצורך באוברול. בטיפול גדול (40,000 ק"מ) פותחים את ראש המנוע ממילא, והחלפת שרשרת הטיימיניג כחלק מהטיפול זולה יותר (350 ₪ לשרשרת) ומומלצת ביותר כיוון שהשקעה קטנה יחסית של אותם 350 ₪, יכולה לחסוך בעלויות של אוברול פתאומי כתוצאה מכיוונון לא נכון של פריט רגיש זה. רעשים כללים מאזור מנוע ה- R1 נפוצים ואין צורך להתרגש. אכילת שמן מנוע אופינית למנוע זה ומומלצת בדיקת שמן חד-שבועית. ב – R1 ישנה נורת שמן הבודקת את רמת השמן ולא לחץ השמן כדוגמת שאר האופנועים שבדר"כ במצב בו הנורית נדלקת, כבר מאוחר מידי וברוב המקרים נוצר נזק מסויים למנוע. הקפידו על רמת שמן תקינה. לא ידוע על נזילות שמן חריגות. אורך חיי השרשרת הוא בין 18,000 ל –20,000 ק"מ במידה ושומרים על שימון, מתיחה ושטיפה שלה. שימון או גירוז השרשרת בימי קיץ מומלץ אחת לשבוע ובימי חורף לעיתים תכופות יותר. בפתיחה נכונה של המצערת גם בהילוך השלישי, ינתק האופנוע את הגלגל הקדמי מהקרקע ללא כל נגיעה בקלאץ', רוכבים לא מיומנים בהורדת האופנוע מוויליס' יגרמו לפיצוץ מחזירי השמן אשר יצרכו החלפה (לפעמים גם הרוכב). החלפתם תהיה בדר"כ כתוצאה של בלאי טבעי. הנה יתרון ללחות בארצנו (הייתם מאמינים ?!). הלחות מאריכה את חיי מחזירי שמן המזלג הקדמי. לא נתקלנו בבעיה נפוצה של מחזירי השמן. החלפת שמן טלסקופים מומלצת כל 40,000 ק"מ. בלמים: דיסק הבלם האחורי נשחק מהר. להקפיד להחליפו בעת הצורך. דיסקי הבלם הקידמי איכותיים אך במקרה שצורכים החלפה, מומלץ להשתמש בדיסקים מקוריים. שימוש בדיסקים תחליפיים מומלץ רק במידה והדיסק איכותי. בדר"כ המחיר ישתווה לדיסק מקורי. ניתן להשתמש ברפידות בלם תחליפיות, אך יש להקפיד על איכות הרפידות. בשלב שרפידות הבלם דקות מאוד וצורכות החלפה, יש להקפיד לנקות את הבוכנות ברגע החזרת הרפידות לבוכנה. אלמנט שכמובן יאריך בצורה משמעותית את חיי הקליפר. הקלאץ' ובית הקלאץ' חלשים ביחס לדרישה מהאופנוע, במידה וצריך החלפה, תורגש החלקת הקלאץ'. התנהגות לא מקצועית וחסרת רגש בהעברת ההילוכים תוביל לשחיקה גבוהה בתיבת ההילוכים, ראו הוזהרתם. מערכת הקירור אמינה. מערכת החשמל מראה יציבות לאורך השנים ולא קיימות נקודות לציון בשלב זה.


מי אמר תוספות ?
דוד הפליטה האחורי (אגזוז הלחץ) המיוצר ספציפית לאופנוע ע"י חברות ה"אפטר-מרקט" מונע מהאופנוע להשמע אנמי ומאפשר לו להפגין נוכחות הן בכוח המוסף והן בקולו הרם והעמוק. אפשר להסתפק בהחלפת דוד הפליטה עצמו, ואין צורך להחליף את שאר הסעפת המגיעה עם מנגנון ה"אקסאפ" המקורי השומר על המומנט ומווסת את נושא הפליטה בהתאם לסל"ד ויעיל מאוד בטורים נמוכים. קיטים לקרבורטורים של דיינוג'אט יתרמו לאופנוע. חשוב לבצע התקנה מקצועית ובדיקת דינמומטר לפני ואחרי הרכבת הקיט. אילתורים רק יגרעו בתפקוד האופנוע. נושא של תוספים לדלק מומלץ להתייעץ עם בעל המוסך לגבי מינון התוספים ותכיפותם. התנהגות הפרונט של ה- R1 עצבנית מאוד, במיוחד ברכיבה ספורטיבית על פני כביש משובש. מומלץ להתקין משכך היגוי אע"פ שרוב האופנועים כבר צויידו ע"י בעליהם הקודמים. המשכך משפר את הבטיחות ומסייע למעבר מהיר מצד לצד ללא 'קפיצות'.


המלצות !
מומלץ בחום להשתמש בחלקי מנוע ואטמים מקוריים. לא לערבב סוגי שמנים, לשמור על סוג שמן אחיד ואיכותי. תאום ובדיקת קרבורטורים כל 10,000 ק"מ. החלפת שמן טלסקופים וגירוז מתלה אחורי כל 20,000 ק"מ. כיוון שסתומים והחלפת מסנן דלק כל 20,000 ק"מ החלפת מסנן אויר כל טיפול שני. אחזקה נכונה, שימוש במוסכי שירות מוסמכים, תאפשר שמירה של עלויות סבירות בתחזוקה השוטפת. מחירון לטיפולים* *(על-פי מחירון "מטרו" לטיפול ב- R1, מתומחר על-פי שעתון עבודה נטו + חלקים וכוללים מע"מ). טיפול 10,000 ק"מ(טיפול קטן) – 767 ₪ טיפול 20,000 ק"מ(טיפול גדול) – 2289 ₪ הכולל כיוון שסתומים טיפול 30,000 ק"מ - 920 ₪ טיפול 40,000 ק"מ - 2643 ₪ הכולל החלפת שמן טלסקופים ונוזל בלם מערכת בלימה. *המחירים אינם כוללים תוספות בטיפול המתגלות במהלכו.

שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
לא נשלחו תגובות לידיעה


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים