מהם מגדשי העל – Superchargers - יניב סימסולו

27/01/2006 13:34:25

כבר משחר ימי המנועים, חיפשו יצרנים דרכים להגדיל את הספק המנוע. דרך אחת, היא על ידי הגדשה: שימוש באמצעים מכניים על מנת לדחוס כמה שיותר אויר לתוך המנוע דרך מערכת היניקה. אמצעים כאלה מאפשרים להרבה יותר אויר להיכנס למנוע במהלך פעולת היניקה, ובכך מאפשרים שריפה של יותר דלק. כך, ככל ששורפים יותר דלק, מקבלים הספק גבוה יותר. על ידי שימוש בטכניקות הגדשה, ניתן להוציא יותר הספק ממנוע בנפח זהה שאינו נעזר בהגדשה.

קיימות שתי דרכים עיקריות לבצע הגדשה: על ידי שימוש במגדש-טורבו (turbo charger) או על ידי שימוש במגדש-על (supercharger). למעט ההבדלים המכניים בין מגדשים אלה, ההבדל העיקרי ביניהם הוא באופן הפעלתם. בעוד שמגדש טורבו משתמש באנרגיה הקינטית של גזי הפליטה על מנת להפעיל טורבינה, שבתורה מפעילה מדחס במערכת היניקה של המנוע, הרי שמגדש-על משתמש בהנעה מכנית ישירה מהמנוע. קיימים כמה סוגים של מגדשי על, העיקריים שבהם הם המפוח (blower) והמדחס (בעל מבנה כנפיים הדומה לטורבינה).

לשני סוגי המגדשים יתרונות וחסרונות. יתרונותיו העיקריים של מגדש העל על מגדש הטורבו הם בהפעלתו על ידי המנוע. הפעלה זו מאפשרת דחיסה יעילה החל מסל"ד מאוד נמוך, וכן מהירות פעולת המגדש קוהרנטית למהירות סיבוב המנוע. לכן, הדחיסה של המגדש מאפשרת פעולה יעילה ומוגדשת של המנוע על פני כל תחום הסל"ד. יתרון נוסף של המגדש, שהוא הסיבה המרכזית בגללה משתמשים במגדשי-על במרוצי DRAG, הוא שפעולתו חפה מכל השהייה מכנית – בעיה אינהרנטית של מגדשי טורבו.

תכונה זו – ה"אין השהיית טורבו", היא זו שעושה את מגדש-העל מתאים ליישום במנועי אופנועים. כידוע, אופנועי טורבו נגוזו מהעולם בין השאר עקב פעולת מנוע גרועה שנבעה מהשהיית הטורבו.


שליחת כתבה לחבר
תגובות גולשים    הוספת תגובה חדשה
1.קוביאין דבר כזה נגוז21/04/2006 18:35:03
אם באמת יש בך רצון חזק להפוך את הכלי שלך לרוצח סידרתי אין שום בעיה לעשות את זה (כל עוד יש לך כסף להשקיע על מנועים חדשים כל שני וחמישי) וזאת עובדה!!!!
2.דודוווא ווא19/09/2006 09:41:38
כמה כוח סוס זה מוסיף??? וכמה זה יכול לעלות


by xol | רשת מתנות מקוריות | דומיין עברי | משחקים וקונסולות | לוח קטנועים ואופנועים